گزارشی از میزگرد تخصصی «حمایت غرب از تروریسم»با همکاری بنیاد هابیلیان و خبرگزاری ایرنا

Mizgerd 1 شرکت کنندگان در میزگرد «حمایت غرب از تروریسم» که با همکاری بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور) و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ایرنا برگزار شد؛ با بیان اینکه آمریکا و کشورهای غربی هیچگاه گزینه ترور را علیه مردم ایران از روی میز برنداشته‌اند، بر تلاش این کشور‌ها برای تشکیل گروه‌های تروریستی در منطقه با هدف ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی هابیلیان «ترور» از جمله شاخص‌ترین واژه‌های است که طی قرن گذشته در ادبیات سیاسی کاربرد گسترده‌ای داشته است.

لغت «ترور» برگرفته از واژه لاتین «TERROR» و به معنای «وحشت» و «ترس زیاد» است، اما در قاموس سیاسی، تعاریف متفاوتی از آن شده و رایج‌ترین تعریف این واژه عبارتست از: ترور، رفتار فرد، گروه، حزب و یا دولتی است که از طریق خشونت و قتل و خونریزی و ایجاد ترس و وحشت می‌خواهد به هدف‌های سیاسی خود برسد.

جمهوری اسلامی ایران، سرآمد نظام‌هایی است که قربانی «ترور» و افکار «تروریستی» بوده‌اند و وجود بیش از 17000 شهید ترور گواهی بر این ادعاست.

شخصیت‌های برجسته و مردم عادی ایران از بدو پیروزی انقلاب اسلامی از کین بدخواهان در امان نبوده‌اند و در زمان‌های مختلف هدف حمله تروریستی قرار گرفته و در بسیاری از موارد به شهادت رسیده‌اند.

روندی که طی سال‌های گذشته هرگز متوقف نشده و به ترور دانشمندان هسته‌ای کشور و به شهادت رساندن آن‌ها امتداد یافته است.

با این اوصاف، جمهوری اسلامی ایران طی ۳۶ سال گذشته، همواره از سوی دولت‌های تروریستم و خالق گروه‌های تروریستی، بصورت ناروا به اقدام تروریستی و حمایت از «تروریسم» متهم بوده و این در حالیست که در باور و اندیشه پیشرو شیعی و اصول مبتنی بر اسلام که نظام مقدس جمهوری اسلامی بر آن بنا شده، «ترور» و «تروریسم» هرگز جای ندارد.

این میزگرد با شرکت مهمانانی همچون محمدجواد هاشمی دبیرکل بنیاد هابیلیان، سعید حکیمی‌ها استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) و یدالله عسگری استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه امام حسین (ع) بود.

محمدجواد هاشمی دبیرکل بنیاد هابیلیان در این میزگرد، ترورهای رخ داده در کشور را اغلب ترورهای هوشمند دانست و تصریح کرد، تروریست‌ها قربانیان خود را انتخاب می‌کردند و این طور نبود که بمبی را در جایی منفجر کنند و افرادی ناشناخته کشته شوند.

سعید حکیمی‌ها استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) نیز خواستار رفع کاستی‌ها در بعد قانون‌گذاری در امر مبارزه با تروریسم، جهت احقاق حقوق قربانیان ترور در کشور شد.

همچنین یدالله عسگری استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه امام حسین (ع) در این نشست، غرب را مهم‌ترین حامی تروریسم دانست زیرا به گفته وی، دنیای غرب برای اینکه بتواند حاکم جهانی و سلطه‌گر مطلق باشد به این ابزار نیاز دارد.

مشروح کامل این میزگرد در پی می‌آید:

در محکومیت اقدامات تروریستی منفعلانه عمل کرده‌ایم

Mizgerd 2دبیرکل بنیاد هابیلیان در این میزگرد گفت: کشورهای غربی پس از پیروزی انقلاب به علت از دست دادن منافع خود در ایران و به دلیل اهمیتی که ایران برای غرب داشت از هر ابزاری برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران استفاده کردند که یکی از این ابزار‌ها ترور بود.

سیدمحمد جواد هاشمی افزود: حاصل اقدامات تروریستی غرب در ایران، 17000 شهید ترور است که از همه اقشار جامعه در بین آن‌ها هستند، در بین آنان، دو رئیس قوه، یک نخست وزیر، تعدادی وزیر و نماینده مجلس، دادستان و نمایندگان ولی فقیه حضور دارند. حدود ۳۰۰ نفر از قربانیان این ترورها مسئول بودند اما اکثر قربانیان ترور در ایران مردم عادی بودند.

وی گفت: اغلب ترورها ترورهایی که در کشور رخ داد هوشمند بود، تروریست‌ها قربانیان خود را انتخاب می‌کردند و این طور نبود که بمبی را در جایی منفجر کنند و افرادی ناشناخته کشته شوند.

هاشمی‌نژاد به ارائه آمارهایی از جزییات قربانیان ترور پرداخت و افزود: حدود ۱۱۰۰ نفر از قربانیان ترور در ایران کارگر و 100 نفر زن بودند. در بین قربانیان ترور فرد ۹۰ ساله تا طفل چند ماهه نیز وجود داشت.

دبیرکل بنیاد هابیلیان در ادامه گفت: بیشترین اقدامات تروریستی در ایران در دهه ۶۰ و توسط گروهگ تروریستی منافقین صورت گرفت. حدود 12400 نفر توسط این گروه معاند به شهادت رسیدند و بعد از منافقین گروهک‌هایی همچون کومله، دموکرات کردستان، فرقان، جندالله، جیش‌العدل و پژاک بیشترین میزان ترور را در ایران انجام  دادند.

هاشمی‌نژاد ادامه داد: تروریست‌ها علیه هر فردی که ظاهر حزب‌اللهی یا عکس امام خمینی(ره) را به همراه داشت و یا طرفدار نظام بود، به صورت هدفمند دست به ترور می‌زدند و گاهی قربانیان خود را قبل از کشتن، شکنجه می‌دادند.

وی افزود: از دهه ۶۰ به بعد وقتی که خانه‌های تیمی تروریست‌ها شناسایی شدند، شاهد سیر نزولی اقدامات تروریستی در کشور بویم، در حالی‌که قبل از آن گاهی روزانه یکصد ترور انجام می‌شد.

هاشمی‌نژاد تصریح کرد: کتاب دائره‌المعارف ترور و روزشمار حوادث تروریستی در کشور که توسط بنیاد هابیلیان(خانواده شهدای ترور کشور) تدوین و منتشر شده است، اسامی و مشخصات تمام قربانیان این حوادث را در خود جای داده است.

دبیرکل بنیاد هابیلیان با اشاره به اهداف کشورهای غربی در ایران گفت: کشورهای غربی هیچگاه گزینه ترور را علیه مردم ایران از روی میز برنداشتند. اکنون با هوشیاری نظام با بحران تروریسم (یا حجم بالای ترور در سال های ابتدایی دهه 60) مواجه نیستیم، گرچه متاسفانه هرچند هر از گاهی شاهد این نوع حوادث به صورت موردی هستیم.

هاشمی‌نژاد در میزگرد ایرنا با اشاره به حوادث تروریستی اوایل انقلاب افزود: هر یک از دشمنان نظام بعد از انقلاب تحت عناوین مختلف مانند حمایت از خلق، تجزیه‌طلبی یا مقاصد ایدئولوژیک، دست به سلاح برداشتند و تعدادی از مسئولان کشور را تهدید کردند و از نظر تنوع در هدف تروریست‌ها، کشور ایران بی‌نظیر است.

دبیرکل بنیاد هابیلیان گفت: ویژگی مهم اقدامات تروریستی در ایران این است که اغلب گروه‌های تروریستی در کشورهای دیگر از جمله اروپا و آمریکا دفتر دارند و از آن کشور‌ها بطور رسمی بیانیه می‌دهند. سرکرده پژاک در آلمان است و سرکردگان کومله و دموکرات نیز در اروپا هستند.

وی افزود: وزارت خارجه آمریکا در سال ۱۹۹۷ میلادی گزارش مفصلی درباره اقدامات گروهک منافقین منتشر و اعلام کرد که این گروهک به شدت مورد نفرت مردم ایران هستند و هزاران نفر از مردم بی‌گناه ایران را ترور کرده‌اند و حتی رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و رئیس دیوان عالی کشور ایران به دست این گروهک تروریستی ترور شده‌اند. با این وجود، هیچ‌گاه تا کنون به تشکیلات و دفا‌تر این گروهک دست نزنند و هیچ اقدامی علیه این گروهک صورت ندادند. حتی خانم کلینتون این گروهک را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد در حالی‌که همسر وی آقای کلینتون در سال 1997 گروهک منافقین را به این فهرست وارد کرده بود.

وی ادامه داد: برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان نیز فهرست بلندبالایی از تخلفات منافقین در اروپا را منتشر کرده‌اند و مطالبه حق بیمه آن‌ها را داشته و وجوه زیادی را از این طریق گرفته‌اند.

هاشمی‌نژاد گفت: سئوال این است که با وجود این همه فجایع و تخلفات گروهک منافقین چرا هیچ یک از آن‌ها دستگیر نمی‌شوند، چرا دادگاهی علیه آن‌ها برپا نمی‌شود. از حدود ۲۰ سال پیش منافقین هم‌زمان از ۱۱ کشور از جمله استرالیا علیه ایران اقدام قضایی می‌کردند اما حداکثر اقدامی که علیه آن‌ها صورت گرفته، چند دلار جریمه نقدی بوده و هیچ تبعات حقوقی علیه آن‌ها پیش نمی‌آید.

دبیرکل بنیاد هابیلیان افزود: بسیاری از افرادی که جذب گروهک منافقین شدند، افراد کم سن و سالی بوده که برای کاریابی از کشور خارج شده بودند که به دست آن‌ها فریب خوردند و در چنگال آن‌ها گرفتار شدند. مشغله‌های کشور از جمله جنگ باعث شد، نتوانیم جلوی این اقدامات فریبکارانه منافقین را بگیریم.

وی ادامه داد: اگر حمایت‌های لجستیکی، اطلاعاتی و رسانه‌ای غرب نبود، به هیچ‌وجه این تعداد بالای قربانیان ترور را در کشور نداشتیم اما ظلم مضاعف این است که با همین اتهام، علیه ایران چندین قطع‌نامه صادر کرده‌اند.

دبیرکل بنیاد هابیلیان گفت: کشورهای غربی حمایت‌های ایران از حزب‌الله لبنان که کشورشان توسط رژیم صهیونیستی اشغال شده را اقدام تروریستی تعبیر کرده و مشخص است که معنای توافق شده‌ای درباره تروریسم ندارند و هر کسی بر اساس منافع خود این واژه را به کار می‌برد.

هاشمی‌نژاد افزود: در سال ۱۹۶۸ میلادی سنای آمریکا تصمیم گرفت، خود تعریفی برای تروریسم بدهد، یکسال این طرح در سنای آمریکا در رفت‌و‌آمد بود و سرانجام این طرح را کنار گذاشتند چون دیدند هر تعریفی که از تروریسم بدهند، خود مصداق آن خواهند بود.

دبیرکل بنیاد هابیلیان گفت: البته در ایران هم برای محکوم کردن اقدامات تروریستی منفعلانه عمل شده و اقدام کافی صورت نگرفت، در این مورد پرونده خاصی در قوه قضاییه تشکیل نشده کوتاهی‌هایی صورت گرفته است.

وی افزود: بسیاری از اقدامات تروریستی هنوز به اندازه کافی ریشه‌یابی نشده است، اما اکنون گروهک‌های تروریستی به بن‌بست رسیده‌اند و نیازمند این هستند که چهره جدیدی از خود بسازند.

هاشمی‌نژاد ادامه داد: اگر امروز می‌بینیم که عناصر این گروهک‌ها در خارج از کشور تجمعاتی را علیه رئیس‌جمهوری یا مقامات ایرانی ترتیب می‌دهند و خود را در جایگاه مدعی می‌نشانند و از مباحث حقوقی بهره می‌گیرند، در همین مسیر قابل ارزیابی است.

دبیرکل بنیاد هابیلیان گفت: باید ادغان کنیم که خلاءهایی در مسیر مقابله با گروهک‌های تروریستی داریم، باید نقش بیشتری در مجامع بین‌المللی ایفا کنیم. وقتی سرکرده منافقین در کنگره آمریکا حاضر می‌شود و سخنرانی می‌کند، ما هم باید در مجامع بین‌المللی حاضر شویم و اجازه ندهیم گزارش‌گر حقوق‌بشر گزارشی یک طرفه تنظیم کند.

وی افزود: برای مقابله با گروهک‌های تروریستی که به دنبال نشان دادن چهره جدید از خود هستند، کارهای زیادی باید انجام می‌دادیم که انجام ندادیم. در اینکه گزارش‌گر حقوق‌بشر سازمان‌ملل فردی وابسته است شکی نیست، اما ما نیز باید به اندازه خود با دادن اطلاعات معتبر به سازمان‌ملل از این جایگاه استفاده کنیم.

هاشمی‌نژاد گفت: کم‌کاری ما باعث شده گزارش‌گر حقوق‌بشر، اطلاعات خود را در ملاقات با گروهک‌های معاند مانند منافقین به دست آورد.

وحدت نظر و تعریف واحدی از ترور وجود ندارد

Mizgerd 4استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) در رشته حقوق کیفری نیز در این میزگرد گفت: ترور سابقه طولانی در تمام جوامع دارد و در همه جای دنیا افراد و گروه‌هایی برای رسیدن به مقاصد خود از ترور استفاده می‌کنند.

سعید حکیمی‌ها افزود: درباره اشکال ترور نقطه عطفی در سده‌های اخیر در کشورهای مختلف پدید آمده که این نقطه عطف حادثه ۱۱ سپتامبر است. این واقعه حقوق بین‌الملل را به چالش کشید و با این بهانه و اقدام به نقض قواعد بین‌المللی توسط آمریکا و انگلیس در حمله به افغانستان و کشورهای دیگر خاورمیانه، به اتفاقات جدیدی منجر شد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه امروزه حجم قابل توجهی از خبرهای بین‌المللی به تروریسم اختصاص دارد و کمتر نشستی بین سران کشور‌ها صحبت برگزار شده است که در آن سخن از تروریسم به میان نیامده باشد، اما خلاء تعریف مشترک از «ترور» هنوز وجود دارد.

استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) در رشته حقوق کیفری گفت: هنوز یک وحدت نظر و تعریف واحدی از ترور وجود ندارد. همه درباره کلیات آن اتفاق نظر دارند اما در مصادیق ماهیت تروریست‌ها، از نظر دولت‌های مختلف فرق می‌کند.

وی افزود: بر همین مبنا فردی در کشوری آزاده و‌‌ همان فرد در کشور دیگر تروریست نامیده می‌شود و هر کس بر اساس منافع خود تعریفی ارائه می‌دهد، بر این اساس که عامل، دوست یا دشمن است.

حکیمی‌ها گفت: نمونه این مقوله را در رابطه با سازمان مجاهدین (منافقین) می‌بینیم که آمریکا، قبل از انقلاب به خاطر اقدامات تروریستی این گروه علیه شرکت‌های آمریکایی در ایران، با این گروه تضاد منافع داشت و آن‌ها را در فهرست تروریست‌های قرار داده بود.

وی افزود: از آنجا که هر ساله این فهرست بازبینی و تعریف می‌شود، بر اساس اقدامات تروریستی جدید این گروه در راستای منافع دولت آمریکا، دو سال قبل این گروه از فهرست تروریست‌های آمریکا خارج شد.

استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) در رشته حقوق کیفری ادامه داد: مثال دیگر طالبان هستند. این گروه در دوران جنگ افغان‌ها مقابل اتحاد جماهیر شوروی در فهرست مورد حمایت آمریکا بود اما موقعی که اقدامات آن‌ها دامن خود آمریکا را گرفت، عنوان گروه آزادی بخش طالبان به گروه ترویستی طالبان تغییر پیدا کرد.

حکیمی‌ها گفت: طبق قوانین داخلی آمریکا هرجای دنیا به موجب قوانینی که به تصویب رسانده‌اند اختیار را دارند که بتوانند آن‌ها را دستگیر کنند.

به گفته وی، اطلاعات سازمان‌های امنیتی آمریکایی هم گاهی اشتباه بوده است. مثلا صد‌ها و هزاران کیلومتر از خاک پاکستان زیر پرتاب موشک بوده و این محاسبه غلط، موجب کشتار افراد بی‌گناه و مردم عادی شده است.

استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) در رشته حقوق کیفری افزود: در سال‌های اخیر و بعد از تحولی که از سال ۲۰۰۱ اتفاق افتاد، تحول دیگری صورت گرفت که به نظرم می‌توان به عنوان «تروریست پسامدرن» از آن نام ببریم. که یک نوع، ترور فراکشوری است. گروه‌های تروریستی که بعضی از آن‌ها امکاناتی به اندازه ارتش یک کشور دارند.

حکیمی‌ها گفت: بطور مثال آنچه در کشورهایی نظیر سوریه، عراق، لیبی و افغانستان می‌گذرد نمونه‌ای از این نوع ترور است. در این نوع ترور یک گروه، به تصرف خاک یک کشور با حمایت‌های نظامی، مالی و اطلاعاتی کشورهای دیگر اقدام می‌کند و قصد براندازی یک نظام و تشکیل یک حکومت جدید را دارد.

حکیمی‌ها در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در این مقطع زمانی برای اینکه حجم توجه‌ها را از جنایات رژیم اشغالگر قدس کم کنند و با بیداری اسلامی مقابله کنند، گروه‌هایی را با اهداف به ظاهر اسلامی درست کرده‌اند و مورد حمایت قرار داده‌اند تا با آشوب و جنگ و ترور، توجه عمومی را از اسراییل کم کنند.

وی گفت: خطر مهمی که متوجه منطقه ما است این است که قصد دارند تا حکومت‌های دیگری مانند اسراییل در منطقه ایجاد کنند که بطور قطع خود کشورهای حامی این تروریست‌ها در آینده، متضرر خواهند شد.

حکیمی‌ها افزود: گذشته از تلاش‌های سال‌های دور برای تصویب قوانین در سازمان‌ملل، آنچه اکنون به صورت اسناد لازم‌الاجرا وجود دارد، شروعش از دهه ۶۰ سده بیست میلادی کلید خورده و تا سال ۲۰۰۵ میلادی شاهد ثبت ۱۳ سند بین‌المللی و هشت سند منطقه‌ای بین کشوری درباره مقابله با تروریسم بوده‌ایم.

این حقوقدان ادامه داد: ویژگی این اسناد این است که همگی بصورت موردی و مصداقی با تروریسم برخورد می‌کنند و اشکال عمده‌ای که بر آن وارد است این است که کمیته حقوق بین‌الملل سازمان‌ملل متحد رویکرد مفهومی را از دستور خارج و رویکرد مصداقی، مثل هواپیماربایی و غیره را در دستور کار قرار داده است.

وی گفت: اگر اختلافات سیاسی و ایدئولوژیکی بین کشور‌ها کنار گذاشته شود، شاید در آینده شاهد رسیدن به اشتراکات مفهومی از تروریسم باشیم اما در شرایط کنونی به خاطر تضاد و اختلافات منافع دولت‌ها به خصوص در موارد سازمان‌های آزادی بخش، موانعی برای رسیدن به یک مفهوم واحد درباره تروریسم وجود دارد.

حکیمی‌ها گفت: در سطح داخلی هم در قانون چیزی به عنوان قانون مرتبط با تروریسم پیش‌بینی نشده، و این موضوع عمدتا تحت عناوین کلی چون محاربه در قانون تعریف شده است. لایحه‌ای نیز در این باره تدارک دیده شد که حدود ۱۴ سال است که از دستور کار خارج شده است.

استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) افزود: در قانون مجازات اسلامی سال ۹۲ هم قانون‌گذار عنوان محاربه، و در کنار آن افسادفی‌الارض و بغی را پیش‌بینی کرده است که مفاهیم سنتی شرعی ما است، در حالی که بهتر این بود که قانون‌گذار مثل خود تروریسم که هر روز خود را به روز می‌کند و مثل سرقت، سنتی نیست، یک نگاه جامع و به روزتری نسبت به این مقوله داشته باشد.

حکیمی‌ها ادامه داد: درباره به روز بودن همین بس که این روز‌ها پدیده‌ای به عنوان «سایبر تروریسم» به وجود آمده که فقط یک شاخه از تروریسم است اما شاید به اندازه یک کتابخانه درباره آن مطلب وجود دارد.

وی گفت: اکنون که تروریست‌ها از ابزار نوین و شبکه‌های ارتباطی استفاده می‌کنند باید در ایران، یک جرم‌انگاری و یک آیین دادرسی خاص مرتبطی تدوین شود.

حکیمی‌ها افزود: در آمریکا بعد از حادثه ۲۰۰۱ (۱۱ سپتامبر)، قانونی را تحت عنوان قانون «پاتریوت» به تصویب رساندند. در این قانون تصریح شده که آمریکا برای مقابله با تروریسم، اقداماتی را می‌تواند انجام بدهد که در شرایط عادی نقض حقوق بشر به شمار می‌رود.

وی گفت: به طور مثال، یک مجرم عادی توسط پلیس فرانسه می‌تواند شش ساعت تحت نظر قرار بگیرد، درحالی‌که بر اساس این قانون، زمان توسعه پیدا کرده و به شش روز تبدیل شده است.

استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) افزود: بر همین اساس، می‌توانند حق دسترسی مظنون یا متهم به وکیل را محدود کند و همچنین می‌توانند دسترسی به مسایل خصوصی او داشته باشد.

حکیمی‌ها گفت: با وجود اینکه ایران که با 17000 شهید ترور، قربانی اصلی تروریسم در دنیا است و به دلیل کاستی‌های قانونی از جهت ابزار‌ها و فرصت‌هایی که در کشورهای دیگر و سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد، برای مقابله با تروریسم، نتوانستیم تاکنون از این نوع قوانین استفاده کنیم.

وی افزود: وقتی شورای امنیت با قطعنامه‌های مختلف، دولت ایران را ملزم به همکاری درباره تروریسم کرده، چرا قوه قضاییه که مسئول اصلی این مقوله است بصورت فعال به تعقیب تروریسم در دادگاه‌های امریکا، اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین المللی نمی‌پردازد؟ چرا منفعل هستیم؟

حکیمی‌ها پرسید: آیا پرونده‌ای را شروع کرده‌ایم که به نتیجه نرسیده است؟ اکنون زمان آن فرارسیده است تا این کاستی‌ها هم در بعد قانون‌گذاری داخلی و هم بین‌المللی، از طریق حاکمیت و نیز با کمک سازمان‌های مردم نهاد (ان جی او) پیگیری شود تا در جهت احقاق حقوق مردم ایران، قربانیان ترور و عزت و سربلندی ایران قدم‌های موثری برداشته شود.

داعش نمونه‌ای جدید تروریسم است

Mizgerd 3استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه امام حسین(ع) نیز در این میزگرد گفت: ترور یک روش برای غلبه بر مخالف است. این روش در عین حال پس از گذشت سال‌ها، در مقابل روش‌های سنتی و مخفی که وجود داشت به مرور زمان تغییر شکل پیدا کرده تا جایی‌ که نمونه آن را در پدیده‌هایی مثل داعش می‌بنیم.

یدالله عسگری افزود: مشهود است که دنیای غرب، مهم‌ترین حامی تروریسم است زیرا در اسلام عملیات تروریستی را جوان‌مردانه و مطابق شرع نمی‌دانند. دنیای غرب برای اینکه بتواند حاکم جهانی و سلطه‌گر مطلق باشد به این ابزار نیاز دارد. اما این ابزار بستر و قانون می‌خواهد. پس نخست نیازمند توجیهات حقوقی و سپس نیازمند بستر و بهانه لازم است.

وی گفت: از نظر تئوری اسناد زیادی وجود دارد و اقدامات خوبی هم از نظر تعریف و هم از تعیین مصادیق و هم تلاش برای مقابله در سازمان‌ملل و سایر مجامع جهانی انجام شده اما این‌ها فقط در اسناد است. این‌ها تروریسم را می‌توانند تعریف کنند اما نمی‌خواهند این اتفاق بیافتد. بنابراین آن‌ها به خاطر منافع، حرف‌های خوبی می‌زنند اما در عمل صادق نیستند.

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه امام حسین (ع) افزود: ساختار نظام بین‌الملل به گونه‌ای است که چون عده‌ای صاحبان رای هستند و خود این ساختار مولود دوران جنگ جهانی دوم است که در توافق بین گروه‌های پیروز و کشورهای شکست خورده به وجود آمده، عادلانه‌مند نیست، زیرا امروز معادلات کشور‌ها نسبت به جنگ جهانی دوم تغییرات زیادی پیدا کرده از این رو باید ساختار سازمان بین‌الملل نیز تغییر کند.

وی گفت: از سال ۱۹۹۸ میلادی که صلاحیت فراسرزمینی به دولت‌ها برای مبارزه با تروریسم داده شد، دادگاه‌های داخلی کشور‌ها می‌توانند جرایم بین المللی درباره تروریسم را دنبال کنند، اما در عمل فاصله زیادی وجود دارد.

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه امام حسین (ع) افزود: غربی‌ها برای اینکه حضور خود را در صحنه بین‌الملل ثابت کنند، قانون‌های به ظاهر موجهی مثل مبارزه با تروریسم، مداخله بشردوستانه و حمایت از مظلومین را حقوق بشر می‌خوانند و متاسفانه وقتی این بهانه قانونی هم فراهم شد و بستر هم مهیا بود، باز به صورت گزینشی عمل می‌کنند. در لیبی مداخله می‌کنند اما در بحرین و میانمار نمی‌آیند چون به نفع آن‌ها نیست.

عسگری گفت: ایران را حامی تروریسم می‌دانند در حالیکه فقط در قانون اساسی یک کشور دنیا حمایت از مستضعفان پیش‌بینی شده و آن قانون اساسی ایران است.

