نگاه معامله گرانه دولتهای غربی به حقوق بشر

Entezarimo

 بیانیه اخیر دونالد ترامپ درباره موضوع تروریسم دولتی عربستان، پرده از فلسفه مبارزه با ترور در کاخ سفید برداشت. این بیانیه نشان داد که از نظر آمریکا، تروریست کسی است که منافع اقتصادی آمریکا را تامین نمی کند؛ چراکه حتی اگر برای واشنگتن آشکار شود که یک شخص یا دولت تروریست است اما آن شخص یا دولت منافع اقتصادی آمریکا را تامین کند، کاخ سفید او را تحت فشار سیاسی یا اقتصادی قرار نخواهد داد.

در واقع بیانیه اخیر ترامپ ترجمانی از این واقعیت بود که از نظر ایالات متحده، تروریسم یک امر خریدنی است. قابل معامله است. دولت آمریکا می تواند با انعقاد قراردادهایی، چشم خود را بر روی تروریسم ببندد و بالعکس اگر کسی قراردادی برای تامین منافع اقتصادی آمریکا نداشت، باید تحت فشار قرار گیرد تا سر میز مذاکره حاضر شده و در نهایت منافع سیاسی و اقتصادی ایالات متحده را درنظر بگیرد.

در جریان ترور خاشقچی، روزنامه نگار منتقد عربستانی، سازمان سیا به وضوح اعلام کرد که بن سلمان ولیعهد سعودی آمر قتل فجیع این منتقد بوده است. دونالد ترامپ هم این واقعیت را تایید کرده اما با بی شرمی این نکته را مورد نظر قرار داده است که به دلیل منافع اقتصادی ناشی از نزدیکی به بن سلمان، نمی تواند او را تحت فشار قرار دهد.

طبیعی است وقتی رئیس جمهور آمریکا چنین به صراحت چشم بر روی یک قتل سیاسی فجیع می بندد و سایر نهادهای مدعی رعایت حقوق بشر هم در مقابل این جنایت سکوت می کنند، سایر دیکاتورهای وابسته به غرب این پیام را دریافت می کنند که در سایه نزدیکی به آمریکا می توانند چشم بر حقوق منتقدان خود بسته و به قتل عام مردم خود مبادرت ورزند و هیچ صدایی از نهادی بلند نخواهد شد.

حقوق بشر یکی از حقوق اساسی مردم است که همه دولتها موظف هستند آن را درنظر گرفته و رعایت کنند. با این حال این حق در حال حاضر به دولتمردان آمریکایی واگذار شده و گویی آنها می توانند به نمایندگی از همه ملتها، این حق را بخرند و بفروشند!

نگاه دلال مآبانه کاخ سفید گواه آن است که جهان فاقد هرگونه سازوکار برای دفاع از عدالت است و بنابراین تنها راهکاری که مردم می توانند در کنار هم به مقابله با حکام مستبد بپردازند، ایستادگی در برابر دولتهایی است که با استفاده ابزاری از حقوق بشر، سعی دارند جای مدعی و متهم در زمینه حقوق بشر را تغییر داده و با فرافکنی، از زیر بار فشار افکارعمومی به دلیل نقض حقوق بشر فرار کنند.

عربستان سعودی درحالی به دلیل قتل سیاسی یک روزنامه نگار منتقد با سکوت توام با رضایت آمریکا و برخی دیگر از دولتهای غربی مواجه شده که این رژیم پیش از این با قتل عام و نسل کشی مردم یمن به خوبی نشان داده بود هیچ اعتقادی به رعایت حقوق بشر نداشته و تنها به پشتوانه حمایت کشورهای مدعی حقوق بشر، به اقدامات ضدانسانی خود ادامه می دهد.

وقتی سکوت جوامع جهانی در برابر فاجعه منا، جنایت یمن و قتل خاشقچی ادامه داشته و ریاض با تنبیه جهانی روبرو نشود، دیگر نمی شود از سایر رژیم های فاسد انتظار داشت توجهی به حقوق بشر داشته باشند.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29