آیا با خروج نام منافقین از لیست ترور، آمریکا و اروپا آنها را خواهند پذیرفت؟!

Mko Us Supportبدون شک «منافقین» و موضوع خروج آنها از عراق در سال‌های اخیر در هر فرصت و بر سر هر میز مذاکره دوجانبه و چندجانبه‌ای میان ایران، عراق، صلیب سرخ، سازمان ملل، آمریکا و کشورهای اروپایی موضوع مورد بحث بوده است.

در کشاکش حامیان و مخالفان، سرانجام در کمتر از یک سال (فوریه تا اکتبر2012) اعضای این سازمان تروریستی پس از حدود سی سال خانه مادری‌شان «اشرف» را ترک و به پایگاه «لیبرتی» منتقل شدند، مکانی که مشخص نیست سکوی پرتاب آنها به دنیایی متفاوت از دنیای ترور و خشونت و انتقام خواهد شد یا از ترس مواجهه با روشنایی باز به زندان خود باز خواهند گشت؟ بدون شک منافقین تا مدت‌ها قادر به بازسازی خود در قالب آن‌چه سال‌ها در اشرف برای خود ساخته‌ بودند، نخواهند شد؛ چرا که سرزمینی مثل عراق با حاکمی مثل صدام حسین دیگر وجود ندارد که پذیرای آنها باشد مگر...

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور) به تقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) پس از آن‌که آمریکا در سال 1376(1997) برای اولین بار در راستای نشان دادن حسن نیتش به دولت وقت ایران، نام سازمان مجاهدین خلق (منافقین) را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد، «سیاسی» و «ابزاری» بودن این اقدام آمریکا و به تبع آن اتحادیه اروپا و در برخی موارد کانادا محرز بود.

رویکرد مبهم و سیاسی آمریکا در برخورد با ترور و تروریسم حتی پس از حادثه 11 سپتامبر و ادعای رهبری مبارزه با تروریسم بین‌المللی تغییر نکرد.

منافقین تلاش‌های حقوقی، سیاسی و مالی بسیاری برای خروج نام سازمان خود از فهرست تروریست‌ها از سوی اروپا و آمریکا انجام دادند تا این‌که بالاخره توانستند در 7 بهمن 1387 نام این سازمان را از لیست تروریستی اتحادیه اروپا خارج کنند.

در 27 تیر ۱۳۸۹ نیز یک دادگاه استیناف در واشنگتن دی سی آمریکا حکم داد که نگه‌داشتن سازمان مجاهدین خلق در لیست تروریستی آمریکا اشتباه بوده است و وزارت خارجه آمریکا باید در این نام‌گذاری تجدید‌نظر کند.

با وجود این‌که اتحادیه اروپا مدت‌ها قبل نام این گروهک تروریستی را از لیست ترور خارج کرده بود، اما آمریکا حاضر به این کار نشد، اما شاید خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق که برای باراک اوباما موفقیت محسوب می‌شد در کنار تاکید دولت عراق به اخراج منافقین (بازوی اطلاعاتی،‌جاسوسی و عملیاتی آمریکا و اسراییل) و نیز واقعیت نفوذ ایران در عراق و آرام شدن مرزهای ایران با خروج منافقین از پایگاه اشرف چندان هم موفقیت محسوب نمی‌شد.

از این رو آمریکایی‌ها سعی کردند با خارج کردن نام منافقین از لیست ترور به بهانه‌های واهی هر طور شده به عقده‌های درونی و روانی خود در حالی که در بحث منافقین خود را مقابل ایران می‌دیدند، پاسخ دهند و به این شکل پس از پانزده‌ سال آمریکا در سپتامبر 2012 نام این گروهک تروریستی را از لیست ترور خارج کرد.

آمریکا این تصمیم را با بهانه انکار ارتکاب خشونت از سوی این سازمان، خودداری از انجام هرگونه اقدام تروریستی در طول 10 سال اخیر! و همکاری آن با تلاش‌های مسالمت‌آمیز در جهت بستن پادگان تاریخی اشرف در عراق و ... گرفت.

بدون شک گسترش روابط سرکردگان منافقین در سال‌های اخیر با رژیم صهیونیستی به نحوی که این گروهک تقریبا در تمامی عملیات‌های اطلاعاتی این رژیم علیه ایران در دو سال گذشته دخیل بوده است و نفوذ آنها در کنگره آمریکا و کاخ سفید و خوش‌خدمتی‌های آینده این گروهک در راستای اهداف آمریکا علیه ایران از دلایل مهم دیگر برای خروج نام این کروهگ از لیست ترور است.

بر این اساس خبرگزاری ایسنا با تعدادی از مقامات ایرانی و عراقی درباره اهداف و پیامد‌های خروج نام منافقین از لیست ترور توسط آمریکا و پیش از آن اروپا گفت‌وگو کرده است.

خروج نام منافقین از لیست تروریست‌ها از سوی آمریکا؛ دهن‌کجی آمریکا به ملت ایران و عراق

مجید الشیخ، سفیر عراق در ایران درباره دلایل اقدام آمریکا در خارج کردن نام گروهک تروریستی منافقین از لیست ترور اظهار کرد: دقیقا نمی‌دانیم انگیزه یا انگیزه‌های اتخاذ چنین تصمیمی از سوی آمریکا چیست، در عین حال معتقدیم اعضای منافقین جنایتکارند و در حق ملت عراق جنایت کرده‌اند.

وی موضوع خارج کردن نام منافقین از لیست ترور از سوی آمریکا را اقدامی "سیاسی" دانست و گفت: این موضوع صرفا فنی یا حقوقی نیست و بار سیاسی آن بیش‌تر است.

این دیپلمات با سابقه عراقی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند خروج نام منافقین از لیست ترور در واکنش به شکست آمریکا در باقی ماندن این گروهک در خاک عراق و اقدامی واکنشی در برابر ایران بوده است، تصریح کرد: هدف نهایی عراق، خروج منافقین از خاک عراق است و تصمیم دولت هم برهمین اساس بوده و هست و سازمان ملل هم نسبت به تسهیل این روند و خروج آنها از عراق قول همکاری داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد منافقین برای مدت طولانی در پایگاه لیبرتی باقی نمانند؟ گفت: ما این مساله را به طور دقیق با دبیرکل سازمان ملل مطرح کردیم و گفتیم که برای خروج از لیبرتی و به طور کل عراق باید تاریخ مشخصی تعیین شود. ما هرگز نمی‌پذیریم آنها برای مدت طولانی در عراق باقی بمانند، از این رو منتظریم تاریخ مشخص اعلام شود.

خالی شدن اشرف و برچیده شدن یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تروریستی علیه ایران

حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در عراق نیز با اشاره به خارج شدن اسامی گروهک تروریستی منافقین از لیست تروریست‌ها از سوی آمریکا، تصریح کرد: آمریکایی‌ها با این کار نشان دادند که یا خودشان را به فراموشی زده‌اند یا فراموش‌کار شده‌اند که جنایات این سازمان تروریستی از ابتدا تاکنون را نادیده می‌گیرند.

سفیر ایران در عراق درباره این که گفته می‌شود خروج اسامی گروهک تروریستی از لیست تروریست‌ها به دلیل تسهیل شرایط برای پذیرش این افراد از سوی کشورهای مقصد بوده است، به ایسنا گفت: چنین تحلیل و برداشتی عذر بدتر از گناه است. دنیا اعضای گروهک تروریستی منافقین را با جنایاتی که انجام داده‌اند به خوبی می‌شناسد و این نوع القا کردن توجیه عمل خلاف این افراد است. این در حالی است که اگر خروج اسامی از لیست تروریست‌ها برای تسهیل شرایط پذیرش بوده باشد، پس اروپا نباید با این مساله مشکلی می‌داشت، چرا که اروپا خیلی وقت پیش آنها را از لیست تروریست‌ها خارج کرده بود اما همچنان برای پذیرش آنها مشکل دارد.

وی گفت: با خالی شدن اشرف از منافقین، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های منافقین که علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامات تروریستی انجام می‌داد، برچیده شد.

سفیر ایران در عراق در پاسخ به این سوال که کشورهای مقصد برای انتقال گروهک تروریستی منافقین مشخص شده‌اند؟ گفت: کمیسیاریای عالی پناهندگان این مساله را پیگیری می‌کند و به ما به طور رسمی در این باره اطلاعی نداده‌اند، اما در جلساتی که با نمایندگان سازمان ملل داریم به ما اعلام کرده‌اند که با برخی از کشورها برای این کار مذاکره کرده‌اند از جمله کشورهای اروپایی که برخی از افراد این گروهک تروریستی به ویژه سرکردگان آن‌ها در آلمان، ایتالیا، فرانسه و ... شهروند این کشورها محسوب می‌شوند.

تعهد الزام‌آور سازمان ملل برای اخراج منافقین از عراق

در همین رابطه، محسن حکیم، معاون سیاسی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز به ایسنا گفت: هیچ دلیل قانع‌کننده‌ و منطقی برای خارج کردن نام منافقین از لیست ترور از سوی اروپا و آمریکا وجود ندارد. معیارها و دلایلی که این سازمان را در لیست تروریست‌ها قرار می‌داد هم‌چنان به قوت خود باقی است.

وی این اقدام آمریکا را "سیاسی" دانست و گفت: البته ملت، گروه‌های سیاسی و جامعه مدنی عراق به شدت از اتحادیه اروپا و آمریکا گله‌مند است که با این سازمان تروریستی با مماشات رفتار می‌کنند.

حکیم با تاکید بر ا‌ین‌که عراق متشکل از پارلمان و دولت هم‌چنان این سازمان را یک سازمان تروریستی می‌داند، گفت: به همین دلیل حکم به اخراج آنها از عراق داده شد و مقدمات اخراج آنها فراهم شد.

معاون سیاسی رییس مجلس اعلای عراق درباره تضمین خروج کامل اعضای منافقین از عراق و باقی نماندن در پایگاه لیبرتی اظهار کرد: دولت عراق تعهد الزام‌آور از سازمان ملل برای اخراج منافقین از عراق گرفته است و امیدواریم هر چه سریع‌تر به این تعهد عمل کنند و این روند پایان پذیرد.

حکیم با اشاره به کارکرد و پیشینه تاریخی سازمان تروریستی منافقین که کارنامه‌ای مملو از مزدوری برای بیگانگان را شامل می‌شود،‌ تصریح کرد: آنها به هر چیزی چنگ می‌زنند تا دلایلی برای خروج نامشان از لیست تروریست‌ها فراهم کنند و مشروعیت قانونی برای فعالیت‌شان در اروپا و آمریکا، چه در زمینه مالی و چه تبلیغاتی و یا ماهوی به دست آورند.

وی تاکید کرد: ماهیت این گروهک تروریستی برای ملت‌های منطقه به ویژه ایران و عراق و سایر ملت‌های جهان روشن است. آنها مهره سوخته هستند؛ نه می‌توانند خطری برای کشورهای میزبان باشند و نه می‌توانند آب تطهیری برای خودشان فراهم کنند.

معاون سیاسی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق درباره این‌که گفته می‌شود دلیل آمریکا برای این کار تسهیل پذیرش این افراد از سوی کشورهای اروپایی و به طور کلی کشورهای میزبان بوده است، خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای فشار بیش‌تر به ایران و سوء‌استفاده از آنها در جهت منافع آمریکا و اتحادیه اروپا است.

خروج از لیست تروریست‌ها ماهیت منافقین را تغییر نمی‌دهد

حسن کاظمی‌قمی، سفیر پیشین ایران در عراق درباره خروج نام منافقین از لیست ترور تاکید کرد که خارج کردن نام این گروهک از لیست تروریست‌ها از سوی آمریکا و اروپا ماهیت این گروهک را تغییر نخواهد داد.

وی با اشاره به جنایات منافقین علیه ملت ایران و عراق گفت: هنوز کردهای ایران فراموش نکرده‌اند که سرکرده گروهک نفاق بالای تانک ایستاده و می‌گفت "کردها ارزش این که با تیر کشته شوند ندارند، باید با تانک از روی آنها عبور کرد."

کاظمی قمی گفت: آنچه گفته می‌شود این است که آمریکا به این بهانه که کشورها بتوانند این افراد را بپذیرند، باید اعلام می‌کرد منافقین در لیست سیاه تروریست نیستند چون اگر در لیست باشند آن کشورها رسما تروریست را می‌پذیرفتند و آمریکا به بهانه پذیرش آنها در کشورهای مختلف آنها را از لیست خارج کرد، اما واقعیت این است که آمریکا چه آنها را از لیست خارج کند یا نه، نمی‌توانست در برابر اراده مردم و دولت عراق ایستادگی کند، چون تصمیم قطعی دولت عراق مبتنی بر خروج این گروهک تروریستی از عراق بود.

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به این پرسش که بعد از خروج منافقین از عراق و از هم پاشیده شدن پایگاه اشرف، خطرات و آسیب‌های گروهک تروریستی مجاهدین خلق در چه قالبی متوجه ایران خواهد بود، به ایسنا گفت: گروهک تروریستی مجاهدین خلق گروهی با ماهیت تروریستی است و به دلیل عملکرد ضد بشری این گروه از سوی آمریکا و اروپا در لیست تروریست‌ها قرار گرفتند.

"اشرف" خالی از منافقین اما عراق نه!

الشیخ در ادامه با تایید انتقال کامل اعضای سازمان مجاهدین خلق از پایگاه "اشرف" به پایگاه نظامی "لیبرتی" در بغداد گفت: با وساطت دبیرکل سازمان ملل خروج منافقین از اشرف کمی به تاخیر افتاد، گرچه دولت عراق نسبت به تاخیر در خروج آنها از عراق راضی نبود،‌ در نهایت آنها به لیبرتی منتقل شدند تا انتقالشان به کشورهای ثالث تسهیل شود.

این دیپلمات عراقی در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد منافقین از لیبرتی در مدت زمان کوتاهی منتقل شوند و سال‌ها در آنجا باقی نمانند؟ با تاکید بر این‌که "عراق مسوولیت هرگونه تاخیر در خروج منافقین از خاک عراق را متوجه سازمان ملل می‌داند" گفت: ما گفت‌وگوهایی با دبیرکل سازمان ملل و نماینده سازمان ملل در عراق در راستای خروج هرچه سریع‌تر این افراد از خاک عراق انجام داده‌ایم که امیدواریم آنها به دغدغه‌های عراق احترام گذاشته و هرچه سریع‌تر این روند را پایان دهند.

الشیخ درباره سرنوشت پادگان اشرف نیز تصریح کرد: طبیعی است این زمین‌ به مردم بازگردانده خواهد شد. اگر هم دولت نظرش این باشد که این منطقه را در اختیار گیرد، در این صورت خریداری خواهد شد، اما هنوز تصمیم قطعی برای آن گرفته نشده است.

سفیر عراق در ایران درباره تجهیزات نظامی و غیرنظامی که تاکنون در اختیار گروهک تروریستی منافقین در پایگاه اشرف بوده است، اظهار کرد: به غیر از ابزار نظامی، آنها می‌توانند سایر تجهیزات را با خود ببرند یا بفروشند. یکی از علل اصلی انتقال منافقین از "اشرف" به "لیبرتی" اطلاع یافتن دولت عراق از میزان و نوع سلاح‌های نظامی منافقین بوده است. بخش قابل توجهی از تجهیزاتی که جنبه نظامی دارند به آنها داده نخواهد شد، چرا که این تجهیزات در زمان رژیم صدام به آنها داده شده است و باید به دولت عراق بازگردانده شود.

دانایی‌فر نیز درباره خروج کامل منافقین از عراق، اظهار کرد: پایگاه لیبرتی یک پایگاه موقت است که از زمان استقرار آخرین گروه از افراد گروهک تروریستی منافقین در آن تا حداقل سه ماه و حداکثر شش ماه باید این پایگاه از این افراد تخلیه شود و آنها به کشورهای مقصد منتقل شوند. فرم‌هایی در اختیار این افراد قرار گرفته است تا مقصد خود را مشخص کنند و آن‌ها به‌زودی آنجا را ترک می‌کنند.

کاظمی قمی‌، سفیر پیشین ایران در عراق با بیان این‌که منافقین در مرزهای ایران در سال‌های گذشته برای مردم و حکومت "مزاحم امنیتی" بوده‌اند گفت: آنها همواره خود را یک گروه اپوزیسیون می‌دانستند، در حالی که آنها یک جریان تروریستی ضد انقلاب اسلامی بودند. از وقتی صدام آنها را در خاک عراق جای داد، اقدامات تروریستی زیادی علیه ملت و حکومت ایران انجام دادند. آنها حتی در حوادث و فتنه 88 هم متهم هستند.

وی با استناد به عملکرد این گروهک از 2003 تاکنون در عرصه سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی، افزود: یکی از اقدامات آنها نفوذ در شبکه‌ها و ساختارهای حکومتی عراق یا دخالت‌ در مسایل سیاسی این کشور بوده است. کمک‌هایی که به برخی چهره‌ها در انتخابات عراق داشتند و در مواقعی علیه دولت‌مردان، فراکسیون‌ها و تشکل‌هایی که با آنها عناد داشتند اقدام می‌کردند؛ اسناد و مدارک دخالت آنها در مسایل سیاسی و انتخاباتی عراق موجود است.

سفیر پیشین ایران در عراق ارتباط منافقین با جریان‌های تروریستی مختلف، اقدامات فرقه‌ای، قومی و مذهبی در راستای تخریب وحدت و دوستی میان گروه‌ها و قومیت‌های مختلف به ویژه عشایر عراقی را از دیگر اقدامات این افراد دانست.

کاظمی‌قمی با اشاره به ماهیت اشغالگران در عراق گفت: منافقین به راحتی می‌توانستند به عنوان یک جریان مزدور در اختیار اشغالگران در دشمنی با ملت و حکومت ایران و حاکمان عراق قرار گیرند.

وی ادامه داد: در بحث جاسوسی که اسناد و مدارکی در این باره وجود دارد، منافقین سفارشی عمل می‌کردند و با سازمان‌های اطلاعاتی دنیا از جمله موساد و سیا همکاری نزدیک داشتند. با توجه به این پیامدها اگر این گروهک در عراق نبوده و پایگاهی نداشته باشند، قطعا پیامدهای منفی‌اش علیه ایران کاهش می‌یابد.

سفیر پیشین ایران در عراق با اشاره به مخالفت گروهک تروریستی منافقین برای خروج از پایگاه اشرف در عراق گفت: با توجه به این‌که سرکردگان نفاق پایگاه اشرف را در حکم "قدس" برای اعضای خود تداعی کرده بودند، خروج از این پایگاه برایشان امری آسان نبود. آنها سعی داشتند این پایگاه را حفظ کنند، چرا که سازماندهی و انسجام خود را ناشی از آن مکان می‌داشتند و به این بهانه کمک‌های زیادی را از دنیا می‌گرفتند.

کاظمی‌قمی درباره پیامد‌های مثبت خارج شدن منافقین از اشرف و دور شدن از مرزهای ایران گفت: حضور منافقین در مرز ایران موضوع جاسوسی و تهیه و فروش اطلاعات به سازمان‌های جاسوسی را قوت می‌بخشید، اما حالا در دنیا پخش خواهند شد و این تهدید برای ایران کاهش می‌یابد، البته هنوز خروج آنها از عراق قطعی نشده است و هنوز مشخص نیست که کدام یک از کشورها آماگی پذیرش این افراد را دارند.

پیگیری پرونده قضایی و جنایی منافقین پس از خروج از عراق و لیست ترور

الشیخ درباره پیگیری پرونده‌ قضایی سرکردگان و اعضای گروهک تروریستی منافقین پس از خروج از عراق و یا خارج شدن نام این گروهک از لیست تروریست‌ها توسط آمریکا و پیش از آن اتحادیه اروپا گفت: قرار بر این است پرونده‌ها و مدارکی که در مورد جنایات این گروهک وجود دارد از طریق اینترپل پیگیری شود. اگر اینترپل حکم جلب آنها را صادر کند، آنها را به کشورهای ثالث تحویل نخواهیم داد و برای انجام مراحل دادگاهی نگه داشته می‌شوند و یا اگر به کشورهای ثالث منتقل شده باشند، باید تحویل داده شوند.

سفیر عراق در ایران درباره کشورهای پذیرنده اعضای گروهک تروریستی منافقین با بیان این‌که "تعداد کمی از کشورهای اروپایی حاضر به پذیرش این افراد شده‌اند و گفت‌وگوها با کشورهای پذیرنده این افراد هنوز در جریان است" تاکید کرد: ما معتقدیم اگر آمریکا نام این گروهک را از لیست ترور برداشته است و مادامی که آنها را خطر محسوب نمی‌کند، خودش آنها را در آمریکا بپذیرد.

هم‌چنین دانایی‌فر در پاسخ به این سوال که با خروج اسامی گروهک منافقین از لیست تروریست‌ها، آیا پیگیری قضایی برخی سران این گروهک به خاطر جنایاتی که نسبت به دولت و ملت ایران انجام داده‌اند، منتفی خواهد شد؟ گفت: خیر، خروج این اسامی از لیست تروریست‌ها به این معنی نیست که همه مسائل حقوقی و حقیقی درباره یک سازمان تروریستی لغو شود. این مساله به جای خود محفوظ است و ما پیگیری‌های خود را به طور جدی انجام می‌دهیم.

سفیر ایران در عراق با اشاره به اقدامات تروریستی برخی افراد برجسته گروهک تروریستی منافقین علیه ملت ایران،‌ تصریح کرد:‌ برخی از این افراد که از جمله سرکردگان این گروهک هستند پرونده‌های قضایی دارند که رسیدگی به آن‌ها از طرف مراجع مربوطه عراق در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: چون این افراد در خاک عراق اقداماتی را علیه ملت ایران انجام داده‌اند، جمهوری اسلامی ایران علیه آن‌ها به دادگاه‌های عراق اقامه دعوی کرده است و از طریق مجاری رسمی به ویژه وزارت خارجه عراق به مراجع قضایی این کشور درخواست داده شده است. هم‌چنین برخی از این افراد با توجه به دخالتی که در انتفاضه شعبانیه داشته‌اند و مرتکب قتل مردم عراق شده‌اند نیز پرونده‌هایی در دادگاه‌های این کشور دارند.

حکیم نیز در این‌باره گفت: در کشورهای اروپایی از جمله انگلستان و نیز آمریکا افراد این گروهک پرونده قضایی دارند، در آمریکا بیش از 12 پرونده اقامه دعوا شده است در عراق بیش از 260 پرونده علیه این افراد وجود دارد و در ایران نیز به همین ترتیب.

معاون سیاسی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق ادامه داد: تا جایی که می‌دانیم از تعدادی که در عراق هستند 912 نفر از آنها دارای اقامت و تابعیت در یکی از دوازده کشور اتحادیه اروپا هستند و دولت عراق با کمک صلیب سرخ و سازمان ملل تلاش دارند که این تعداد که تابعیت ایرانی هم دارند به ایران بازگشته یا به همان کشورهای اروپایی روند، اما به هر شکل دولت عراق مصمم است که آنها را از خاک خود اخراج کنند.

حکیم در پاسخ به این پرسش که برخی تحلیل‌ها بر این اساس است که با خروج نام آنها از لیست تروریست‌ها اقامه دعوا علیه این افراد دیگر امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: به نظرم دیگر دادگاه‌هایی که این افراد به آن کشورها می‌روند استقلال داشته باشند متوجه می‌شوند که حجم جنایات آنها در حدی است که هیچ دادگاهی نمی‌تواند برای این افراد حکم برائت صادر کند بنابراین در عراق و ایران و آمریکا و کشورهای اروپایی پرونده این افراد به قوت خود باقی و قابل پیگیری است خروج آنها از لیست تروریست‌ها مانع دادگاهی نشدن این افراد نیست.

کاظمی قمی، سفیر پیشین ایران در عراق در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد پیگیری پرونده‌های قضایی و جنایی سرکردگان و اعضای منافقین در دادگاه‌های ایران و عراق و یا دادگاه‌های بین‌المللی تحت تاثیر خارج کردن اسم این گروهک از لیست ترور به سرنوشت نامعلوم منجر شود؟ تاکید کرد: خروج نام این گروهک از لیست ترور توسط آمریکا مبنای قوانین بین‌المللی نیست و برای دادگاه سندیتی ندارد. از سویی دیپلماسی ایران در رابطه با این مساله فعال است. ما به هر موضوعی که به امنیت ملی مربوط ‌شود با حساسیت نگاه می‌کنیم. هم‌چنین تظاهرات‌های بزرگی که علیه این گروهک در شهرهای عراق به راه افتاد، بی‌سابقه بوده است و این نشان می‌دهد دولت عراق در این زمینه فعال است.

وی خاطرنشان کرد: دیپلماسی فعال ایران و اراده دولت عراق در خروج این گروهک از خاک عراق موثر بوده است.

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند خروج گروهک تروریستی منافقین از لیست از سوی آمریکا به تلافی عدم موفقیتش در ممانعت از خروج منافقین از عراق و اقدامی در پاسخ به ایران بوده است، گفت: آمریکا تحت مقاومت دولت عراق مجبور به پذیرش خروج این گروهک تروریستی از عراق شد، آنها ترجیح می‌دادند حضور منافقین در عراق را به عنوان یک اهرم فشار علیه ایران حفظ کنند.

وی ادامه داد: بدون شک آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که سرکردگان تروریست این گروهک و چهره‌هایی که فکر می‌کنند وجود آنها برای اقدامات تروریستی و اطلاعاتی مفید باشد را به عنوان یک اهرم نگه دارند. ضمن این‌که آنها مجرمانی هستند که در دادگاه‌های قضایی کشورها و بین‌المللی (اینترپل) پرونده دارند. آمریکایی‌ها فکر می‌کنند به زعم خود با این بهانه می‌توانند این افراد را برای خود حفظ کنند و یا از تعقیب قضایی آنها را برهانند، اما طبق قوانین بین‌المللی این افراد تحت تعقیب قضایی هستند.

کاظمی‌قمی با اشاره به انتقال منافقین از مرزهای ایران به بغداد خاطرنشان کرد: با این اتفاق مزاحمت‌های این گروهک برای ایران قطعا کاهش خواهد یافت، اما سرکردگان و جنایتکاران این گروهک باید در دادگاه عدالت محاکمه شوند و هر کشوری این‌ها را در خود جای دهد از این نظر متهم است. اگرچه خارج کردن اسم این گروهک از لیست تروریست‌ها دهن‌کجی به ملت ایران و عراق است.

آینده اقدامات و فعالیت منافقین

الشیخ در پاسخ به این پرسش که اخباری درباره استقرار و فعالیت گروهی از منافقین در کشورهای مختلف از جمله افغانستان، سوریه، لبنان، ترکیه منتشر شده است، در حالی که اعضای این گروهک در عراق و در لیبرتی هستند، چگونه این امر امکان‌پذیر است، با بیان این‌که این اخبار را نه تایید و نه تکذیب می‌کنم، گفت: اعضای این گروهک در داخل پادگان لیبرتی هستند و قطعا نمی‌توانند چنین فعالیت‌هایی داشته باشند یا اقدامات تخریبی و توطئه‌ای انجام دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که ممکن است تصمیم عراق درباره اخراج منافقین تحت تاثیر تحولات سیاسی در این کشور تغییر کند، تاکید کرد: سیاست عراق واحد است و تصمیم درباره منافقین تصمیم نظام سیاسی عراق و شخصی نبوده است و تغییر مسوولان به معنی تغییر در تصمیمات کلان کشور نیست.

این دیپلمات عراقی درباره خطرات بعدی گروهک تروریستی منافقین و پراکنده شدن آنها در سراسر دنیا با بیان این‌که "خطرات منافقین بیش‌تر متوجه ایران است" خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم حضور اعضای این گروهک در کشورهای ثالث خطری برای آن کشور ایجاد کند.

سفیر عراق در ایران درباره سرنوشت سرکردگان گروهک منافقین به ویژه مسعود رجوی پس از انتقال کامل آنها به پایگاه لیبرتی وسپس خروج از عراق با بیان این‌که "سرنوشت مسعود رجوی به ما ارتباطی ندارد"، اظهار کرد: پیگیری سرنوشت مسعود رجوی مربوط به ایران است و تا جایی که می‌دانم او به عراق رفت و آمد ندارد.

وی درباره وضعیت کسانی که درخواست دارند به ایران بازگردند، گفت: ما خبر خاصی در این‌باره نداریم. رابط آنها با ایران در این‌باره صلیب سرخ جهانی است و اعلام آمادگی کردیم که اگر اینها بخواهند با خانواده‌هایشان تماس بگیرند همکاری کنیم و به خانواده‌ها برای دیدار با فرزندانشان ویزا می‌دهیم.

کاظمی قمی درباره کشورهای میزبان اعضای گروهک تروریستی منافقین گفت: هنوز قطعی نشده است که چند کشور برای پذیرش این افراد اعلام آمادگی کرده‌اند، اما به نظر می‌آید کشورهای همسایه ایران نباشند؛ بعید است کشورهای همسایه با توجه به شناختی که از این گروهک دارند آنها را بپذیرند، مگر این‌که آمریکایی‌ها کشورهای ضعیف و دور را متقاعد کنند این افراد را در خود جای دهند. آنها سعی دارند این مجموعه و بدنه اصلی آن را در جهت منافع خود حفظ کنند.

وی خاطرنشان کرد: منافقین دیگر اقداماتی که می‌توانستند در خاک عراق انجام دهند و هژمونی که رهبران این گروهک فرقه‌ای بر اعضای خود داشتند را نخواهد داشت، اگرچه سرکردگان این گروه برای این‌که همچنان خود را به عنوان یک اپوزیسیون نشان دهند، تلاش می‌کنند از خود چهره‌ای با یک سازمان قوی نشان دهند.

سفیر پیشین ایران در عراق گفت: بخش عمده از اعضای گروهک منافقین در حال حاضر دچار تردید شده‌اند و خواهان بازگشت به ایران هستند. جمهوری اسلامی ایران هم با توجه به رافت اسلامی و نادم بودن این افراد آمادگی دارد آنها را بپذیرد.

کاظمی‌قمی با اشاره به این که 120 نفر از اعضای منافقین که در آخرین مرحله هنوز در در پایگاه اشرف باقی مانده بودند، خاطرنشان کرد: معتقدم بخش عمده آنها از سرکردگان این گروهک بودند و آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا برای آنها مفری پیدا کنند.

وی درباره فعالیت این گروهک پس از خروج از عراق در نقاط مختلف و پراکنده شدن آنها به ویژه در کشورهایی مثل سوریه، افغانستان و یا تاسیس پایگاه‌هایی در مرز سوریه و ترکیه، ضمن ابراز بی‌اطلاعی از چنین موضوعی گفت: منافقین به دلیل ماهیت تروریستی‌شان برای کشورهای میزبان مزاحمت ایجاد خواهند کرد. به علاوه در کشورهایی که از آن‌ها نام برده می‌شود مثل افغانستان و سوریه، در این کشورها مردم نسبت به اقدامات و ماهیت این گروه تروریستی آگاهند و مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند.

سفیر پیشین ایران در عراق درباره آینده منافقین تاکید کرد: اطمینان دارم تشکل و گروهی که تحت عنوان سازمان مجاهدین خلق در عراق شکل گرفت دیگر اتفاق نمی‌افتد.

کاظمی‌قمی درباره تاثیر هر نوع تغییر سیاسی در عراق و احتمال شکل‌گیری دوباره این سازمان در این کشور با توجه به سابقه حضور این گروهک در این کشور گفت: هر تغییر احتمالی که صورت گیرد، دیگر هژمونی و سلطه سرکردگان این گروهک شکل نخواهد گرفت. اعضای این گروهک از زندانی آزاد شده‌اند که بازگشت به آن با توجه به ماهیت فرقه‌ای این گروهک امکان‌پذیر نیست. الان اعضای آن از این زندان خارج شده‌اند و با آشنا شدن با محیط پیرامونی و دیدن واقعیات نمی‌توانند به شرایط گذشته بازگردند. از سویی دیگر محیطی مثل محیط عراق و رژیم صدام وجود نخواهد داشت که آنها بتوانند خود را بازسازی کنند.

وی ادامه داد: از سویی سلطه آمریکا در منطقه ضعیف شده است و اگر اراده‌ای برای حمایت و بازسازی آنها در منطقه داشته باشد، امکان عملیاتی شدن آن وجود ندارد. آمریکا تلاش کرد آنها را در عراق حفظ کند، اما نتوانست. باید باور کنیم که آمریکای امروز دیگر آمریکای گذشته نیست و با مشکلات بسیار سیاسی، اقتصادی و مشروعیت در منطقه روبروست.

کاظمی‌قمی درباره سرنوشت مسعود رجوی پس از خروج از اشرف گفت: فکر می‌کنم او زنده است و در کشوری است که اگر به رهبران آن کشور فشار آورده شود، او مجبور خواهد بود آنجا را ترک کند و پس از آن تنها جایی که می‌تواند در آنجا بماند و کسی یا کشوری مدعی وی نشود، اسرائیل است.

درحالی که نام گروهک تروریستی منافقین از لیست تروریست‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا خارج شده است اما این افراد از سوی این کشورها مورد پذیرش نیستند، رویکرد فرقه‌ای آنها و انجام اقدامات تروریستی و جاسوسی چیزی نیست که مقامات اروپایی و آمریکا و حتی کشورهای منطقه و همسایه ایران و عراق را ولو با خارج کردن نام آنها از لیست ترور نسبت به پذیرش آنها در کنار ملت‌هایشان قانع سازد. هر کس نداند آنها به خوبی از سابقه، فعالیت و اهداف این گروهک مطلع‌ هستند، چه بسا در این سال‌ها تامین‌کننده مالی و معنوی آنها بوده‌اند.

می‌توان گفت که منافقین، به ویژه سرکردگان آنها دیگر جایی در میان کشورهای دنیا ندارند، مگر آن‌که اسراییل آنها را در خود جای دهد!


مطالب پربازدید سایت

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

جدیدترین مطالب

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

سعید کریمی از مجروحان حمله تروریستی راسک و چابهار عیادت کرد

وضعیت مجروحان حمله تروریستی چابهار و راسک

محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی

ورود کمیسیون امنیت ملی به حمله تروریستی راسک و چابهار

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور:

عناصر تروریستی راسک و چابهار ملیت غیر ایرانی دارند

مطالب پربازدید بخش خبر

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان