ثبت شکایت ۱۰۰ میلیون دلاری خانواده شهدای هسته‌ای علیه آمریکا

3030530وکیل پرونده دعوای حقوقی خانواده‌های شهدای هسته‌ای گفت: دادخواست شکایت خانواده شهدای هسته‌ای از دولت امریکا برای دریافت غرامت ۱۰۰ میلیون دلاری ثبت شده و دادگاه آن در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هابیلیان به نقل از مشرق، نشست خبری تبیین دعوای حقوقی خانواده‌های شهدای دانشمند هسته‌ای ایران علیه دولت آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس عصر دیروز برگزار شد.

 

سمیه افضلی نیکو وکیل پرونده دعوای حقوقی خانواده‌های شهدای هسته‌ای درباره ماهیت دادخواست این پرونده توضیح داد: بیش از ۱۵ نفر از حقوقدانان و وکلای دادگستری در پرونده‌ای که دیروز به ثبت رسید ما را همراهی می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه این پرونده در شعبه ۵۵ مجتمع قضائی شهید بهشتی علیه رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا و رؤسای جمهور آمریکا در جریان این ترورها و مسئولان دیگر آمریکا در حوزه خزانه داری و وزارت خارجه که به تأمین مالی رژیم غاصب صهیونیستی می‌پردازند، گفت: در این دعوا به دلیل مستقیم دولت آمریکا دادخواست با ۱۱ خوانده به علاوه دکتر عباسی و همسرشان که جانباز ترور هستند تنظیم کرده است.

 

افضلی نیکو افزود: ارتکاب اعمال مجرمانه علیه افراد بی گناه با هر دلیلی اقدام تروریستی است و قابلیت تعقیب دارد.

وکیل خانواده‌های شهدای هسته‌ای با بیان اینکه کشور ما بعد از انقلاب بیشترین آمار عملیات تروریستی را داشته است که علیه زنان و سالخوردگان و در یک دهه گذشته علیه دانشمندان و پژوهشگران علمی رخ داده است. اظهار داشت: این ترورها باعث ایجاد رعب و وحشت در میان مردم با هدف بازدارندگی راه دانشمندان ماست.

 

وی ادامه داد: این ترورها اقداماتی است با برنامه‌ریزی و هدفدار بوده که طیف وسیعی از مردم جهان را متضرر می‌کند. چون این افراد سرمایه‌های بشری هستند.

وکیل این پرونده یادآور شد: نه از باب مسئولیت کیفری و نه قانونی نباید این مساله بر زمین بماند، چون پیگیری‌های ما و سایر کشور متضرر ایجاد بازدارندگی دارد.

وی ابراز داشت: مستندات باید به صورت پرونده جمع آوری شود و عوامل سیاست گذار و مجریان در نظر گرفته شوند.

 

وکیل این پرونده با اشاره به اینکه یافته‌های ما براساس چند محور دسته بندی شده، اظهار داشت: طراحی عملیات علمی براساس مستندات از سوی رژیم صهیونیستی بوده البته بدون کمک افرادی در داخل غیر ممکن بوده است.

 

وی ادامه داد: این دادخواست با مستندات تکمیل شده و اقامه دعوا صورت گرفت و دولت آمریکا و مقاماتش هم به دلایلی از سوی ما تروریست هستند.

افضلی نیکو با اشاره به اینکه دولت آمریکا در ۱۹ کنوانسیون مبارزه به تروریسم متعهد شده است و ملزم شده نه تنها نباید اقدام تروریستی کند که نسبت به پیشگیری هم باید متعهد باشد.

 

وی ترور دانشمندان ایرانی را طبق اصول و قواعد بین‌المللی تروریستی برشمرد و گفت: دولت آمریکا در تشکیل و تقویت رژیم اشغالگر قدس نقش مؤثری داشته است و این کمک‌ها از مصادیق کمک مستقیم است.

 

این وکیل دادگستری یکی از مصادیق حمایت از اسرائیل را وتو کردن ۴۳ باره قطعنامه‌های مختلف برشمرد و گفت: آمریکا اقدامات مختلف اسرائیل را وتو کرده است و در حمایت از این رژیم بیشتر از هر زمان دیگری از حق وتویش استفاده کرده است.

 

وی گفت: براساس قانون، صلاحیت و اجازه این را داریم که نسبت به برخی کشورها و دولت‌ها طرح دعوا کنیم و این ظرفیت قانونی آن هم فراهم شده است.

افضلی نیکو ادامه داد: دادخواست موجود ۴۰۰ صفحه و ۵۰۰ صفحه ضمائم دارد که شامل اقاریر و اظهارات خواندگان است.

 

افضلی نیکو گفت: اساس این ترورها برای جلوگیری دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای بوده و این حق مسلم همه کشورهای دنیاست که از این فناوری استفاده کنند. و در مواد مختلف بین‌المللی اشاره شده است. بنابراین در اینکه اقدام دانشمندان ما در جهت احقاق این حق بوده شکی نیست و خواندگان این دادخواست با تصور اینکه با حذف دانشمندان در رسیدن به این هدف، دست به این کار زدند.

 

وی با اشاره به اینکه پرونده شهید فخری زاده نیز در مسیر مستندسازی قرار دارد، گفت: مسیر کلی پیگیری‌ها به این شکل است که پرونده ما جنبه مدنی و حقوقی برای مطالبه خسارت قربانیان از جمله خسارات جسمی، مالی و معنوی دارد، ابراز داشت: پرونده ثبت شده به ابعاد مالی و محکومیت خواندگان به پرداخت مبالغی است که برای اقدامات مشابه انجام می‌گیرد.

 

به گفته وی به پرونده شهید فخری زاده به زودی به همین منوال به شکل حقوقی و شخصی پرداخته می‌شود.

وکیل این پرونده مطالبات پرونده را حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزیابی کرد و اظهار داشت: برای خسارات تنبیهی این پرونده هم مبالغی در نظر گرفته شده که بر عهده دادگاه گذاشته شده است.

 

وی ادامه داد: قاعده‌ای در حقوق بین‌الملل وجود دارد که کشورها بر طبق آن نمی‌توانند علیه هم اقدام قضائی کنند اما از آنجا که آمریکا علیه دولت ایران پرونده تشکیل داده و اموال ایران را بلوکه کرده است، از لحاظ قانونی دست ما باز است تا در محاکم داخلی محکومیت داشته باشیم.

افضلی نیکو گفت: ایجاد پرونده قضائی مدرک مسجلی است که باعث حفظ حقایق و جلوگیری از تحریف است.

 

وی درباره اینکه خواندگان در این جلسات حضور خواهند داشت یا نه، گفت: به تناسب قوانین خواندگان می‌توانند حضور داشته باشند.

این وکیل دادگستری گفت: درباره درخواست دقیق محکومیت خواندگان را به صورت تضامنی و مطالبه ۱۰۰ میلیون دلاری را داشته‌ایم.

وی افزود: این پرونده به درخواست و مطالبه اشخاص ثبت شده چون ماهیتاً باید به درخواست متضررین به جریان بیفتد.

در ادامه این نشست خانم کرمی همسر دانشمند شهید مسعود علیمحمدی گفت: انجام این کار جزو آرزوهای من بود و خداروشکر همه این تصمیم را گرفتند و ما هم هر اطلاعاتی که نیاز باشد در اختیار وکلا می‌گذاریم.

 

قاسمی همسر شهید مجید شهریاری با اشاره به اینکه امروز یازدهمین سالگرد شهادت دکتر علیمحمدی است، همزمانی این اتفاق را به فال نیک گرفت و گفت: امیدوار نیستم که نتیجه نهایی به زودی ها به دست بیاید اما این تکلیف ماست که برای آن تلاش کنیم.

وی افزود: معتقدم نیاز است جهادی در این زمینه کار شود.

شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی نژاد با ابراز امیدواری از هم صدایی میان خانواده شهدای هسته‌ای و همراهی تیم حقوقی گفت: این مبلغ کف خسارات وارده با قربانیان ترور است.

 

وی افزود: از آخرین ترور هسته‌ای، قبل از ترور شهید فخری زاده، ۹ سال گذشته و جامعه بین‌المللی باید پاسخگو باشد.

همسر شهید هسته‌ای گفت: آنچه از دست خانواده‌ها بر می آمده مطرح کردن پرونده به صورت شخصی بوده و این حق را برای مطالبه از سوی دولت هم قائلیم.

 

افضلی در پاسخ به سوالی در خصوص زمان رسیدگی به این پرونده گفت: زمان رسیدگی به پرونده ۲۱ فرورین ۱۴۰۰ بوده و قرار است جلسه رسیدگی در این تاریخ برگزار شود و امیدوارم این جلسه علنی برگزار شده و انعکاس رسانه‌ای خوبی داشته باشد.‌

 

 


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31