نقش ترامپ در گسترش تروریسم در آمریکا

13981 Copyیکی از مشخصه‌های برجسته دوره ترامپ این است که حوادث تروریسم با درخواست‌های سنتی برای وحدت ملی دنبال نمی‌شود، بلکه اغلب شکاف حزبی را عمیق‌تر می‌کنند.

 

پایگاه اینترنتی نشریه نیشن در گزارشی با عنوان " ترامپ همچنان به تحریک تروریسم داخلی ادامه می‌دهد" نوشت: یکی از مشخصه‌های برجسته دوره ترامپ این است که حوادث تروریسم با درخواست‌های سنتی برای وحدت ملی دنبال نمی‌شوند، بلکه اغلب شکاف حزبی را عمیق‌تر می‌کنند. روز پنجشنبه، مقامات فدرال و ایالتی از دستگیری ۱۳ مرد در میشیگان به اتهامات مختلف تروریسم، توطئه و داشتن سلاح غیرقانونی خبر دادند. مبهم‌ترین اتهامات این بود که دست کم شش نفر از این افراد در نقشه ربودن گرتچن ویتمر فرماندار میشیگان دست داشتند.

 

به گفته مقامات این افراد اعلام کردند می‌خواستند خانم ویتمر را قبل از انتخابات در ماه نوامبر به گروگان بگیرند و یک مرد گفت که آن‌ها باید او را به یک "مکان امن" در ویسکانسین ببرند تا "محاکمه" شود.


در ۱۶ آوریل، تقریباً ۳۰۰۰ معترض، که بسیاری از آن‌ها مسلح بودند، در مرکز این ایالت تجمع کردند تا علیه ویتمر اعتراض کنند.


بر اساس گزارش ان بی سی نیوز، یکی از افراد دستگیر شده به نام باری کرافت، در سال ۲۰۱۶ " تئوری‌های توطئه مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ رد کرد و تحقیقات در مورد ترامپ را یک قیام خواند.
این استدلالی بود که ویتمر خودش در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد طرح توطئه علیه خود مطرح کرد.

 

ویتمر گفت: "همین هفته گذشته، رئیس جمهور آمریکا در برابر مردم آمریکا ایستاد و از محکوم کردن برتری طلبان سفیدپوست و گروه‌های نفرت پراکن مانند این دو گروه شبه نظامی میشیگان خودداری کرد. "


با این حال ترامپ در یک رشته توئیت این ایده را که به گسترش تروریسم داخلی کمک کرده است، به شدت رد کرد.

ترامپ توئیت کرد: فرماندار ویتمر از میشیگان کار وحشتناکی انجام داده است. او ایالت خود را برای همه به جز فعالیت‌های همسرش قرنطینه و تعطیل کرد. وزارت دادگستری من و نیروی فدرال امروز اعلام کردند که توطئه خطرناکی را علیه فرماندار میشیگان خنثی کردند. او به جای تشکر، من را یک برتری طلب سفید لقب می‌دهد در حالی که بایدن و دموکرات‌ها خشونت‌ها را محکوم نمی‌کنند.


این در حالی است که تأیید ضمنی تروریسم داخلی مورد حمایت جناح راست، یکی از موضوعات اصلی ریاست جمهوری ترامپ بوده است.

 

واکنش ترامپ به اخبار مربوط به توطئه ادعایی علیه ویتمر از همان الگویی که او همیشه استفاده کرده است پیروی می‌کند: فرافکنی با اشاره به ادعای خشونت چپگرایان و اصرار بر قانونی بودن اهدافی که تروریست‌ها از آن حمایت می‌کنند. استنباط منطقی که می‌توان نتیجه گرفت این است که ترامپ تروریست‌های راست را بخشی از ائتلاف سیاسی خود می‌داند و نمی‌خواهد آنها را آزرده خاطر سازد؛ بنابراین تا زمانی که ترامپ گروه‌های راست گرای خشن را بخشی از حوزه انتخابیه خود ببیند، تمایلی به محکومیت کامل و صریح آن‌ها نخواهد داشت. پس مشکل تروریسم داخلی آمریکا نیز یک مشکل مربوط به ترامپ است.

 

منبع: سرویس بین‌الملل خبرگزاری صداوسیما

 


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31