آیتالله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان ضمن تقدیر از فعالیتهای خانواده شهدای ترور کشور، رهنمودهایی را برای ادامه فعالیتها در زمینه مقابله با جریانات تروریستی در سطح ملی و بینالمللی ارائه کرد.
آیتالله العظمی مکارم شیرازی پس از شنیدن گزارشی از فعالیتهای بنیاد هابیلیان توسط آقای سیدمحمدجواد هاشمینژاد گفت: شما و گروهتان دنبال برنامهای رفتید که جای آن خالی بود و تا به حال کسی دیگر دنبال آن نبوده است. این از چند جهت قابل توجه است. یکی برای داخل، که بدانند این نظام و این شجره طیبه با خونهای شهیدان آبیاری شده است. به عبارت دیگر ارزان به دست نیامده که ارزان از دست دهیم. مخصوصاً نسلی که در آن زمان نبوده و بعداً به وجود آمده باخبر شوند که چه هزینههایی برای این نظام و اسلام پرداخته شده است. شاعر میگوید: گر خون دلم خوری زدستت ندهم/زیرا که به خون دل به دستت آوردم.
بنیانگذار ترور و قتل و غارت امروز در موضع طلبکار نشسته است
فایده دیگر این است که اگر در دنیای امروز انسان طلبکار نشود، بدهکار میشود. کشوری که خود بنیانگذار ترور و قتل و غارت بوده (عربستان سعودی) حال در موضع طلبکار نشسته است. نکته سوم هم این است که این بخشی از تاریخ کشور ماست. هر کشوری تاریخی دارد و به تاریخش زنده است. بخشی از تاریخ کشور ما همین قربانیانیست که از طریق ترور داده شده. بنابراین به عقیده من این کار از جهات مختلف کار خوبیست.
تأکید میکنم چند کار انجام بشود. اگر بشود در خارج از کشور هم همایشی بگذارید. فرض کنید در هامبورگ و در لندن. این یک مقدار پردههای تقلب و تزویر و دروغ دشمنان را عقب میزند. همانطورکه گفتید جای قاتل و مقتول را با یک مصوبه عوض و خوب را بد و بد را خوب میکنند. [میگویند] ما امروز این گروه را جزء تروریستها قرار دادیم، فردا نه [آن را] خارج کردیم. مگر این یک امر انشایی مثل صیغه بیع است که صیغهای خواندیم و بیع حاصل شد؟ این یک واقعیت خارجیست. اگر این [گروه] جزء تروریستها بوده که نمیشود فردا آن را بیرون کرد و اگر نبوده که امروز نمیشود آن را داخل کرد. یک مغلطهبازیهایی در دنیای امروز هست که آنها را باید افشا کرد.
در فضای مجازی هم شما خیلی میتوانید کار کنید. برای مثال مقالاتی را که مورد تصویب است قبل از اینکه چاپ کنید هر هفته در فضای مجازی قرار دهید. در سال که 52 هفته است، میتوانید 52 مقاله از اینها را بهترتیب در سایتتان بگذارید و از مردم برای بازدید از آنها دعوت کنید.
افراد بزدل و ترسو سراغ ترور میروند
نکته دیگری که به عقیده من موثر است (شاید شما اینها را انجام داده باشید و من تأکیداً میگویم) در مسئله ترور اول تعریف ترور مطرح است که ترور چیست و تروریست کیست. دوم این است که ترور در اسلام حرام است. ادلهای که داریم که در اسلام بهعنوان غیله عنوان میشود. «یقتال» به معنی همین ترور است. بههرحال ادلهای که دلالت میکند بر اینکه اصلاً ترور در اسلام و مکتب شیعه ممنوع و کاری ناجوانمردانه است که افراد بزدل و ترسو که شجاعت حضور در میدان آشکار نبَرد را ندارند سراغ آن میروند. باید ماهیت ترور و حرامبودن آن و مسائل تاریخی که در این زمینه وجود دارد که از ترور نهی کردند و ترور را محکوم کردند [برای همه نقل شود]. داستانهایی شبیه آنچه درباره مسلمبنعقیل و ابنزیاد و منزل هانی نقل کردند که با وجود اینکه ابنزیاد یک دشمن سرسخت بود، [هانی] حاضر نشد [او را ترور کند]. اینها باید بهعنوان زیربنای کار شما باشد.
دولتهای حامی تروریسم را معرفی کنید
چه گروههایی دست به ترور میزنند و این گروهها چه انگیزههایی دارند؟ معرفی این گروهها و انگیزهها و در واقع ریشهیابی این مسئله که چرا در دنیای امروز اینقدر این مسئله رواج پیدا کرده است. بخش دیگر [معرفی] دولتهاییست که از این ابزار استفاده میکنند با اسناد و مدارک. دولتهایی که خودشان تروریست نیستند؛ ولی از تروریستها بهعنوان ابزاری برای پیشرفت کار خودشان حمایت میکنند. سرانجام به اینجا میرسیم که این بلا به همه دنیا سرایت کرده است. از برجهای دوقلوی آمریکا گرفته تا حوادث پاریس و آلمان و انگلستان.
نکته دیگر این است که تروریسم را در مذاهب دیگر تحلیل کنید و [ببینید] که آنها چه میگویند. در آئین مسیح، در آئین یهود و حتی در آئین زرتشت و هندوها. البته این کاریست که انجام نشده و پیداکردن سرنخها زحمت هم دارد؛ ولی میارزد. از معرفی افراد و روزشمار که متن کار شماست بروید به سمت سلسلهتحقیقاتی که پایهای برای آن مسائل بشود. ممکن است کسانی حاضر نباشند راجع به این ترورهایی که در ایران واقع شده به شما کمک کنند؛ اما حاضر باشند راجع به اصل تروریسم، ریشهها، شاخهها، نتیجهها و علل گسترش آن بحث کنند. مذمت ترور و کشتن بیگناهان یا کشتن گناهکاران بهصورت غافلگیرانه که در تروریسم است مورد بحث و بررسی قرار بگیرد که این خود یک مجموعه جامعی میشود که خودش یک مکتب میشود. فردا حتی یک رشته دانشگاهی میشود و عدهای در دانشگاه این رشته را دنبال و این مسئله را بررسی کنند که چگونه میتوان از این وضع که یکی از مسائل اصلی دنیای امروز است دربیاید. بهخصوص روی مسئله وهابیت که زادگاه اصلی آن عربستان سعودی است.
وارد وادی هنر بشوید/باید روی عربستان اهرم فشار داشته باشیم
ما اخیراً فکر کردیم که باید یک اهرم فشاری روی عربستان سعودی داشته باشیم. دنیای امروز اینطور است که اگر ابزار فشار نداشته باشید طرف تن در نمیدهد. باید با اسناد و مدارک محکمهپسند ثابت کنیم که زادگاه تروریسم عربستان سعودی و تعلیمات محمدبنعبدالوهاب است. ما دو گروه را برای بررسی قرار دادیم. من خودم در یکی از کتابهای درسی دبیرستان آنها دیدم که میگوید زائران قبور کافر و خون آنها مباح است. درس ترور و تکفیر را در کتاب دبیرستان نوشته است. از کتابهای دبیرستان گرفته تا کتابهای دانشگاه، حوزههای علمیه و روزنامههای معتبرشان را در دو سطح جمعآوری کردیم. یک سطح حدود سی، چهل صفحه است. وزارت خارجه هم موافقت کرده که اینها را در سطح دنیا پخش کند. زادگاه ترور و تروریسم عربستان سعودی و تعلیمات محمدبنعبدالوهاب است. این یک اهرم فشار خوبی روی عربستان سعودی است. سطح دیگر این است که یک کتاب نسبتاً قطور چندجلدی که منابع مشهور اینها را بگوییم و مدارکی که اثبات میکند سرچشمه اینجاست و این شجره خبیثه از اینجا رشد و نمو کرده است. باید یک سری کارهای علمی، عملی، تاریخی، هنری و فنی روی اینها انجام دهیم. اینها هزینههای زیادی هم دارد و نظام باید آن را بپردازد؛ چون خدمت به نظام است. کتابها سرجای خود، از اینها فراتر بروید و وارد وادی هنر بشوید.