حضرت آيتالله العظمی عبدالله جوادی آملی، در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان تاکید کردند غرب ترور و تروریسم را به سلیقۀ خود تعریف میکند و ما باید این مسائل را در مبانی علمیمان بگوییم که آنها چگونه حزبالله لبنان را تروریست و داعشیها را مدافع میدانند. مبنای این تفکر چیست؟ این مبانی، دلخواه نیست بلکه خداخواه است و خدای آنها هوای آنهاست!
به گزارش پایگاه خبریتحلیلی هابیلیان(خانواده شهدای ترور کشور) مشروح بیانات آيتالله العظمی عبدالله جوادی آملی، در ادامه خواهد آمد.
خداوند به شما که درصدد احیای محاسن و آثار شهدای بزرگوار هستید، سعادت دنیا و آخرت مرحمت کند
خدا شهدا را غریق رحمت کند و شما را هم که درصدد احیای محاسن و آثار شهدای بزرگوار هستید، سعادت دنیا و آخرت مرحمت کند. امروزه ما با حقوق جهانی و بشری که غربیها ادعا میکنند، روبهرو هستیم؛ هرچند آنها نام الهی و خدایی را بر خود نمینهند ولی همین ادعا را دارند. حقوق سه مرحله دارد: اینها مرحله اول را دارند، ما هم داریم و مرحله دوم را دارند مثل اینکه ما داریم، مرحله سوم را ما داریم که با وحی و نبوت است و آنها ندارند و خودشان مرحله سوم را تأمین میکنند. حقوق، بهخصوص حقوقبشر بدون این عناصر سهگانه سامان نمیپذیرد. کتاب حقوق، کاربردی است و موادی حقوقی دارد که کاربردی است و انسان برابر آن عمل میکند. در دستگاه قضا و وکالت و جامعه همینطور است و اینها مواد حقوقی است. اینها را ما هم داریم و آنها هم دارند. یک سری چیزها را آنها از منابعی میگیرند مانند استقلال، آزادی، امنیت، امانت، وفای به عهد، دخالتنکردن در امور دیگری و اجازهندادن به دیگری برای دخالت، محیط زیست، زندگی مسالمتآمیز و رعایت تعهدها؛ این موارد مبانی این حقوق است که این مواد را از منابع میگیرند. این موارد را ما نیز داریم و آنها هم دارند و کلید همه این موارد عدل است. عدل یک کلمه سه حرفی است و معنای آن روشن است. عدل یعنی هر چیزی را سرِجای خودش قراردادن. تمام اختلاف بین موحد و مشرک و موحد مادی در آن منبع است که بحث سوم است. تمام این منابع حقوقی باید بر محور عدل باشد که عدل حرف اول را میزند. عدل اگر باشد همهچیز باید سرِجایش باشد. هر شیای سرِجایش باشد و هر شخصی. این مشترک است بین ما و غرب و شرق.
ما میگوییم که جای اشخاص و اشیا را خدا معین میکند، آنها میگویند جای اشیا را ما معین میکنیم
اما جای اشیا و اشخاص کجاست؟ ما میگوییم که جای اشخاص و اشیا را خدا میداند و معین میکند، آنها میگویند جای اشیا و اشخاص را ما معین میکنیم. ما میگوییم اینکه از انگور گرفته شود، بین رُب انگور و شراب انگور فرق است، آنها میگویند فرقی نیست؛ جای اینها را خودشان معین میکنند. این همان تکبر ارادی است. ترور هم به همین شرح است. ترور یعنی چه؟ چه کسی تروریست است؟ تروریسم یعنی چه؟ آنها میگویند جایش را ما معین میکنیم، ما میگوییم جایش را خدا معین میکند.
آنها میگویند دفاع ترور است و ما میگوییم دفاع، مقدس است و ترور نیست
آنها میگویند دفاع ترور است و ما میگوییم دفاع، مقدس است و ترور نیست. آنها حزبالله لبنان و کسانی که آنها را میزنند تروریست میدانند و ما میگوییم دفاع از سرزمین و جهاد و واجب است و ترور نیست. بین ما و آنها این فرق اساسی است. چرا؟ برای اینکه ما درباره این قضیه، مواد و منابع را قبول داریم. منبع چیزی است که منابع را از آن میگیرند. ما میگوییم منبع داریم و آن منبع وحی است و آنکه اشخاص و اشیا را آفریده است و همچنین سخن پیغمبر است. آنها میگویند ترور یعنی چه؟ جهاد یعنی چه؟ دفاع یعنی چه؟ آنها که منبع را قبول ندارند خودشان بهجای وحی نشستهاند و میگویند مصداق ترور و جای اشیا را ما باید مشخص کنیم.
هیچ فرقی بین اینها و فرعون نیست/امروز عدهای را تروریست میدانند و فردا عدهای دیگر را!
«افرأيت من اتخذه الهه هواه» همین است دیگر. یعنی اینها، منبع این مبانی حقوقی را اراده خودشان میدانند. هیچ فرقی بین اینها و فرعون نیست. امروز عدهای را تروریست میدانند و فردا عدهای دیگر را. جای اشیا و اشخاص را به همان سلیقه خودشان معین میکنند. سؤال ما از آنها این است که اگر علم نیست شما این منبع را از کجا میگیرید؟ عدل را قبول دارید؟ عدل یعنی هر چیزی را سرِجای خودش بگذاریم. جای اشیا و اشخاص را چه کسی میداند؟! ما با یک فرعون روبهرو هستیم و باید این مسائل را در مبانی علمیمان بگوییم که غربیها چگونه یک گروه را تروریست و داعشیها را مدافع میدانند و حزبالله لبنان را تروریست میدانند؛ مبنایش چه چیز است؟ مبنای آنها دلخواه نیست بلکه خداخواه است و خدای آنها هوای آنهاست! با این مکتب زندگی میکنند، فکر خود را دینِ خود میبینند و خود را منبع میدانند. فرعون هم غیر از این نمیگفت؛ فرعونی که خودش را خدای آسمان و زمین میدانست مقصودش این نبود که آسمان و زمین را او خلق کرده است، یا شما را خلق کرده است! مقصود او این است که منبع حقوقی به دست من است و ادعای چیز دیگری را نداشت. میگفت غیر از من خدای دیگری نیست؛ یعنی منبع به دست من است. [غربیها] این را در کمال صراحت میگویند و یک وقتی دلشان میخواهد و عدهای را محور شرارت قرار میدهند و ایران را حامی تروریسم میدانند و یک وقتی دلشان میخواهد و داعشیها را مدافع میدانند. اینها حالیشان شد که ما تعیینکننده و با آنها روبهرو هستیم. این تشبیه نیست و واقعیت است. بعضیها را میگویند تفرعنی دارد و شبیه فرعون شده است. آن تشبیه است ولی این همان است! شما حقوقبشر دارید؟ بله داریم. مبانی دارید؟ بله داریم. اما مبانی را از چه چیزی میگیرید؟ از چه کسی؟ عدل یعنی چه؟ هر چیزی باید جای خودش باشد؛ جای اشیا کجاست؟! ما میگوییم دختر و پسر فرق دارند و آن کسی که آنها را آفرید گفت مبادا در ارثی که خدا سهم قرار داده است، دخالت کنید. شما که نمیدانید آینده چه هست؟ مبنای حقوقی آنها این است؛ میگویند هر چیزی که مجلس و سنا و کنگره ما گفته است؛ این همان حرف فرعون است!
هرکس که از کشور خودش دفاع میکند هرگز تروریست نیست/هرکسی که مزاحم کشور دیگریست، تروریست است
ما درعینحال که شهدایمان را گرامی میداریم و جایگاه آنها محفوظ است، باید آن فکر کلامی را هم داشته باشیم. ما منبع داریم و دست ما پُر است و هیچوقت دوگانه حرف نمیزنیم و مدافع را تروریسم نمیدانیم و هر کسی که از کشور خودش دفاع میکند هرگز تروریست نیست، هر کسی که مزاحم کشور دیگریست، تروریست است. ما یکطور حرف میزنیم و همیشه هم همینطور است، اما آنها یک دفعه به این طرف مایل هستند و آن را مدافع میدانند و آن طرف را مهاجم. یک دفعه با این طرف همسو نیستند و آنها را تروریست میدانند و طرف دیگر را مدافع.
کار شما انشاءالله ادامه داشته باشد و موفق باشید. خدا شهدای شما را و شهدای ترور و شهدای دیگر و شهدای جبهه و دفاع مقدس را غریق رحمت کند.