سردار قاسم سلیمانی در یک حمله تروریستی توسط نظامیان آمریکایی به شهادت رسید

سال 1398
00225478010
تاریخ: 1398/10/13

در حمله تروریستی نظامیان آمریکایی در بغداد، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و 9 نفر از همراهان وی به شهادت رسیدند. پنج نفر از شهدای این واقعه تروریستی، ایرانی و چهار نفر دیگر از جمله ابومهدی المهندس معاون نیروهای حشدالشعبی عراق، عراقی بودند. «حسین پورجعفری»، «شهروز مظفری‌نیا»، «هادی طارمی» و «وحید زمانی‌نیا» همراهان سردار سلیمانی بودند

یک پایگاه خبری آمریکایی در مطلبی درباره ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط دولت تروریست آمریکا نوشت که در این عملیات ماموران رژیم صهیونیستی و منطقه کردستان عراق نیز همکاری کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «یاهونیوز» شامگاه شنبه در مطلبی به ارائه جزئیات بیشتری درباره عملیات ترور جنایتکارانه سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دست نظامیان تروریست آمریکایی پرداخت.

این عملیات تروریستی تحت عنوان عملیات "آذرخش کبود" و با فرمان مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صورت پذیرفت.

یاهو نیوز در این گزارش تفصیلی، به ابعاد همکاری‌های تروریست‌های آمریکایی با رژیم صهیونیستی و ماموران امنیتی کردستان عراق اشاره کرده و تصریح کرده که این عملیات، بر وضعیت راهبردی دولت کنونی آمریکا به ریاست «جو بایدن» در منطقه طی سال‌های آینده اثرگذار خواهد بود.

در ابتدای این مطلب که توسط «جک مورفی» و «زک دورفمن» نوشته شده، آمده است: «سه تیم از ماموران دلتافورس در ژانویه گذشته از مکان‌های پنهان در فرودگاه بین‌المللی بغداد با دوربین‌های خود اطراف را زیر نظر داشته و منتظر هدف خود بودند: قاسم سلیمانی، قدرتمندترین فرمانده نظامی ایران. آنها با لباس‌های مبدل کارگران تعمیرات، در ساختمان‌های قدیمی یا وسایل نقلیه کنار جاده مخفی شده بودند.»

این پایگاه خبری ادامه می‌دهد: «یک شب خنک و ابری بود و ضلع جنوب شرقی فرودگاه با اطلاعیه‌ای دیرهنگام [توسط آمریکایی‌ها] برای یک تمرین آموزشی نظامی بسته شده بود یا البته به دولت عراق این‌طور گفته شده بود. سه تیم تک‌تیرانداز خود را در فاصله ۵۰۰ تا ۸۰۰ متر دورتر از «منطقه ترور» مستقر کرده بودند که همان جاده ورودی به فرودگاه بود و به نحوی قرار گرفته بودند تا هدف خود را هنگام خروج از فرودگاه در یک مثلث احاطه کنند. دوربین یکی از ‌تک‌تیراندازها به‌طور مستقیم به سفارتخانه آمریکا در بغداد متصل شده بود؛ جایی که فرمانده نیروی زمینی دلتافورس با کارمندان پشتیبانی مستقر بود.»

همکاری یک گروه امنیتی منطقه کردستان عراق با تروریست‌های آمریکایی

یاهونیوز نوشت: «تک‌تیراندازی کردن در فاصله دور با عوامل محیطی مختلفی از جمله باد درگیر است... یکی از اعضای گروه مبارزه با تروریسم (CTG)، واحد ویژه‌ کردستان عراق که ارتباطات عمیقی با [واحد] عملیات‌های ویژه آمریکا دارد، به آنها کمک کرد تا شدت باد را از محدوده پایین اندازه بگیرند.» نویسندگان این مطلب توضیح دادند: «پرواز از مبدأ دمشق، سوریه، سرانجام پس از چند ساعت تاخیر و بعد از نیمه شب در سوم ژانویه ۲۰۲۰، [در فرودگاه بغداد] به زمین نشست. سه پهپاد آمریکایی بالای آن چرخ می‌زدند. هنگامی که هواپیما از باند به سمت قسمت بسته فرودگاه حرکت می‌کرد، یکی از ماموران کردستانی که لباس کارمندان فرودگاه را پوشیده بود، هواپیما را برای توقف روی آسفالت هدایت کرد. هنگامی که هدف از هواپیما خارج شد، ماموران امنیتی کردستانی (CTG) نیز که به‌عنوان کارکنان حمل چمدان تغییر قیافه داده بودند، در آنجا حضور داشتند تا او را شناسایی کنند. [سردار شهید] سلیمانی تازه به فرودگاه بغداد رسیده بود. ژنرال ایرانی و همراهانش سوار دو خودرو شدند و به سمت منطقه ترور حرکت کردند؛ جایی که تک‌تیراندازان دلتا فورس در کمین بودند.» در ادامه این گزارش آمده است: «آن دو خودرو که در یکی از آنها [سردار شهید] سلیمانی حضور داشت، برای خروج از فرودگاه وارد خیابان شدند. سه تیم ‌تک‌تیرانداز دلتا فورس آماده بودند، ضامن‌های سلاح‌های بلند خود را آزاد کرده و انگشتانشان روی ماشه بود. بالای سر آنها، سه پهپاد بود که درآسمان شب پرواز می‌کردند، دو فروند از آنها به موشک‌های هِل‌فایر مجهز بودند.

استفاده همزمان آمریکا از اسنایپر و پهپاد

به گفته یک مقام نظامی آمریکایی، در ۶ ساعت قبل از سوار شدن [سردار شهید] سلیمانی به هواپیما در دمشق، این ژنرال ایرانی سه بار تلفن همراه خود را عوض کرد. در تل آویو، رابطان فرماندهی عملیات ویژه مشترک آمریکا با همتایان اسرائیلی خود برای کمک به ردیابی الگوهای تلفن ‌همراه [سردار شهید] سلیمانی همکاری کردند. اسرائیلی‌ها که به شماره‌های [سردار شهید] سلیمانی دسترسی داشتند، آنها را در اختیار آمریکایی‌ها قرار دادند که آنها نیز [سردار شهید] سلیمانی و تلفن فعلی او را تا بغداد ردیابی کردند.»

بر این اساس، سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن به سوالات در این باره هنوز پاسخ نداده است. این پایگاه خبری همچنین نوشت: «آن مقام نظامی آمریکایی می‌گوید اعضای واحد ارتش مخفی، معروف به گروه ضربت نارنجی نیز همان شب در بغداد در میدان حضور داشتند تا به‌عنوان متخصصان اطلاعاتی سیگنال‌های بُرد نزدیک، برای بخش تاکتیکی عملیات به ردیابی دستگاه‌های الکترونیکی [سردار شهید] سلیمانی کمک کنند.

همزمان با ورود آن دو خودرو به منطقه ترور، هدایت‌کنندگان پهپادها به سمت خودروها شلیک کردند. دو موشک هل‌فایر به خودروی حامل [سردار شهید] سلیمانی برخورد کردند... راننده خودروی دوم برای گریختن، بیشتر گاز داد. راننده قبل از اینکه تک‌تیرانداز دلتا فورس به سمت خودرو شلیک کند و مجبور به توقف شود، حدود ۹۰ متر حرکت کرد. در زمانی که خودروی در حال حرکت متوقف شد، سومین موشک هل‌فایر نیز به آن اصابت کرد.»

به گفته مورفی و دورفمن، این مقاله براساس «مصاحبه با ۱۵ مقام کنونی و پیشین آمریکا است که جزئیات جدیدی را درباره ترور [سردار شهید] سلیمانی و ارزیابی‌های طولانی‌مدت دولت [دونالد] ترامپ در مورد ترور ژنرال ایرانی و سایر مقامات عالی‌رتبه ایرانی و گروه‌های تحت حمایت آنها افشا کردند.» این [اطلاعات]، عملیاتی را نشان می‌دهد که پیچیده‌تر از چیزی است که تصور می‌شد و دارای لیست بزرگ‌تری از افرادی است که اهداف احتمالی برای ترور بودند.

 

شهر
بغداد
تاریخ واقعه
1398/10/13
نوع عملیات تروریستی
حمله موشکی
گروهک تروریستی
ارتش آمریکا
نوع سلاح
پهپاد
تعداد شهدا
10 نفر
منبع
گزارش سال تروریسم در جمهوری اسلامی ایران؛ 1398
فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31