برگزاری چهارمین نشست روسای مجالس، در مورد مقابله با تروریسم و تقویت ارتباطات منطقه‌ای

سال 1400
65963545628
تاریخ: 1400/01/05

چهارمین کنفرانس مبارزه با تروریسم و تقویت ارتباطات منطقه ای روسای مجالس 6 کشور به صورت ترکیبی "مجازی – حضوری"  در آنتالیای ترکیه، امروز (پنج شنبه، 5 فروردین 1400) با مشارکت هیئت‌هایی از جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوری عراق، جمهوری اسلامی پاکستان، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه برگزار می‌شود.

کنفرانس مبارزه با تروریسم و تقویت ارتباطات منطقه ای نخستین بار در تاریخ یکم خرداد 63 در اسلام آباد پاکستان با شعار مشارکت برای صلح، توسعه و ارتباط و هم افزایی برای مبارزه با تروریسم و همکاری‌های منطقه‌ای به ابتکار مجلس ملی پاکستان و با عضویت 6 پارلمان کشورهای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری اسلامی افغانستان، چین، روسیه و ترکیه در سطح رؤسای مجالس تشکیل شده است.

دومین نشست نیز در تهران در تاریخ 17 آذرماه 1397 و اجلاس سوم را در استانبول ترکیه مورخ 20 مهرماه 98 در سطح رؤسای مجالس عضو برگزار شده است.

رؤسای 6 پارلمان عضو در 3 کنفرانس برگزار شده قبل با بررسی موضوعات مشترک نظیر تاکید بر ایجاد یک رویکرد جامع و استراتژیک در مبارزه با تروریسم، شناخت چالش ها و فرصت ها در راستای تقویت ارتباطات منطقه ای در چارچوب روابط اقتصادی و تعمیق تعامل بین مقامات قانونگذار و بهبود کیفیت فرآیندهای تصمیم گیری به بحث و گفت وگو پرداخته بودند.

از دیگر محورهای گفت وگو و تبادل نظر کنفرانس مبارزه با ترویسم و تقویت ارتباطات منطقه ای می توان به نکات ذیل اشاره کرد:

محکوم کردن کلیه اقدامات تروریستی فارغ از اینکه کجا، چه زمان و توسط چه کسی انجام می شود.

اثبات پدیده شوم تروریست که هیچ ارتباطی با دین، ملیت یا تمدن خاصی ندارد و اینکه اقدامات خرابکارانه گروهک های تروریستی جرم است و قابل توجیه نیست.

مبارزه با تروریسم صرفا نباید به حذف تروریست ها و سازمان ها و شبکه های تروریستی محدود شود بلکه ریشه ها و شرایط نشو و نمای تروریسم در جهت مقابله با آن باید به طور کامل مورد توجه قرار گیرد.

همکاری بین پارلمانی در کانال های گفت وگو به منظور بهبود بخشیدن به روابط بین دولت ها که این نوع روابط نقش مهمی در پیشگیری و حل و فصل مناقشات دارد.

ترغیب مقامات امنیتی کشورهای شرکت کننده برای ایجاد یک ساز وکار ویژه جهت تبادل اطلاعات، دانش، رویکردهای مناسب در راستای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از گسترش آن تلاش کنند.

تعهد کنفرانس در راستای تامین اهداف و اصول منشور سازمان ملل به ویژه برای حفظ صلح و امنیت بین المللی تاکید دارد.

 

شهر
آنتالیا ترکیه
تاریخ واقعه
1400/01/05
دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29