گروهک منافقین و انتشار خبرِ نشست خبری وزیر امورخارجه

Motaahar14

نشست خبری وزیر امور خارجه کشور در روز گذشته با رسانه های داخلی و خارجی به مناسبت روز خبرنگار در سطح و گستره جهانی خبرساز بود. با توجه به اینکه این نشست بر محور اتفاقات مبتنی بر تحریم «محمد جواد ظریف» به عنوان وزیر خارجه ایران از سوی واشنگتن چرخید، سخنان «ظریف» در این باره موجب شد تا ساعاتی بعد از این نشست، مدعیان آزادی در عرصه رسانه ای را به واکنش وا دارد. نکته مهم در این باره آنچه بود که وزیر خارجه کشورمان بدان اشاره جدی داشت؛ یعنی تروریسم اقتصادی و جوانب عمومی آن و تحریم او توسط ایالات متحده آمریکا با این ادعا که وی سخنگوی نظام اسلامی ایران تلقی می شود را به معنای شکست در گفت‌وگو و دیپلماسی قلمداد کرد.

همانطور که گفته شد در دو روز گذشته واکنش های ایجابی و سلبی رسانه ای به موضوعات مطروحی پیرامون این نشست خبری هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی از جمله مواردی بوده است که میزان تاثیرگذاری سخنان وزیر خارجه را نشان داده است.

در این راستا وب سایت گروهک منافقین نیز در یک یادداشت خبری تلاش کرده است تا با یک عنوان گیشه با این مضمون که «همه ما خواهیم رفت» اشاراتی را از این نشست خبری منتشر کند. اگر چه عنوان انتخابی برای این خبر بیش از آنکه علمی باشد بیشتر شبیه یک طنز خبری است اما باید به این موضوع اشاره کرد دلایلی که موجب شده است تا وب سایت این تشکیلات دست به این فعل غیر حرفه ای بزند تلاش برای عقب نماندن از غافله خبرپراکنی در باره ایران بوده است و گرنه از حیث محتوایی این خبر تنها قسمتی منقطع و بریده شده از سخنان وزیر خارجه کشورمان در نشست مزبور است.

بطوریکه اگر به گلایه های هشداری وزیر خارجه جمهوری اسلامی در این نشست رسانه ای توجه کنیم، در می یابیم که عمده سخنان وی حول محور دیپلماسی و کارزار مترتب بر آن است. وی با تاریخی دانستن دیپلماسی و حیات زیستمان گونه آن از یکسو و پایان راه خطاب قرار دادن سلطه و زورگویی از سوی دیگر این گونه بیان می کند که هم عاملان زور و تحریم و سلطه یا به عبارتی دشمنان دیپلماسی و هم تحریم شوندگان خواهند رفت و این دیپلماسی است که باقی خواهند ماند و به حیات خود ادامه خواهد داد، به نوعی شکست خشونت و غرض ورزی های سیاسی را در عرصه دیپلماسی را به همگان یادآور شد.

اما شیطنت ناشیانه دستگاه رسانه ای فرقه تزویر و نفاق از این سخنان تا اندازه ای شگفت آور است. چرا که اولاً اینکه این نشست خبری از سوی آنها مورد تحلیل قرار نگرفته است که برداشتی از آن تفسیر گردد که متناسب با نحوه نگارش سازمانی – تشکیلاتی آنها باشد؛ بطوریکه عیناً همه آنچه را که منتشر شده است را منتشر کرده اند. دوماً اینکه لشکر نیمه جان رسانه ای این جریان شبه سیاسی با اذعان به اینکه در پروژه معاندت با ایران اسلامی با ضعف عملکردی در عرصه رسانه ای که این روزها به ابزار اصلی آنها تبدیل شده است، مواجه شده اند تلاش دارند تا با عدم رعایت تقوای خبری و با انتخاب عنوان های گیشه ای جذاب، مخاطب های خود را به وب سایت مزبور سرازیر کنند. این در حالی است که از منظر کاربردی احوال عُلقه ایِ امروز منافقین در ذیل حفظ، جذب و عضو گیری به مراتب وخیم تر از دیروز آنها است و این روند تسلسلی با توجه به افشای ماهیت حقیقی اعمال، افکار و رفتار رهبران این تشکیلات برای تمام کسانی که خود را به نوعی وابسته فکری – عملی آنها می دانند به طرز عجیبی در حال تسریع شدن است.

از سوی دیگر نیز گروهک رجوی با این تمثیل های رسانه ای مشابه آنچه که در این یادداشت به آن اشاره شد درصدد هستند تا مخاطبان و یا هم مسلکان محدود خود را به آینده ای خوشایند از آنچه که توهم آنها از قرار گیری بر کانون اصلی کرسی قدرت ایران است بشارتی فریبکارانه بدهند که با رفتنی ها، ما (منافقین) آمدنی ترین آمدنی ها به عرصه قدرت هستیم.

بهر رو از منظر نشانه شناسی استفاده از ابزار رسانه ای و تغییر لحظه ای در ماهیت اخبار ارائه شده برای جذب مخاطب، حکایت از این دارد منبعی که دست به اقدامات این چنین در وارونه سازی خبر و یا پراکنش در دستکاری خبر می زند یا در موضع ضعف قرار دارد و یا در استیصال عملکردی در نبرد رسانه ای است؛ و یا اینکه به یک سطح اشباع گرایی از حیث ارائه مبانی و مبادی فکری – خبری متعلق به خود و نهادهای متولی خود است که به دنبال جایگزینی در این باره است.

از این رو می توان نتیجه گرفت که گروهک رجوی با معضل های چندگانه ای دست به گریبان هستند که تلاش دارند تا در ارائه اخبار نیز به عاملی برای القاء وارونه به مخاطبان خود عمل کنند و این در حد اعلای خود تنها در مصرف زمان، در لحظه معنا دارد وگرنه عاری از هر گونه ارزش خبری و ... است.

 

(مصطفی مطهری؛ دکترای علوم سیاسی)


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31