امنیت مطلق در راهپیمایی اربعین؛ شکستی دیگر برای تروریست‌ها

Arbaeinn

«العبادی روز جمعه موفقیت طرح امنیتی ویژه اربعین را پیروزی بزرگی دانست که به پیروزی‌های نیروهای امنیتی علیه داعش اضافه شد.»

«مسئولان امنیتی عراق از بازداشت باند تروریستی خبر دادند که از موصل آمده و قصد داشت زائران را در منطقه الکراده بغداد هدف قرار دهد.»

«دبیرستاد مرکزی اربعین در ایران نیز درباره تامین امنیت زائران گفت: چندین تیم تروریستی به صورت گروهی یا انفرادی قصد انجام عملیات تروریستی علیه زائران را داشته اند که با هوشیاری ارتش، پلیس و نیرو‌های مردمی عراق، اقدامات این گروه‌های تروریستی خنثی شده است.»

راهپیمایی بزرگ اربعین، امسال، پرشکوه‌تر از سال‌های گذشته در کمال امنیت و بدون ریخته شدن حتی یک قطره خون برگزار شد. این پدیده بی‌نظیر در تاریخ و ابعاد جغرافیایی هر ساله تکرار می‌شود، اما موضوعی بسیاری از تحلیلگران را به سوال واداشته است. آنها می پرسند؛ در حالیکه وجود تروریست های عصبانی از شکست های متوالی و تلاش آنها برای ناامن کردن مسیر زوار کربلا، شرایطی غیرطبیعی به وجود آورده است، سیل جمعیت چگونه بزرگترین اجتماع مذهبی جهان را که حدودا 20 میلیون نفر تخمین زده می شود، رقم می زنند؟

تنها در سال گذشته، شاهد اجتماع بیش از دومیلیون نفری ایرانیان در این مراسم بودیم؛ کشور عراق در سال‌های اخیر درگیر جنگ با گروه تروریستی داعش بود و خوشبختانه امسال توانست این گروه تروریستی را از خاک خود بیرون براند. با این حال، امسال برای اربعین حسینی بیش از دومیلیون و 300هزار ایرانی ویزا صادر شده بود و فقط از مرز شلمچه نزدیک به یک‌میلیون زائر عبور کردند.

 به‌طور قطع، تامین امنیت این حجم از زائران در برابر تهدیدهای تروریستی، به هماهنگی و برنامه‌ریزی دقیق و کاملی نیاز دارد. واقعیت این است که تامین امنیت حدود 20 میلیون زائر یکی از شاهکارهای امنیتی دولت عراق است که با همفکری جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. این کار  از چند سال پیش با صدور فتوای مرجع عالی شیعیان عراق برای تشکیل ارتش مردمی در مناطق شیعه‌نشین شروع شد و در واقع امنیت کنونی و پیش از این امنیت مراسم عاشورا مرهون اجرای همین عملیات های جریان مقاومت بوده است.

بنابراین با توجه به اینکه راهپیمایی اربعین امسال با هوشیاری و تدبیر به صورت مطلق تامین و ادعای تروریست ها برای خرابکاری امنیتی در این مراسم با شکست مواجه شد، می توان گفت که  تروریست های تکفیری شکست سنگین دیگری متحمل شده اند که این مهم همزمان با پیشروی های قابل توجه ارتش و نیروهای مردمی نشان می دهد که عراق امروز در اوج اقتدار مردمی، نظامی و امنیتی قرار گرفته است.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29