غائله چهاردهم اسفند ۱۳۵۹ (4)

بنی صدر از اولین روزی که به عنوان رئیس جمهور فرمان خویش را از دست مبارک امام گرفت به منظور این که به سرعت خط خویش را حاکم نماید ، به تلاش و کوشش پرداخت و تا آخرین ساعات عزل خویش نیز لحظه ای از دشمنی ، خصومت ، ایجاد آشوب و بلوا ، نفاق و انحراف در خط صریح و صادق انقلاب خودداری نکرد

Banisadr1بنی صدر نظریات خود را در مورد انتخابات چنین اعلام نمود :

" الف) هرگز روز و شب دنبال رأی نمی دوم اگر مردم پذیرفتند قبول می کنم .

ب) استقلال ، وحدت و یکپارچگی کشور ، بازسازی اقتصادی کشور ، تأمین امنیت واقعی و بیشتر از همه حفظ و اعتلای معنویت ، معنویتی که انقلاب به ایران داده است مهمترین و عاجل ترین کار و سنگین ترین مسئولیت هایی است که باید با جدیت به آنها پرداخت و از عهده آن برآمد .

ج) رئیس جمهوری نمی تواند به شما وعده امتیازهای مالی و غیر مالی بدهد .

د) زمان ، زمان جراحی های بزرگ است ، باید خصومت ها و رقابت ها را به کنار نهیم .

هـ) بدون امنیت واقعی با امنیت پلیسی چگونه می توان به حفظ وحدت ملی و نجات حیات اقتصادی کشور امید بست ! نباید اجازه داد که روش های تخریبی ، روش های حکومت برگردند و هیچ امنیت خاطری برای هیچ کس باقی نگذارند . "

بنی صدر در مصاحبه دیگری عنوان داشت :

" برنامه ام در وزارت امور خارجه این بود که مسئله شاه را یک مسئله اصلی کنم و مسئله گروگان ها را یک مسئله فرعی و کوچک جلوه دهم .

هفت سال قبل از انقلاب برای من روشن بود که شاه رفتنی است و باید جانشین او بتواند و بداند وضع چگونه است ؟

برنامه ام در سیاست خارجی ، استقلال کامل از هر قدرت خارجی است .

مسئله اصلی که طرح کردم این است که ما باید از سلطه آمریکا بیرون بیاییم و با شعار نمی شود از سلطه آمریکا بیرون آمد .

از وقتی که مصدر کاری شده ام هر جا رشته ای از اینها (وابستگی به آمریکا) دیده ام تا توانسته ام آن را قطع کرده ام .

حکومتی که برای ایران خوبست حکومتی است که رشد معنوی و استقلال انسان را تأمین کند .

به طور کلی چهار مسئله اصلی وجود دارد : وحدت ملی ایران ، بازسازی اقتصاد ، امنیت و معنویت . "

به خوبی پیداست که بنی صدر با شگردهای ویژه ای ، تبلیغات انتخاباتی خود را شخصاً و به وسیله ایادی بسیار استاد کنفدراسیونی خویش شروع کرد . افرادی مانند سلامتیان ، غضنفرپور ، انتظاریون و دیگران که در پاریس از دوستان سیاسی وی محسوب می شدند ، شبانه روز در تلاش موفقیت بنی صدر بودند .

در تاریخ 13/10/58 جامعه روحانیت مبارز تهران که دارای نفوذ زیادی بین اقشار ملت بود ، بنی صدر را به عنوان کاندیدای خود برای احراز ریاست جمهوری اعلام کرد . جامعه روحانیت دلیل حمایت خود را ، نظرخواهی از فکر بلاد مختلف ایران و علماء مناطق تهران و بررسی های لازم و تعهد بنی صدر نسبت به موارد زیر اعلام نمود :

1. رئیس جمهور باید در برابر تمام مواد قانون اساسی جمهوری اسلامی خاضع و در اجرای آن ملزم باشد .

