آمریکا بدلیل منافع متحدانش در منطقه تمایلی به شکست داعش ندارد

Zarifوزیر امور خارجه کشورمان حملات هوایی روسیه علیه مواضع داعش در سوریه را اقدامی به دعوت دولت دمشق بیان و تصریح کرد که آمریکا به دلیل درتعارض بودن منافع متحدانش با شکست داعش، تمایلی به از بین بردن این گروه تروریستی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی هابیلیان به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف این مطلب را روز دوشنبه پیش از ترک نیویورک در نشستی به دعوت بخش مطالعات بین المللی دانشگاه دنور در محل هتل والدورف آستوریا بیان کرد.

وزیر امور خارجه در خصوص حل بحران‌های منطقه نیز گفت: در این رابطه ضروریست طرز تلقی و نگرش متداول تغییر کند.

وی افزود: تصور اینکه در برخورد با ناآرامی‌های منطقه، این امکان هست که فقط یک برنده مطلق وجود داشته باشد، باید کنار گذاشته شود.

ظریف خاطرنشان کرد: برخی کشورهای منطقه ممکن است چنین تصوری داشته باشند اما این تلقی کوته بینانه است که سرانجام به باخت همگانی منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: باید به این حقیقت آگاه شویم که افراط‌گرایی‌های منطقه خاورمیانه فقط به محدوده‌های جغرافیایی سوریه و یا عراق محدود نخواهند ماند و تهدید مشترکی برای همه جهان محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما باید در برخورد با موضوع افراطی‌گری، خشونت و تروریسم، به همه ابعاد آن توجه داشته باشیم و به عوامل ریشه‌ای آن بپردازیم.

ظریف گفت: در این راستا این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که برخی جوامع پیروان وهابی‌ها در منطقه از طرز تفکر داعش حمایت می‌کنند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که برخی کشور‌ها و بخش‌هایی از جمعیت آن‌ها از هر گروهی که به تصورشان موجب تضعیف ایران می‌شوند حمایت کنند، از برخورد جدی با این تهدید عاجز خواهند بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا زمانی که برخی کشورهای منطقه از تهدیدهای داعش علیه آن‌ها آگاه شوند، برای مقابله با چالش‌های امنیتی مربوط به این گروه تروریستی، با کشورهای منطقه همکاری کند.

ظریف در ادامه تصریح کرد که برخورد با داعش نباید فقط به بُعد عملیات نظامی محدود بماند بلکه سایر ملاحظات فرهنگی، سیاسی، عقیدتی و اقتصادی و تدابیر متناسب با این گروه تروریستی نیز باید مورد توجه قرار بگیرند.

وزیر خارجه کشورمان با یادآوری اینکه «همه، تصاویر سر بریدن‌ها توسط تروریست‌های داعش را دیده‌اند»، افزود: همه دیده‌ایم کسانی که به چنین جنایت‌های هولناکی دست می‌زنند بیانیه‌ها و سخنان خود را به زبان فرانسه و یا انگلیسی بسیار فصیح بیان می‌کنند.

ظریف در ادامه گفت: بسیاری از تروریست‌ها جوان‌هایی هستند که در کشورهای غربی رشد یافته و سپس به تروریست تبدیل شده‌اند.

وی افزود: در بسیاری از موارد، حس بیگانگی، واخوردگی، تحقیر و تبلیغات اسلام هراسانه، این جوانان را به سمت چنین اقداماتی سوق داده است؛ البته این موضوع نباید توجیهی برای رفتار آن‌ها باشد و باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با یادآوری اینکه گروه تروریستی داعش برای ادامه بقای خود به منابع مالی نیاز دارد، این پرسش را مطرح کرد که چه کسی از این گروه نفت خریداری می‌کند و یا منابع مالی و امکانات در اختیار آن قرار می‌دهد؟

ظریف خاطرنشان کرد: در زمان تحریم کشورمان، اگر ایران یک بشکه نفت خود را بیشتر از حد تعیین شده می‌فروخت، خط قرمز محسوب می‌شد و خریداران و بانک‌هایی که تسهیلاتی را برای انجام معاملات فراهم می‌کردند، همه جریمه می‌شدند؛ اکنون باید پرسید اگر چنین تدابیری درمورد ایران قابل اجرا بود چگونه است که نمی‌توان آن‌ها را برای کنترل مناطقی که داعش بر آن‌ها تسلط دارد به کار گرفت؟!

وی در ادامه درخصوص بحران سوریه نیز گفت: ما برای حل این بحران به یک رویکرد جامع نیاز داریم تا از طریق آن اصلاحات سیاسی و پایان گرفتن درگیری‌ها حتی به شکل محلی در این کشور تحقق یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه نباید انتظار داشت مبارزه با داعش در آینده نزدیک پایان یابد، افزود: همسو با تلاش برای پایان بخشیدن به خشونت‌ها، باید یک روند سیاسی نیز به جریان افتد.

ظریف در خصوص حمله روسیه به مواضع داعش در سوریه نیز گفت: یک سال پیش آمریکا بدون اجازه دولت و مردم سوریه به حملات هوایی در داخل خاک آن کشور اقدام کرد؛ در آن زمان نه تنها هیچ کس از این حملات متعجب نشد بلکه بسیاری خواهان اقدامات جدی‌تر واشنگتن در این رابطه شدند.

وی افزود: دخالت روسیه در این ماجرا نیز نباید تا این اندازه خبرساز باشد زیرا مسکو نیز همانند واشنگتن یکی دیگر از اعضای شورای امنیت سازمان ملل است و از دید جامعه بین المللی، دارای‌‌ همان حقوق ومسئولیت‌هایی است که آمریکا از آن‌ها برخوردارست.

وی ادامه داد: تنها تفاوت در این موضوع این است که روس‌ها به درخواست دولت سوریه به انجام این حملات اقدام کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص دلایل ضرورت دخالت روسیه در حمله به مواضع تروریست‌ها در سوریه گفت: یکی از این دلایل این است که شکست و نابودی گروه تروریستی داعش در تعارض با منافع متحدان آمریکا در منطقه است؛ به طوری که در یک سال گذشته واشنگتن نشان داده هیچ اقدام و تلاش جدی برای نابود کردن و شکست واقعی داعش نکرده است.

وی افزود: متحدان آمریکا در منطقه، شکست داعش را سبب نیرومند‌تر شدن دولت مرکزی سوریه و به دنبال آن بیشتر شدن نفوذ ایران می‌دانند؛ آن‌ها بار‌ها گفته‌اند که وقتی اسد برود در زمان کوتاهی داعش را از میان خواهند بود.


مطالب پربازدید سایت

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

جدیدترین مطالب

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

سعید کریمی از مجروحان حمله تروریستی راسک و چابهار عیادت کرد

وضعیت مجروحان حمله تروریستی چابهار و راسک

محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی

ورود کمیسیون امنیت ملی به حمله تروریستی راسک و چابهار

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور:

عناصر تروریستی راسک و چابهار ملیت غیر ایرانی دارند

مطالب پربازدید بخش خبر

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان