فرقان و منافقین

گفت‌و‌گو با حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خسرو شاهی

*شما فکر نمی‌کنید که این گروه شاخه ترور سازمان منافقین بوده باشد؟ چون وقتی این گروه سرکوب گردید، خود سازمان منافقین ترور را آغاز کردند؟

_ من البته نمی‌دانم که فرقه فرقانیه، ارتباط تشکیلاتی با سازمان مجاهدین خلق داشت یا نه؟ و یا نوع همکاری آن دو چگونه بود؟ ولی با توجه به اینکه یعد‌ها معلوم شد که یکی از اعضای هسته دوم فرقان به نام محمد حسینی عضو سازمان بوده است، باید حداقل این را پذیرفت که سازمان افراد نفوذی خود را در این فرقه داشته و می‌توانسته در ترور‌ها خط دهی کند و یا اطلاعات مقدماتی برای انجام ترور‌ها را در اختیار این فرقه بگذارد.
از سوی دیگر خانه‌های امن تیمی فرقان مملو از کتاب‌ها و نشریات سازمان بوده که با توجه به کمیت آن‌ها، بی‌تردید فقط برای مطالعه گودرزی و هوادارانش نبوده است. و باز می‌بینیم که در نشریه فرقان، کلمات قصاری از رهبران قبلی سازمان نقل می‌شود و از آن‌ها تجلیل به عمل می‌آید.
این نشان می‌دهد که نوعی ارتباط فکری و یا هماهنگی بین این دو وجود داشته است، به اضافه اینکه ادبیات به کار گرفته شده در نشریات فرقان، شباهت تام به ادبیات نشریات بعدی سازمان (نشریه مجاهد) دارد.
فرقه فرقان در اعلامیه‌های ترور از آیات قرآنی استفاده می‌کرد: مثلاً فقالوا ائمه الفکر در ترور بزرگان و آیه یا یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّ کَثِیرًا مِّنَ الأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَیَأْکُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ... را در بالای اعلامیه مربوط به ترور شهید مطهری آورده است!
و سازمان هم در فاز نظامی خود بر بالای اعلامیه‌هایش همین روش را داشت، در ترور بزرگان از آیه قاتلوا اولیاء الشیطان و در ترور افراد عادی آیه و اضربوا منهم کل بنان، سرانگشتان آن‌ها را بزنید و سرانجام در جریان انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی چون سقف ساختمان خراب شده بود، آیه آوردند که فخر علیهم السقف من فوقهم، سقف بر سرشان خراب شد
البته جالب است که در زمان ترورهای فرقان، هم سازمان این ترور‌ها را رسماً در نشریه ارگان مجاهد و هم آقای بنی صدر در روزنامه انقلاب اسلامی خود و تحت عنوان ای تروریست‌ها
آنان را عامل مستقیم امپریالیسم آمریکا می‌نامیدند و محکوم می‌کردند.
ولی وقتی فاز نظامی آقایان شروع شد، همین آقای بنی صدر در پاریس در یک مصاحبه رسمی این ترور‌ها را نبرد آزادیبخش برای رهایی ملت ایران نامید و البته این نشان می‌دهد که از نظر این آقایان هم هدف همچنان وسیله را توجیه می‌کند
منبع: نشریه یادآور، تابستان، پاییز، زمستان۱۳۸۸ و بهار ۱۳۸۹، شماره های ۶ و ۷ و ۸.