زندگی نامه شهید آیت الله قدوسی(5)

Ghodoosi03

بارها از شهید قدوسی نقل شده که می گفتند:« من عدد نمی خواهم، تعداد برای من مهم نیست ومن کیفیت می خواهم، می خواهم طلبه ای باشد متدین وباتقوا.»

ایشان علی رغم قاطعیتی که در برخورد با هر نوع بی نظمی از خود نشان می داد وصلابت خاصی در مدیریت داشت، اما به عنوان پدری دل سوز، محبت وصمیمیت خاصی به شاگردان مدرسه داشت واین موضوعی است که تمامی شاگردان ایشان برآن اذعان دارند. در راستای تربیت اسلامی طلاب شأن وشخصیت زیادی برای طلاب قایل بودند وبرخوردهایش با آنها به گونه ای بود که کوچک ترین کدورتی ایجاد نمی کرد.با وجود این که تعداد شاگردان مدرسه حدود 150 نفر بود اما شهید قدوسی اسم تک تک شاگردان مدرسه را حفظ بود ووقتی به اسم آنها را صدا می زد طلبه ها احساس می کردند، ایشان اهمیتی برای وی قایل هستند که نام شان را حفظ کردند. یک نمونه از اقدامات بدیع وغیر مرسوم شهید قدوسی در این راستا، فروشگاه مدرسه بود این فروشگاه برای تأمین اقلام ضروری چون خواروبار ونوشت افزار مورد نیاز شاگردان مدرسه راه اندازی شده بود وفروشنده نداشت و هرکدام از طلاب با توجه به قیمتی که در روی اجناس نوشته شده بود در صورتی که جنسی برمی داشت ، پول آن را در صندوق فروشگاه می گذاشت وهیچ نوع کنترلی وجود نداشت، این اقدام ارزش تربیتی فراوان داشت ونشانگر اعتماد کامل گردانندگان مدرسه به شاگردان بود.شهید قدوسی هم چنین پرداخت شهریه ها را نیز طبق قاعده خاصی درآورد. برخلاف رویه حوزه ومدارس دیگر که طلبه ها برای دریافت شهریه ازدحام می کردند، ایشان برای حفظ شأن طلبه ها طوری برنامه ریزی کرده بودند که طلبه ها به صورت انفرادی به وی مراجعه می کردند وشهریه شان را دریافت می کردند وبر اساس تلاش هایی که در زمینه ی اخلاق اسلامی طلبه ها صورت گرفته بود آن ها معمولاً بیش از هزینه های ضروری شان مبلغ اضافه ای نمی گرفتند. شهید قدوسی هم چنین برای حفظ شأن اجتماعی طلبه ها و مدرسه ی حقانی برخلاف مدارس دیگر که خیرات را می پذیرفتند، به هیچ عنوان اجازه نمی دادند، طلبه های مدرسه ی حقانی چیزی به عنوان خیرت از مردم دریافت کنند وبا آن شدیداً برخورد می کردند. ایشان تلاش داشتند درطول دوره ی تحصیل طلبه ها را به گونه ای تربیت کنند که کم ترین گرایش را به جاذبه های مادی داشته باشند وهمواره به طلبه ها گوشزد می کردند که اگر در مقطع فعلی نتوانید از مبالغ جزئی صرف نظر کنید در آینده که به موقعیتی دست یافتید ودر مقابل پول های کلان قرار گرفتید نمی توانید مقاومت کنید.

یکی از نوآوری هایی که شهید قدوسی نیز شخصاً مشوّق آن بودند خواندن روزنامه بود. این در حالی بود که دیدگاه خوبی نسبت به این اقدام در سطح حوزه وجود نداشت، اما شهید قدوسی مطالعه ی روزنامه را برای اعتلای فکری طلاب مفید می دانست وهمه روزه چند روزنامه ی معتبر خریداری می شد وطلبه ها در اوقات فراغت آن ها را مطالعه می کردند.

از جمله اقدامات شهید قدوسی، اجرای برنامه های فرادرسی بود. یکی از این برنامه ها ، اردوی یک روزه در مسجد جمکران بود که غالباً در روزهای پنج شنبه تشکیل می شد وطلاب مدرسه صبح زود به صورت دسته جمعی با پای پیاده در حالی که دعای توسل می خواندند به مسجد جمکران می رفتند وپس از خواندن نماز امام زمان (عج) وتهیه وصرف غذا هنگام غروب به مدرسه برمی گشتند. این اقدام در ضمن این که نوعی فعالیت ورزشی شمرده می شد وبه تقویت وضعیت جسمانی طلبه ها کمک می کرد نوعی هماهنگی را بین طلبه ها برای انجام فعالیت های دسته جمعی ایجاد می کرد واحساس هم دلی ومسؤولیت پذیری رابین آن ها ایجاد می کرد. به جز این اقدام ، همه ساله تعدادی از کلاس های درسی مدرسه ی حقانی در شهر مقدس مشهد ودر جوار بارگاه روحانی حضرت ثامن الائمه (ع) انجام می شد. این برنامه ضمن اینکه راه حل مناسبی برای حل مشکل گرمای طاقت فرسای شهر قم در فصل تابستان بود، باعث می شد که شاگردان مدرسه علاوه بر زیارت مرقد مطهر امام هشتم (ع) وپالایش روحی وروانی، بتوانند از اندوخته های علمی آیت الله میلانی ، یکی از حامیان مالی مدرسه ی حقانی نیز بهره مند شوند. نقش شهید قدوسی به عنوان یکی از اساتیدی که درمدرسه تدریس می کردند نیز چشمگیر بود. درس اخلاق شهید قدوسی با توجه به موشکافی های زیادی که در لابه لای تدریس این درس می کرد، درطلبه ها بسیارتأثیر گذار بود. در جلسات درس اخلاق مرحوم قدوسی با استفاده از مثال ها وروایت ها، درک مبحث مطرح شده را تسهیل می کردند. شاگردان وی در این کلاس به اندازه ای تحت تأثیر سخنان ایشان قرار می گرفتند که ناخودآگاه اشک هایشان جاری می شد وشاگردان متفق القول معترفند، که بعد از شرکت در کلاس درس اخلاق شهید قدوسی تا یک هفته تحت تأثیر سخنان وی قرار داشتند. در خلال این درس یکی از مطالبی که شهید قدوسی، تأکید زیادی بر آن داشت یادآوری مرگ بود وخاطر نشان می کردند که از این طریق برخی از بزرگان به چه مراتب عالیه ای از کمال که رسیدند. علاوه بر درس اخلاق ، درس گلستان استاد نیز بسیار اهمیت داشت وایشان با حوصله ودقّت تمام معانی مختلف وقرائت های مختلف این کتاب را با بیانی ساده تشریح می کردند، در درس حفظ قرآن نیز شهید قدوسی وقت زیادی را صرف می کردند وهمیشه تأکید داشتند که یکی از واجب ترین چیزهایی که هر طلبه باید حفظ کند تمام یا بخشی از قرآن است.

 

گفتار سوم:

مدرسه ی توحید خواهران

یکی از مهم ترین دست آوردهای علمی حیات پربار شهید قدوسی، تأسیس مدرسه ی توحید خواهران در شهر قم بود. این اقدام علی رغم اهمیت زیادی که در فضای سیاسی وفرهنگی آن دوره داشت کم تر مورد توجه محققان قرار گرفته است. در فضای سیاسی دهه ی 50 ودر شرایطی که بر اثر اختناق حاکم، امکان مبارزه ی سیاسی علنی علیه رژیم وجود نداشت،عرصه ی فرهنگی از معدود عرصه هایی بود که در آن هنوز امکان فعالیت برای مخالفان رژیم وجود داشت. از سوی دیگر زنان به عنوان قشری که نیمی از جمعیت کشور را دربر گرفته بودند، به لحاظ موقعیت اجتماعی در وضعیت نا مطلوبی قرار داشتند. از یک سو با توجه به این که جامعه ی ایران جامعه ای سنتی محسوب می شد، بخش قابل توجهی از زنان به خصوص در شهرهای کوچک وروستاها تحت تأثیر فقر واوضاع نامساعد مالی حتی از داشتن کمترین امکانات فرهنگی ورفاهی محروم بودند وغالباً سطح آگاهی شان بسیار کم بود. از سوی دیگر در اثر سیاست های فرهنگی رژیم که در تداوم اقدامات فرهنگی واجتماعی دوره ی پهلوی اول نظیر کشف حجاب صورت می گرفت، شأن زن به اندازه ی یک ابزار ووسیله پایین آورده شده بود.وبخشی از زنان تحت تأثیر تبلیغاتی که توسط رژیم ورسانه های جمعی صورت می گرفت به بی بندوباری روی آورده بودند واین مسأله تا اندازه ای دامن گیر محیط های آموزشی ودانشگاهی نیز شده بود. این وضعیت باعث شد تا افرادی که درعرصه ی دینی ومذهبی فعالیت می کردند به فکر اصلاح وضعیت موجود بیفتند.

نخستین اقداماتی که در زمینه ی پایه گذاری مدارس دینی برای خواهران در شهر قم وتوسط آیات عظام گلپایگانی وشریعت مداری صورت گرفت، تأسیس مدرسه ی علوم دینی دختران بود. تأسیس اولین مدرسه که توسط آیت الله گلپایگانی انجام شد، قدم مثبتی در راستای جذب قشر زن به تحصیل در حوزه ی دینی بود که شیوه ی آموزش آن به صورت عمده برگرفته از شیوه ی آموزشی حوزه بود. مدرسه ی دیگری که برای تحصیل دختران وزنان در این دوره تأسیس شده بود، مدرسه ی « الزهرا » بود که توسط آقای شریعت مداری پایه گذاری وتأمین اعتبار شده بود ووابسته به « دارالتبلیغ» قم بود. این مدرسه با توجه به نظر مساعدی که آقای شریعت مداری نسبت به دستگاه حاکمه داشت ومبارزه ی سیاسی علیه حکومت پهلوی را تجویز نمی نمود، مجذوبیت چندانی در بین زنان نداشت وبا استقبال چندانی روبه رو نشد. درچنین شرایطی، طیف نوگرای حوزه که با مدیریت قاطع شهید قدوسی در مدرسه ی حقانی به موفقیت چشمگیری در تربیت طلبه هایی که به علوم حوزوی وعلوم نوین مسلط بودند رسیده بود؛ مصمم شدند این تجربه را در تربیت زنان مؤمن نیز بیازمایند. شهید قدوسی پایه گذار مکتب توحید خواهران بودند. این مدرسه با هزینه های فرد خیّری به نام حاج عبدالله توسلی که از تجار صاحب نام تهران وصاحب کارخانه ی کارتن سازی در شهر قم نیز بود، در سال 1352 تأسیس شد. ایشان پیشنهاد تأسیس مدرسه ی دینی برای دختران وبانوان را به شهید قدوسی داد وتأمین هزینه ی تأسیس ونیز هزینه های جاری مدرسه را منوط به پذیرش مدیریت مدرسه توسط شهید قدوسی واجرای برنامه ی آموزشی مدرسه ی حقانی در این مدرسه کردند. شهید قدوسی نیز این پیشنهاد را پذیرفته وبرنامه ی آموزشی مدرسه ی حقانی را تا اندازه ای امکان داشت در مدرسه ی جدید، که « مکتب توحید خواهران» نام گرفت به اجرا گذاشت.شهید قدوسی سرپرستی مکتب توحید را به یکی از مدرسین کاردان مدرسه به نام خانم" امینی" سپرد. این مدرسه به صورت شبانه روزی بود وشاگردان آن که حدود 80 نفر بودند به صورت عمده از شهرهای مشهد وآبادان بودند. در زمینه ی تأمین اساتید برای مدرسه تااندازه ای که امکان داشت از اساتید ومعلمین زن استفاده شد، ولی در مواقعی که مقدور نبود از مدرسین واساتید مرد نیز استفاده می شد، در چنین مواقعی معمولاً پرده ای بین استاد وشاگردان کشیده می شد. از جمله افرادی که در مدرسه ی توحید تدریس می کردند، شیخ نعمت الله صالحی نجف آبادی، نویسنده ی کتاب« شهید جاوید» و مرتضی حائری فرزند مرحوم شیخ عبدالکریم حائری بودند که آقای مرتضی حائری تدریس درس اخلاق را برعهده داشتند. مدرسه ی توحید تحت تأثیر مدیریت شهید قدوسی به عنوان مرکزی برای تبلیغ اندیشه های حضرت امام خمینی درآمد و این موضوع سبب شد تا دستگاه های اطلاعاتی وساواک قم وهم چنین مسئولین آموزش وپرورش نسبت به فعالیت این مدرسه حساسیت نشان دهند. مجموع اسنادی که در این زمینه وجود دارد نشان می دهد که دستگاه اطلاعاتی کشور از تأثیر گذاری این مدرسه بر رشد وتقویت مخالفت ومبارزه با حکومت در بین زنان جامعه به شدت دچار وحشت شده بود واز این رو به بهانه هایی چون نداشتن مجوز برای تأسیس مدرسه ویا عدم پیروی مکتب توحید از نظام آموزش وپرورش سعی در جلوگیری از فعالیت آن داشت واین جریان حتی به احضار مرحوم قدوسی به ساواک قم وتعطیلی موقت مدرسه در سال 1356 نیز انجامید.

مکتب توحید خواهران اگرچه با مخالفت حکومت ونیز جناحی از حوزه که دیدگاه های سنتی داشتند وتأسیس مدرسه ی دینی برای زنان را به منزله ی بدعتی در حوزه های دینی قلمداد می کردند، روبه رو بود، ولی با این وجود یکی از تأثیر گذارترین اقدامات شهید قدوسی بود وفارغ التحصیلان این مدرسه در روشنگری زنان نقش مهمی ایفا کردند. « مکتب توحید» پس از پیروزی انقلاب به مجتمع « جامعة الزهرا» تبدیل شد که ده ها مرکز تحصیل خواهران را تحت پوشش دارد.

 

زندگی نامه شهید آیت الله قدوسی(4)


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

مطالب پربازدید بخش خبر

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان