روزشمار وقایع تروریستی ایران؛ منبعی در تبیین چهره واقعی منافقین

 

Roozshomar Lid

کتاب «روزشمار وقایع تروریستی ایران، سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸» به بیان وقایع تروریستی ضد انقلابیون از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ در سنندج تا ۲۹ اسفند ۱۳۵۸ در تهران می‌پردازد.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور) «روزشمار وقایع تروریستی ایران، سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸» که توسط بنیاد هابیلیان با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسیده نخستین مجلد مجموعه پژوهشی وقایع تروریستی ضد انقلابیون از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ در سنندج تا ۲۹ اسفند ۱۳۵۸ در تهران است.

ترورهایی که در حوادث انقلاب ما صورت گرفت، چهره واقعی دشمن را برای ملت ایران و دنیا روشن‌تر کرد.

در درآمد کتاب اشاره شده که تروریسم به هر‌ گونه فعالیت با سازماندهی مخفیانه اطلاق می‌شود که مشتمل بر به کارگیری خشونت در اشکال گوناگون مثل صدمه فیزیکی یا تهدید حیات انسان‌هاست. هدف تروریسم ایجاد ترس برای اهداف خاص است. اعمال تروریستی عموماً شامل کشتن بی‌گناهان یا مأموران قانونی دولت، ایجاد تنفر و وحشت و بر هم زدن صلح و آرامش و تخریب اموال عمومی است.

حملات تروریستی در قرون گذشته به خصوص در قرن بیستم و بیست و یکم منجر به تلفات و خسارات فراوانی در جهان شده است و کمتر کشوری را در جهان می‌توان یافت که از این حملات در امان مانده باشد. کشور ما نیز از این گونه حملات مصون نبوده است و در ۳۵ سال اخیر، خسارات و تلفات سنگینی را از قبل این گونه حملات متحمل شده است. با این حال، گزارش مستندی از این حملات منتشر نشده است. ایران از قربانیان تروریسم است و «روزشمار حوادث تروریستی» پس از «دائرة المعارف شهدای ترور»، گامی در جهت مستند‌سازی این واقعیت است که به دلائل مختلف در سطح جهان مغفول مانده است.

«روزشمار جامع وقایع تروریستی در ایران» علاوه بر امتیاز نگرش تقویمی و آماری به موضوعات برخی وجوه دیگر نیز تأمل‌برانگیز است. این بررسی نشان می‌دهد که ایران بلافاصله پس از انقلاب اسلامی، با پدیده تروریسم دست به گریبان بوده است.

پژوهش حاضر، وجه درخور تأمل دیگری هم دارد و آن توجه به تجربه حکومت‌ها و انقلاب‌ها در دیگر کشورهای جهان و منطقه است که با حوادثی کمتر از وقایع پیش آمده برای انقلاب ایران، به سقوط کشیده شدند، اما در ایران نظام اسلامی توانست از دریای پرتلاطم توطئه‌ها عبور کند و روز به روز در مسیر خود بالنده‌تر شود. مبارزه نظام جمهوری اسلامی در دو جبهه جنگی داخلی با تروریسم و جنگ خارجی با تهاجم گسترده عراق با اتکا به توده‌های مردم و یکپارچگی مردم و مسئولان صورت گرفت و شکاف بین مردم و حاکمان که خواست بسیاری از گروه‌های تروریستی بود محقق نشد؛ طیفی از ضد انقلاب شامل سلطنت‌طلبان، تجزیه‌طلبان، مخالفان عقیدتی و سیاسی و مزدوران کشورهای بیگانه به ویژه رژیم بعث عراق و دولت‌های استعماری، سربازان لشکر تروریسم بودند. از این دسته می‌توان به گروه‌هایی چون ارتش آزادی‌بخش (شامل گروه‌های سلطنت‌طلب)، چریک‌های فدایی خلق ترکمن، اتحادیه کمونیست‌های ایران(سربداران)، کومله، حزب دمکرات کردستان، انجمن پادشاهی ایران (تندر)، سازمان خلق عرب خوزستان، سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، چریک‌های فدایی خلق، خبات، مفتی‌زاده، عزالدین حسینی، رزگاری، پیکار، سازمان رزم کارگران، گروه صنار مامندی، فرقان و احزاب گوناگونی که یک شبه سر بر می آوردند و بر اساس برداشت خود از مفهوم انقلاب و بعضاً اسلام، دست به اسلحه می‌بردند اشاره کرد.

در بررسی ماهیت بسیاری از این گروهک‌ها دست پنهان بیگانان در ترور مردم و مسئولان مملکتی ایران همیشه آشکار است که در طول حیات مقدس انقلاب اسلامی بیشتر آن‌ها رو به اضمحلال رفتند و ماهیت خود را از دست دادند، اما در دهه اخیر گروه‌هایی دیگر چون جندالله، جیش العدل، انجمن پادشاهی ایران (تندر) و پژواک نیز سر برآوردند که با بهانه‌های قومیتی و با پیوستن با قدرت‌هایی خارجی دست بر اسلحه بردند و جریان تروریسم را استمرار بخشیدند.

آمار قربانیان ترور در کشور به بیش از ۱۷۰۰۰ نفر می‌رسد. این رقم در رده‌های بالای ترورهای صورت گرفته در جهان است. این در حالی است که قربانیان گروه تروریستی جدایی‌طلبان باسک (اتا) در اسپانیا که از گروه‌های تروریستی مهم در اروپا و جهان است، در طی بیش از ۴۰ سال فعالیت، کمتر از ۸۰۰ نفر است.

کتاب حاضر با این انگیزه تدوین شده که خوانندگان نگاهی دقیق و مستند به حوادث تروریستی بعد از انقلاب تا زمان حاضر داشته باشند. این اثر کمک می‌کند تا مفاهیمی چون شهید ترور، تروریسم ضد انقلابی، گروهک‌های ضد انقلابی و وقایع تروریستی در گوشه و کنار کشور شناخته شود.

در تدوین این کتاب سعی شده‌است از تمام ابزارهای علمی و پژوهشی استفاده شود. روش‌های میدانی و کتابخانه‌ای و اسنادی و همچنین روش‌های تاریخ شفاهی. استفاده از آرشیو اسناد و تصاویر مؤسسات مرتبط یکی از ویژگی‌های خاص این مجموعه است. در این کتاب، حوادث به شیوه روزشمار نقل می‌شود. در پایان، ارجاعات و اسناد هر رویداد برای استفاده بیشتر محققان و خوانندگان ذکر شده است. داشتن فهرست اعلام و همچنین مجموعه اسناد و تصاویر، این کتاب را برای محققان مفیدتر و سودمند‌تر کرده است.

گرد‌آورنده کتاب «روزشمار وقایع تروریستی ایران، سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸» معاونت پژوهش بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور) است و این اثر با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه روانه بازار شده است.


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

مطالب پربازدید بخش خبر

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان