زندگینامه شهید قندی

Shahid Ghandi

شهید محمود قندی در سال 1323 در خانواده ای متدین در تهران متولد شد ، تحصیلات ابتدایی را در دبستان محمدی و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان علوی در سال 1341 به پایان رسانید ، او یکی از بهترین شاگردان این دبیرستان به شمار می رفت .

شهید قندی کلیه سال های دبیرستان را بارتبه اول به پایان رسانده بود و دیپلم خود را با معدل 80/19 گرفت. دوره فوق لیسانس مهندسی الکترومکانیک را در دانشگاه تهران در سال 1345 به پایان رسانید و سپس برای ادامه تحصیل به دنبال نبودن مراتب عالی این رشته در ایران به سفارش مربیان خویش عازم آمریکا شد و چون همیشه شاگرد اول بود ، مخارج او از سوی دانشگاه تأمین شد .

در سال 1350 شهید قندی درجه دکترای خود را با بالاترین نمره دانشگاهی در رشته مهندسی برق و الکترونیک گرفت ، پس از مراجعت به ایران در سال 1350 ، شروع به تدریس در دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانشکده مخابرات کرد .

در زمان اوج گیری انقلاب اسلامی ، شهید قندی به همراه دو دوست خویش به دلیل پخش اعلامیه امام به زندان افتاد. پس از پیروزی انقلاب به ریاست دانشکده مخابرات و سپس از طرف شورای انقلاب به وزارت پست و تلگراف و تلفن منصوب شد .

شهید قندی فعالیت های اسلامی سیاسی خود را در کتابخانه اسلامی دانشکده فنی آغاز کرد ، در آمریکا نیز فعالیت ها را ادامه داد و یکی از افراد مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا بود .

در همان سال ها به همراه شهید چمران و چند تن دیگر از یاران اساسنامه انجمن را نوشتند ، قبل از پیروزی انقلاب در امر تکثیر و توزیع اعلامیه فعالیت زیادی را به همراه دیگر دوستانش داشت ، پس از پیروزی انقلاب در تأسیس جامعه اسلامی دانشگاهیان فعالیت مؤثری داشت .

شهید قندی یکی از شاگردان استاد علامه طباطبائی بود ، وی فلسفه را نزد استاد شهید مطهری درس می گرفت ، ابتدا این کلاس ها در مدرسه مروی و پس از محدودیت های رژیم برای این قبیل کلاس ها در منزل استاد مطهری تشکیل می شد .

شهید قندی یکی از با استعدادترین شاگردان استاد به شمار می رفت ، قندی از محضر شهید بهشتی نیز استفاده برد ، به توصیه دیگر اساتیدش او نزد آیت الله مجتهدی یکی از مجتهدین بسیار آگاه تهران شروع به خواندن درس فقه و اصول کرد . در این کلاس نیز همچون کلیه مکان هایی که قندی درس داده و یا درس خوانده بود استعدادش همه اساتید فن را خیره ساخته بود .

در اخلاق و صفات قندی از دوستان او سخن بسیار شنیده ایم که او هرگز حاضر به تضعیف یکی از ارگان ها و یا شخصی که برای اسلام زحمت کشیده بود ، نبود . همیشه پشتیبان قاطع و محکم روحانیت بود .

در مورد اخلاق اسلامی او ، دوستانش بارها از او شنیده بودند که گفت اگر حساب وظیفه شرعی و احساس مسئولیت نبود ، بارها از اینکار دست کشیده و به دنبال دروس فقهی و فلسفی می رفتم و همواره یکی از آرزوهای او رفتن به حوزه علمیه قم و ادامه دروس دینی بود .

در روزهای آخر پس از شهادت دکتر چمران که یکی از دوستان نزدیک او بود ، روحیه قندی بسیار تغییر کرد و بارها از خاطراتش با شهید مصطفی چمران برای یارانش نقل می کرد ، حتی روز دوم شهادت چمران به همسرش گفته بود که دلم برای چمران تنگ شده است . در یکی از سخنرانی های آخرینش در مورد شهادت دکتر چمران گفته بود که " شهادت فیض عظیمی است و نصیب هر کسی نمی شود"

شهید قندی در آخرین ساعات زندگی قبل از شرکت در جلسه حزب جمهوری اسلامی به کلاس درس فقه رفته بود ، شهید قندی از نظر مراتب فقهی به دروس خارج رسیده بود ، او پس از اتمام کلاس به سوی محل حزب جمهوری اسلامی رفته بود و در آنجا به فیض عظیم شهادت که همیشه آرزوی او بود نائل شد .

شهادت او برای دانشگاهیان مسلمان ، روحانیت مبارز و یاران قدیمی اش ضایعه ای بسیار بزرگ بود .

 


مطالب پربازدید سایت

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آستانه پرست در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان خواستار شد:

باید انتقام خون شهدای ترور از منافقین سفاک گرفته شود

مروری بر جنایات گروهک تروریستی منافقین؛

ترور شهید عشرت اسکندری بر سر سفره صبحانه

روایتی از ترور شهید گودرزی به دست منافقین؛

ابراز امیدواری درباره نتایج دادگاه

امیدوارم دوستانم بعد از شهادتم راهم را ادامه دهند

وصیت نامه شهید جعفر نعمت زاده

جدیدترین مطالب

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

روایتی از ترور شهید گودرزی به دست منافقین؛

ابراز امیدواری درباره نتایج دادگاه

مروری بر جنایات گروهک تروریستی منافقین؛

ترور شهید عشرت اسکندری بر سر سفره صبحانه

امیدوارم دوستانم بعد از شهادتم راهم را ادامه دهند

وصیت نامه شهید جعفر نعمت زاده

فرزند شهید آستانه پرست در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان خواستار شد:

باید انتقام خون شهدای ترور از منافقین سفاک گرفته شود

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان