کارنامه امنیت‌زدای آمریکا؛ از دیکتاتورپروری تا تروریسم‌طلبی

Usflog

قدرت نرم ایالات متحده آمریکا به واسطه تروریست‌پروری کاخ سفید روزبه‌روز رو به کاهش است و این نکته‌ای است که نظریه‌پردازان آمریکایی نیز به آن اذعان دارند.

فرید زکریا تحلیلگر برجسته آمریکایی در کتاب مشهور «جهان پساآمریکایی» خود به این نکته اشاره دارد که سیاست‌های متناقض آمریکا در دفاع از حقوق بشر و مبارزه با تروریسم در عمل باعث شده است تا مردم جهان در کشورهای مختلف اعتماد خود را به ایالات متحده از دست بدهند.

زکریا در این کتاب به این واقعیت اشاره کرده است که پیش از این، حمایت آمریکا از دیکتاتورها به اعتبار جهانی واشنگتن ضربه زده بود و حالا به این پرونده سیاه، حمایت از گروه‌های تروریستی نیز اضافه شده است. گروه‌هایی که با خونریزی و وحشت‌آفرینی، به دست آمریکا برای حضور و دخالت در امور دیگر کشورها بهانه می‌دهند.

موارد متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا چطور با تروریست‌پروری، در عمل امنیت جهانی را مختل کرده است. شکل‌دهی به طالبان و گروه‌های تکفیری در پاکستان و افغانستان برای جلوگیری از پیروزی اتحاد جماهیر شوروی در حمله به افغانستان در جریان جنگ سرد، یکی از نمونه‌های واضح در ایجاد گروه‌های تروریستی است.

در کنار این، در مناظره انتخاباتی سال 2016 آمریکا، دونالد ترامپ که اکنون رئیس جمهور آمریکاست به وضوح اذعان کرد که هیلاری کلینتون در زمان وزارت خارجه‌اش، داعش را در عراق و سوریه ساماندهی کرده است.

درباره نقش آمریکا در پرورش القاعده و حتی انفجارهای برج‌های دوقلو هم اسناد متعددی در دست است. اسنادی که نشان می‌دهد آمریکا در پرورش رهبران این گروه نقش اصلی را ایفا کرده است.

سازمان منافقین در ایران نیز دست پرورده آمریکاست. این گروهک که در ابتدا داعیه‌دار مبارزه با امپریالیسم آمریکایی بود، پس از شکست در اهداف تروریستی خود به یک ابزار دست برای دولت آمریکا تبدیل شد و اکنون سعی می‌کند پیمانکار جاسوسی‌های این دولت باشد.

آمریکا در لبنان و ترکیه هم با حمایت از گروه‌های تروریستی سعی می‌کند که ابزاری برای فشار بر دولت‌ها داشته باشد. وجود برخی تعصبات در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید فرصت می‌دهد تا بر طبل تروریسم‌گرایی کوبیده و از این طریق سعی کند تا امنیت منطقه را مدیریت کند.

با این همه همانطور که رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان اشاره فرمودند، دست آمریکا در پرورش تروریست‌ها پیش‌روی مردم جهان رو شده و امروز کسی نیست که تردیدی در ذات تروریستی دولت آمریکا داشته باشد.

ریشه بسیاری از گروه‌های تروریستی در جهان به خاک آمریکا باز می‌گردد و در بسیاری از مقاطع مهم تاریخی، دست آمریکا در بحران‌های تروریستی در کار بوده است.

از گروه‌های تکفیری پاکستان که سیستان و بلوچستان ایران را ناامن می‌کنند، تا گروه‌هایی که در ونزوئلا به دنبال کودتا هستند، همه و همه متحدانی برای ایالات متحده محسوب می‌شوند که برای ایجاد وحشت تلاش می‌کنند.

جالب اینجاست که هزینه این تروریست‌پروری را مردم آمریکا می‌دهند و گاهی تروریست‌ها با خارج شدن از کنترل اربابانشان به منافع مردم آمریکا نیز ضربه می‌زنند.

درست مانند ویروس کرونا که برای آسیب رساندن به رقیب ایجاد شد و علیه کشور میزبان وارد عمل شد، تروریست‌پروری نیز علیه ایجادکنندگان تروریست‌ها عمل خواهد کرد و این راهبرد در بلندمدت نمی‌تواند تامین کننده منافع آمریکایی‌ها باشد.

شاید اگر مردم آمریکا شانسی برای تغییر در سیاست ایجاد تروریست‌ها در کشورهای مختلف داشتند، در توقف این استراتژی لحظه‌ای غفلت نمی‌کردند ولی افسوس که معمولا در آمریکا راه برای تغییر بسته است و به این ترتیب همچنان مردم جهان آمریکایی‌ها را مردمانی می‌دانند که دولت‌شان تروریست تربیت می‌کند تا راه را برای غارت منافع دیگر کشورها باز کند.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29