دومین جلسه محاکمه جمشید شارمهد برگزار شد

سال 1400
4068840
تاریخ: 1400/12/01

دومین جلسه رسیدگی به پرونده جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در ابتدای جلسه حسنی اعتماد نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و ادامه کیفرخواست را قرائت کرد.

نماینده دادستان با اشاره به اقدامات تروریستی صورت گرفته توسط این گروهک گفت: انفجار در کفشداری حرم امام راحل در تاریخ ۳۰ آبان سال ۸۸ از جمله اقدامات تروریستی گروهک تندر بوده و این گروهک پس از عملیات‌های متعدد در هنگام برگزاری مراسم عمومی توسط فردی به نام بیژن عباسی با نام مستعار پیروز اقدام به بمب‌گذاری در حرم امام راحل کردند.

وی ادامه داد: در جریان این بمب‌گذاری از آنجایی که فرد خاطی مورد شناسایی قرار گرفته بود ضامن بمب را کشید و خود را منفجر کرد و خوشبختانه در جریان این عملیات شهروندان آسیب ندیدند.

حسنی اعتماد گفت: بلافاصله پس از این بمب‌گذاری انجمن به اصطلاح پادشاهی ایران افرادی را بعنوان مسئول بمب‌گذاری معرفی کرد.

در ادامه کلیپی از بمب‌گذاری گروهک تندر در حرم امام خمینی (ره) به نمایش درآمد.

وی با اشاره به عملیات بمب‌گذاری در دهانه سد سیوند، گفت: بنابر اقاریر اعضای دستگیر شده گروهک، مجید راستگو با دستور شارمهد قصد انجام بمب‌گذاری در سد سیوند شیراز را داشته است و چندین مرتبه با دوربین‌های نقشه‌برداری به محل سد رفته و به گفته خودشان حدود هشت کیلومتر در راستای شناسایی محل پیاده‌روی کرده‌اند.

نماینده دادستان ادامه داد: پس از تهیه فیلم‌ها و اطلاعات لازم جمشید شارمهد از آمریکا دستور بمب‌گذاری در مرداد ماه ۸۵ را صادر می‌کند اما به علت آبگیری بمب‌گذاری در سد سیوند خسارت جانی نداشته است. پس از انجام عملیات، این گروهک با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این عملیات را هم بر عهده گرفتند.

سپس در ادامه جلسه دادگاه تصاویری از اظهارات عاملان بمب‌گذاری و جمشید شارمهد در شبکه‌های ماهواره‌ای به نمایش درآمد.

حسنی اعتماد با اشاره به دیگر اقدامات این گروهک تروریستی گفت: همچنین پیش از انفجار سد، مجید راستگو نسبت به ترور مهندس پروژه سد اقداماتی را انجام داده بود و بنا داشت تا با قرار دادن بمب زیر خودروی مهندس سد او را ترور کند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های گروهک تندر برای انفجار مدرسه فیضیه و کتابخانه آیت الله گلپایگانی گفت: گروهک تروریستی تندر پس از خروج از شیراز با هدایت جمشید شارمهد اقدام به انجام فعالیت‌های تروریستی در سایر شهرهای کشور کردند و به موجب اقاریر اعضای دستگیر شده مجید راستگو و محسن اسلامیان برای انجام بمب‌گذاری‌های متعدد به قم سفر کردند.

نماینده دادستان ادامه داد: مطابق با دستور شارمهد عناصر گروه ابتدا به حوزه علمیه افغانستانی‌ها رفتند و برای بمب‌گذاری آنجا را مورد بررسی قرار دادند اما به دلیل آنکه در آن زمان افراد کمی در آن حوزه علمیه حضور داشتند عناصر گروهک از بمب‌گذاری در آنجا صرف نظر کردند.

حسنی اعتماد گفت: سپس اعضای گروه، تحقیقات خود را درباره مدرسه فیضیه قم آغاز کردند و راستگو با تغییر چهره وارد مدرسه فیضیه شد و اطلاعات لازم درباره این مدرسه را به دست آورد.

وی درباره تصمیمات گروه برای چگونگی بمب‌گذاری در مدرسه فیضیه قم اظهار کرد: اعضای گروه تصمیم داشتند تا مواد منفجره را در لوله‌های نازک تعبیه کنند و پس از تهیه لباس روحانیت مواد منفجره را در جلیقه و زیرلباس خود قرار دهند و با تغییر چهره وارد مدرسه فیضیه شوند.

نماینده دادستان ادامه داد: اما به دلیل ترس عناصر گروه از شناسایی خود، عملیات را لغو کردند.

حسنی اعتماد با اشاره به برنامه‌ریزی گروهک تروریستی تندر برای بمب‌گذاری در حوزه علمیه قم و کتابخانه آیت الله گلپایگانی بیان کرد: با تأیید جمشید شارمهد تصمیم بر این شد تا افراد با تغییر چهره وارد حوزه علمیه قم شوند تا یک کیف حاوی مواد منفجره را در یکی از کلاس‌ها و کیفی دیگر را در کتابخانه آیت الله گلپایگانی قرار دهند.

وی ادامه داد: پس از بمب‌گذاری شیراز مواد منفجره‌ای باقی مانده بود که راستگو و اسلامیان مسئول انجام عملیات بودند و قرار بود در تاریخ پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۸۷ و رأس ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه عملیات بمب‌گذاری در حوزه علمیه قم انجام شود اما به دلیل احتراق مواد منفجره در هتل جهان تهران عملیات آن‌ها با شکست مواجه شد.

در ادامه فیلمی از فعالیت‌های جمشید شارمهد و مصاحبه‌های او با شبکه‌های ماهواره‌ای و انگلیسی زبان به نمایش درآمد.
نماینده دادستان گفت: آتش‌سوزی در هتل جهان تهران نیز یکی دیگر از اقدامات گروهک تروریستی تندر بود که در جریان آماده‌سازی بمب برای انفجار در حوزه علمیه قم رخ داد.

نماینده دادستان گفت: پس از این واقعه؛ جمشید شارمهد دستور داد تا تمهیدات لازم جهت خروج اسلامیان از کشور فراهم شود.

وی درباره کشفیات به عمل آمده از گروهک تروریستی تندر گفت: چندین شیشه مواد شیمیایی، ۶ بسته پودر سیانور، چندین بسته نیترات آمونیوم، اکلیل سرب و روغن گلیسیرین، مدار الکترونیکی، تعدادی لوله فلزی برای ساخت چاشنی بمب و چندین اسلحه از گروهک کشف شده است.

سپس در ادامه قاضی صلواتی ضمن اعلام ختم جلسه ادامه رسیدگی را به زمانی دیگر موکول کرد.

بنابر این گزارش، تندر یکی از گروه‌های تروریستی و ضد انقلاب است که در جریان گروه‌های معاند و طرفداران رژیم پهلوی فعالیت می‌کند.

برخی کارشناسان سابقه تأسیس این گروه را در سال‌های نخست دهه ۸۰ و یا به طور دقیق‌تر سال ۱۳۸۳ می‌دانند. نام دقیق‌تر این گروه انجمن پادشاهی ایران (تندر) است که طبق اطلاعات در دسترس فتح‌الله منوچهری با نام مستعار فرود فولادوند در سال‌های نخست تأسیس این گروه و تا سال ۱۳۸۵ سرکردگی آن را برعهده داشت. پس از او جمشید شارمهد در همان سال مسئولیت آن را برعهده گرفت.

شنبه یازدهم مرداد ۹۹ خبری در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از دستگیری جمشید شارمهد سرکرده گروه تروریستی تندر توسط وزارت اطلاعات بود. در پرونده این گروه جنایت‌های بسیاری مانند بمب گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز و قصد انفجار سد سیوند شیراز مشاهده می‌شود که در این میان بمب گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز حادثه‌ای خون بار است که افراد بی گناه بسیاری در آن به شهادت رسیدند.

 

شهر
تهران
تاریخ واقعه
1400/12/01
گروهک تروریستی
تندر(انجمن پادشاهی)
منبع
mehrnews.com/xX96B
دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29