دستور وزارت خارجه آمریکا برای ارتباط با گروهک‌های تروریستی ضدایرانی

PompeoGuilianiیکی از مسئولین سابق دولت آمریکا در زمینۀ سیاست ایران دربارۀ عقب‌نشینی وزارت خارجه آمریکا از فرمان قطع ارتباط با منافقین گفت: «این تغییر موضع نشان‌دهندۀ ناتوانی دولت ترامپ در سیاست‌گذاری است. آن‌ها حقیقتاً نمی‌دانند چه کاری انجام می‌دهند!»

به گزارش سرویس بین‌الملل پایگاه خبری‌تحلیلی هابیلیان (خانوادۀ شهدای ترور کشور)، به نقل از دیلی بیست، وزارت امور خارجه آمریکا به شکل بی‌سابقه‌ای، از دستور قطع ارتباط دیپلمات‌های آمریکایی با گروه‌های تروریستی مخالف ایران عقب‌نشینی کرد.

به گزارش دیلی بیست، فرمان قبلی وزارت خارجه آمریکا، نمایندگان حامی سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران در کنگره آمریکا را عصبانی کرده بود و اقدام اخیر این وزارت‌خانه در لغو آن دستور، موجب شادی این نمایندگان شده است.

نامه اول وزارت خارجه آمریکا به کارکنان خود در سراسر جهان حاوی هشدارهای روشنی دربارۀ دیدار با منافقین بود که در آن، به گذشته تروریستی این گروه و جایگاه نازل آن در نگاه اکثر مردم عادی ایران به طور مشخص اشاره شده بود. در آن نامه همچنین تعامل با گروهک کوموله نیز به دلیل حملاتی که علیه اهداف نظامی ایران داشته ممنوع اعلام شده بود. همچنین به دیپلمات‌های آمریکایی دستور داده شده بود پیش از دیدار با برخی گروه‌های تجزیه طلب نیز از وزارت‌خارجه آمریکا کسب تکلیف کنند.

پامپئو دستور مذکور را در تاریخ 17 دی ابلاغ کرده و هشدار داده بود ارتباط با گروه‌های اپوزیسیون ایران می‌تواند تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به توافقی تازه با این کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد.

اما اکنون این فرمان ملغی شده است. دیلی بیست ادعا کرده است به نامه‌ای جدید دست یافته که یکشنبه شب برای دیپلمات‌های آمریکایی ارسال شده و فرمان صادره هفته گذشته را لغو کرده است.

در بخشی از این نامه که به وضوح در آن بیان شده فرمان قبلی را ملغی می‌کند، آمده: "مقرهای دیپلماتیک آمریکا باید از فرصت ملاقات با اعضای جوامع ایرانی خارج از کشور استقبال کرده و از آنان اطلاعات دریافت کنند."

در این نامه همچنین عنوان شده دیپلمات‌های آمریکایی باید از "اعضای اپوزیسیون ایرانی" خارج از کشور تحت عنوان "رویدادهای فرهنگی" میزبانی کند اما در عین حال تاکیده شده است "اهداف و منافع تمامی این گروه‌ها الزاماً با اولویت‌های سیاسی آمریکا در یک راستا قرار نمی‌گیرند."

در نامۀ جدید نامی از منافقین یا گروه‌های دیگر به میان نیامده است و در بخش دیگری از آن آمده: "در برخورد با گروه‌های اپوزیسیون ایران یا هنگامی که از سوی آنان به مراسمی دعوت می‌شوید، حسن ظن داشته باشید."

کریستین ویتون، مشاور ارشد سابق وزارت خارجه دولت‌های ترامپ و جورج بوش دربارۀ این تغییر موضع وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: "شاهد یک تغییر موضع 180 درجه‌ای از وزارت خارجه آمریکا هستیم که به هیچ وجه رایج نبوده است. گمان می‌کنم این موضوع نشان می‌دهد نامه ابتدایی توسط مقامات سطح پایین تنظیم شده و از حمایت مقامات سیاسی سطح بالا برخوردار نبوده است."

با این حال افراد دیگری از جمله عضو دفتر یکی از نمایندگان کنگره آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، معتقدند این تغییر موضع نشان‌دهندۀ تقلای دولت ترامپ برای تبیین موضع خود در موضوع نبرد با ایران است.

جرت بلانک، یکی از مقامات سابق دولت اوباما که در حوزه سیاست آمریکا درقبال ایران مسئولیت داشته، معتقد است: "این تغییر موضع حداقل 2 اشکال دارد: اول اینکه آخرین سیاست اعلام‌شده اشتباه است. دیپلمات‌های آمریکایی نباید با اعضای سازمان مجاهدین خلق و وابسته‌های آن ارتباط بگیرند. آن‌ها نمایندگان یک فرقه خطرناک هستند. ما باید از تکرار تمامی اشتباهاتی که در جنگ با عراق مرتکب شدیم خودداری کنیم. از جمله این اشتباهات خوردن فریب اپوزیسیون تقلبی بود که هیچ پایگاهی در داخل کشور خود نداشت. دومین مشکل این تغییر موضع آن است که نشان‌دهندۀ ناتوانی این دولت در سیاست‌گذاری است. آن‌ها حقیقتاً نمی‌دانند چه کاری انجام می‌دهند!"


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

مطالب پربازدید بخش خبر

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان