هفتمین نشست علمی هم‌اندیشی نخبگان در دانشگاه تبریز برگزار شد

1111111156هفتمین نشست علمی هم‌اندیشی نخبگان دانشگاهی در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی هابیلیان و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌ی آذربایجان شرقی، در راستای سلسسله نشست‌های کمیته علمی این کنگره، هفتمین نشست علمی هم‌اندیشی نخبگان دانشگاهی با همکاری دانشگاه تبریز و بنیاد شهید با موضوع «ایران قربانی تروریسم؛ بررسی حقوقی و اجتماعی تروریسم در ایران» در محل دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز برگزار شد.

اسماعیل رحیمی‌نژاد، در سلسله نشست‌های هم‌اندیشی نخبگان، با موضوع «ایران قربانی تروریسم» گفت: تروریسم دیگر یک پدیده‌ سیاسی نیست، بلکه به یک پدیده اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی تبدیل شده است و ما اکنون شاهدیم که حتی در برخی تفکرات، عشق به ترور به وجود آمده است.

این عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تبریز، یادآور شد: جرم شناسی فرهنگی تاکید دارد که تروریسم در بطن جامعه رخ می‌دهد، یعنی در واقع مرتبط با فرهنگ است، پس بهترین راه مقابله با این پدیده، برخورد از راه فرهنگ است.

او افزود: مساله دیگر در جرم‌شناسی فرهنگی، رسانه‌های گروهی و فضای مجازی است، که یکی از عوامل گسترش تروریسم بیان می‌شود، نباید اخبار و تصاویر آزار دهنده این پدیده در رسانه‌ها و فضای مجازی گسترش یابد، حتی به فرموده آیت الله سیستانی انتشار این گونه اخبار حرام است.

رحیمی‌نژاد با بیان این که مقابله به مثل در بیش‌تر اوقات نتیجه عکس می‌دهد، افزود: اگر نظام حاکم بر یک جامعه، کاملا مردمی باشد باید با پدیده تروریسم، برخوردی توام با گفتمان در بطن جامعه داشته باشد، تا اعتقادات عقیدتی سیاسی که به این پدیده دامن می‌زند، اصلاح شوند.

وی ادامه داد: اکنون مشاهده می‌شود که برخورد سیاسی با این قضیه، برخلاف تصورات، به‌جای درمان به تروریسم دامن می‌زند و حتی دیده می‌شود برخی دولت‌ها به جای مبارزه با این پدیده و پیشگیری از آن، از گروه‌های تروریستی برای پیشبرد اهداف‌شان حمایت می‌کنند. ضعف عملکرد سازمان‌ها و نهادهای ملی و پیشگیری نکردن به موقع موجب آسیب‌های زیادی در این حوزه می‌شود و البته خلاء قضایی موجود در برخورد با این عمل نیز کار را دشوارتر کرده است.

حسن فرهودی‌نیا، عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تبریز نیز در این نشست با اشاره به این که باید تفاوت مبارزات آزادی بخش با گروه‌های تروریستی مشخص شود، افزود: در برخی از کشورها ما شاهد تحرکات و مبارزات آزادی بخش مردم علیه مستکبران هستیم که برخی به آن‌ها نام تروریست را می‌دهند، در حالی که باید تفاوت این دو کاملا مشخص شود.

او ادامه داد: باید پیش از هر چیز به دلایل انجام ترور برسیم، که در این بحث نظریه‌های مختلفی وجود دارد و اکثرا بر این عقیده هستند که تفکرات و ایدئولوژی‌های اساسی این پدیده، ریشه تاریخی دارد و خودبرتربینی و نپذیرفتن نظر مخالف از دلایل اصلی این قضیه هستند.

وی راهکار را در توسعه فرهنگ پذیرش نظر مخالف دانست و عنوان کرد: طبق فرموده خداوند سبحان در سوره کافرون، باید نظر مخالف را هم در جامعه شنید و احترام گذاشت و البته این را فراموش نکنیم که تحقیر و سرکوب هویت انسان در جامعه‌های غربی امروزه می‌تواند از مصادیق تروریست نرم عنوان شود.

ناصر صنوبر، از اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تبریز نیز در این نشست با بیان این که، احساس می‌شود در دانشگاه‌ها کمتر به بحث تروریسم پرداخته شده است، گفت: پدیده تروریسم در کشور ما پر هزینه بوده است، چون وقوع 17000 ترور، آمار بسیار بالایی است. باید دید چرا دانشگاهی‌ها به تحقیق در موضوع ترور نپرداخته‌اند، باید راه‌های ترغیب دانشجویان را به این موضوع پیدا کرد و آن ها را به مطالعه به این موضوع سوق داد.

او افزود: در مطالعاتی که ما در این مورد داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که تروریسم، حتی در اقتصاد کشورها تاثیر منفی دارد چرا که به دلیل روی دادن آن، رفتار خریداران، بنگاه‌های اقتصادی، حتی سیاست‌های بودجه‌یی دولت نیز تغییر می‌کند و موجب افول اقتصادی می‌شود.

صنوبر با بیان این که امروزه تروریسم به اسلحه‌ای قوی برای برخی کشورها تبدیل شده است، گفت: برخی از کشورها برای خسارت زدن به اقتصاد یک کشور، از اسلحه‌ای به نام ترور، استفاده می کنند، که به یک اسلحه قوی اقتصادی تبدیل شده است و مصداق آن داعش است، که می‌توان پشت آن حمایت برخی دولت‌ها را مشاهده کرد.

وی در توجیه دلایل به وجود آمدن تروریسم، تئوری برخورد تمدن‌ها را مثال زد و گفت: در این تئوری به سه سامانه اخلاقی، نظام دموکراسی، نظام وحدت‌گرا و نظام بنیادگرا اشاره شده است که بیش‌تر تضارب آرا در بین این نظام‌ها و اساس تشخیص خوب و بد، معضل به کرسی نشاندن حرف و در نتیجه پدیده ترور رخ می‌دهد.

او افزود: تغییرات اساسی در نظام اجتماعی، استحکام سیاسی نداشتن و پیشرفت جهانی شدن نیز از دلایل رخ دادن این پدیده می‌توانند باشند، به طوری که با پیشرفت جهانی شدن، دستیابی به سلاح و تربیت تروریست بسیار آسان‌تر شده است.

دکتر شیخ زاده، از اساتید حقوق دانشگاه تبریز نیز در توجیه جایگاه حقوقی تروریسم در نظام جزایی ایران، گفت: در نظام جزایی ما تعریف دقیقی برای تروریسم نشده است که این یک خلاء محسوب می شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته دو لایحه مرتبط با بحث تروریسم از طرف دولت به مجلس ارائه شده است، که اولی در سال 82 بود و به صورت متروک باقی مانده است و دومی نیز در سال 89 مشترکا از طرف دولت و قوه قضاییه به مجلس ارائه شد که شورای نگهبان ایراداتی بر آن وارد دانسته است.

شیخ زاده عنوان کرد: نکته مورد توجه در این لایحه آن است که مصادیق اعمال تروریستی در آن بیان شده است که موجب تمایز این جرم با جرم‌های دیگر می‌شود.


مطالب پربازدید سایت

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

جدیدترین مطالب

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

سعید کریمی از مجروحان حمله تروریستی راسک و چابهار عیادت کرد

وضعیت مجروحان حمله تروریستی چابهار و راسک

محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی

ورود کمیسیون امنیت ملی به حمله تروریستی راسک و چابهار

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور:

عناصر تروریستی راسک و چابهار ملیت غیر ایرانی دارند

مطالب پربازدید بخش خبر

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان