تروریسم دولتی در انتظار از خودگذشتگان مبارزه با تروریسم

374572579 1سفارت جمهوری اسلامی ایران در دانمارک با صدور بیانیه‌ای ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده فقید سپاه قدس توسط ارتش آمریکا را نقش آشکار قوانین بین‌المللی و لکه ننگی برای این کشور دانست.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هابیلیان به نقل از ایرنا، در این بیانیه که به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی منتشر شد آمده است: عملیاتی که در آن ارتش یک کشور علیه فرمانده یک کشور دیگر که رسما در وضعیت غیر نظامی‌بود، پیشینه جدیدی را ایجاد کرده و برای روابط بین‌الملل و قوانین‌ بین‌المللی چالش برانگیز است.

 

این بیانیه می‌افزاید: سردار سلیمانی در چارچوب یک ماموریت دیپلماتیک برای تبادل پیام سیاسی به نخست وزیر عراق و رایزنی با مقام‌های رسمی این کشور در راستای تلاش برای کاهش تنش‌ها در منطقه به بغداد سفر کرده بود. زمانی که دولت آمریکا برای اولین بار ترور سردار سلیمانی را اعلام کرد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور با افتخار گفت که این حمله به دستور او صورت گرفته و بابت ترور فراقانونی مقام رسمی یک دولت مستقل در پایتخت یک دولت دیگر تشویق شد.

 

بیانیه یادشده ادامه می‌دهد: مقام‌های آمریکایی برای توجیه این نماد آشکار تروریسم دولتی در اظهار نظرهای سراسیمه و مصاحبه‌هایی از عوامل پنتاگون تا ترامپ ادعا کردند که این حمله برای مقابله با خطر «حمله فوری» به آمریکایی‌ها صورت گرفت و این کشور هم وفق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد از خود دفاع کرد. این در حالیست که با گذشت هفته‌ها و ماه‌ها از این حادثه، مقام های دولتی آمریکا مدرکی دال بر اثبات تهدید خطر فوری (سفر سردار سلیمانی) ارائه نداده و به اظهارنظرهای مبهم و بعضا متناقض در این باره متوسل شدند.

 

این بیانیه با اشاره به اینکه ادعای آمریکا برای ترور سردار سلیمانی سفسطه‌آمیز و مغایر معیارهای منشور سازمان ملل متحد است تصریح می‌کند که حق دفاع از خود وفق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد تنها در واکنش به تهدید فوری و یا حمله نظامی در نظر گرفته شده است. این در حالیست که سردار سلیمانی و همراهان او با پرواز مسافری وارد بغداد شده و در موقعیتی نبودند که حمله نظامی علیه کسی صورت دهند. همچنین حق دفاع از خود وفق قوانین بین المللی اجازه نمی‌دهد که دولت‌ها بر اساس گمانه‌زنی درباره فرض وجود تهدید در آینده، از زور استفاده کند.

 

ترور سردار سلیمانی این پیام ناهمگن را ارسال می‌کند که تروریسم دولتی در انتظار آن‌هایی است که با از خودگذشتگی زندگی خود را فدای مبارزه با تروریسم می‌کنند.

سفارت کشورمان در دانمارک در این بیانیه همچنین یادآور می‌شود که اظهارات ضد و نقیض مقام‌های آمریکا نه تنها افکار عمومی‌که حلقه داخلی واشنگتن را هم توجیه نکرد. به این ترتیب آمریکا با شایعه‌پراکنی و توسل به  نیرنگ و واقعیت‌های مخدوش تلاش کرد سلیمانی را بازیگری جا بزند که در منطقه ایجاد بی ثباتی می‌کرد. اما با توجه به کارنامه سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم، به ویژه علیه داعش، القاعده و طالبان، چنین ادعایی واقعیت ندارد. نقش سردار سلیمانی در مبارزه علیه تروریسم و گروه‌های تروریسمی در منطقه بدیهی است. او در افغانستان در سرنگونی رژیم طالبان و تشکیل اولین دولت پساطالبان در سال ۲۰۰۱ نقش کلیدی ایفا کرد. مقام‌های رسمی دولت عراق هم در بیانیه‌های متعدد ضمن نفی ادعاهای آمریکا، بر نقش حیاتی قاسم سلیمانی در تشکیل گروه‌های مقاومت و هماهنگی عملیات آن‌ها برای بیرون راندن داعش از این کشور اذعان داشته‌اند.

 

این بیانیه می‌افزاید: ترور سردار سلیمانی فرمانده و قهرمان مبارزه علیه داعش و سایر گروه‌های تروریستی نه تنها خلاف قواعد و موازین بین‌المللی که این پیام ناهمگن را ارسال می‌کند که تروریسم دولتی در انتظار آن‌هایی است که با از خودگذشتگی زندگی خود را فدای مبارزه با تروریسم می‌کنند.

 

سفارت کشورمان در بیانیه یادشده خاطر نشان می‌کند که اگر مقام‌های ایرانی خویشتن داری نمی‌کردند اقدام غیر قانونی و مجرمانه دولت آمریکا می‌توانست امنیت منطقه و جهان را به خطر بیندازد. از این منظر، انتظار می‌رود که سیاستمداران، کارشناسان، تحلیل‌گران و اصحاب رسانه دربرابر نقض آشکار قوانین بین‌الملل موضع سهمگین‌تری را اتخاذ کنند.

 

این بیانیه تصریح می‌کند که حفظ و دفاع از قوانین بین‌المللی امری ضروری است و هرگونه نقض، از جمله ترورهای فراقانونی باید به شدیدترین شکل ممکن محکوم شود.

 

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابو مهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا و با شلیک موشک‌های پهپادهای ارتش این کشور به شهادت رسیدند.

 


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

مطالب پربازدید بخش خبر

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان