از فرایند تا برآیند سکوت نرم جهانی و پایان تروریسم

Tayebi

حرکت همه جانبه و هماهنگ مثلث ایران، روسیه و ترکیه در مبارزه با تروریسم پیش رونده در منطقۀ خاورمیانه نتیجه‌ای جز نابودی تروریسم در پی نداشته و این هماهنگی و همگام بودن در مسیر پر التهاب و پر تنش مبارزه با تروریسم، ضامن امنیت منطقه گردیده است. در این میان نیروهای نظامی و مردمی در عراق و سوریه همراه با مثلث مبارزه با تروریسم با جدیت تمام مبارزه و مقابله را ادامه داده تا اینکه تروریسم در منطقه زانو زد.

سیاست‌های نابخردانه و توطئه‌های بی دلیل غربی‌عربی فرایند تروریسم را مستمر و مستحکم کرده و حمایت بی دریغ آنان باعث گردید تا تروریسم انواع خشونت را در منطقۀ خاورمیانه رقم بزند و هر آنچه که ندیدیم به چشم ببینیم. هر چند داعش در منطقۀ خاورمیانه به نقطۀ پایان خود رسید اما اقدامات رقت بار و وحشتناک آنها اذهان جامعۀ جهانی را خدشه دار ساخته و تحرکات ضد بشری آنها در خاطره باقی مانده است. در این میان، منطقه هزینه‌های زیادی را متحمل گردید و هرچند بهای زیادی بابت این بهانه جویی ها داده شد اما تروریسم از پای درآمد.

بعد از حمله 11سپتامبر و لشکر کشی امریکا به عراق و چپاول داخلی آن کشور و سرنگونی صدام و سقوط حزب بعث، تروریسم منطقه‌ای سازماندهی و فعال گردید و دو کشور مهم منطقه یعنی عراق و سوریه نقطۀ شروع و فعالیت تروریسم هدف گذاری گردید. در این میان با ایجاد وحدت غربی‌عربی و با هدف اسلام ستیزی و ایران هراسی و با حمایت ایادی غربی تروریسم وارد کار زار عملیات‌های مسلحانه گردید و تحرکات مخرب خود را شروع کرد. در این میان نیروهای معارض در منطقۀ هدف نیز فعال شدند و همراه با اربابان خود پا به پای تروریسم حرکت کردند. تروریسم خود را محدود به منطقۀ خاورمیانه نکرد بلکه در اقصی نقاط جهان عملیات‌های خرابکارانه انجام داد که اثار وحشت ان هنوز پابرجاست.

در این میان تروریسم در حال تکاپو و کشورها در سکوت به سر می‌بردند و گاهی که تروریسم خودشان را تهدید می‌کرد یک بیانیه صادر می‌کردند. اما اینکه واقعا پشت پردۀ چه می‌گذشت، مساله‌ای بود که به بده و بستان‌های سیاسی ارتباط داشته و دارد. به هر ترتیب تروریسم به میانه راه رسید و کشاکش‌های سیاسی ادامه پیدا کرد و تروریسم به پایان راه رسید و شاید معامله‌ای جدی انجام گرفته باشد.

بازیگران جهانی و دولت‌های تصمیم گیرنده، جهان را وقتی به سامان می‌خواهند که همه از آنها اطاعت کنند و اگر سرکشی در کار باشد اوضاع نابسامان خواهد شد. تروریسم نوین محصول معاملات سیاسی ابرقدرت است که جهان پیرامون متاثر از آن است. در این راستا سکوت نرم حامیان منفعت طلب و احیاگر تروریسم باعث گردید تا جنگی ناخواسته در منطقه بوقوع بپیوندد و هزینه‌های هنگفت به بار آورد. همچنین تصمیمات غیر مدبرانۀ امپریالیسم و کمونیسم سبب گردید تا جهانی متلاطم راطی این چندسال شاهد باشیم. تروریسم جولان بسیاری داد و جنایت‌های بی شماری کرد که در حافظۀ بشری ثبت و ضبط گردیده است.

به هر ترتیب پایان تروریسم منطقه‌ای را در حالی شاهد هستیم که هنوز مثلث سه گانه مقابله با تروریسم برای حفظ امنیت منطقه، در حال پاک سازی بقایای منحوس تروریسم هستند. این درس بزرگی برای قدرت‌های منطقه بود تا از این پس با هماهنگی و اتحاد بیشتر قبل از هرگونه اقدامات مخربانه تروریسم را شناسایی و نابود کنند. خاورمیانه در انتظار صلح پایدار و امنیت پایدار است و این مهم در گرو تعاملات بین المللی است.

 

دکتر سبحان طیبی

بنیاد هابیلیان


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31