وی افزود: اوباما، بخشنامه‌ای در سال ۲۰۰۵ میلادی به کل وزارتخانه‌های آمریکا ابلاغ کرد و از آن به عنوان قانون حفظ منافع ملی آمریکا نام برد. این بخشنامه به عنوان سند ورود و توجیه مداخلات در امور داخلی کشور‌ها پیش‌بینی شده بود.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) گفت: این بخشنامه ابلاغی که به نظریه «مسئولیت حمایت از انسان‌ها» موسوم است و در سال ۲۰۰۱ تصویب شده بود. اکنون شکل تروریسم تغییر پیدا کرده چون در عصر مدرن جنگ ممنوع شده و جامعه بین‌الملل به سمت حذف واژه جنگ رفته است و واژه دفاع را برگزیده‌اند.

وی افزود: اکنون چون بشر جنگ را نمی‌پذیرد و مطرود می‌داند، ماهیت‌‌ همان جنگ‌ها عوض شده و با پشتوانه‌های حقوقی و بسترهایی که فراهم می‌کنند به جنگ‌های داخلی نظیر سوریه و لیبی و غیره در باقی کشور‌ها می‌پردازند.

عسگری گفت: دنیای غرب برای تحقق منافع ملی خود، نیازمند ایجاد بستر گروه‌های تروریستی است تا بلوایی به راه بیاندازد تا بهانه مداخله را پیدا کند.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: سوریه محور مقاومت است. برای شکسته شدن این محور چون سازمان‌های جهانی در شرایط معمول و بی‌علت، اجازه جنگ را به آمریکا و اسرائیل را در سوریه نمی‌دهند، بنابر این به جای اینکه به صورت مستقیم وارد شوند و از نظر حقوق بین‌الملل از ابزار منفور و واژه جنگ استفاده کنند، برای مداخله، بسترهای توجیه حقوقی را اتخاذ می‌کنند تا به اهداف ناخوشایند خود دست یابند.

عسگری ادامه داد: نمی‌توان ۱۱ سپتامبر را یک اتفاق دانست یا حمله عراق به کویت اتفاق نبود و این‌ها بهانه تراشی کردند و خود این حوادث را ایجاد کردند تا طبق نظریه نظم نوین جهانی، دنیا یک پلیس (آمریکا) داشته باشد.

وی گفت: این‌ها در دنیا حکومت جهانی پنهان تشکیل داده‌اند که دادستان دارد. دیوان دارد. اما چه کسانی می‌توانند از قوانین این دادستانی و دادگاه استفاده کنند؟ تنها قدرت‌های جهانی.

عسگری ادامه داد: امروزه دیوان کیفری بین‌الملل حتی روسای جمهور را هم که مصونیت بین‌الملل دارند را می‌تواند محاکمه کند چون تضعیف حقوق جهانی است.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) گفت: وقتی از نظر بستر حقوقی پذیرفته شد که اگر انسانهای در معرض ظلم، نیاز به حمایت دارند و باید کمک شوند، وظیفه جامعه بین‌الملل است که باید اقدام کند، اما به نفع کدامیک از طرفین مناقشه؟ چرا یک مرجعی وجود ندارد که بگوید حزب‌الله تروریست هست یا نه؟ و چرا قرائت‌ها فرق می‌کند.

وی ادامه داد: در سوریه حمایت از مخالفان دولت صورت گرفت در صورتیکه باید حمایت از دولت سوریه صورت می‌گرفت. آمریکا مداخله بشردوستانه را برای توجیه ورود نظامی به دیگر کشور‌ها بهانه قرار داده است اما اکنون به جایی رسیده‌ایم که اسراییل پا را از این هم فرا‌تر گذاشته و نظریه مداخله پیشگیرانه را داده است.

عسگری در جمع بندی میزگرد گفت: در یک کلام در شرایط کنونی جهان، نظریه «مسئولیت حمایت از انسان‌ها» برای تامین منافع قدرتهای بزرگ مورد استفاده و مستمسک قرار می‌گیرد و انتخاب قربانیان نیز کاملا به‌ صورت گزینشی است.


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31