خشكاندن ريشه‌هاي فكري جريان تكفيري بر عهده علماي اسلام است

Pic Congress 930903 3

آيت‌الله العظمي ناصر مکارم شيرازي از مراجع تقليدكشورمان گفتند: امروز تکفير بلاي مهم جهان اسلام و جهان بشريت است و معتقديم که راه حل نظامي و سياسي به تنهايي براي حل بحران تکفيري‌ها پاسخگو نيست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی هابیلیان(خانواده شهدای ترور کشور) به نقل از روزنامه اطلاعات اين مرجع تقليد در همايش بين المللي «خطر جريان‌هاي تکفيري در دنياي امروز، مسئوليت علماي جهان اسلام» در سالن همايش مدرسه علميه امام کاظم (ع) قم اظهار داشتند: بايد کار فرهنگي، فکري و رسانه‌اي کرد تا ريشه‌هاي تکفير خشکانده شود و عالمان جهان اسلام ريشه‌هاي افکار خطرناک تکفيري‌ها را با دليل و منطق بسوزانند و اگر فعاليت‌هاي سياسي ـ نظامي با پوشش‌هاي عالمان اسلام همراه نشود، نتيجه نخواهد داد.

آيت الله العظمي مکارم شيرازي گفتند: در اين همايش سعي بر آن داريم که ريشه‌هاي افکار تکفيري را بيشتر شناخته و با دليل‌هاي منطقي آن‌ها را پاسخ دهيم تا جوانان ساده لوح فريب سردمداران و رهبران جاه طلب گروه‌هاي تکفيري را نخورند.

اين مرجع تقليد اظهار داشتند: علماي اسلام بايد با صداي واحد از گروه‌هاي تکفيري برائت کرده و دامان اسلام را از لوث افکار تکفيري‌ها بشويند و بايد اعلام کنيم کساني که اسلام را دين قساوت، خونريزي، کشتار و ويراني معرفي مي‌کنند از ما نيستند و بدترين بهانه را به دست اسلام ستيزان داده و باعث گسترش اسلام هراسي در جهان مي‌شوند، در حالي که اسلام دين رأفت و محبت است.

ايشان اضافه كردند: اسلامي که حضرت محمد مصطفي(ص) آورده است با آنچه گمراهان تکفيري بي خبر از اسلام مي‌گويند در تعارض است و ارتباطي ندارد.

اين مرجع تقليد اظهار داشتند: خسارتي که تکفيري‌ها و شجره شوم تکفير براي اسلام به بار آورده‌اند بيش از حد تصور است که از يک سو کشتار بي رحمانه مسلمان و غيرمسلمان را به بدترين صورت دامن مي‌زنند و از سوي ديگر آواره ساختن ميليون‌ها تن از مسلمانان مظلوم را شاهديم که گروهي در دريا غرق شدند و گروهي با ذلت و خواري به کشورهاي بيگانه پناهنده شدند.

آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي گفتند: تخريب مسجدها، قبور و آثار اسلامي هم چنين تخريب زيربناهاي اقتصادي که شايد تا 50 سال ديگر نتوان آن‌ها را مرمت کرد از ديگر خسارت‌هاي بروز تکفيري‌هاست و همکاري گروه‌هاي تکفيري با اسرائيل و برخي کشورهاي غربي براي نابودي کشورهاي اسلامي را نيز شاهديم.

ايشان اظهار داشتند: کشتار گروهي از غير مسلمانان در عراق، سوريه و نيجريه که هيچ جنگ و نزاعي با ديگران نداشته و مشغول همزيستي مسالمت‌آميز بودند لکه ننگ ديگري از سوي تکفيري‌ها بر دامان اسلام است و اين در حالي است که قرآن به طور صريح توصيه مي‌کند اشخاصي که با شما سر جنگ ندارند متعرض آن‌ها نشويد و با آن‌ها نيکي کنيد.

‏* اعلان جنگ به مردم دنيا ‏

اين مرجع تقليد اظهار داشتند: تکفيري‌ها اعلان جنگ به تمام مردم دنيا کرده‌اند و دست اندازي به عالمان علوم طبيعي از ديگر عجايب روزگار است که مفتي اعظم سابق سعودي در رساله‌اي ذکر کرده است تمام کساني که اعتقاد به ثابت بودن خورشيد در منظومه شمسي و حرکت زمين به دور آن دارند کافر بوده و خون آن‌ها مباح است.

آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي گفتند: اين گونه فتاواي وحشتناک ضربه زيادي به حيثيت اسلام و مسلمانان وارد کرد و نداشتن اطلاعات کافي از مسائل روز و اشتباه از تفسير قرآن کريم دست به دست هم داده و محصول اين گونه فتاواست، امروز مساله تکفير بدتر از دوران تفتيش عقايد در دوران قرون وسطي است.

اين مرجع تقليد گفتند: عالمان برجسته اسلام بايد با خرافات مبارزه کنند و مسلمانان و همه مردم جهان را نسبت به تعليمات صحيح اسلام آشنا ساخته و جلو خونريزي‌هاي بي رحمانه را گرفته و تعليمات اسلام را شفاف سازند.

آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي گفتند: عالمان وهابي در عربستان بايد تعليمات تکفيري که هم اکنون در حوزه‌هاي علميه وجود دارد را جمع آوري کنند و در بيانيه‌هاي‌ خود تکفير را به طور کامل محکوم کرده و کتابخانه‌هاي خود را از کتاب‌هاي گمراه کننده خالي کنند.

اين مرجع تقليد افزودند: همه رهبران سياسي دنيا کشورهايي را که از گروه‌هاي تکفيري حمايت مالي، سياسي و رسانه‌اي مي‌کنند را مورد تحريم و فشار قرار دهند چرا که تکفير بزودي دامن همه آن‌ها را مي‌گيرد همانگونه که آثار آن ظاهر شده است و اين گروه تمام کشورهاي دنيا را تهديد مي‌کند.

همايش بين‌المللي «خطر جريان‌هاي تکفيري در دنياي امروز، مسئوليت علماي جهان اسلام» در سالن همايش مدرسه علميه امام کاظم (ع) قم با حضور حضرات آيات عظام ناصر مکارم شيرازي و جعفر سبحاني، حجت الاسلام والمسلمين محمد محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري، آيات محمد علي تسخيري مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام و سيد‌هاشم حسيني بوشهري مدير حوزه‌هاي علميه سراسر کشور، علي اکبر ولايتي رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، مولوي عبدالحميد امام جمعه زاهدان و

حجج اسلام والمسلمين عليرضا اعرافي رئيس جامعه المصطفي و سيد علي قاضي عسگر نماينده ولي فقيه وجمعي از ميهمانان خارجي برگزار شد. ‏

‏* عاملي براي مقابله با موج انقلاب اسلامي ‏

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، ايجاد گروه‌هاي تکفيري را عاملي براي مقابله با موج مقاومت و انقلاب اسلامي در منطقه ذکر کرد.

دكتر علي اکبر ولايتي با بيان اين که يکي از دليل‌هاي مهم به‌وجود آمدن تکفيري‌ها در جهان اسلام نوعي تقابل با بيداري اسلامي بوده است تاکيد کرد: زماني که امواج بيداري اسلامي از ابتداي قرن نوزدهم ميلادي ايجاد شد در زمان‌هاي گذشته انواعي از تقابل در برابر بيداري اسلامي را شاهد بوده‌ايم.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: طالبان در افغانستان کارهايي کردند که ايجاد کننده‌هاي آنها از اين گروه اعلام تبري جستند و اين در حالي بود که مجموعه‌اي از کشورها بودند که با همکاري همديگر گروهي چون طالبان را بوجود آوردند که در حقيقت شاهد تقابل با امواج انقلاب اسلامي ايران بوديم.‏

اوگفت: بعد از شروع بيداري اسلامي در تونس، استمرار آن در مصر و ادامه بيداري اسلامي در يمن يکي از جدي‌ترين تقابل‌ها ايجاد جريان‌هاي تکفيري بود که در سوريه شاهد شکل گيري تکفيري‌ها براي تضعيف مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي هستيم.

وي گفت: ستون فقرات داعش در عراق و سوريه باقيمانده بعثي‌ها با جذب سلفيه هستند و دشمن قصد دارد با قدرت دهي به تکفيري‌ها ارتباط ايران با فلسطين و لبنان قطع شود و اسرائيل در امنيت قرار گيرد.‏

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: دشمنان خط مقاومت مي‌گفتند که بشار اسد در سوريه دموکراسي ندارد و مردم دموکراسي مي‌خواهند از اين رو کشورهايي که به طريق قرون وسطايي اداره مي‌شوند به انسان‌هايي از کشورهاي مختلف دنيا پول و سلاح دادند تا در سوريه اسد را سرنگون کنند.

ولايتي ادامه داد: دشمنان اسلام بعد از اين که تروريست‌ها به سوريه آمدند براي تبليغ اين نکته که اسلام دين خشونت است تصويرهاي جنايت‌هاي داعش را به جهانيان نشان مي‌دهند.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام درسخنزاني پاياني اين همايش هم گفت:حس فطري و روحيه عدالت طلبي جوانان مسلمان بايد به جاي اين‌که عليه جهان اسلام به کار گرفته شود، ضد سردمداران کفر جهاني و استکبار بسيج شود.

دكتر ولايتي افزود:گروه‌هاي تکفيري جوانان را فريب مي‌دهند که اگر اين کار را بکنيد به بهشت مي‌رويد، انحراف فکري و نداشتن رهبري درست، باعث انحراف در جوانان کشورهاي اسلامي مي‌شود.

او اضافه کرد: برخي از کشورهاي اسلامي عليه کشوري که مقابل اسرائيل ايستاده، مقابله مي‌کنند ولي به کشورهاي همپيمان اسرائيل کاري ندارند.

وي ادامه داد: برخي کشورها نيز غيردموکراتيک و دنبال حکومت وراثتي هستند و براي اين‌که در سطح جهاني هم بماند بايد به ديگر قدرت‌ها باج بدهند و اين مسائل باعث سرخوردگي مردم مي‌شود.

وي گفت: علماي کشورهاي اسلامي بايد به صورت آزادانه با هم گفتگو کنند و نتيجه آن را ترويج دهند، از سوي ديگر بايد جنبه‌هاي سازنده را جايگزين فکرهاي مخرب کنيم.

* مشارکت 2000 عالم ديني ‏

دبير علمي کنگره خطر جريان‌هاي تکفيري گفت: بيش از 2000 شخصيت و عالم ديني در دبيرخانه علمي کنگره بين‌المللي خطر جريان‌هاي تکفيري و مسئوليت علماي اسلام مشارکت دارند که اين ظرفيت بسيار خوبي براي مقابله با تکفير و افراط گرايي در دنياي اسلام است. ‏

حجت الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي، افزود: از زمان آيت‌الله العظمي بروجردي ادبيات همگرايي ميان امت اسلام در حوزه‌هاي علميه متجلي بوده و بعد از ايشان حضرت امام راحل و رهبر معظم انقلاب نيز اين گفتمان را ادامه دادند.

وي اظهار داشت: امروز نيز مرجعيت قم اين گفتمان همگرايي ميان امت اسلام را بازتوليد و به جهان عرضه کرده است.

او گفت: تنوع مذاهب و مخاطبان، وجه غالب بعد انديشه‌اي و معرفتي و بيانات تحليلي حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي از ويژگي‌هاي مهم اين کنگره بود.

وي ادامه داد: اين کنگره در سه محور علل و عوامل ظهور جريان‌هاي تکفيري، آينده اين جريان فکري و راهکارهاي مقابله با آنها برگزار شده است که در ارتباط با عوامل ظهور اين جريان‌ها، بايد گفت، بخشي از اين عوامل تاريخي و ريشه در عقب ماندگي جهان اسلام، استعمار و مظالم است. که در 2 قرن اخير بر مسلمانان تحميل شده است. ‏

‏* قرآن کريم قانون اساسي مسلمانان ‏

‏ عالم برجسته کشور عراق دراين همايش گفت: قرآن کريم به عنوان قانون اساسي مسلمانان است و اگر به اين کتاب آسماني آنگونه که بايد، عمل کنيم تمام مشکلات و گرفتاري‌هاي فراروي کشورهاي اسلامي برطرف خواهد شد.

شيخ خليل الکبيسي افزود: در شرايط بحراني امروز، آنچه سبب عظمت، کرامت و اتحاد مسلمانان خواهد شد تنها تمسک به قرآن کريم، حفظ برادري اسلامي و هوشياري در برابر نقشه‌هاي دشمنان است.

وي ادامه داد: متاسفانه جامعه اسلامي به خاطر تعدد مذاهب، هويت اصلي خود را که همان اسلام است فراموش کرده است، درحالي که ما قبل از اينکه شيعه يا سني باشيم، مسلمان هستيم، بايد اين حقيقت را در همه جا مطرح کنيم که قانون اساسي ما مسلمانان قرآن است و اگر به آن عمل کنيم، مشکلات برطرف مي‌شود.

*اختلاف درون جامعه اسلامي

يک شخصيت اهل کشور نيجريه نيز در اين همايش گفت: آمريکا و برخي کشورهاي منطقه با هدف به رسميت شناختن اسرائيل اختلافات ودرگيري‌هاي داخلي بين مسلمانان را تشديد مي‌کنند، بنابراين هر گونه اختلاف درون جامعه اسلامي بزرگترين خدمت به اسرائيل است.

شيخ ابوبکر افزود: کشتار مسلمانان به نام جهاد اسلامي نوعي خيانت است، اسلام هرگز از پيروان خود نخواسته است که حتي يک حيوان را بکشند چه رسد به اين‌که به نام اسلام، مردم و بيگناهان را به قتل برسانيم.

وي با اشاره به شرايط حساس جهان اسلام، از پيروان مذاهب اسلامي خواست براي دفاع از کيان اسلام و مقابله با تهديدات دشمن، در کنار هم زندگي مسالمت‌آميز داشته باشند و عقايد همديگر را تحمل کنند.

شيخ ابوبکر يادآورشد: آنها با اين اقدامات وحشيانه، مي‌خواهند بيش از 400 هزار مسلمان را در کشورهاي اروپايي جذب و دست به جنايت عليه مسلمانان در سرزمين‌هاي اسلامي بزنند و به دنبال آن، مردم دنيا نسبت به اين دين آسماني بدبين شوند.

اين عالم اهل نيجريه گفت: گروه‌هاي تکفيري با تنوع خاص خود مانند داعش، بوکوحرام و النصره و... دست به کشتار دسته‌جمعي و نوعي نسل کشي اسلامي مي‌زنند.

*قدرت مانور

امام جمعه اهل سنت نگين شهر استان گلستان نيز دراين همايش گفت: در شرايط کنوني همه نخبگان، علما و شخصيت‌هاي برجسته اسلامي بايد دست در دست هم، عرصه را براي افراط گريان و تکفيري‌ها تنگ و قدرت مانور و انحراف مردم را از آنها بگيرند.

‏*به فرياد جوانان امت اسلام برسند

مشاور رئيس‌جمهوري در امور سنت دراين همايش گفت: علماي سنتي بايد با حضور خود در صحنه، فضا و ميدان را از دست افراطيون و جريان‌هاي تکفيري خارج كنند و به فرياد جوانان مظلومي برسند که به دست جريان‌هاي تکفيري به سمت افراط و ترور مي‌روند.

مولوي اسحاق مدني افزود: علماي اسلام دو گروه هستند يک گروه، علماي سنتي و گروه ديگر علماي مطالعه‌اي يعني کساني که اسلام را با مطالعه درک کرده‌اند، هستند، علماي سنتي نه تنها اسلام را تبليغ، بلکه به آن عمل هم مي‌کنند.‏

* مرجعيت واحد راهکار اساسي ‏

معاون شوراي مفتي‌هاي روسيه هم دراين همايش گفت: مسلما مرجعيت واحد و يکپارچه که متشکل از علماي بزرگ اسلام است مي‌تواند راهکار بسيار اساسي براي رهايي جهان اسلام از جريان‌هاي افراطي و تکفيري باشد.

مفتي روشن عباس اف افزود: امروز شرايط مي‌طلبد علماي اسلام در کنار هم تشکيک مساعي و هم فکري کنند تا راه حل و راهکار مناسبي براي مقابله با چنين جريان‌هاي افراطي ايجاد کنند.

وي اضافه کرد: امروز وضع و شرايط به گونه‌اي است که جريان‌هاي تکفيري هرگز با منطق و سخن گفتن راه هدايت را در پيش نمي‌گيرند و لازم است که مقابله جدي با چنين جريان‌هايي کنيم و در برابر اين افراد و گروه‌ها بايستيم.

عباس اف با بيان اين‌كه بايد در اين رابطه يک موضع بسيار قاطع بگيريم، اضافه کرد: ما بايد پيامي روشن، متوازن، متعادل، درست، ميانه رو و به دور از افراط گري از اسلام ارائه دهيم.

وي با بيان اين‌که اين پيام بايد بر اساس سنت پيامبر(ص) و کتاب خداوند باشد، افزود: برخي از مفاهيم اساسي در انديشه اسلامي موجب سوءتفاهم مي‌شود و بايد به گونه‌اي حرکت کنيم تا فضاي امروز انديشه اسلامي که آلوده به مسائل و دسيسه‌هاي مختلف است، از تحريف پاک شود.

* مهمترين ضروريات امت اسلامي ‏

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به حرکت جريان‌هاي تکفيري و افراطي در جهان اسلام، دراين همايش گفت: امروز مقابله با جريان‌هاي تكفيري يکي از مهمترين ضروريات امت اسلامي است.

مولوي نذير احمد سلامي، افزود: پس از پايان جنگ‌هاي صليبي و بعد از اينکه قدرت‌هاي غربي به اين نتيجه رسيدند که در عرصه نظامي نمي‌توانند مسلمانان و قدرت اسلام را از پا درآورند، به ايجاد جريان‌هاي استشراق، جهاني شدن و لائيسم دست زدند. وي با بيان اينکه از آن زمان تاکنون حق و باطل در نبرد بوده‌اند، اضافه کرد: مستشرقين ابزار پيروزي مسلمانان را بررسي کردند، کتاب نوشتند و شخصيت‌هاي تاريخي و حوادث را مطرح کردند و در لا به لاي اين اقدام‌ها، هدف‌هاي خود را نيز دنبال کردند.

احمد سلامي افزود: دنياي غرب پس از حصول اطمينان از اين‌که در زمينه‌هاي علمي و نوظهور نمي‌تواند مسلمانان را شکست دهند و اسلام را تضعيف کنند، طرح جدايي مسلمانان را از قرآن و اسلام اجرا کردند.

وي اضافه کرد: اين گروه‌ها تقريبا ماندني هستند، اما نه به صورتي که قابل کنترل نباشند، مي‌شود کنترل کرد، ولي به اين زودي هم نابود نمي‌شوند.

وي با بيان اينکه داعش پايگاه حاکميتي و مردمي ندارد، ادامه داد: بايد مواظب باشيم زمينه نارضايتي جوانان را در کشورهاي اسلامي و خودمان پايان دهيم و زمينه جذب جوانان را فراهم کنيم.

* فقدان گفتمان عميق ‏

رئيس جامعه المصطفي العالميه دراين همايش گفت: فقدان گفتمان عميق و درست در جهان اسلام براي مقابله با جريان‌هاي تکفيري و بازگشت به اسلام اصيل، مهمترين عاملي است که جهان اسلام را به سمت خشونت‌ها و اختلاف‌هاي مذهبي برده است.

حجت الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي با اشاره به علل معرفتي و بنيادين فکري در پيدايش و رشد جريان‌هاي افراطي و تکفيري، افزود: جهان اسلام بعد از هجمه‌هاي غرب و استعمار در لايه‌هاي گوناگون به سمت بيداري حرکت کرد.

وي با بيان اين‌که علما، روشنفکران، نخبگان و جوانان جهان اسلام احساس کردند که بايد به مجد و عظمت تاريخي خود بازگردند، اضافه کرد: دسته‌اي در جهان اسلام با گفتمان روشنفکر مآبانه انحرافي، ليبراليستي و سکولاريستي در طول 2 قرن گذشته از طريق شاخص‌هاي تفکر غربي بازگشت به اسلام را جستجو کردند که چنين بازگشتي دروغين بود.

وي با تاکيد بر نگاه واقع بينانه نسبت به آينده جريان‌هاي تکفيري، گفت: از يک سو نبايد نسبت به تمام شدن دوره محنت نگاه بدبينانه داشت و از سوي ديگر نيز بايد بدانيم ريشه‌هاي سياسي اين جريان، با گفتمان اصيل انقلابي قابل معالجه است.وي تاکيد کرد: به طور حتم امت اسلام با نگاه تمدني جديد بر اين مشکلات فائق مي‌آيد.

* تقويت جريان‌هاي اسلامي ‏

‏ رئيس حزب جمعيت علماي پاکستان دراين همايش با اشاره به توافق ايران با کشورهاي 1+5 گفت: اين توافق نامه در تقويت جريان‌هاي اسلامي تاثيرگذار است و مطمئنيم که ايران به عنوان يک قدرت در دنيا ظاهر مي‌شود.

صاحب زاده ابوالخير افزود: با توجه به برداشته شدن تحريم‌ها، به طور قطع وضع اقتصادي ايران متفاوت‌تر از گذشته خواهد شد و لذا برخي دولت‌ها مي‌خواهند ايران را درگير مسائل منطقه‌اي کنند.وي اضافه کرد: ما هم وظيفه داريم اين را به دولت‌هاي خود بفهمانيم که جريان‌هاي افراطي در منطقه به ضرر اسلام و مسلمانان است.

ابوالخير خطاب به مسئولان برگزاري همايش بين‌المللي «خطر جريان‌هاي تکفيري در دنياي امروز، مسئوليت علماي جهان اسلام»، گفت: اگر اين همايش‌ها ادامه پيدا کند مي‌تواند به جريان‌هاي اسلامي از جمله در کشور يمن نيز کمک کند.

وي به ائتلاف عربستان با 34 کشور اسلامي اشاره و بيان کرد: اين اتحاد اسلامي نيست بلکه اتحاد سني است.

* ايجاد شبکه تلويزيوني ‏

يک انديشمند مصري اهل سنت دراين همايش پيشنهاد داد يک شبکه تلويزيوني با حضور عالمان شيعه و سني براي مقابله با تکفيري‌ها ايجاد شود.

کمال توفيق هلباوي در اين همايش اظهار داشت: بايد يک شبکه تلويزيوني براي مقابله با تکفيري‌ها راه اندازي شود که عالمان و انديشمندان حوزه علميه قم و اهل سنت در آن حضور يابند، چرا که جريان‌هاي تکفيري به دنبال ايجاد آشوب و دامن زدن به اختلاف ميان مذاهب اسلامي هستند و اميد ما به عالمان اسلامي سني و شيعه است.

وي اضافه کرد: امروز جريان‌هاي تکفيري خطري براي جهان است اما آن چه بايد عملا به آن بپردازيم آن است که نياز به حمايت‌هاي بيشتر داريم و بايد حکمت و عقلانيت را به کار بريم.انديشمند مصري اظهار داشت: بايد يک سري کميته‌هاي کاري در همه کشورهاي اسلامي همچنين در کشورهاي غربي که مسجدهاي مسلمانان در آن وجود دارد تشکيل شود و اين کميته‌ها که متشکل از عالمان اسلام است مي‌توانند وظيفه‌هاي مهمي از جمله پيگيري مطالباتي که براي مقابله فکري با تکفيري‌هاست را داشته باشند.

علما اسلام واقعي را به مردم معرفي کنند

امام جمعه اهل سنت سنندج با بيان اينکه ما در معرفي اسلام کوتاهي کرده‌ايم تاکيد کرد: علما اسلام واقعي را به مردم معرفي کنند تا افراد جذب وهابيت نشوند.

ماموستا رهبري راستي در همايش خطر جريانات تکفيري در دنياي امروز در مدرسه علميه امام کاظم (ع) قم گفت: علت‌هاي فراواني در به وجود آمدن تکفير موثر بوده است و نکته مهم اين است که دشمنان در طول تاريخ روي آن کار کرده‌اند و آن اختلاف مذهبي ميان مسلمين بوده و در پشت پرده اعلام کرده‌اند تا قرآن در جوامع اسلامي حاکم باشد ما به اهدافمان نمي‌رسيم لذا سعي کردند اختلاف ايجاد کنند.وي افزود: در ابتداي انقلاب اسلامي اين تصور بود که اسلام نمي‌تواند حکومت کند اما همه اين انديشه‌هاي باطل آنان به هم خورد؛ به همين دليل به توطئه عليه انقلاب اسلامي و بيداري اسلامي پرداختند و ما وظيفه داريم اسلام واقعي را به مردم نشان بدهيم ولي متاسفانه در اين عرصه سهل‌انگاري کرده‌ايم.

عالم برجسته از کشور سنگال، گفت: جريان تکفيري از سوي وهابيت و عربستان حمايت مي‌شوند و دنيا را به سمتي مي‌برند که جنگ جهاني سوم ايجاد شود.

عبدالرحمان سي گفت: نه‌تنها در سنگال بلکه در غرب آفريقا بيش از 14 کشور وجود دارند که سخنان من از طرف همه اينهاست؛ ما تبريک مي‌گوييم و تشکر مي‌کنيم از مقامات ايراني که اين فرصت را در اختيار ما گذاشتند تا در اينجا سخناني را مطرح کنيم. وي افزود: اين کنگره تشکيل شده تا تصويري واقعي از ايران ايجاد شود و کشورهاي دوستدار ايران از آن حمايت مي‌کنند ولي بيش از صدها کتاب است که از وهابيت صحبت مي‌کند و در حال انتشار روحيه خشن از اسلام هستند. وي ادامه داد: اين از هم‌گسيختگي کشورهاي اسلامي و مساله محيط زيست، دو موضوع مهم براي همه کشورهاي اسلامي است و همه بايد وظيفه خود را در اين راستا انجام بدهيم.اين عالم سنگالي اضافه کرد: مسلمين بايد در برابر تکفيري‌ها يد واحده بشوند و با آنان به مقابله برخيزند.

رئيس دبيرخانه کنگره جهاني مقابله با جريان هاي تکفيري در اين همايش گفت: دشمنان با دامن زدن به اختلافات بين کشورهاي اسلامي و با حمايت از گروه‎هاي تکفيري و حمايت مالي و لجستيکي از آنها به حربه اسلام عليه اسلام روي آورده اند.

حجت الاسلام والمسلمين عبدالمجيد حکيم الهي افزود: استقبال علما و انديشمندان و علماي اسلامي و درخواست مکرر آنها مبني بر ادامه ارتباط و وحدت و تعامل با علماي اسلامي و نفي افراط و تفريط، آيت الله العظمي مکارم شيرازي را بر آن داشت که با موافقت با ايجاد دبيرخانه دائمي اين کنگره بر مقابله با جريان هاي افراطي و تکفيري اقدام نمايند.وي گفت: برگزاري 5 نشست علمي از سوي شخصيت‎هاي علمي در جهان اسلام در زمينه مقابله با جريان‎هاي تکفيري، برگزاري 13 نشست علمي در کشور با موضوع شناسايي ريشه‎هاي جريان هاي تکفيري، توليد بيش از 830 مقاله در کشور و کشورهاي ديگر، چاپ و انتشار مقالات برتر در 10 مجلد، تدوين و چاپ بيش ا ز40 عنوان کتاب به زبان‎هاي فارسي، عربي، انگليسي و اردو، انتشار شماره اول مجله امت واحده به دو زبان عربي و فارسي، انتشار کتاب وقايع نگار، انتشار شماره نخست پايش خبري تحليلي جريان هاي افراطي و تکفيري، توليد نرم افزار همه آثار دبيرخانه کنگره با همکاري مرکز کامپيوتري نور، برگزاري کلاس هاي حضوري و غير حضور در موضوع جريان شناسي و تبارشناسي از جمله فعاليت‎هاي اين دبيرخانه بوده است.

* بايد شفاف به ميدان بياييم

‏ يکي از عالمان برجسته کشور پاکستان دراين همايش با اشاره به اين‌که کشورهاي اسلامي براي مقابله با داعش به صورت شفاف وارد ميدان شوند، گفت: اين گروه تروريستي توسط استکبار جهاني به وجود آمد و کشورهاي اسلامي بايد با آن مقابله کنند. عبدالرحمان نوزي افزود: ماموريت داعش در منطقه نيز ايجاد حاشيه امن براي اسرائيل است و تا زماني که همه کشورهاي اسلامي در برابر استکبار به وحدت نرسند، اين وضعيت ادامه دارد.وي اضافه كرد: کشورهاي اسلامي براي سرکوب داعش، بايد يکصدا و شفاف به ميدان بيايند، اين گروه‌هاي تروريستي پشتوانه استکباري دارند و برخورد موضعي و موقتي جوابگو نيست.

* بيانيه پاياني ‏

‏ همايش بين المللي «خطر جريان‌هاي تکفيري در دنياي امروز، مسئوليت علماي جهان اسلام» باقرائت بيانيه پاياني به کار خود پايان داد.‏

در بيانيه پاياني اين همايش آمده است: در شرايط کنوني، جهان اسلام يکي از تلخ‌ترين دوره‌هاي خود را پشت سر مي‌گذارد، جريان‌هاي افراطي و تکفيري با سخنان، فتاوا و اقدامات تفرقه افکنانه خود، موجبات کشتار، خشونت، جنگ مذهبي، انحراف مسلمانان از مسائل اصلي جهان اسلام و تقويت جبهه دشمنان اسلام مي‌شوند و در چنين شرايطي بر علماي اسلام لازم است ضمن طرد و نفي اين گروه‌ها و معرفي اسلام اصيل، رسالت تاريخي خود را ايفا کنند.

بيانيه حاکيست: اسلام دين رحمت و رافت بوده و از قتل و خشونت مبراست، الگوي مسلمانان، رسول مصطفي (ص) است از اين رو همه مسلمانان زندگي مسالمت‌آميز با ديگر اديان و مذاهب را سرلوحه رفتار اجتماعي خود قرار داده و ازهر نوع پرخاش وعملي که موجب به‌هم زدن همزيستي مسالمت‌آميز ميان پيروان اديان و مذاهب گردد، پرهيز مي‌کنند.

در قسمت ديگري ازاين بيانيه با اشاره به اين که بر اساس سيره عملي و سنت قطعي پيامبر خدا(ص) هر کس شهادتين را به زبان جاري کند، مسلمان بوده و خون، مال، ناموس و آبروي او محترم است و استنباطات شخصي در اين زمينه، اجتهاد در مقابل نص مي‌باشد، تاکيد شده است: به اجماع علماي اسلام، کفر زماني محقق مي‌شود که انکار صريح ضروري دين صورت گيرد و حال آن که هيچ يک از موضوع‌هاي اختلافي موجود در جهان اسلام از ضرورت‌هاي دين نبوده و بر همين اساس فردي يا گروهي حق تعرض به ديگران را به بهانه‌هاي واهي ندارد.‏

بيانيه حاکيست: ضمن محکوم کردن جنايت‌هاي گروه‌هاي تکفيري در کشورهاي مختلف اسلامي و گفتارها و اقدام‌هاي عده قليلي تفرقه افکن در شبکه‌هاي ماهواره اي، از همه علماي اسلام در تمامي فرقه‌ها و مذاهب اسلامي مي‌خواهيم تا بدون ملاحظات سياسي و مذهبي، از افراطيون خود تبري جسته و به صورت رسمي با فتاوا و بيانيه‌هاي خود، مسلمانان را از ورود به جنگ مذهبي پرهيز دهند.

در پايان اين بيانيه آمده است: رمز موفقيت امت اسلام در گرو وحدت و بازآفريني تمدن نوين اسلامي و نشر فرهنگ اصيل و حيات بخش اسلام در سطح جهان با همکاري و همياري يکديگر است، در اين راستا بايد تمام توان و قدرت خود را براي اعتلاي کلمه الله و ايجاد تمدني جديد به کارگيريم و از هر نوع سخن يا رفتاري که مي‌تواند ما را از هدف اصلي دور کند، پرهيز نماييم، با توجه به تشکيل دبيرخانه دائمي کنگره جهاني مقابله با جريان‌هاي افراطي و تکفيري از سوي مرجع عاليقدر، آيت الله‌العظمي مکارم شيرازي، دست اتحاد به سوي همه علماي اسلام در سرتاسر عالم گشوده و از تمامي علما مي‌خواهيم که ما را در اين راه خطير ياري دهند.

نخستين همايش جهاني مقابله با جريان‌هاي تکفيري با حضور شخصيت‌هاي سياسي و چهره‌هاي علمي، فرهنگي و سياسي از داخل و خارج کشور آذر سال 93 در مدرسه علميه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، تاکنون 10 جلد از مقاله‌هاي برگزيده آن همايش و 40 عنوان کتاب به زبان‌هاي فارسي، عربي و چکيده آنها به زبان انگليسي چاپ شده است.‏


مطالب پربازدید سایت

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

جدیدترین مطالب

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

سعید کریمی از مجروحان حمله تروریستی راسک و چابهار عیادت کرد

وضعیت مجروحان حمله تروریستی چابهار و راسک

محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی

ورود کمیسیون امنیت ملی به حمله تروریستی راسک و چابهار

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور:

عناصر تروریستی راسک و چابهار ملیت غیر ایرانی دارند

مطالب پربازدید بخش خبر

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان