بحران اوباما در مورد اردوگاه اشرف

Sazmanusa

دولت اوباما با چالشی دشوار در زمینه سیاست خارجی و دفاع از حقوق بشر رو به رو شده است که ممکن است بر روابط آمریکا با ایران تأثیرات جدی بگذارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هابیلیان (خانواده قربانیان ترور) به نقل از روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور»، این چالش مربوط به دستگیری 36 عضو مجاهدین خلق ساکن در اردوگاه اشرف عراق و موضع آمریکا در قبال آن است.

اکنون آمریکا دو گزینه پیش روی خود دارد: یا خود را از پرونده انتقال اعضای مجاهدین از عراق کنار بکشد و انتقاد مدافعان حقوق بشر را به جان بخرد، یا این که با دخالت در این موضوع، انتقاد دولت مستقل عراق و خشم ایران را بر انگیزد.

بازداشت شدگان از جمله اعضای سازمان مجاهدین خلق مستقر در اردوگاه اشرف هستند که در زمان حاکمیت صدام و از پایگاه های امن در عراق، دست به عملیات های نظامی علیه ایران می زدند. ارائه اطلاعات دقیق درباره برنامه هسته ای و اطلاعات دیگری از ایران به مقام های آمریکایی نیز کار این سازمان است.

آمریکا بر پایه «توافق نامه وضعیت نیروها» موسوم به توافق نامه امنیتی با عراق، مسئولیت اردوگاه اشرف را به دولت این کشور واگذار و از دخالت در تصرف اردوگاه توسط نیروهای عراقی خودداری کرد.

مسئله ای که بر پیچیدگی موضوع می افزاید و چگونگی موضع گیری آمریکا در قبال اشرف را با چالش مواجه می کند، این است که وزارت خارجه آمریکا نام سازمان مجاهدین را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده و اصلی ترین دلیل این امر، عملیات های چریکی گذشته مجاهدین علیه رژیم ایران است. با این حال، ارتش آمریکا در سال 2003 این سازمان «تروریستی» را تحت حفاظت خود قرار داد، بیشتر به دلیل این که مجاهدین اطلاعات ارزشمندی در اختیار واشنگتن قرار داده بود.

یکی از راه حل های آمریکا در برخورد با مسئله اعضای مجاهدین این است که به آن ها پناهندگی سیاسی بدهد. اما این کار بعید است، چون آن ها از نظر آمریکا همچنان عضو سازمانی تروریستی هستند. به علاوه، دادن پناهندگی سیاسی به مجاهدین به مذاق تهران خوش نمی آید و آمریکا که در پی مشارکت در پرونده هسته ای ایران است، از این جهت با مشکل رو به روست.


مطالب پربازدید سایت

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

جدیدترین مطالب

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

سعید کریمی از مجروحان حمله تروریستی راسک و چابهار عیادت کرد

وضعیت مجروحان حمله تروریستی چابهار و راسک

محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی

ورود کمیسیون امنیت ملی به حمله تروریستی راسک و چابهار

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور:

عناصر تروریستی راسک و چابهار ملیت غیر ایرانی دارند

مطالب پربازدید بخش خبر

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان