کالبدشکافی ترور در کتابفروشی‌ها

4110007

کتاب «کالبدشکافی ترور؛ تاریخ‌ هراس‌آفرینی» نوشته اندرو سینکلر با ترجمه خسرو صبری توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

 

به گزاری خبرنگار مهر، کتاب «کالبدشکافی ترور؛ تاریخ‌ هراس‌آفرینی» نوشته اندرو سینکلر به‌تازگی با ترجمه خسرو صبری توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب در سال ۲۰۰۳ توسط انتشارات مک‌میلان در لندن منتشر شده است.

 

اندرو سینکلر نویسنده این‌کتاب، مورخ، رمان‌نویس و فیلمساز انگلیسی است که سال ۱۹۳۵ در آکسفورد متولد شد و در سال ۲۰۱۹ درگذشت. او در دانشگاه‌های کیمبریج، هاروارد و کلمبیا تحصیل کرده و از اعضای چرچیل‌کالج‌ِ دانشگاه کیمبریج بود. نوشته‌های او در حوزه تاریخ، موضوعاتی چون شوالیه‌های معبد تا چه‌گوارا و سازمان سیا را شامل می‌شوند. این‌کتاب او هم تفکرات تروریستی را در شرق و غرب عالم و در تمدن‌های گوناگون کنکاش می‌کند. او با این‌کنکاش و جستجو در پی بیان این‌مساله است که ذات ترور از روزگار حشاشینِ قلعه حسن صباح و مغولان تا امروز یکی بوده است. یعنی با توجه به عناصر اصلی ترور، یعنی قتل و شکنجه و ارعاب، می‌توان گفت ترور همزاد بشر است و با فرزندان آدم و حوا یعنی هابیل و قابیل آغاز شده است. به این‌ترتیب، این‌کتاب اندرو سینکلر، تصویر قساوت در تاریخ بشر را ترسیم می‌کند.

 

مطالب کتاب «کالبدشکافی ترور» از یونان باستان شروع می‌شود و تا دوران امروز می‌رسد. این‌میان، خشونت و درنده‌خویی بشر است که خود را به وضوح نشان می‌دهد. این‌نویسنده معتقد است هر کشوری در استفاده از تاکتیک‌های مربوط به ترور در جنگ‌هایی که درگیرش، بوده سهمی دارد. اما شماتت همیشه به شمار کشته‌شدگان برمی‌گردد؛ این‌که چند نفر کشته شده‌اند؟ چگونه کشته شده‌اند؟ جان دادن آنها چقدر طول کشیده و ...

 

اندرو سینکلر همچنین معتقد است از ترور و ارعاب استفاده سیاسی شده است؛ چه زمانی که مردمان باستان در پی کسب خون‌بار قدرت بوده‌اند و چه در طول مبارزات خشونت‌بار انقلابیون و شورشیان مسلح؛ چه در پوشش دولتی‌ با قتل‌عام‌های میلیونی در جنگ‌ها و پاکسازی‌ها. در طول تاریخ هم ترور و تروریسم، نظریه‌پردازانی چون ماکیاولی، روبسپیر، لنین و هیتلر داشته و همه گروه‌های تروریستی، هنگامی که بر مسند حکومت نشسته‌اند، از طرف جامعه جهانی بخشیده شده‌اند. از نظر این‌نویسنده، موفقیت در کسب قدرت مساوی است با داشتن دشمنان اندک. اما در عصر مدرن هراس اصلی از وسعت کاربست ترورهای دولتی است که در قرن گذشته باعث مرگ صدمیلیون نفر انسان شده است.

 

کتاب پیش‌رو، ۴۲ فصل دارد که به ترتیب عبارت‌اند از:

 

ترورهای باستان، متون ترور مقدس، رعب‌آفرینی صلیبی‌ها، شیخ یا پیر کوهستان‌ها، آناباپتیست‌ها و ترورهای هزاره‌ای، ترور مقدس و جنگ‌های مذهبی فرانسه، جانوران و آفات: سرچشمه‌های زیست‌ترور، یاغیان و چریک‌ها، روشنگران و انقلاب فرانسه، دوره ترور، انجمن‌های مخفی ملی‌گرا، هنر و ادبیات آغازین ترور، ترور سیاه، ترور و رزمندگان، راهزنان (تاگی‌ها)، انجمن‌های سری چین، آنارشیست‌ها، هرج و مرج غرب، کوکلاس کلان، مافیا، شورش ایرلند، ترور دولتی و بلشویک‌ها، شورش‌های کارگری، روان‌شناسی جنگ‌های جهانی، راه بارسلون، انقلاب ناکام امریکا، شرم ژاپن، ترسْ ترحم غریب و نابودسازی، فرجامین راه‌حل، انجمن‌های مخفی افریقا، فریب‌های گولاگ، پناهندگان اجباری، مساله فلسطین، کُشتزارهای آسیا، چه‌گوارا: شنا در دریای خشک، هراس‌افکنی رسانه‌ای، بازدارندگی به‌کارگرفته‌نشده، ترور قومی، بازگشت به کارزار مقدس، انتقام اسلام، شمارش معکوس برای کابل، آینده ترور.

 

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

 

پس از جسی جیمز، بسیاری از سوارکاران به شهرها راندند و بانک‌ها را سرقت کردند. پس از اینکه مردان مسلح شهر کافِویل گروه راهزن دالتون را در گذرگاه خون ریشه‌کن کردند، این حرفه طرفدار کمتری پیدا کرد. با وجود این، بسیاری از قانون‌شکنان حرفه دیگری نمی‌دانستند و تا زمانی که کشته می‌شدند به راهزنی ادامه می‌دادند. بهانه آن‌ها برای قتل‌هایشان معمولا این بود که نتوانسته‌اند در آغاز کارشان خود را از این کار باز دارند. بسیاری از راهزنان جنوبی بودند و اولین پیروزی‌شان در به کار بردن اسلحه کشتن یک سیاستمدار وارداتی سیاهپوست متکبر بود که حالا آزاد بود تا با کینه شمال به جنوب ستم روا دارد. همان‌گونه که جانی‌ترین فرد تاریخ تکزاس، وس‌هاردین گناه نخستین خود را در ارتباط با کشتن سیاهپوستی، که صرفا به یک چوبدستی مسلح بود، با هفت‌تیر، چنین توجیه می‌کرد: «محاکمه شدن در آن زمان برای قتل یک کاکاسیاه به معنای مرگ به‌دست دادگاهی بود که با سرنیزه شمال حمایت می‌شد... بنابراین، من ناخواسته به یک فراری بدل شدم، آن هم نه از عدالت آن‌طور که مشهور است، بلکه از بی‌عدالتی و بی‌قانونی مردمی که جنوب را تحت انقیاد درآورده بودند.»

 

این‌کتاب با ۵۱۹ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۰۰ هزار تومان منتشر شده است.


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31