شهادت 8 مرزبان در درگیری با پژاک در چالدران

سال 1396
4bk6f85ca0a0e58p6d_800C450
تاریخ: 1396/08/13

علیرضا رادفر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با تایید خبر درگیری مرزبانان منطقه چالدران با گروهک های تروریستی گفت: درگیری نیروهای مزربانی عصر امروز جمعه با گروههای تروریستی در منطقه مرزی چالدران صورت گرفته و هنوز این درگیری ادامه دارد.
 
وی ادامه داد: در این درگیری ضمن وارد کردن تلفات به تروریست ها متاسفانه تعداد هشت نفر از نیروهای هنگ مرزی به شهادت رسیدند تعقیب و ضربه زدن به تروریست ها در منطقه همچنان ادامه دارد.
 
به گفته مقام‌های ایران، سه نفر از کشته‌شدگان از درجه‌داران کادر مرزبانی و پنج تن دیگر سرباز وظیفه بوده‌اند. گفته شده بود که درگیری در ۱۵ کیلومتری نوار مرزی به وقوع پیوسته است.

رکنا، به نقل از منابع آگاه در تشریح نحوه شهادت هشت غیور مرد مرزبانی نوشت: این  هشت شهید که سه نیروی کادر و پنج سرباز مرزبانی بودند هنگامی که قصد رفتن به مرخصی را داشتند، در کمین گروه تروریستی افتادند. طبق تحقیقات اولیه گروه تروریستی ابتدا راننده خودرو را با شلیک گلوله به شهادت رساندند و در حالی که با این اتفاق، خودروی حامل این هشت شهید به داخل دره سقوط کرده بود، عوامل گروه تروریستی بالای سر آن‌ها رفتند و با تیرخلاص تمام هشت مرزبان کشور را به شهادت رساندند.

به گفته محمد عابدی، فرماندار خوی، عاملان حمله به ۸ مرزبان ایرانی "تروريست‌های گروهک پژاک" بوده‌اند.

اما حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ایران، روز یکشنبه (۱۴ آبان) از "کشف و انهدام گروهک‌های تروریستی در مرزهای کشور" خبر داد و گفت: «به تازگی در استان آذربایجان غربی در منطقه چالدران کشف جدیدی از گروهک‌های تروریستی را داشته‌ایم. گروه پ‌ک‌ک دو نفر از اهالی این منطقه را به شهادت رساندند که در پی آن نیروهای سپاه و قرارگاه حمزه دست به اقدام زدند و در درگیری‌هایی که به‌وجود آمد چهار نفر از اعضای این گروه کشته شدند».

به نظر می‌رسد که اشاره حسین ذوالفقاری به درگیری‌هایی باشد که گزارش آن از سوی روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران در روز چهارم آبان منتشر شده بود. طبق بیانیه سپاه، درگیری در منطقه چالدران به "انهدام کامل چهار تروریست عضو یک تیم تروریستی و مصادره سلاح‌، تجهیزات ارتباطی و مهمات آنان" انجامیده بود.

 اسامی شهدای مرزبان در این حادثه

استوار دوم حمید حاجی زاده فرزند منوچهر (خوی)

استواریکم محبوب نوری اصل فرزند علی (خوی)

 استوار دوم  مهدی حسین زاده فرزند عزیز (پلدشت)

سربازان وظیفه:

مهدی کلسر فرزند حکیم (گمیشان استان گلستان)

امیر قربانی فرزند سهراب (میانه)

محمد حسین زاده فرزند صحبت الله (گوهردشت)

سعید قلابی فرزند توحید (بناب)

عباس قادری فرزند فتح الله(بناب) 

 

شهر
چالدران
تاریخ واقعه
1396/08/13
گروهک تروریستی
پژاک
دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29