از «خلافت» تا عملیات انتحاری

Daesh12

آغاز هجوم نظامی ائتلاف داعش و نظامیان بعث صدام با اشغال بیش از ۶۰درصد از خاک عراق همراه بود. چند شهر مهم عراق از جمله «فلوجه» سپس «موصل» دومین شهر بزرگ عراق بدست داعش افتاد. چند روز پس از استقرار در منطقه وسیعی از خاک عراق، داعش اعلام «خلافت اسلامی» و معرفی «خلیفه» کرد. پرچم آن نیز صحن آرای رسانه‌های بین‌المللی شد. آن روزها خبرها حکایت از استقرار لشکرهای رزمی داعش و ائتلاف نظامیان ارشد بعث صدام در فاصله کمتر از ۴۰ کیلومتری بغداد داشت و رسانه‌ها در انتظار سقوط بغداد، خبرسازی می‌کردند. پیوند داعش با سران نظامی باقی مانده از بعث صدام چنان خبرساز بود که سقوط شهر مهم «فلوجه» بدون کمترین مقاومت انجام گرفت. انبارهای اسلحه‌ ارتش عراق در شهر فلوجه بدست داعش افتاد. اغلب رسانه‌های عربی، به خصوص شبکه خبری مشهور «الجزیره» در قطر و رسانه‌های عربستان و امارات به هجوم ائتلافی داعش و صدامیان، سیمای فتح بزرگ دادند. داعش گروه تکفیری بدون شناسنامه در حمایت سه کشور قطر، امارات و عربستان، چنان طوفانی به راه انداخت، که تشکیل خلافت اسلامی در بغداد را اعلام کرد.

دختر صدام حسین که در قطر، قرارگاه فرماندهی نظامی تشکیل داده بود، از هجوم تروریستی داعش، به عنوان حرکت انقلابی و مردمی در عراق یاد کرد و با صدور اطلاعیه‌های متعدد نظامی از قطر، به داعش درود و تبریک می‌فرستاد! آمریکا که ادعای کنترل نظامی سیاسی عراق را داشت در آغاز هجوم داعش و اشغال چند منطقه وسیع از خاک عراق، خود را گیج و منگ نشان می‌د‌اد! در حالی که، سعودی‌ها و رسانه‌های قطر، فروپاشی دولت مرکزی و بازگشت ژنرال‌های صدامی برای تشکیل دولتی جدید در بغداد را خبر می‌دادند.

اولین گام اشتباه داعش حمله به کُردستان عراق، کشتار مردم و وارد شدن به جنگی قومی و مذهبی بود. اشتباه دوم آن صدور فتوا از «خلیفه» برای کشتار اقوام و شیعیان عراقی بود که نسبت اکثریتی جمعیت را در عراق دارند. در اوج طوفان تکفیری بعثی و بی‌عملی آمریکایی‌ها در عراق، جمهوری اسلامی ایران سریع و قوی وارد صحنه گردید و در مدت زمان کوتاهی، بسیج مردمی را از جوانان عراقی شکل داد. حمایت ایران چنان قوی و سریع بود که سد بزرگ در برابر پیشرفت‌های نظامی داعش گردید و امروز همه از کُردها تا دولت عراق می‌گویند، اگر حمایت‌های عملی ایران نبود، نه تنها عراق تجزیه می‌شد، کشتار اقوام در عراق فاجعه بزرگ جبران ناپذیر می‌گردید.

روایت امواج تروریسم در منطقه و مسیری که داعش پیموده است آن هم با حمایت دولت‌های منطقه و خارج منطقه هنوز ناگفته‌های بسیار دارد که شاید روزی و روزگاری پرده از آن برداشته شود. اما امروز داعش مرحله به مرحله شکست می‌خورد و اکنون با از دست دادن «فلوجه» به نقطه عطف بزرگ فرار از موصل رسیده است. خلافت داعش با ادعای در اختیار داشتن خاک و سرزمین تفسیر می‌گردید، اما اکنون با از دست دادن خاک و یا استقرار در بخشی از سرزمین، قدرت خود را در استمرار عملیات انتحاری نشان می‌دهد. نخست وزیر عراق در آستانه آ‌زادسازی «فلوجه» چندبار هشدار داد که عملیات انتقامجویانه داعش در شهرهای عراق تشدید خواهد شد. با آزادی «فلوجه» هشدارهای نخست وزیر عراق با عملیات انتحاری در محله «الکراده» بغداد واقعیت پیدا کرد. در چند عملیات انتحاری در عراق بیش از ۳۵۰ نفر کشته شده‌اند و سازمان ملل گزارش داد که تنها درماه ژوئن‌(خرداد تیر)۹۷۸غیرنظامی عراقی در حملات انتحاری کشته شده‌اند. در گزارش روزنامه‌ای آمده است:« در شرایطی که نیروهای عراقی خود را برای آزادسازی موصل مرکز خلافت خود خوانده داعش در عراق آماده می‌کنند و از هفته گذشته خود را به دروازه‌های جنوبی این شهر رسانده‌اند و منتظر دستور حیدرالعبادی، نخست وزیر این کشور برای آغاز عملیات هستند، تروریست‌ها عملیات انتحاری را در بغداد، پایتخت عراق، در دستور کار قرار داده‌اند. تکفیری‌های داعش در ادامه سلسله عملیات انتحاری خود در بغداد بامداد یک‌شنبه دو عملیات انتحاری را در مرکز این شهر انجام دادند که ۳۰۰ تن کشته و ۱۶۸ نفر زخمی شدند. به گزارش رویترز، انفجار اصلی که تلفات جانی زیادی را به دنبال داشت در محله «الکراده» در مرکز بغداد رخ داد. این منطقه شامل برخی مراکز دولتی و مقرهای احزاب است.»

بسیاری از تحلیلگران سیاسی نوشته‌اند، عمر ادعای خلافت برای داعش به خاطر از دست دادن زمین و استقرار در منطقه معین به پایان رسیده است. داعش از «خلافت» به عملیات انتحاری آن هم در هر کجا که امکان پیدا کند روی آورده است. اعلام رسمی گروه داعش در افغانستان و لیبی مسیر تروریستی حرکت داعش است، که در آن انجام عملیات انتحاری در دستور اصلی کار قرار دارد. داعش در اطلاعیه‌های خود انجام عملیات انتحاری در کشورهای منطقه و در اروپا را از اولویت‌های حرکت خود معرفی کرده است. عملیات انتحاری در این مرحله جایگزین «خلافت» شده است. جای تأسف بسیار است که در همین مرحله، مرحله تشدید عملیات انتحاری، برخی از کشورهای عربی از جمله سعودی‌ها با روال اعلام پیروزی و بزرگ‌نمایی، عملیات انتحاری داعش را در رسانه‌های خود منتشر می‌کنند و مدام از «بی‌ثباتی» در عراق تفسیر رسانه‌ای و سیاسی می‌دهند. عراق دارای ۱۸ استان است که اکنون تنها در ۳ استان درگیر جنگ با داعش است. اما دولت‌های عربستان و قطر از طریق رسانه‌های خود مدام از نارضایتی‌های عمومی مردم عراق و ناامنی سراسری در این کشور خبرسازی می‌کنند تا هر چه بیشتر دولت مرکزی مستقر را ضعیف و در حال فروپاشی نشان دهند! همین روال خبری را برخی از رسانه‌های مشهور غربی دنبال می‌کنند. بجای شکست‌های پی‌در پی داعش از موفقیت‌های عملیات انتحاری و بحران فراگیر در عراق خبر می‌دهند. در این سیاست خبری و رسانه‌ای، پیروزی میدانی علیه داعش و دیگر گروه‌های تکفیری در عراق و سوریه، اندک و تلخ جلوه داده می‌شود اما همچنان بر تضاد شیعه و سنی و یا ضعف دولت‌های مستقر و به هم ریختگی سیاسی اجتماعی در عراق و سوریه تاکید دارند و دوربین‌های خبری خود را معطوف به آن می‌سازند. واقعیت اما در میدان نبرد نشان می‌دهد که فلوجه از لوث حضور داعش، صدامیان و گروههای تکفیری پاک‌سازی شده است و مرحله آزادسازی «موصل» کلید خورده است. آنچه در نهایت نتیجه پایانی را رقم خواهد زد، ادامه مقاومت در عراق و سوریه است که در نهایت همه دشمنان را به تمکین وا می‌دارد.


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31