باید صدای مظلومیت شهدای ترور را به تمامی دنیا رساند

62015442

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با همکاری نهادهای استان کردستان ششمین همایش اسوه‌های صبوری را با حضور مقامات استانی، کشوری، اساتید، نخبگان، فعالان حقوق بشر و خانواده های شهدا در شهر سنندج، مقارن با روز بین المللی ادای احترام و یادبود به قربانیان ترور برگزار نمود.

به گزارش هابیلیان به نقل از ایسنا، در این همایش علاوه بر مقامات استانی و خانواده شهدا، شش تن از اساتید و شخصیت‌های فعال حقوق بشری داخلی و خارجی سخنرانی کردند.

در ابتدای همایش خانم منصوره  کرمی، رئیس هیات مدیره انجمن دفاع از قربانیان تروریسم، با تشکر  از حضور مقامات استانی و خانواده معزز شهدا بیان داشت: افتخار داریم که ششمین دوره همایش اسوه های صبوری را در استان کردستان برگزار می کنیم. انجمن دفاع از قربانیان تروریسم به دنبال رساندن صدای مظلومان به جهانیان است.

ایشان در ادامه بیان داشت، وقتی یک ترور اتفاق می افتد به دلیل ارعاب و ترساندن و ایجاد ناامنی است. اگر افراد در جامعه احساس ناامنی کنند دیگر نمی توانند زندگی خود را به نحوی که خود می خواهند انجام دهند و به این ترتیب دیگران می توانند بر آن جامعه تاثیر بگذارند.

 منصوره کرمی در انتها بیان داشت: امید ما این است که ببینیم تروریسم از جهان ریشه کن شده است اما جامعه بین الملل توجه کافی به خانواده قربانیان نداشته و ما می خواهیم که به جامعه بین الملل بگوئیم که باید توجه موثرتری به قربانیان داشته باشند.

دکتر خدابنده لو، عضو انجمن ایثارگران کردستان، در ادامه همایش بیان داشت: هزاران شهید تقدیم انقلاب شده و هر کدام به شیوه ای شهید شده اند اما  ناجوانمردانه ترین، بزدلانه ترین و ناعادلانه‌ترین شیوه شهادت همین شیوه ترور است که نشانه ضعف و زبونی و ناچیزی تروریست ها می باشد. من نیز فرزند شهید هستم  و در استان کردستان شهدای فراوان ترور داریم و از انجمن دفاع از قربانیان تروریسم که این همایش را برگزار کردند تشکر می کنم.

در ادامه ، خانم زهره حق پناهی، جانباز ترور، پیام آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، به مناسبت روز جهانی یادبود و احترام قربانیان تروریسم را قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده است:

یاد و خاطره تمامی قربانیان و بازماندگان تروریسم را گرامی داشته و به آنان ادای احترام می کنیم. گوش دادن به بازماندگان و رساندن صدایشان به همگان و نگهبانی از حقوق آنان منجر به فراهم آوردن عدالت و منزلتی می شود که مستحق آن هستند.

دبیر کل سازمان ملل در بخش دیگری از پیامش عنوان داشت: امروز، تمامی سازمان ملل متحد، متعهد به جهانی عاری از تروریسم است. در روز بین‌المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم و همچنین در روزهای دیگر، بیایید تا به نشانه همبستگی، کنار همه قربانیان و بازماندگان بایستیم تا حامی آنان در التیام این آسیب و امیدبخش آنان باشیم.

در بخش دیگری از نشست حجت الاسلام پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان در سخنانی بیان داشت: از تمامی عزیزانی که مقدمات این جلسه را فراهم کردند تشکر دارم. در این ایام با مناسبت های ویژه ای مواجه هستیم و شهیدان رجایی و باهنر شهید ترور هستند. ما سه واژه داریم ارهاب، اغتیال و فتک. ایشان ادامه داد ارهاب عرفی‌تر بوده و به معنای ترس است که منجر به قتل نیست. نوعا در کشورهای عربی به تروریست ها ارهابیون گفته می شود. دومی اغتیال به معنای ترور است و فتک نیز کشتن ناغافلانه است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان در ادامه بیان داشت: باید مقداری به ذات این عمل پرداخته شود. ذات عمل تروریستی انسانی نیست. در قرآن سوره اسراء آیه هفتاد در این باره می گوید که بنی آدم را تکریم کردیم و همه ابنا آدم را. در خشکی و در دریا و... . در اینجا نعمت های الهی داده شده به تمامی افراد جهان ناظر است و مختص مسلمانان نیست. پس اگر کسی متعرض انسانی می شود با اغتیال و ترور، عملی ناجوانمردانه مرتکب شده است.

در ادامه جوزف رونکا، استاد کالج اسپرینگ فیلد آمریکا، از طریق پیام ویدئویی بیان داشت، یکی از بازماندگان هولوکاست، الی ویزل نویسنده کتاب شب، درباره کمپ‌های آلمان نازی می‌گوید آنچه قلب قربانی را بیش از هر چیز دیگر به درد می‌آورد بی‌رحمی سرکوبگر نیست بلکه سکوت کسانی است که نظاره می‌کنند. حال سؤال اینجاست که چرا ما به عنوان نظاره‌گر اغلب تمایلی به اعتراض نداریم؟

وی ادامه داد: اگر اعمال تروریستی رخ دهد، چه توسط شخص، گروه‌ها یا دولت، چه اقداماتی می‌توان برای کمک به قربانیان انجام داد؟ من این بحث را به چند بحث اجتماعی تقسیم می‌کنم. ۱- اجتماعی سازی ۲- رسانه ۳- گرفتار شدن در شبکه خشونت و ضدخشونت. درباره اجتماعی سازی باید گفت که در برخی از کشورها قسم وفاداری به کشور، پرچم در نظام آموزشی‌شان تدریس می‌شود و کودکان سرود ملی کشور خود را می‌آموزند و گاه از این طریق جملات خشونت‌آمیزی یاد می‌گیرند. در رسانه‌ها، نمایش دائم قدرت از طریق نگاه تک بعدی به مسائل وجود دارد. و سرانجام اینکه افتادن در شبکه خشونت و ضدخشونت آسان است و جامعه به ما آموخته آگاهانه و ناآگاهانه چگونه در برابر آن واکنش نشان دهیم. به دام افتادن در این چرخه تنها منجر به خشونت و ضدخشونت بیشتر خواهد شد.

در ادامه نشست دکتر زارعی، معاون سیاسی امنیتی استانداری کردستان بیان داشت: وظیفه همه این است که قربانیان و شهدای  ترور را گرامی بدارند. تروریسم در هر شکل و شیوه ای و با هر هدفی محکوم است و نمی توان آن را توجیه کرد. ما باید صدای مظلومیت شهدای ترور را به تمامی دنیا برسانیم و بگوئیم که چه رنجی بر آن ها وارد شده است. ما در کنار شما هستیم تا صدای مظلومیت تان را به همه برسانیم.

در ادامه تارا اوگریدی ، دبیر کل موسسه حقوق بشری سنتینل، از طریق ارتباط  ویدئویی بیان داشت، در مصاحبه با یکی از قربانیان تروریسم وی به نکته جالبی اشاره کرد. از وی پرسیدم که چه چیزی پس از حادثه تروریستی به وی یاری رسانده است و وی تنها یک کلمه گفت: حقیقت. آن قربانی گفت که دانستن حقیقت کافی نیست و تا زمانی که شهود به دادگاه نیامده و حقیقت ثابت نشود عدالتی برای قربانیان محقق نمی شود.

تارا اوگریدی در ادامه گفت، آن قربانی به دنبال ساختن امید برای دیگر بازماندگان حمله تروریستی بود و در سال ۲۰۱۶ موسسه ای با نام حقیقت و آشتی را به راه انداخت تا قربانیان از تجارب شخصی خود صحبت کنند و نسبت به نتایج واقعی استفاده از خشونت به عنوان ابزاری در ایجاد تغییر هشدار دهند.

دبیر کل موسسه سنتینل از ایرلند در انتها بیان داشت، ارتباط گیری با دیگر قربانیان و بازماندگان امری حیاتی است چرا که جامعه با همدیگر قویتر می شود و یک وابستگی نامرئی در اطراف افراد ایجاد می گردد و شما همدیگر و درد و رنج یکدیگر را درک می کنید.

در ادامه همایش خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط ویدئویی عنوان داشت: ایستادن در کنار بازماندگان تروریسم و کسانی که از تروریسم زخم خورده اند به اندازه ایستادن در برابر تروریست ها ضروری است. چرا که از دست دادن حتی یک عزیز در حادثه تروریستی بیش از هر نوع فقدان دیگری روح بازماندگان را  آزرده می کند و درد این عزیزان عمیقتر از دیگر افراد است.

وی در ادامه بیان داشت، تروریسم و افراط گرایی بین المللی نتیجه ناکارامدی های سیاسی بوده و مختص هیچ دین و مذهب خاصی نیست. تروریسم برگرفته از تفکر افراط گرایانه و پلید و اهداف شوم و استفاده از ابزارهای ناکارآمد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش عنوان داشت، انسان آزاده نمی تواند وضعیت غرب آسیا را ببیند و نقش سیاستمداران ماجراجو و بی تدبیر را انکار کند. سیاستمدارانی که جنگ را به عنوان واقعیتی نرمال و طبیعی در این منطقه به تحفه آورده و در مورد دستاوردهای خود دروغ میگویند و پس از آنکه مستعدترین جایگاه برای افراط گری فراهم شد و آتش شعله ور شد، فرار می کنند و در مورد دستاوردهای خود سمپوزیم می گذارند.

خطیب زاده در ادامه عنوان داشت، آنچه در افغانستان می بینیم همین تروریسم دولتی در بدترین شکل و شیوه است. امروز کشورهای غربی هم فهمیده اند که ماجراجویی های آمریکا زمینه ساز حضور داعش و گروه های تروریستی در خاورمیانه شده است.

وی در انتهای سخنرانی خود عنوان داشت، جمهوری اسلامی ایران مصمم به ساختن جهان عاری ازخشونت و افراط گرایی بوده تا  مردم سرنوشت خود را تعیین کنند و هیچ ملتی ملعبه جاه طلبی دیگران نباشد. مهمترین برگ برنده تروریست ها از بین بردن امید است. با حفظ امید می توانیم در برابر تروریسم و افراط گرایی بایستیم.

در ادامه نشست حاج ماموستا فائق رستمی، امام جمعه سنندج در سخنانی بیان داشت، از تمامی خانواده شهدا تشکر دارم. در هر جای دنیا کلمه تروریسم واژه ای منفور است و در هیچ مکتبی در دنیا جایی ندارد. ترور از قلب های قاسی در می آید و تروریست ها قائل به هیچ نظم و قانونی نیستند.

وی ادامه داد، در حقیقت شهدای ترور معظم ترین و والاترین شهدا و البته مظلوم ترین شهدا نیز هستند.

ماموستا رستمی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت، وجدان بشریت دارد بیدار می‌شود و مجامع بین المللی دارند بیدار می شوند که واقعا تروریسم را ریشه‌یابی کنند و جهان خالی از ترور و وحشت ایجاد کنند. در قرآن کریم یک سوره با نام انسان آمده که نشان دهنده اهمیت شرافت و کرامت انسان است. دین اسلام دین اعتدال، دین ترحم و دین میانه روی بوده و همه مسائل آزاردهنده را محکوم می کند. پیام پیامبر اکرم اسلام (ص) این است که هیچ برتری میان انسان ها نیست و همه باید در برابر یک خدا تسلیم باشند.

عباسی، معاون حقوق بشر وزارت دادگستری در ادامه نشست عنوان داشت: از دهه هفتاد که سازمان ملل اقدامات علیه تروریسم را شروع کرد مشخص بود که مشکلاتی برای طراحی یک مدل مورد توافق برای مبارزه با تروریسم وجود دارد.

وی ادامه داد: به واسطه عدم مشارکت دولت ها، قطعنامه هایی که سازمان ملل درباره اقدامات مختلف تروریستی صادر کرده ناکام مانده است و جامعه بشری در یازده سپتامبر شاهد یکی از بزرگ‌ترین اقدام تروریستی جهان بود. این واقعه نشان دهنده نگاه دوگانه غرب در موضوع مبارزه با تروریسم است. ده ها و صدها حادثه تروریستی در جهان رخ داد متاسفانه واکنش درستی از شورای امنیت ندیدیم اما وقتی یازده سپتامبر در کشور خودشان رخ می دهد می بینیم که آن ها به صحنه می آیند.

عباسی در انتها بیان داشت: بعد از یازده سپتامبر فرصت خوبی برای جامعه بین المللی به وجود آورد که همصدا با هم تروریسم بین المللی محکوم کنند و قبلا چنین همصدایی را کمتر شاهد بودیم.

در ادامه نشست دکتر سعید خانی، دکترای جامعه شناسی در سخنانی عنوان داشت: از پیامدهای تروریسم می توان به ایجاد وحشت، ناامنی، ترس، دلهره و اضطراب در جامعه و سلب امنیت و آزادی، نقض حقوق انسانی، ایجاد نارضایتی و شورش ها و قیام ها، افزایش بی اعتمادی سیاسی و اجتماعی، دین گریزی و کاهش سرمایه گذاری و رکود اقتصادی و بی پناهی زنان و کودکان اشاره کرد.

خانی در انتها بیان داشت: راه حل اساسی در از بین بردن تروریسم، ریشه کنی فقر و نابرابری و گرسنگی در جامعه است.

مهدی حاتمی، دکترای حقوق بین الملل، دیگر سخنران همایش در ادامه بیان داشت، هیچ عاملی نمی تواند تروریسم را در جهان توجیه کند و من به عنوان یک متخصص حقوق بین الملل اعلام می کنم که حقوق بین الملل در این خصوص ناقص است. معاهدات بسیاری در جهان در این باره وجود دارد اما عموما توصیه ای بوده و سازمان های بین المللی نیز اقدامات ترویجی می کنند.

وی در ادامه بیان داشت: در اسناد بین المللی اشاره به حمایت از قربانیان و جبران خسارت آنها  شده است. در خصوص مسئله فلسطین نیز به جبران ترور اشاره شد.

این استاد حقوق بین الملل در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: ما باید برای طرح دعاوی در سطح بین المللی، علیه تروریست ها  در داخل کشور دادرسی هایی ولو به صورت غیابی شکل دهیم. همچنین نیاز است که در سطح بین‌المللی یک سازمان متولی در حمایت از قربانیان تروریسم شکل گیرد و اسناد بین المللی را درخصوص حمایت از قربانیان تولید کنیم.

در ادامه همایش تعدادی از قربانیان ترور به چگونگی شهادت عزیزانشان در جنایت منافقین، کومله ، پژاک و صدام پرداختند و از مسئولین داخلی و بین المللی خواستند نگذارند خون عزیزانشان، شهید فاتح کوهساری(کارمند هلال احمر) شهید سید بهاءالدین حسینی( معلم) و شهید محی الدین عزیزی و شهید ساعدپناه پایمال گردند.

همچنین خانواده ها بیان داشتند ما مصمیم با پروژه اسوه های صبوری امنیت و امید را به زندگی برگردانیم و تروریست ها و حامیان آن ها را در بستر افکار عمومی محاکمه و بازخواست نمائیم.

در پایان نیز هدیه ویژه ششمین همایش اسوه های صبوری به خانواده های معزز قربانیان اهدا شد.


مطالب پربازدید سایت

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

جدیدترین مطالب

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

سعید کریمی از مجروحان حمله تروریستی راسک و چابهار عیادت کرد

وضعیت مجروحان حمله تروریستی چابهار و راسک

محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی

ورود کمیسیون امنیت ملی به حمله تروریستی راسک و چابهار

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور:

عناصر تروریستی راسک و چابهار ملیت غیر ایرانی دارند

مطالب پربازدید بخش خبر

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان