رسانه‌های منافقین در ترازوی ارزش خبررسانی

Morabaeian

در دنیای امروز عرصه خبر و خبررسانی رکنی اساسی در زندگی بشر دارد. گرچه انتقال خبر از دیرباز در جوامع مختلف وجود داشته و انتقال اخبار و وقایع در تمامی ادوار تاریخ به شکل‌های گوناگون مرسوم بوده است، اما در دنیای امروز عرصه خبر و خبررسانی نقشی بی‌بدیل دارد.

اهمیت این عرصه تا آنجاست که بسیاری از معادلات سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وابستگی زیاد به نحوۀ اطلاع‌رسانی عمومی و کمیت و کیفیت آن دارد. اقناع افکار عمومی برای شروع یک جنگ وابستگی زیادی به نحوۀ خبررسانی عمومی دارد. تلاش دولت آمریکا برای همراهی افکار عمومی مردم این کشور با تصمیم دولت برای حمله به افغانستان در سال 2001 و به خصوص عراق در سال 2003 نمونه‌ای از اهمیت عرصه اطلاع‌رسانی است.

این جایگاه مهم سبب شده است که امروز کشورها، گروه‌ها، احزاب، جریان‌های سیاسی و همۀ آن کسانی که مدعی منش و روشی هستند، سرمایه‌گذاری وسیعی در عرصۀ اطلاع‌رسانی دارند. در کنار سرمایه‌گذاری، ملاکی که سبب اثرگذاری خواهد شد، تلاش در تهیۀ اخبار موثق، انتشار به موقع و سریع و انتشار اخبار متناسب با تمامی سلیقه‌ها است.

در این میان، گروه‌های سیاسی معارض و حتی گروهک‌ها نیز برای اینکه بتوانند اهداف خود را موجه جلوه دهند ناگزیر از به‌کارگیری این ابزار هستند. از این روست که مشاهده می‌کنیم، یکی از مهم‌ترین ارکان تبلیغات گروهکی همچون داعش و دیگر گروهک‌های تروریستی شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی است.

حال باید دید گروهک تروریستی منافقین که همواره مدعی بهترین‌ها در تمامی عرصه‌‌ها است، چه میزان در عرصه خبر و خبررسانی توفیق داشته است. این گروهک سرمایه‌گذاری مالی خوبی در ایجاد شبکه‌های تلویزیونی و مجازی کرده است و صاحب رسانه‌های گوناگون خبری است، با این حال در استفاده از این امکانات تاکنون توفیقی نداشته است. به واقع باید گفت از مهم‌ترین ملاک‌ها در ارزش‌گذاری بر کار یک رسانه، میزان دسته اول بودن اخبار و همچنین میزان بازنشر شدن اخبار منتشر شده‌اش در دیگر رسانه‌هاست. با نگاهی به رسانه‌های گوناگون در عرصۀ منطقه‌ای و بین‌المللی مشاهده می‌کنیم که کمترین ارجاعی در این رسانه‌ها به اخبار منتشر شدۀ گروهک منافقین نمی‌‎شود.

اما چه چیزی سبب می‌شود که علی‌رغم سرمایه‌گذاری کلان این گروهک و تبحر ایشان در لابی و پول‌پاشی کمترین توفیقی در عرصۀ اطلاع‌رسانی نداشته باشد؟ پاسخ اینکه تعدد رسانه‌های جهان سبب می‌شود مخاطب در تمیز دادن اخبار دروغ از اخبار درست کار سختی نداشته باشد، بنابراین رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا با نشر اخبار درست و حتی اخبار نادرست در قالبی شکیل و مخاطب‌پسند اعتماد عمومی را به دست آورند. در کنار این لحن و ادبیات به کار رفته در رسانه‌ها نیز نباید شعور مخاطب را هدف قرارداده و با ادبیات سخیف موجب کاهش اعتماد مخاطب شود. این دو ملاک آن چیزی است که کمترین جایگاهی در رسانه‌های گروهک منافقین نداشته و ندارد و از این روست که دیگر رسانه‌ها اعتبارشان را فدای این خودکامگی‌های این گروهک نمی‌کنند.  


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31