یک سلیمانی و یک ایران

194499 448

حرف داریم اما کلمه کم داریم. سراپایمان را ماتم گرفته و اشک برای آمدن دنبال بهانه نیست. خدا را شکر شرمنده احساس‌مان نیستیم. وقتی همه خواب بودیم، خبرش رسید. وقتی بیدار شدیم، سردار دیگر نبود. می‌گفتند سردار شهید شده...

می‌گویند سردار دیگر نیست، نه، مگر می‌شود باور کرد؟ هنوز بندهای بسیاری باید به تدبیر جذبه «حاج قاسم» باز شود؛ 8 سال در جبهه بود و زخم به دنبال زخم بر تنش یادگارها نشاند تا وجب‌به‌وجب این آب و خاک آزاد بماند. 22 سال قبل بود که سلاله روح‌الله علم فرماندهی اقتدار اسلام در بیرون از جغرافیای کشور را روی دوش حاج قاسم گذاشت؛ از لبنان گرفته تا یمن، از فلسطین تا عراق و سوریه. او بود که دردانه وحشی خانم کلینتون (داعش) را به خاک سیاه نشاند، رد اقتدارش در عراق و پیاده روی اربعین، در لبنان و مقابله با رژیم اسرائیل و در خیلی مسیرهای دیگر جغرافیای بلاد اسلامی قابل توجه است. واعجبا، مگر می‌شود اینچنین اقتداری را به چشم دید!

بعد از فراغ روح‌الله ندیده بودیم چنین بدرقه باشکوهی برای هیچ عزیزی، هیچ سرداری،‌ هیچ وکیل و وزیری. حاج قاسم یکی بود و یکی می‌ماند. خوش به حال ما که رمز تکثیرش را می‌دانیم و می‌توانیم میلیون‌ها حاج قاسم سلیمانی بسازیم ...

آرامش همه جا حکم فرما بود، وقتی همه ما خواب بودیم، کرکس‌ها شبانه آمدند، سردار را «زدند»، سردار بدون سلاح و بدون محافظ بود و کرکس‌ها در سیاهی خود پنهان شدند. باورش برای همه سخت بود. اینکه دیگر سردار را نداریم، اینکه برای همیشه باید با او وداع کنیم. خدایا می‌شود حرف‌ها با کلماتمان یاری کنند و داغ این چند روز را به خوبی نوشت؟ حاشا و کلا...

صبح سخت نبودن سردار

صبح است،‌ اما انگار شبِ کابوس روزگار به تعبیر نشسته است. پیچ تلویزیون و رادیو را که باز می‌کنی، بهتی عجیب سراپای وجودت را فرا می‌گیرد. دوست داری خیلی زود پشت این خبر، خبر تکذیبش را بشنوی و او در صحت و سلامت دوباره برای مراسم دعای هفتگی منزلش به تهران آمده. دوست داری خشم رئیس‌جمهور تروریست آمریکا و شاخ و شانه کشیدنش را دوباره ببینی که از سر استیصال می‌گوید: «در حمله بعدی او را خواهیم زد.» خیلی چیزهای دیگر دوست داری بشنوی، اما بامداد جمعه تاب شانه‌ها از خبر شهادت سردار فرو می‌افتد: «منابع رسمی رسانه‌ای در عراق سحرگاه جمعه اعلام کردند سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به همراه «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده حشد الشعبی طی یک عملیات تروریستی در بغداد به شهادت رسیدند. رسانه‌های عراقی به نقل از مقام‌های رسمی این کشور اعلام کردند که سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس زمانی که با دو خودرو از فروگاه بین‌المللی بغداد خارج شدند، هدف موشک پهباد آمریکایی قرار گرفتند و هر دو شهید (ترور) شدند

تا با خودت کنار بیایی کلی طول کشیده؛ اگر نیمه خوابی، هوشیاری و حیرت وجودت را می‌گیرد، اگر در اتوبانی چاره‌ای جز توقف در کنار جاده نداری، اگر برنامه سفر داری، ناگزیری مهر لغو روی برنامه سفرت بزنی؛ فصل مشترک همه اینها بُهت است؛ بهتی که آرام‌آرام دارد از گوشه چشم گونه‌هایت را خیس می‌کند و پایین می‌آید.

دقایقی بعد اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از رسانه‌های دیداری و شنیداری پخش می‌شود و خبر شهادت سردار سپهبد، حاج قاسم سلیمانی،‌ فرمانده بی‌بدیل نیروی سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأیید می‌شود. «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله پهپادهای آمریکایی به شهادت رسید.»

نگاه‌ها هنوز ماتم زده است و یارای فکر کردن در هیچ فکری نمی‌گنجد. یعنی باید باور کنیم قرار است دیگر حاج قاسم را نداشته باشیم؟ قرار است تا ساعاتی دیگر جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی برای بررسی اقدام جنایتکارانه حمله به خودرو سردار سلیمانی در  بغداد برگزار شود.

این بهت انگار قرار نیست دست از سر ما بردارد؛ بهت و اشک. از دقایقی قبل تماس‌ها و خبررسانی‌ها شروع شده است؛ «خبر داری سردار را زدند؟»، «کار آمریکایی‌ها بوده»، «مگر می‌شود باور کرد، می‌گویند سردار در حال دیداری رسمی از عراق بوده» و... .

راستی از پیکر نازنین سردار چه خبر؟ کسی نمی‌داند. تنها تصاویری شبانه از دو خودروی نیمه سوخته را می‌بینی و دستی که انگشتر اهدایی رهبری به انگشت دارد و گویای دست جدا شده سردار است؛ گویا پیکر نازنینش شرحه‌شرحه شده است.

غلغله افتاده به جان رسانه‌های دنیا!

خبر شهادت سردار سلیمانی حالا تیتر یک رسانه‌های جهان شده است؛‌ بی‌بی‌سی،‌ رسانه استعمار پیر از یک حمله هوایی در محدوده ترابری فرودگاه بغداد خبر می‌دهد و همزمان خبرگزای رویترز از کشته‌شدن «یک مقام ارشد این گروه شبه نظامی شیعه به همراه چند نفر دیگر و از جمله دو میهمان مهم خبر می‌دهد.» ابتدا حرف از اصابت سه موشک کاتیوشا در نزدیکی منطقه بارگیری فرودگاه بغداد است. برخی منابع هم حمله بالگردها را خبر می‌دهند.

حالا کلافگی هم به بهت ساعتی قبل افزوده شده و همه می‌خواهند بدانند سردار چگونه شهید شده است و البته هستند کسانی که هنوز امید به تکذیب خبر دارند و دقایقی بعد دوباره بی‌بی‌سی، رسانه دولتی انگلیس، خبری جدید مخابره می‌کند؛ «تلویزیون دولتی عراق بامداد جمعه گزارش کرد که در جریان این حمله هوایی در فرودگاه بغداد به دو کاروان خودروهای گروه حشد الشعبی، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به همراه چند رهبر حشد الشعبی کشته شده است.» خشم سراپای ایران را فراگرفته. خشمی آغشته به اشک و ماتم و اندوه و ماتم چقدر واژه آشنایی است برای این روزهای ایران... .

همه منتظریم تا خبری از شورای عالی امنیت ملی برسد. کسی مردم را خبر نکرده اما خیلی‌ها به خیابان آمده‌اند. دوربین صداوسیما هم به دنبال مردم است و اشک و غم و ماتم مردم را در بیان آنها ثبت می‌کند.

در گیر و دار ماتمی که افتاده به جان مردم، رسانه‌های خارجی از بیانیه وزارت جنگ آمریکا می‌گویند: «وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اقدام به ترور قاسم سلیمانی کرده‌ است. پنتاگون هدف از این حمله را در بیانیه خود اقدام‌های دفاعی قاطع برای محافظت از کارمندان آمریکا در خارج از کشور ببان کرده است.» بهانه ترامپ هم مشخص است؛ «این حمله پیشگیری از برنامه‌های آينده ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی بود. سردار سلیمانی مسئول مرگ هزاران سرباز آمریکایی در عراق است.» آنها خشم مردم عراق و حمله آنها به سفارت آمریکا در بغداد را هم به حساب سردار گذاشته‌اند تا بهانه اقدام تروریستی‌شان پر و پیمان‌تر شود. کارشناس شبکه خبری المیادین هم می‌گوید: «ترور سلیمانی از تمامی خطوط قرمز عبور کرد و کسی که عملیات ترور را انجام داد باید بداند که واکنش‌ها شدید و بزرگ خواهد بود.» حالا تکلیف عوامل شهادت سردار مشخص است.

هنوز ساعتی از اعلام دخالت مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا در ترور سردار نگذشته است. اگر سری به خیابان‌ها، ادارات و هر جای بازار بزنید،‌ همه از سردار صحبت می‌کنند. خیلی زودتر از آنکه فکرش را بکنی پوسترهای سردار چاپ و در مقیاس گسترده توزیع شده است؛ با لبخندی زیبا و دلنشین یا جذبه‌ای نافذ و ماندگار...

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دوباره دست به توئیت می‌شود و اینگونه می‌نویسد: «آمریکا مسئول عواقب همه ماجراجویی‌های یاغی‌گرانه خود است.»

انتقام سخت در راه است

همه منتظرند ببینید «آقا» چه فرمان و راهبری ویژه‌ای برای این مسئله اعلام خواهند کرد. همه چشم و گوش‌ها به تلویزیون و رادیوی ایران است و بالاخره متن پیام رهبری معظم انقلاب قرائت می‌شود که در فرازهای مهمی از آن اینگونه آمده است: «با رفتن او به حول و قوه‌ الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ بین‌المللی مقاومت است و همه‌ دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ دوستان و نیز همه‌ دشمنان بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ مضاعف ادامه خواهد یافت.» حضرت ‌آقا در پیام خود سه روز عزای عمومی اعلام کرده‌اند تا ملت مرثیه‌خوان فرزند خلف خود باشد.

بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در بیانیه تسلیت به مردم ایران، در مقیاسی بی‌شمار به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل می‌شود؛ روزنامه مسیحی «الجمهوریه» می‌نویسد: «پس از ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران که به دستور «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا انجام شد، ایران وعده انتقام فوری داد. سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران ایران هم وعده انتقام داده است و گفته به‌زودی ایران  انتقام و واکنش صورت می‌گیرد.»

واکنش‌ها به پیام رهبرمعظم‌انقلاب همچنان ادامه دارد. شبکه‌های رادیویی النور و تلویزیون المنار وابسته به حزب‌الله لبنان هم در گزارش‌های صوتی و تصویری، فیلمی از زندگی‌نامه و سیره جهادی سردار سلیمانی در میدان‌های مختلف پخش می‌کنند. تمام رسانه‌های مطرح آمریکایی، بسیاری از رسانه‌های اروپایی، آسیایی و... این خبر را از زوایای مختلفی مورد تحلیل قرار می‌دهند.

التهاب‌ها به اوج خود رسیده و این در حالی است که ساعات زیادی از اعلام شهادت سردار نگذشته است. وزارت امور خارجه هم کاردار سوئیس را احضار کرده و مراتب اعتراض شدیدالحن ایران در مورد اقدام تروریستی آمریکا به وی ابلاغ می‌شود. به دنبال این پیام،‌ شورای عالی امنیت ملی نیز بر ادامه راه شهید سلیمانی و انتقام تأکید می‌کند.

دستپاچگی آمریکایی‌ها

واکنش‌ها آنقدر گسترده است که جمع‌کردن ابعاد آن عملا برای مقامات آمریکایی امکان‌پذیر نیست؛ بسیاری از سناتورها، تحلیلگران و شخصیت‌های سیاسی آمریکا با انتقاد از تصمیم ترامپ از کنگره می‌خواهند با فوریت، منع جنگ با ایران را تصویب کند. تام یودال شامگاه پنج‌شنبه در یادداشت توئیتری می‌نویسد: ترامپ ملت ما را به آستانه یک جنگ غیرقانونی با ایران بدون موافقت کنگره می‌کشاند. استفان والت، استاد بین‌المللی دانشگاه هارواد هم با انتقاد از اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور فرمانده ارشد نظامی ایران، می‌نویسد: تنها تصور کنید چگونه ما واکنش نشان می‌دادیم، اگر برخی از دشمنان ما یکی از فرماندهان ستاد مشترک یا معاون وزیر خارجه یا امنیت ملی را ترور می‌کرد. سئوال کلیدی این است که آیا هوشمندانه است که آمریکا هنجارهای بین‌المللی موجود علیه کشتن مقامات خارجی را از بین ببرد؟ از سویی دیگر کالین کال، عضو مشاوران شورای امنیت ملی دوران باراک اوباما هم نسبت به امنیت آمریکایی‌ها در عراق ابراز نگرانی کرده و می‌گوید: بین تلافی‌جویی احتمالی ایران و واکنش دولت عراق، ایمن نگهداشتن سفارت آمریکا در بغداد بسیار مشکل خواهد بود. او حتی از به خطر افتادن شراکت استراتژیک با عراق نیز سخن می‌گوید.  

اندرو یانگ، داوطلب ریاست‌جمهوری آمریکا از حزب دموکرات هم به این اقدام تروریستی واکنش نشان داده و می‌گوید: جنگ با ایران آخرین چیزی است که به آن نیاز داریم و خواست مردم آمریکا این نیست. دامنه اظهارات ساعت به ساعت فراتر می‌رود و کریس مورفی، سناتور دموکرات هم اقدام پنتاگون را «ترور» نامیده و اینگونه اظهار می‌کند: یکی از دلایلی که به طور کلی مقامات سیاسی خارجی را ترور نمی‌کنیم این است که معتقدیم این اقدام، کشتن آمریکایی‌ها را افزایش خواهد داد نه کاهش. این مساله باید نگرانی جدی واقعی امشب ما باشد. الیزابت وارن، دیگر سناتور دموکرات و داوطلب ریاست‌جمهوری با هشدار به ترامپ می‌گوید: این حرکت بی‌پروا، تنش با ایران را افزایش می‌دهد و احتمالا باعث کشتار بیشتر و درگیری جدیدی در خاورمیانه می‌شود. جو بایدن،‌ نامزد مطرح دموکرات‌ها هم از ترور شهید سلیمانی با عبارت «انداختن دینامیت در انبار باروت» یاد کرده و می‌گوید: قطعا این اقدام، عکس توجیه جلوگیری از حملات بیشتر عمل خواهد کرد. در این میان واکنش دانیل سیرور،‌ استاد دانشگاه مطرح جان هاپکینز هم در نوع خود قابل تأمل است: آمریکا دست به اقدامی بسیار خطرناک زد که واکنش ایران به آن می‌تواند خاورمیانه و فراتر از آن را در برگیرد. اگرچه ممکن است کشتن یک فرمانده نظامی آمریکایی برای تهران دشوار باشد، اما غیرقابل تصور نیست. تهران دارای قابلیت‌هایی است که در سراسر خاورمیانه و اروپا، آمریکای لاتین و حتی در قلب آمریکا می‌تواند عمل کند. هنگامی که نوبت به جنگ اراده‌ها شود، ایران در مقایسه با ایالات متحده توان بسیار بیشتری دارد.

 ترامپ دوباره دست به توئیت می‌شود و می‌نویسد اگر ایرانی‌ها انتقام بگیرند 52 نقطه که بسیاری از آنها اماکن فرهنگی و تاریخی است را هدف قرار می‌دهیم. حرف‌های ترامپ به باد انتقاد جهانی گرفته می‌شود و بسیاری از رسانه‌ها از او انتقاد می‌کنند. پمپئو وزیر امور خارجه ترامپ سعی می‌کند حرف او را توجیه کند اما ترامپ دوباره توئیت می‌کند و مواضع قبلی را به نوعی دیگر توجیه می‌کند. از طرف دیگر مأموریت جدیدی برای برخی قدرت‌های نزدیک ایران ترسیم می‌شود؛ باید بیایند و واسطه شوند تا اینکه ایران یا انتقام نگیرد، یا اینکه در همان حد و اندازه باشد و نه بیشتر. وزیر امور خارجه قطر می‌آید، اما بدون نتیجه بر می‌گردد. رژیم سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس اگرچه جنایت آمریکا را محکوم نمی‌کنند اما مهر سکوت زده‌اند و پادشاه سعودی به زعم خود دو طرف را به خویشتن‌داری دعوت می‌کند. حکام خلیج فارس پشت سر هم برای آمریکا پیغام می‌فرستند که ما را داخل این بازی نکن؛ می‌دانند که نباید با دم شیر بازی کنند. واسطه‌ها همچنان مشغول‌اند تا میانجی‌گری کنند؛ آمارهای رسمی تا لحظه تدفین به 16 کشور رسید؛ یعنی ترامپ جلوی پرده رجز می‌خواند و پشت پرده دست به دامان این و آن می‌شود.

24 ساعت از اعلام خبر شهادت سردار گذشته، راستی از سردار چه خبر؟ سفارت جمهوری اسلامی در بغداد اعلام می‌کند مردم عراق می‌خواهند از سردار دل‌ها قدردانی کنند و امروز او را در عراق بگردانند. التهاب ما برای تحویل گرفتن سردار زیاد است اما برادران و خواهران کشور همسایه هم می‌خواهند قدردان سردار ما و سردار خودشان باشند. قرار است پیکر دو سردار سرافراز دو کشور دوست و همسایه در شهرهای مقدس کربلا و نجف تشییع و سپس راهی ایران شود. هیئت حشد الشعبی عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرده که راس ساعت ۱۰ صبح شنبه شاهد مراسم رسمی تشییع پیکرهای رهبران شهید حاج ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی به همراه گروهی از یاران آنها خواهد بود. قرار است پس از این بدرقه تشییع مردمی از دروازه منطقه الخضراء به سمت الجادریه انجام شود. روزنامه ال پائیس اسپانیا در توصیف این دقایق نوشته است: «آغاز مراسم عزاداری در حالی‌ رخ می‌دهد که منطقه، نفس خود را در سینه حبس کرده زیرا در انتظار یک واکنش ایران است که اعلام کرده انتقام سختی خواهد گرفت اما عجولانه عمل نمی‌کند.»

Karbala

یا لثارات الحسین(ع)

غروب جمعه و در دعای منتظران برای تعجیل فرج صاحب‌الزمان(عج) در مسجد مقدس جمکران، پرچم گنبد مسجد تعویض و پرچم سرخ یالثارات‌الحسین(ع) به جای آن جایگزین شد تا نقش خون‌خواهی خون سردار را داشته باشد.

عراقی‌ها سنگ تمام گذاشتند. مرزهای ایران حالا بی‌تاب آمدن سردار است. پایانه مرزی مهران در اولین قدم به نام پایانه مرزی شهید سپهبد سلیمانی نام گذاری می شود. بلافاصله یک بزرگراه و فرودگاه اهواز هم به این نام مزین می‌شود.

اهوازی‌ها حالا بی‌تاب‌تر شده‌اند. خوزستانی‌ها قیامتی به پا کرده‌اند. فرودگاه بین‌المللی شهید سلیمانی آماده پذیرش پیکر سردار است. جمعیت انبوهی به استقبال سردار آمده است. شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل حاضران در خیابان‌های منتهی به فرودگاه طنین‌انداز شده است. قرار است ساعت 7:30 صبح مردم خوزستان از ابتدای میدان مولوی تا چهارراه سلمان فارسی به استقبال سردار بروند و پس از تشییع مراسم باشکوه، مشهدی‌ها ساعت 12 برای سردار و ابومهندس آغوش بگشایند. تا چشم کار می‌کند آمده‌اند. آنقدر که تمام مسیرها و راه‌های منتهی به فرودگاه بسته شده است. رسانه‌های خارجی هم از توصیف این غافله عقب نمانده‌اند. نشریه اوئست فرانس در صفحه خود در توئیتر، جمعیت استقبال‌کنندگان را بی‌شمار توصیف کرد. استقبال آنقدر زیاد است که مراسم ساعت 12 مشهد طبق اعلام رسمی قرار است دو ساعت دیرتر برگزار شود.

Mashhad156

قیامت سردار در مشهدالرضا

در مشهد هم قیامتی به پا شده است. می‌گویند تا به امروز چنین جمعیتی به مشهد نیامده است. چهره‌ها بسیار با هم فرق می‌کند و از همه سلیقه‌ها و طیف‌های فکری در خیابان‌ها وجود دارد. حتی آنها هم که به قول خودشان در طول عمرشان در راهپیمایی شرکت نکرده‌اند، آمده‌اند، حتی کودکان هم آمده‌اند. مترو جایی برای سوارشدن ندارد. دریایی از جمعیت آمده است تا فرزند ملت را تکریم کند و باز هم مراسم با یک ساعت و نیم تأخیر آغاز شده است. هیچ کس اما گله‌ای ندارد. هیچ کس ناراحت نیست از تأخیر. همه می‌دانند که تمام ایران مشتاق سردار هستند. جمعیت آرام به پیش می‌رود، همه یک‌صدا آمریکا و ترامپ را می‌نوازند. فریاد انتقام است که در سراسر خیابان بزرگ امام رضا(ع) و خیابان‌های اطراف طنین‌انداز شده است. مشهد تا امروز چنین مراسم و چنین حضوری را در تاریخ خود ندیده است. تهرانی‌ها از آن طرف منتظراند. قرار است غروب غمبار تهران پیکر سردار را در بغل بگیرد. مشهدی‌ها اما امواج خروشانی هستند که توان بی‌سردار بودن را ندارند. آسمان از کبودی به سیاهی رسیده، اما هنوز پیکر سردار به حرم نرسیده است. خبر می‌رسد که مراسم تهران لغو و به فردا صبح موکول شده است. مردم در صحن جامع رضوی منتظر سردار هستند. تمام صحن با سیاهی پوشش عزای سردار پر شده است. از سردار خبری نیست اما. پیکر سردار را به فرودگاه برده‌اند و ملت شاک‌ اند و غمگین. مجری مراسم عذرخواهی می‌کند و وعده بازگشت پیکر را می‌دهد... .

یک شنبه شب است و پارلمان عراق وعده خود برای اخراج نیروهای آمریکایی را تصویب می‌کند. آمریکایی‌ها خشمگین شده‌اند. ترامپ از مجازات تحریم‌ها می‌گوید و می‌گوید که باید هزینه‌های پایگاه‌های ما را بدهند... !

13981116 0244606

رستاخیز تهران

سپیده نزده اما تهرانی‌ها فرودگاه را قرق کرده‌اند. هواپیمای سردار در آسمان دیده می‌شود. برج مراقبت از

حضور هواپیما استقبال می‌کند و برخلاف تمام پروتکل‌های پروازی، پرسنل برج مراقبت با صدایی بغض‌آلود و با مدیحه‌ای خاص به خلبان پرواز سردار خوش‌آمد می‌گویند. جمعیت تهران آنقدر زیاد است که تا چشم کار می‌کند ملت آمده‌اند. اینجا هم همان تفاوت است. می‌گویند مثل تشییع پیکر امام(ره). برخی رسانه‌های خارجی حتی شمار جمعیت را بیشتر اعلام می‌کنند. عقربه‌های ساعت، 7 صبح را نشان می‌دهد. دانشگاه تهران آماده نماز رهبرمعظم‌انقلاب بر پیکر سردار است. حضرت آقا نماز را آغاز می‌کنند. با صدایی بغض‌آلوده و گریه‌هایی که تاریخ انقلاب از ایشان به چشم ندیده است:

اللهم إن هولاء المسجون قدامنا عبادک و ابن عبادک و ابن امائک نزلوا بک

«خداوندا این کفن‌شدگان که در پیش پای ما قرار دارند، بندگان تواَند و فرزند بندگان تو و فرزند کنیزان تو. نزد تو فرود آمده و تو بهترین کسی هستی که نزد او فرود می‌آیند.

فراز بعدی: اللهم انا لا نعلم منهم الا خیرا

خداوندا ما جز نیکی از آنها به‌یاد نداریم...

فراز سوم: اللهُم اِنک توفیتهُم مُتلطخین بِدمائهم فِی سَبیل رضاک مُستشَهدین بَینَ ایدیهِم مُخلصین فِی ذلک لوَجهکَ الکَریم

خداوندا تو در حالی آنها را قبض روح کردی که در راه رضایت تو در خون خود غلتیده بودند و در برابر تو به شهادت رسیده و برای تو، ای پروردگار کریم، در این راه با اخلاص بودند.

اللهم ارفع درجاتهم و احشرهم مع محمد و آله الطاهرین و الحقنا بهم و ارزقنا الشهادة فی سبیلک یا مولای

خداوندا بر درجات ایشان بیفزا و آنها را با محمد و آل محمد محشور کن و ما را به آنها ملحق فرما. خداو

ندا روزی ما را شهادت در راهت قرار بده...

الحَمدُ اللهِ الذی اکرم المُستشهدینَ فی سَبیله. اَلحمدُ لله الذی رزقنا الشهادة فی سَبیله. اَلحمدُ للهِ الذی رزقنا الجَهاد فی سَبیلِ الاِسلام

سپاس خداوندی را که شهیدان در راهش را کرامت نهاد؛ سپاس خداوندی را که شهادت در راهش را روزی ما گرداند و سپاس خداوندی را که جهاد در راه اسلام را روزی ما کرد.

نماز تمام می شود و سردار با صلابت اسلام، روی دوش مردم تهران به محشر پایتخت می‌پیوندد.

Tehran4863

به 16 دی ماه رسیده‌ایم. ساعت کمی مانده به 18 و خیابان‌های اطراف حرم مطهر کریمه اهل بیت و بولوار پیامبر اعظم مملو از جمعیت است که از ساعت‌ها پیش در انتظار سردار عشق و حماسه هستند. حضرات آیات مکارم شیرازی، سبحانی و علوی‌گرگانی، نمایندگان بیوت مراجع تقلید و برخی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علیمه قم برای وداع با پیکر مطهر شهدا مقاومت وارد حرم مطهر شدند‌. مردم از ملیت‌های گوناگون از آذربایجان، نیجریه، پاکستان، ترکیه و روسیه همه‌وهمه آمده‌اند تا ضمن محکوم‌کردن اقدام جنایتکارانه ترامپ در به شهادت رساندن سردار مقاومت، آمادگی خود را برای انتقام سخت اعلام کنند. مراسم تشییع با حضور صدها هزار نفر از مردم قم و شهرهای مختلف کشور در فاصله 6 کیلومتری بولوار حرم تا جمکران آغاز شده و مردم عزادار ‌با شعارهای‌ «سردار دلها آمد»، «ما حسینی هستیم انتقام می‌گیریم»، «یا حسین شهید علمدار سالار رسید»، «یاور رهبر آمد» و ... پیکر سردار را تشییع می‌کنند. صفوف مردم قم ‌در مسیر 6 کیلومتری از حرم کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران به هم پیوسته و بسیار گسترده است.

وداع قمی‌ها هم تمام می‌شود و پیکر سردار و شهدای مقاومت برای وداع با بنیانگذار انقلاب اسلامی به تهران و مرقد امام(ره) منتقل می‌شود. اینجا و در مرقد امام هم استقبال بی‌نظیر است. ساعت از 22:30 گذشته و سردار روی دست ملت به زیارت حضرت روح‌ا... آمده است.

Kerman

وداع آخر در کرمان

رسانه‌های دنیا همچنان ناباورانه در مورد بدرقه و استقبال از سردار می‌نویسند و می‌گویند. خبر رسیده تعدادی از شاهزاده‌های سعودی از ترس انتقام راه تهران را در پیش گرفته‌اند. صبح سه‌شنبه است و قرار است سردار در کرمان به آرامش ابدی برسد. کرمانی‌ها از سه روز قبل برای آمدن همشهری‌شان ثانیه شماری کرده‌اند. رنگ تمام شهر از ماتم و اندوه پر است. ساعت 4:35 دقیقه صبح است و فرودگاه کرمان غلغله است. در گلزار شهدای کرمان تا چشم کار می‌کند جمعیت آمده است. پیکر سردار سلیمانی و سردار پورجعفری، همرزم 40 سال اخیر سردار جلوی جمعیت قرار دارد. سردار سلامی، فرمانده کل سپاه خطابه آتشینش را آغاز کرده است. همه جا شلوغ است. سردار سلامی، فرمانده کل سپاه از سردار می‌گوید: «سردار بزرگ اسلام حالا در کرمان است... حرف آخر را اول می‌زنم؛ انتقام می‌گیریم؛ سخت، محکم، پشیمان‌کننده، قاطع و تمام‌کننده... اگر آمریکا اقدام دیگری انجام دهد، جایی که آنجا را دوست دارند و به آن عشق می‌ورزند را به آتش می‌کشیم» تصویر بزرگی از حاج قاسم با نگاهی رو به آسمان، بی‌تابی پرواز او را نشان می‌دهد.

مجلس طرح سه فوریتی اعلام تروریستی بودن ارتش آمریکا را به تصویب می‌رساند و این طرح بلافاصله توسط اعضای شورای نگهبان که در صحن علنی حاضر شده‌اند، به تصویب می‌رسد.

پیکر سردار آماده آرام گرفتن در خاک است. اشتیاق و ازدحام حضور آنقدر زیاد است که متأسفانه تعدادی از هموطنان در این ازدحام جان خود را از دست می‌دهند. حالا قرار و مدار بر تشییع در زمانی دیگر است.

گمانه‌های پرالتهاب رسانه‌های آمریکایی هنوز هم ادامه دارد و یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا می‌گوید، با پایان یافتن مراسم تشییع شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، 24 تا 36 ساعت آینده می‌تواند معلوم کند که آیا ایران قصد دارد تهدیدات خود را برای انتقام از خون سپهبد سلیمانی اجرایی کند. نگرانی اصلی ما موشک‌های بالستیک ایران است. این موشک‌ها تاکنون به سکوی شلیک منتقل نشده‌اند، اما وضعیت هشدار افزایش یافته است به‌طوری که آن‌ها آماده حرکت هستند و می‌توانند طی 24 ساعت در تعداد قابل توجهی شلیک شوند.

 کشورهای حوزه خلیج فارس همچنان از آمریکا می‌خواهند آنها را درگیر جنگ با ایران نکنند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای دومین بار از اعضای کابینه خواسته هیچ‌اظهار نظری در مورد سردار سلیمانی نکنند.

دومینوی زیبایی که هنوز ادامه دارد

دومینوی زیبای نام سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی هم که همچنان ادامه دارد، از اهوازی‌ها که یک خیابان و فرودگاه بین‌المللی‌شان را به نام سردار نام گذاشتند، تا بزرگراه رسالت تهران، پایانه مرزی مهران، ورزشگاه گل‌گهر سیرجان، ساختمان اصلی مرکز مطالعات وزارت خارجه، برج شرکت مخابرات ایران، دانشگاه پیام‌نور آذربایجان شرقی، ورزشگاه بنیان‌دیزل تبریز، بولوار ورودی شهر بردسکن، نام‌گذاری لیگ برتر والیبال به نام سردار سلیمانی، بزرگراه زاهدان‌بم، خیابانی در ساری، نام‌گذاری معبر45 متری کوثر در کرمان، یک بزرگراه در سبزوار و... .

هوای سحر پر بود از غم، انگار غم رفتن سردار سنگین‌تر از غم روزگار بود. سردار در سکوت و آرامش نیمه شب در میعادگاه وعده داده شده در خاک آرمید... .

اما...

خبر می‌رسد که فتح نابی در راه است. خدایا به وحدت و بزرگی تو، ما دوباره کمر آمریکا را شکستیم و ضرب شست پیروزی را گرفتیم؛ پایگاه عین‌الاسد آمریکا هدف موشک‌های قدرتمند سپاه قرار گرفت تا صبح صادق، وعده موعود شود و انتقال سردار دل ها در کمتر از ساعتی پس از آرامش سردار در تربت، گرفته شود. الله اکبر


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31