2. انقلاب ایران مکتبی است ، طرز تفکر رئیس جمهور باید مکتبی باشد .

3. مراعات ضوابط اسلامی را در انتخاب همکاران ملتزم باشد .

4. از هر گونه گرایش که با روح اسلام سازگار نیست ، مبری باشد .

5. در برابر اعمال تخریبی تبهکاران و دشمنان انقلاب اسلامی که به امنیت و تمامیت ارضی ایران و به جمهوری اسلامی لطمه وارد می سازد ، دارای موضع قاطع و صادق باشد .

6. از اعمال روش های مستبدانه در برابر نمایندگان ملت بدور و از رهنمودهای امام و امت الهام بگیرد .

7. بدیهی است اگر ملت مسلمان و متعهد ایران در اجرای قانون اساسی جمهوری اسلامی از طرف رئیس جمهور و سایر مقامات مسئول مملکتی مسامحه مشاهده نماید مواخذه خواهد کرد و بدون تردید روحانیت متعهد که همواره منادی اسلام و ملت است و همان طور که رهبر عالیقدر حضرت آیت الله العظمی امام خمینی فرمودند : روحانیت متعهد ناظر اعمال مسئولین امور مملکت است ، و با مشاهده کوچکترین انحراف بپاخاسته و با حمایت ملت از اسلام و جمهوری اسلامی دفاع خواهد کرد .

بنی صدر با نشان دادن در باغ سبز به روحانیت و تظاهر به انقلاب اسلامی و هزاران نقش دیگر توانست بیش از صد و هفتاد و پنج گروه را که از میان آنها هفتاد گروه از جامعه روحانیت بودند به حمایت از خود برانگیزد . وعده هایی که بنی صدر در جامعه روحانیت تهران ، قم ، در نهادهای انقلابی و در جلسات مختلف سپرد ، نقش ذهن همه افرادی است که در این جلسات شرکت داشتند .

بنی صدر پس از تحکیم مبانی اولیه انتخاب خویش به سخنرانی های تبلیغاتی خود ادامه داد ، در اصفهان در مسجد امام خمینی سخنرانی مشروحی نمود که قسمت هایی از آن چنین است :

" در انتخابات بر علیه من توطئه شده است ... در این انتخابات ، انتخاب شخص مطرح نیست ، بلکه مسئله برنامه مطرح است ، یکی از برنامه های زد و بند و باند بازیست ....

در مقابل من دو نفر را علم کرده اند و ظاهراً قصدشان این است به وسیله یکی در مقابلم سدی ایجاد کند تا سرانجام کار به جایی برسد که افرادی که در اینجور مواقع توصیه می کنند وارد معرکه شوند و بگویند برای حفظ وحدت نه کاندیدای ما و نه بنی صدر و آنگاه نفر بعدی را که کنار گذاشته شده وارد میدان کنند ...

آنها فکر می کنند هر چه به مردم بگویند آنها گوش می کنند و قبول می کنند ، اعتقاد شخص من این است مردم ما می فهمند و تصمیم می گیرند ...

همسر من اهل همدان و اولاد پیغمبر (ص) است و کتاب ولایت فقیه را به فرانسه ترجمه کرده است و این یک شایعه است که می گویند همسر من فرانسوی است ... "

از طرف دیگر در 24/10/58 کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات اعلام کرد که :

" این کمیسیون بر اساس شرایطی که امام خمینی رهبر انقلاب ایران برای یک رئیس جمهور ضروری اعلام نموده اند ، صلاحیت کاندیداها را بررسی کرده است و بر این اساس گروهی را واجد صلاحیت و گروهی دیگر را غیر واجد صلاحیت تشخیص داده است ."

شرایط امام این بود :

1. متعهد به اسلام .

2. سابقه خوب ، قبل از انقلاب چه بودند ، در حال انقلاب چه بودند ، در پیروزی نسبی چه کردند .

3. پیوسته به هیچ طرفی نباشد ، نه شرقی و نه غربی ، نه غرب زده و نه شرق زده .

4. مسلمان و پیرو احکام اسلام .

5. ملی و دلسوز به ملت و خدمتگزار به ملت .

6. به رژیم گذشته هیچگاه وارد نشده باشد .

7. عدم وابستگی به رژیم گذشته .

8. معتقد به ولایت فقیه .

9. معتقد به قانون اساسی .

10. عدم وابستگی به اجانب .

و پر واضح است که بنی صدر تا آن روز تقریباً ثابت کرده بود که شرایط فوق الذکر را حائز می باشد . و از این جهت نام او به همراه هفت تن دیگر از واجدین شرایط به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری و مجاز به استفاده از تبلیغات رادیو تلویزیونی اعلام گردید .

اینان عبارت بودند از : 1) دکتر آیت ، 2) صادق قطب زاده ، 3) دکتر مدنی ، 4) دکتر کاظم سامی ، 5) صادق طباطبایی ، 6) داریوش فروهر ، 7) بنی صدر ، 8) دکتر حسن ابراهیم حبیبی .

جلال الدین فارسی به جهت این که گفته شد خانواده وی دارای ریشه افغانی است و رجوی به سبب این که به قانون اساسی رأی نداده بود ، از گروه کاندیداها حذف گردیدند .

بنی صدر در دنباله تبلیغات انتخاباتی خود در سخنرانی هایش گفت :

" این که می گویند حذف کاندیداها برای این است که زمینه را برای ریاست جمهوری من فراهم کنند ، یک دروغ است . واقعیت این است که به استثنای رجوی ، کاندیداهای دیگر کوچکترین پایگاهی در بین ملت نداشتند و آنها خودشان هم نمی دانستند که چرا کاندید شده اند . صلاحیت این افراد را چه کسی باید تشخیص دهد ؟

من با حذف مسعود رجوی مخالف بوده و هستم ... جای خوشوقتی است که طرفداران رجوی ایجاد تشنج نکردند و عاقلانه رفتار کردند و من از طرفداران ایشان تشکر می کنم .

به نظر من درست نبود که حزبی کسی را کاندید کند که در ایرانی الاصل بودن او حرف است ."

در هر حال تحت حمایت پاسداران ، جهاد سازندگی و مردم انقلابی ، بنی صدر توانست به بیش از یازده میلیون رأی دست یابد و انتخاب خویش را تحکیم بخشد . بنی صدر در لحظاتی که شمارش آراء ادامه داشت از کاندیداهای دیگر جلو افتاد و قبل از این که شماری آراء تمام شود به عنوان اولین رئیس جمهور نظریات خود را در مصاحبه با کیهان چنین اعلام نمود :

" از مقدمات برگزاری انتخابات راضی نیستم ... معاون اداری وزارت کشور که معلوم نیست این کارها به او چه ربطی دارد تا صبح هم مشغول به افساد بوده است . افرادی که بد عمل کرده اند حتماً باید کنار گذاشته شوند ... رادیو تلویزیون بد عمل کرده است و حتی همین دیروز صبح دست از فساد بر نداشته بود .

اینها کارشان در آنجا بجای حقیقت تخریب است . روزنامه خود شما (کیهان) را می توان ام الفساد لقب داد و با روزنامه صبح آزادگان و جمهوری اسلامی مثلث فساد بودند .

من را که معلوم شد چقدر مورد اعتماد مردم بوده ام لقب دون کیشوت داده اند ... با روش های تخریبی و اخلاق فاشیستی این مردم را مثل گوسفند تلقی می کنند . مردم نشان دادند که در رأی شان مستقل هستند .

مطبوعات را بیشتر از هر جای دیگر باید پاکسازی کرد ... این روزنامه ها با پول مستضعفان بیچاره اداره می شوند و تخریب می کنند بر ضد آنها ...

وقتی مردم با آن رژیم مبارزه می کردند این توصیه کنندگان تشریف نداشتند ... این پیروزی (انتخابات) پیروزی وجدان عمومی است بر گرایش ها ... حزب باید بیان کننده خواست مردم باشد . "

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در 8/11/58 با شرکت خبرنگاران داخلی و خارجی نظریات خود را چنین خلاصه کرد :

" انتخابات نخست وزیر به انتخابات مجلس موکول می شود تا با توجه به گرایشات مجلس نخست وزیر انتخاب شود . اگر گروه ها اصل را بحث آزاد بشناسند ، آزادی همه گروه ها تأمین خواهد شد ... ایران امروز ، ایران رژیم شاه نیست که بشود تا قوه قهریه یک اراده ای را به مردم تحمیل کرد .

بر پایه سه اصل مسئله کردستان را حل خواهیم کرد : 1) وحدت و یکپارچگی کشور ، 2) عدم تبعیض از نظر سیاست ، فرهنگ و اقتصاد ، 3) تسلیم نشدن به قوه قهریه هیچ گروه سیاسی .

مهمترین سانسور از طرف خود روزنامه ها و نویسندگان آنهاست ، آن هم با یک دیدی مثل این که قیم ملت هستند ."

ولی متأسفانه تمام این جنت مکانی ها و حرف های قشنگ و قلمبه ، فریب و سرابی بیش نبود . بنی صدر بلافاصله پس از انتخابات روی دیگر خود را به جلوه های انقلابی نشان داد . متفکرین و اندیشمندان خیلی زود متوجه شدند او رادع و مانعی است بر سر روند انقلابی جوشیده از خواست های مردم .

از یک روز بعد از انتخابات خویش اولین دهن کجی را به عالیترین تجلیات اسلامی نشان داد ؛ روزنامه ها چنین نوشتند :

" رئیس جمهور احتمال حل بحران ایران و آمریکا را در مورد گروگان ها امکان پذیر دانست و اعلام کرد آماده آن نیست با دانشجویان مسلمان پیرو خط امام حکومت موازی را قبول کند ، وی همچنین اضافه کرد : در ایران ما دو حکومت داریم ، یکی حکومت دانشجویان و دیگر شورای انقلاب و این وضع قابل قبول نیست . "

بنی صدر از اولین روزی که به عنوان رئیس جمهور فرمان خویش را از دست مبارک امام گرفت به منظور این که به سرعت خط خویش را حاکم نماید ، به تلاش و کوشش پرداخت و تا آخرین ساعات عزل خویش نیز لحظه ای از دشمنی ، خصومت ، ایجاد آشوب و بلوا ، نفاق و انحراف در خط صریح و صادق انقلاب خودداری نکرد .

هر جا رسید و هر جا توانست سنگ جلوی چرخ پویای انقلاب گذاشت و تمام وسایل را تا آنجا که در توان داشت فقط برای محو آثار خط تابناک و درخشان امام ساخت و پرداخت . هر قدمی برداشت در راه مخالفت با چهره های روشن انقلاب و آثار برجسته انقلاب بود و هر سخنی گفت حمله و یورش به عالیترین اصول و اساس پایه های انقلابی و لکه دار کردن پاکترین و مطهرترین تجلیات انقلاب کبیر ما بود .

او تشکیلاتی به نام دفتر ریاست جمهوری به وسعت آرزوهای شیطانی خویش سازمان داد و گارد ریاست جمهوری را به عنوان نیروی اجرای مقاصد شوم خود تدارک دید که در این دو مرود مطالبی خواهیم نوشت .

اما بنی صدر در پشت چهره ناسیونالیستی _ مصدقی ، با لعاب مسلمان انقلابی ، چهره دیگری هم نهان کرده بود .

حافظ این خرقه پشمینه ببینی فردا که چه زنار ز زیرش به دعا بگشایند

سایر مطالب پیشین :

غائله چهاردهم اسفند ۱۳۵۹ (3)

غائله چهاردهم اسفند ۱۳۵۹ (۲)

غائله چهاردهم اسفند ۱۳۵۹ (1)


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان