دستگیری هسته ترور موساد به مثابه موفقیت استراتژیک «واجا»

Israel1

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران(واجا) در گزارشی به بررسی روند دستگیری و انهدام هسته‌های تروریستی موساد برای ضربه زدن به دانشمندان هسته‌ای ایران پرداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور) به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، در اواخر خرداد ماه 91 طی یک سری عملیات های مقتدرانه و برق آسا در مناطق مختلفی از ایران، عاملین اصلی ترور شهیدان شهریاری، احمدی روشن و قشقایی شناسایی، دستگیر و به بازداشتگاه‏ها منتقل شده‏اند.

درست دو ماه قبل از انتشار این اطلاعیه، خبر شناسایی و دستگیری یکی از شبکه‏های اصلی تروریستی اسرائیل در چند استان مرکزی و مرزی ایران که در نهایت به کشف یکی از مراکز اصلی صهیونیست‏ها در مناطق کردستان عراق منجر شده بود، منتشر شد.

یک بررسی ساده در بازه زمانی دی ماه1388 تا دی ماه سال 1390، نشان می‏دهد که در طی این دو سال، 5 عملیات تروریستی علیه متخصصین و دانشمندان هسته‏ای کشورمان رخ داده است که در این سلسله عملیات‏ها دکتر علی‏محمدی، مصطفی احمدی روشن و رضا قشقایی به شهادت رسیدند و یک مورد نیز به صورت ناموفق پایان یافت.

جمهوری اسلامی ایران و وزارت اطلاعات، تا قبل از دست‏گیری عوامل ترور شهید احمدی روشن تنها توانسته بود به شناسایی و دست‏گیری محمد جمالی فشی، عامل اصلی ترور شهید علی‏محمدی نائل گردد و بعد از آن ادامه یافتن سلسله ترور‏ها، تبدیل به یک چالش و مسئله مهمی برای ایران شده بود. این ترور‏های سازمان یافته، نشان از رخنه رژیم صهیونیستی در محیط امنیتی ایران و تشکیل هسته‏های ترور شبکه‏ای می‏داد؛ این شبکه‏های ترور به نوعی طراحی گردیده بودند که هیچ‏کدام از وجود دیگری اطلاع نداشته و یکدیگر را نمی‏شناختند و به حدی پیچیده و سازماندهی شده بودند که برای کشف آن‏ها نیاز انجام عملیات‏های بسیار پیچیده و محرمانه بود.

پیچیدگی این امر تا آن‏جا بود که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، در اواخر فروردین ماه در اطلاعیه‏ای بیان کرد که تعدادی از این گروه‏های تروریستی در هنگام انجام عملیات شناسایی و بازداشت شده‏اند.

پس با توجه به پیچیده بودن این امر، می توان کشف و انهدام این گروه‏های تروریستی به همراه هسته‏های اصلی‏شان را در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه، یک موفقیت استراتژیک و سرنوشت ساز برای جمهوری اسلامی دانست.

در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از مصاحبه‏های وزیر محترم اطلاعات و اطلاعیه‏های منتشره از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، به بررسی ابعاد مختلف این موفقیت پرداخته و ملاحظات راهبردی مرتبط با آن را شرح داده شود.

راهبرد مرتبط و بررسی آن:

منابعی که در این مقاله به آن استناد خواهد شد  سه اطلاعیه  ماه های فروردین خرداد و تیرماه 1391 و مصاحبه وزیر محترم اطلاعات جمهوری اسلامی، خواهد بود  تا با استفاده ازآن‏ها دستاوردهای مهم  و تاریخی این عملیات  مهم  تبیین و تحلیل گردد.

- طبق بررسی‏ها و پیش‏بینی‏های انجام شده، مشخص گردید که این عملیات‏های سازماندهی شده در قالب سلول‏های سازمان یافته تشکیل شده از لایه‏هایی همچون شناسایی، عملیات و لجستیک طراحی شده که همگی به صورت شبکه‏ای و منقطع از هم بوده و شناسایی یکی از آن‏ها به هیچ وجه به شناسایی دیگر شبکه‏ها منجر نمی‏شود. این مورد یعنی منقطع بودن این شبکه‏ها از یک‏دیگر، در مصاحبه وزیر محترم اطلاعات نیز ذکر گردیده است. پس با توجه به موضوعات مطرح شده، شناسایی اولین شبکه، به کشف و شناسایی شبکه‏های دیگر منجر نشده و در واقع منشا  کشف تمامی این شبکه‏های تروریستی در خرداد ماه، کشف اولین شبکه نبوده است. البته به هیچ وجه نمی‏توان مانع ارتباط کلی این شبکه‏ها با یکدیگر شد، اما وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از طریق ارتباط این شبکه‏ها با یک‏دیگر موفق به کشف آنان نشده است.

-در یکی از گزارشات آمده است که در عملیات‏های شناسایی و بازداشت شبکه‏های ترور، تمامی عوامل و شبکه‏های وابسته  با این عملیات تروریستی ، شامل نیروهای تامین پوشش‏های عملیات، عوامل اصلی فعال سازی بمب، عناصر شناسایی سوژه‏های مورد نظر، عوامل مراقبت مستقر در صحنه عملیات وعوامل تدارکات شناسایی و تمامی آنان بازداشت شده‏اند. همین موضوع ارزش کار وزارت اطلاعات و نیروهای آن را نشان می دهد. در واقع وزارت اطلاعات با حالتی انعطاف پذیر متناسب با اطلاعات سازمانی دنیای جدید توانست به این مهم دست یابد. واضح است که وزارت اطلاعات سازماندهی تیم‏های شناسایی و خنثی سازی این شبکه‏ها را  متناسب با سازماندهی هسته‏های ترور انجام می دهد.

-عملکرد و نقش کشور‏های همسایه در آماده سازی زیرساخت‏های لازم برای این جریان تروریستی را نمی‏توان نادیده گرفت. همان‏طور که در یکی از اطلاعیه‏های صادر شده از طرف وزارت اطلاعات بیان شده است که : « مراکزی که عوامل سازمان تروریستی موصاد در آن مستقر بوده‏اند، در یک موقعیت جغرافیایی هم مرز ایران در پادگان‏های آموزشی دشمن صهیونیستی در آن منطقه، کشف گردید.» می‏توان این جمله را این گونه بیان کرد که وزارت اطلاعات برای جمع آوری اطلاعات در این حوزه، فقط بر حوزه داخلی تمرکز نداشته و در عرصه خارجی و در موقعیت جغرافیایی هم مرز با کشورمان نیز متمرکز گردیده است. در مصاحبه حجت الاسلام مصلحی، وزیر محترم اطلاعات، در مورد این موضوع توضیحاتی بدین شرح داده شده است :

« اسرائیل، با برپایی پایگاه آموزش تروریستی و پادگان نظامی، حداکثر بهره برداری از خاک یکی از کشورهای همجوار جمهوری اسلامی ایران را برده است. آن‏ها در کنار ستادهای عملیاتی مشترک آمریکا و انگلیس علیه کشورمان برنامه‏هایی را طراحی و اجرا می کند. البته ما معتقدیم که این حرکات با اجازه و اطلاع دولت مربوط انجام نمی‏گیرد..... تروریست‏ها برای نقل و انتقال اسلحه و مواد انفجاری به راحتی و فراوانی از خاک یک کشور همسایه برای رفت و آمد آزادانه به سرزمین‏های اشغالی استفاده می‏کنند»

با بررسی مجدد این مصاحبه و گزارش‏های منتشره، به راحتی می‏توان به نقش منطقه کردستان عراق در این حرکات تروریستی پی برد. اعضای بازداشت شده این شبکه‏ها، اکثر آموزش‏های نظامی خود را در پادگانی با نام « پادگان اشرف » در حوالی شهر اربیل عراق گذرانده‏اند؛ این کمپ تقریبا مشابه کمپ اشرف متعلق به منافقین در شهر دیاله می باشد. با اینکه بارزانی، مسئول منطقه و گروه حاکم این اتهامات را به شدت رد می کند، اما با توجه به سوابق قبلی این منطقه جغرافیایی و شواهد موجود در مورد گروهک تروریستی پژاک، می‏توان کاملا مطمئن بود که آن محدوده ، کاملا تبدیل به صحنه آموزش عملیات‏های تروریستی رژیم صهیونیستی شده است. حضور این گروه‏های تروریستی و پادگان آموزشی رژیم صهیونیستی عامل دو موضوع کلی است ، نخست موقعیت ناپایدار دولت عراق و دیگری رابطه نزدیک رژیم صهیونیستی با کردهای منطقه که مورد دوم، به راحتی می‏تواند تروریسم قومی پژاک را به تروریسم حرفه ای تبدیل کند. از نگاهی کلی‏تر می‏توان گفت که ناپایداری و شکنندگی دولت‏های همجوار جمهوری اسلامی ایران یعنی عراق، افغانستان و پاکستان باعث شده است تا این کشورها نتوانند به درستی با گروه‏های تروریستی مستقر در خاک خود مبارزه کنند و عدم این اشرافیت امنیتی باعث شده است تا خاک آن‏ها تبدیل به محیطی برای رشد و نمو این گروها گردد. این گروه ها اکثرا با جمهوری اسلامی ایران دشمن بوده و همکاری‏های نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارند. به همین دلیل باید سرویس‏های اطلاعاتی این کشورها، هم‏کاری‏های خود را به سطوح منطقه‏ای ارتقا دهند و با یک‏دیگر هم‏کاری‏های لازم را داشته باشند. بعد از موفقیت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در دست‏گیری گروه‏های تروریستی با استفاده از جمع‏آوری‏های خارجی، در یکی از اطلاعیه‏های منتشره نیز به این موضوع اشاره‏ای گردیده است: « برخی اطلاعات رسمی دریافتی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، از سوی برخی از کشورهایی بود که خاک، تسهیلات یا اسناد هویت اتباع آن‏ها مورد سو استفاده تیم‏های تروریستی وابسته به موساد قرار گرفته بود.»

البته در کنار این کمک‏های اطلاعاتی در منطقه، باید در حوزه سیاست گذاری روابط خارجی تدابیری اندیشه شود تا کشورهایی که دچار این نوع شکنندگی اطلاعاتی یا ناپایداری سیاسی هستند سریع‏تر از این وضع رهایی پیدا کنند.

البته بر اساس منابع ذکر شده، باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در طی این مدت، عملیات‏های تروریستی فقط از سوی رژیم صهیونیستی و منطقه مجاور نبوده است و طی یک پروژه کلی و فراگیر ایالات متحده آمریکا و انگلیس نیز با این گروه‏ها هم‏کاری‏های گسترده‏ای داشته‏اند. با ذکر این موضوع متوجه می‏شویم که این حرکات فقط نوعی عملیات‏های تروریستی نیستند و علناً جمهوری اسلامی ایران در مقابل نوعی اقدامات نظامی البته در حوزه اطلاعاتی، در سطح منطقه‏ای و بین‏المللی است و به همین دلیل می‏بایست راهبردها و راهکارهای ضد تروریستی، در همان سطوح منطقه‏ای و بین‏المللی در قالب‏های هم‏کاری و اجرایی انجام پذیرد.

بر اساس قسمتی از این اطلاعیه‏ها ، تعدادی از عناصر اصلی این پروژه‏های تروریستی: « شناسایی گردیده، برای عده‏ای از آن‏ها چهره نگاری به عمل آمده و بعضاً تصاویری از آن‏ها در گریم‏های مختلف تهیه شده که فعلاً برای تمامی آن‏ها تشکیل سابقه شده است ». این قسمت نشان می‏دهد که تعدادی از این عوامل شامل ماموران ارتباطات فنی و عناصر نقل و انتقال تروریست‏ها و تجهیزات متردد در منطقه غرب کشور، متولیان آموزش‏های تروریست‏های بازداشت شده و فرماندهان ستادی ترورها که شامل دو گروه اصلی یعنی عناصر اطلاعاتی منطقه کردستان عراق و سازمان موصاد می‏شوند، هنوز دستگیر نشده‏اند.

از دیدگاهی دیگر، باید گفت که جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در حال یک جنگ اطلاعاتی مستقیم با رژیم صهیونیستی در مرزهای خود بوده و واضح است که این پروژه تروریستی به طور مستقیم و در صحنه توسط عوامل و ماموران کادر موساد مدیریت و برنامه ریزی شده است. در این وضعیت هشدار آمیز برای جمهوری اسلامی ایران، باید بر طبق دکترین ارائه شده از سوی رهبر معظم انقلاب یعنی« دکترین تهدید در برابر تهدید » سیاست گذاری درستی انجام گیرد. در تیرماه سال 91، در روزی که به نام سربازان گمنام امام زمان عج نام گذاری شده بود، وزیر محترم اطلاعات در همایش سراسری به مناسبت این روز، با اشاره به رویکرد جدید وزارت اطلاعات اعلام نمود که سال 91 به عنوان سال « تهاجم اطلاعاتی هوشمند علیه دشمن » نام گذاری شده است.

کتاب جدیدی به نام « جاسوسان علیه آمارگدون » توسط خبرنگار سابق شبکه سی بی اس، دن ریو و یوسی ملمن خبرنگار سابق بخش اطلاعات جاسوسی روزنامه هاآرتص منتشر شده که در آن افشا شده است که در فاصله بین سال‏های 2007 تا 2011 ، ترور دانشمندان هسته‏ای ایران، توسط خود اسرائیلی‏ها و نه ایرانیانی که برای آن‏ها فعالیت می کردند انجام شده است. نویسندگان این کتاب، بیان کرده‏اند که نیروهای ویژه موساد، برای نصب بمب‏های مغناطیسی بر روی خودروهای در حال حرکت آموزش‏های ویژه‏ای دیده و در این زمینه به خصوص دارای مهارت بسیار زیادی می‏باشند، هم‏چنان آن‏ها برای انجام این چنین عملیات‏های حساسی، به هیچ کس اعتماد نمی‏کنند و خود این کارها را انجام می دهند. تیرماه 91، یعنی زمان چاپ این کتاب و این گزارشات، حاکی از آن است که هدف اصلی این حرکت، کمرنگ نشان دادن دست‏آوردهای وزارت اطلاعات و تحت تاثیر قرار دادن این موفقیت بزرگ در لوای نوعی عملیات روانی است. البته پیش‏نهاد می گردد که به گونه‏ای مناسب و متقابل با این عملیات‏های روانی مقابله گردد و به هیچ وجه نادیده گرفته نشود.

-عوامل ترور شهید احمدی روشن، بعد از دست‏گیری پرده از برنامه ریزی برای خراب‏کاری دیگری برداشتند که بسیار خطرناک است. آن‏ها در اعترافات خود بیان داشته بودند که ماموریت بعدی که از سوی موساد به آنها ابلاغ شده بود، انجام عملیات خراب‏کاری و انفجار در محل‏های زیارتی و محل‏های عمومی پر ازدحام بوده است که آن‏ها در حال فراهم آوردن زمینه‏های اجرایی آن ماموریت‏ها بودند. به نظر می‏رسد موساد یا جریان‏های تروریستی ضد ایرانی، در حال تغییر اهداف خود از امنیت ملی به امنیت میهنی هستند که باید هرچه سریع‏تر برای مقابله با این نوع تهدیدات آمادگی لازم را کسب کرد.

نتیجه گیری:

در پایان باید گفت که دست‏رسی به این موفقیت بزرگ حاصل انطعاف پذیری و افزایش قابلیت سازمانی در برابر اقتضائات عصر جدید، توجه و تاکید بر اطلاعات انسانی و اولویت آن بر اطلاعات فنی و توجه به سرمایه انباشتی ناشی از تجربه نیروهای وزارت اطلاعات است و این موفقیت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در شناسایی و دست‏گیری شبکه‏های تروریستی که عامل ترور دانشمندان و متخصصان هسته‏ای کشورمان بودند، دست‏آوردی بزرگ و شایان مباهات است. درپایان کلام، شاید ذکر این نکته ضروری به نظر آید که خداوند می فرماید : « ای رسول خدا، در جنگ با کفار چون تو تیر انداختی ، نه تو ، بلکه خدا افکند تا کافران را شکست دهد».


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31