یادداشت زیبا کلام در روزنامه گاردین سال ۶۷ درباره منافقین

Zibakalam

استاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشت مردادماه سال ۱۳۶۷ خود در روزنامه گاردین به معرفی گروهک تروریستی منافقین پرداخته بود.

 

به گزارش هابیلیان و به نقل از خبرگزاری فارس، «صادق زیبا کلام»، استاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی که سال 1367 در روزنامه گاردین به چاپ رسانده به معرفی این گروهک تروریستی پرداخته است.

 

«زیباکلام» در این مطلب که خبرنگار فارس از طریق جستجو در آرشیو روزنامه «گاردین» به آن دست یافته این گروهک تروریستی را با «پل پوت»، سیاستمدار جنایتکار کامبوج و جنبش او موسوم به «خِمِر سُرخ » مقایسه کرده است.

 

مشهور است که این سیاستمدار مائوئیست کامبوجی با کشتن مستقیم مخالفان و پیش گرفتن سیاست‌هایی که شیوع سوء تغذیه، شرایط سخت کاری و بهداشت ضعیف را به همراه داشت، در مدت 4 سال حکومتش بین 1.5 تا 3 میلیون نفر از جمعیت نزدیک به 8 میلیون نفری این کشور آسیایی را به کشتن داد.

 

گفته می‌شود رژیم «خِمِرهای سُرخ » بین سال‌های 1975 تا 1979 در اماکنی که به میادین مرگ شهرت یافته بود بیش از یک میلیون نفر را کشت و در همانجا دفن کرد. این رژیم با حمله ارتش ویتنام در سال 1979 سقوط کرد.

 

آقای زیباکلام در این یادداشت در روزنامه گاردین درباره منافقین نوشته اگر آنها روزی «به قدرت برسند کاری می‌کنند که "پول پوت" با میدان‌های مرگ و جنبش خمر سرخش رو سفید به نظر برسند.»

 

او در آغاز این یادادشت نوشته است: «مجاهدین (منافقین)، به دفعات اشتهای هراس‌آور خود را برای خشونت، سرکوبگری و وحشت‌افکنی در میان مخالفانش، البته به اسم "مبارزه انقلابی" نشان داده است.»

 

این استاد دانشگاه که در این یادداشت خودش را عضو «دانشکده مطالعات صلح» در دانشگاه «بردفورد» بریتانیا معرفی کرده از جنجال‌های تبلیغاتی آن زمان در کشورهای غربی بر سر اعدام اعضای منافقین در ایران بین سال‌های 1981 تا 1983، بدون روشنگری درباره جنایت‌های آنها انتقاد کرده است.

 

زیباکلام می‌نویسد: «تبلیغات زیادی درباره  سرکوب و اعدام گسترده مجاهدین بین 1981 تا 1983 انجام شده است، اما درباره صدها "اعدام انقلابی" و بمب‌گذاری‌هایی که مجاهدین در همین بازه زمانی انجام داده‌اند، روشنگری‌های زیادی صورت نگرفته است.»

 

«زیبا کلام» در بخش دیگری از این یادداشت نوشته است: «آمادگی این گروه برای اینکه دنبال کردن اهدافش با هر اندازه‌‌ای از خشونت که لازم تشخیص بدهد، جای شک باقی نمی‌گذارد که اگر مجاهدین به قدرت برسند کاری می‌کنند که "پول پوت" با میدان‌های مرگ و جنبش خمر سرخش رو سفید به نظر برسند.»

 

این استاد دانشگاه در ادامه به هم‌پیمانی گروهک منافقین با رژیم صدام در عراق پرداخته و ادعاهای تروریست‌ها درباره پایبندی به دموکراسی را به باد انتقاد گرفته است:

 

«حتی اگر سوابق گذشته مجاهدین را نادیده بگیرم، هم‌پیمانی آنها با رژیم صدام حسین در عراق نگرانی‌های جدی ایجاد می‌کند. آیا کسی می‌تواند طرفدار دموکراسی، اسلام و ملی‌گرایی ایرانی را اهداف اساسی‌اش بداند و بعد متحد رژیمی شود که از لحاظ احترام به ارزش‌های دموکراتیک و مسائل حقوق بشر جزو بدترین‌ها در دنیا باشد؟ آیا مجاهدین می‌توانند هم از ملی‌گرایی ایرانی حرف بزنند و هم‌ متحد رژیمی باشند که به ایران حمله کرده، علیه مردمش سلاح‌های شیمیایی به کار برده، "جنگ شهرها" علیه غیرنظامیان [ایران] به راه انداخته و دست‌کم مقصر نیمی از تخریب‌ها، مرگ و مصیبت‌های مردم ایران و عراق است؟»

 

زیبا کلام در پایان این یادداشت راهبرد گروهک تروریستی را مبتنی بر این اصل «نیکولو ماکیاولی»، فیلسوف ایتالیایی دانسته که «هدف وسیله را توجیه می‌کند.» او یادآوری کرده که تاریخ نشان می‌دهد از چنین جنبش‌هایی به ندرت خیری حاصل شده است.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29