جليل سامان کارگردان سريالهاي «ارمغان تاريکي»، «پروانه» و «نفس» گفت: برخلاف بسياري از کارهاي تاريخي، اين مسئوليت را ميپذيرم و ميگويم که هرچه در اين سريالها درباره سازمان منافقين روايت کردم، دقيق و درست بوده است.
بهگزارش هابیلیان به نقل از روابطعمومي شبکه آيفيلم، جليل سامان که اين روزها سريال «نفس» او در حال پخش از اين شبکه است، گفت: اين که چه شد در سريالهايم به داستانهاي دهه 50 و 60 پرداختم، علاقهام به تاريخ به ويژه تاريخ معاصر بود. در دوران دبيرستان کتاب تاريخ معاصر برايم هيجانانگيز بود؛ زيرا ميديدم ملتي در خفقان و ظلماند و افرادي چون ميرزا کوچکخان جنگلي از ميان آنها قيام ميکند و شکست ميخورد و دوباره تاريخ تکرار ميشود؛ اما ملت در نهايت به انقلاب اسلامي ميرسند که بسيار کم اشتباه است.
کارگردان مجموعههاي «ارمغان تاريکي»، «پروانه» و «نفس» افزود: البته نميگويم الان اشتباه نميکنيم، اکنون هم اشتباه ميکنيم و ضمن فشارها و دشمنيهاي خارجي، اختلافات داخلي هم موجب بروز اتفاقات ناگوار ميشود. در شرايط فعلي اگر ملت حافظه تاريخي خوبي داشته باشد و به تاريخش رجوع کند، متوجه ميشود نبايد فريب دشمنيها و وعدهها را بخورد.
وي با بيان اينکه تاريخ در همان دوره دانشآموزي برايم عبرتآموز بود، گفت: تاريخ در همان دوران روشنايي و آگاهي برايم به ارمغان آورد. تاريخ براي ما آموزنده است، همانطور که در قرآن هم تأکيد شده است از گذشتههاي خود عبرت بگيريد و خرابههاي قدرتهاي بزرگ را ببينيد.
سامان درباره «ارمغان تاريکي» ابراز کرد: قصه اين سريال در تاريخ اتفاق نميافتاد و معاصر بود، اما احساس کردم اين داستان در سازمان منافقين بهتر روايت ميشود و بار دراماتيکي بهتري دارد. وقتي بيشتر و بيشتر درباره سازمان منافقين مطالعه کردم متوجه شدم که اين سازمان پر از داستان است. هر کدام از آدمهاي سازمان داستاني پر از نيرنگ و فريب دارند و اتفاقات عجيبي برايشان ميافتد.
کارگردان اين سريالهاي سهگانه تأکيد کرد: البته موضوع، انسانيت و افکار انساني است و ربطي به يک سازمان بخصوص ندارد. نفاق فقط به سازمان منافقين برنميگردد و يک چيز کلي است و به يکي از موضوعات و انديشههاي فرعي داستانهاي من تبديل ميشود.
وي با اشاره به اينکه نقطه مشترک اين سه گانه عشق است، توضيح داد: بسيار ديدهام دخترهاي امروز فريب رفتارهاي عاشقانهاي را ميخورند که واقعاً عشق نيست. من با اين ظاهربيني مشکل داشتم. ناهيد، کاراکتر اصلي نفس مشکلش همين بود و تاريخش را نميشناخت. نميدانست مادرش که بوده و چرا فوت کرده است. آدمي که تاريخش را نشناسد گول مي خورد، آسيب پذير است و شکست مي خورد. گذشته مادر ناهيد کمکم برايش افشا ميشود و تازه ميخواهد دست به حرکت بزند و مثل مادرش بشود؛ ولي راه را اشتباه ميرود. البته پدرش هم در تربيت او اشتباه ميکند.
سامان با بيان اينکه قصه نفس، بسيار امروزي است، افزود: شايد بسياري ازدواج و طلاقها ماحصل همين درک سطحي است نه يک درک عميق. قصه نفس هم همينطور شکل گرفت و ميخواستم بگويم هر عشقي، عشق "مجيد"، کاراکتر مرد سريال نيست.
سازنده «ارمغان تاريکي»، «پروانه» و «نفس» با بيان اينکه اين سه سريال بهلحاظ تاريخي به يکديگر مربوطاند، گفت: سعي کردم استنادهاي تاريخي فيلم دقيق باشد و در اين بخش مدعي هستم. محققان خوبي داشتم که کمکم کردند و برخلاف بسياري از کارهاي تاريخي، اين مسئوليت را ميپذيرم و ميگويم که هرچه در اين سريالها روايت کردم دقيق و درست بوده است.
وي توجه به جزئيات را براي باورپذيرکردن کار لازم دانست و تصريح کرد: با واقعيت تاريخي ملت، نگاه و رفتار آدمها روبهرو هستيم، حتي درباره سازمان منافقين هم دروغ نگفتم، اغراق نکردم و سعي کردم شرافتمندانه به آن نگاه کنم تا اگر روزي يکي از اعضاي سابق سازمان هم آن را تماشا کرد برايش باورپذيرباشد.
سامان درباره حضور ساناز سعيدي بهعنوان نقش اصلي سريال نفس گفت: براي اين کار خيلي گشتم از بازيگران شناخته شده تا افراد ناشناس. حتي در فضاي مجازي فراخوان داديم و اعلام کرديم هر کس فکر ميکند توانايي بازيگري دارد عکس و روزمه بفرستد. از خيليها دعوت کرديم و تست گرفتيم و در نهايت به خانم سعيدي رسيديم. چندين ماه با ايشان تمرين کرديم و جديترين دوره آموزشي را در کار گذراند که نتيجه هم خوب بود.
کارگردان «نفس» با بيان اينکه يکي از مشکلاتم با تلويزيون زمان پخش نامناسب سريال نفس در ماه مبارک رمضان از شبکه سه بود، ابراز کرد: اميدوارم در بازپخش آن از شبکه آيفيلم اتفاقات خوبي بيفتد و بيشتر ديده شود. آيفيلم، مشتري و تماشاچي خودش را دارد و خوشحالم که «نفس» از اين شبکه پخش ميشود؛ آيفيلم بهتر از بسياري شبکههاست.