بیش از 50 زائر ایرانی در حمله انتحاری داعش در شهر حله عراق به شهادت رسیدند

سال 1395
139509071353069959322344
تاریخ: 1395/09/06

در جریان حمله انتحاری گروه تروریستی داعش به یک پمپ بنزین در شهر حله و در جاده بین کربلا و بغداد در مسیر بازگشت زائران ایرانی مراسم اربعین، در حدود 50 ایرانی شهید شده اند.

به گزارش رویترز در این حمله دست کم ۱۰۰ نفر شهید شده اند که اکثر آنها زائران ایرانی هستند.

طبق این گزارش، منابع پلیس عراق اعلام کرده اند که یک خودروی بمبگذاری شده در یک پمپ بنزین در شهر حله در روز پنجشنبه منفجر شده است و این انفجار ناشی از عملیات انتحاری بوده است.

به گزارش رویترز، گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

در همین زمینه، خبرگزاری صدا و سیمابه نقل از منابع بیمارستانی حله و نیز منابع کنسولی ایران اعلام کرده است درحدود چهل تن از شهدای انفجار روز پنجشنبه حله ایرانی هستند.

یک مقام بیمارستانی در حله گفته است که جسد ۵۹ تن از شهدای روز پنجشنبه سالم است اما ۱۵جسد متلاشی شده اند که کار شناساسی آنها را سخت کرده است.

علی اصغر احمدی،دبیر کل جمعیت هلال احمر ایران نیز در این زمینه به ایرنا گفته است: سوختگی شدید شهدای «حادثه تروریستی در نزدیکی کربلا مانع از شناسایی هویت آنها شده است.»

علی اصغر احمدی همچنین در خصوص زخمی‌های ایرانی این حادثه نیز اظهار کرد: ۳۰ ایرانی در این حادثه مجروح شده اند که پنج نفر آنها در بیمارستان منطقه شوملی و ۲۵ نفر دیگر در بیمارستان شهر حله بستری شده اند.

میرمسعود حسینیان، کنسول ایران درکربلا به ایرنا گفته است: در این اقدام تروریستی با توجه به اینکه در محل پمپ بنزین بوده، دو اتوبوس و تعدای مینی‌بوس و چند دستگاه خودروی شخصی به طول کامل از بین رفته‌ است.

وی افزود: از ابتدای این حادثه، نیروهای امدادی و امنیتی در منطقه حضور دارند و تیمی از کنسولگری ایران به همراه نیروهای هلال احمر در کربلا و استانداری و پلیس بابل در محل حادثه حاضرند.

رئیس سازمان حج و زیارت نیز با اشاره به آمار نهایی شهدای ایرانی حادثه تروریستی حله عراق اظهار کرد: در مجموع ۵۱ پیکر جانباخته به ایران منتقل شده است و پزشکی قانونی در حال انجام آزمایش‌های مربوط به DNA مربوط به شناسایی این افراد است.

سعید اوحدی در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هویت این ۵۱ پیکر به دلیل سوختگی قابل شناسایی نبود، هویت این افراد در پزشکی قانون در حال شناسایی از طریق DNA است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌دانیم چه تعداد از این ۵۱ نفر زائرین کشورمان هستند یا به کشورهای دیگر تعلق دارند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درباره آمار نهایی این حادثه تروریستی گفت: بر اساس آمارِ اعلامی، این حادثه حدود ۲۰ مجروح بر جای گذاشته که از این میان ۱۱ نفر افغانی‌الاصل مقیمِ ایران و سایرین نیز از کشور عراق هستند.

اوحدی تاکید کرد: پیکر تمام شهدا و مجروحین از طریق یک فروند هواپیمای ایلوشین به کشور وارد شده‌اند.

روز ۱۶ آبان نیز در یک انفجار تروریستی در سامرای عراق هشت ایرانی شهید شده و نزدیک به ۱۰۰ ایرانی مجروح شده بودند.

مسئولیت انفجار سامرا را نیز گروه تروریستی داعش، بر عهده گرفته است.

10 ماه پس از حادثه تروریستی حله مشخصات کامل شهدا اعلام گردید.

بر اساس اعلام پزشکی قانونی در این حادثه 52 خوزستانی به شهادت رسیدند که پیکر 46 نفر از آنها شناسایی شد.
شهید کاظم صالحی، شهیده توران اسکندری، شهیده خیری حسین‌پور، شهید فیصل سگوری، شهیده زهرا حسونی‌زاده چلداوی، شهیده ملوک جهانگرد اهوازی، شهیده معصومه جنادله، شهیده زهرا حلفی، شهیده سبیحه بالدی، شهیده فضیله صالحی، شهید محمدرضا رومزی، شهیده سحر قائدی، شهیده نسرین یوسفی، شهیده فاطمه فرجیان، شهید سید عظیم آذریون، شهیده ژیلا شاهزاده، شهید ناصر اسدی رکنی، شهیده فاطمه قاسمی، شهیده زهرا عبیاوی، شهیده بی بی هایده حیات زاده، شهید محمد جواد قائدی، شهید علی قائدی، شهیده مینا حدیدی فیاض، شهیده حمیده لطیفی، شهیده هاشمیه صالحی، شهیده مریم جنادله، شهیده حلاوه موردی، شهیده زهرا عگله زاده، شهیده سیده زهرا نایپ پور، شهیده طاهره رزاقی منش، شهیده حمیده موسوی، شهیده لطیفه عبیات، شهیده اختر ارجمند نژادیان، شهیده مرضیه شمس الدین، شهیده فاطمه دارندی، شهیده مریم یوسفی، شهیده حسنه صالحی، شهیده فرزانه مفرج‌کوچکی، شهیده صدیقه رزاق‌پناه، شهید محمد نوری‌منش، شهیده فریبا سگوند از شوش دانیال، شهید شرهان صالحی از دارخوین، شهیده لیلا حزبائی از شادگان و شهید ابراهیم قائدی شهدای خوزستانی حله هستند که در آن مقطع شناسایی شدند.

شهیده زینب بهمن‌پور از اهواز، شهیده مینا حسن‌زاده از اهواز، شهیده فخریه صالحی از شادگان، شهیده صباح صیادمنش از حمیدیه، شهیده رضیه علی‌پور از شادگان و شهیده مهسا مقامیان‌زاده از اهواز شهدای حله هستند که پیکر مطهرشان در روزهای گذشته احراز هویت شد تا به این شکل پرونده شهدای حله با شناسایی همه شهدا بسته شود.

شهدای اهواز ساعت 15 روز پنج‌شنبه از ابتدای گلزار شهدا تا قطعه خاص شهدای حسین تشییع خواهند شد. شهید شادگانی نیز ساعت 16 روز پنج‌شنبه از بنیاد شهید به سمت میدان امام و شهید حمیدیه ساعت 9 صبح از مسجد الهدی به سمت میدان قدس تشییع و سپس به خاک سپرده می‌شوند.

 

شهر
حله عراق
تاریخ واقعه
1395/09/05
نوع عملیات تروریستی
عملیات انتحاری
گروهک تروریستی
داعش
تعداد شهدا
54 نفر
تعداد مجروحین
20 نفر
دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29