افزایش تروریسم راست‌گرای افراطی در اروپا و آمریکا

20161115114844591

یورواکتیو در گزارشی به موضوع افزایش حملات تروریستی در اروپا و آمریکای شمالی پرداخته و می‌گوید این مناطق شاهد افزایش خطرناک این نوع از حوادث تروریستی هستند.

شاخص جهانی تروریسم، اسامی ۱۶۳ کشور را بر اساس عوامل متعددی مانند حملات، شمار تلفات، زخمی‌ها و میزان خسارات وارد شده به املاک که بر تروریسم تاثیر می‌گذارد را نام برده است.

بر اساس گزارش شاخص جهانی تروریسم در سال ۲۰۱۹، اروپا و به ویژه آمریکای شمالی شاهد افزایش خطرناک تروریسم راستگرای افراطی است.

طی چند سال گذشته، در پی حوادث تروریستی که در شارلوتزویل ویرجینا در سال ۲۰۱۷ و در حادثه کمنیتس آلمان در سال ۲۰۱۸ و همچنین حمله تروریستی اخیر در کرایست‌چرچ نیوزلند رخ داد، نگرانی‌ها از رشد راست‌گرایان افراطی افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته، ۱۷.۲ درصد از حملات تروریستی در غرب را گروه‌های افراطی راست‌گرا رقم زده‌اند.

آمار‌ها نشان می‌دهند، تعداد کل حوادث تروریستی راست‌گرایان افراطی در ۵ سال گذشته ۳۲۰ درصد افزایش داشته که وقوع این حوادث تروریستی ۷۱ کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است. در این حملات در سال ۲۰۱۸ دستکم یک مورد مرگ بر اثر این نوع از حملات تروریستی گزارش شده است.

در این گزارش آمده است طی چهار دهه گذشته، از هر ۵ مورد تیراندازی جمعی که در آمریکا به ثبت رسیده، یک مورد در حمله تروریستی طبقه‌بندی شده است. به گفته آمار، طی یک دهۀ گذشته از هر سه حادثه تیراندازی جمعی یک مورد حمله تروریستی بوده است.

شاخص جهانی تروریسم، آمریکا را در رتبه ۲۲ این شاخص قرار داده است. این در حالی است که کابینه ترامپ تاکنون اقدامات کمی برای مقابله با گروه‌های راست‌گرای افراطی انجام داده است.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، هر کشتاری که در سال ۲۰۱۸ رخ داده است به نوعی با افراد یا سازمان‌های راست‌گرای افراطی مرتبط بوده است.

در این گزارش به طور خاص به حمله تروریستی به ۲ مسجد در کرایست چرچ نیوزیلند اشاره می‌کند که ۵۱ نفر به خاک و خون کشیده شدند. این حادثه تروریستی نمونه‌ای از گسترش ترویسم در کشور‌هایی است که هیچ سابقه قبلی یا فعالیت تروریستی در نتیجه تفکرات راست‌گرایانه ندارند.

به گفته محققان، درگیری و جنگ همچنان عامل اصلی تروریسم است و بیش از ۹۵ درصد از کشته‌شدگان از تروریسم در کشور‌هایی درگیر در جنگ داخلی یا درگیری مرزی و یا درگیری با شبه نظامیان داخلی صورت گرفته است.

نکته قابل توجه آن است که مشارکت زنان در تروریسم افزایش یافته است. اگرچه هنوز درصد کمی از اجرای حملات را تشکیل می‌دهند. بر اساس گزارش‌ها، گروه‌های تروریستی به دلیل پتانسیل انجام حملات مرگبار‌تر، ممکن است زنان را برای بمب‌گذاری انتحاری انتخاب کنند. بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، شمار زنانی که عملیات بمب‌گذاری انتحاری را انجام می‌دانند ۴۵۰ درصد رشد داشته است.


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31