فیلم‌هایی درباره تروریسم در سینمای ایران

169435185

درام‌های جاسوسی و امنیتی در ایران به‌واسطه سختی‌ها و محدودیت‌های بسیاری که متوجه آن است، تولیدات چندانی را به خود ندیده است. عمده آثار تولیدشده در این حوزه، فاصله‌ بسیاری با استانداردهای این نوع فیلمسازی داشته و به همین دلیل با اقبال چندانی از سوی مخاطب مواجه نشده‌اند.

 

درام‌های جاسوسی و امنیتی، یکی از پرطرفدارترین آثار سینمایی در تمام جهان هستند. این نوع ملودرام، در ایران، به‌واسطه سختی‌ها و محدودیت‌های بسیاری که متوجه آن است، تولیدات چندانی را به خود ندیده است. عمده آثار تولیدشده در این حوزه، فاصله‌ بسیاری با استانداردهای این نوع فیلمسازی داشته و به همین دلیل با اقبال چندانی از سوی مخاطب مواجه نشده‌اند.

 

هم‌اکنون و با ورود نسل جدید فیلمساز، اقبال به سینمای امنیتی بازگشته به طوری که طی سالیان اخیر، شاهد تولیدات خوبی در این حوزه بوده‌ایم تا ملودرام‌های امنیتی در سینمای ایران از آن فقر محض بیرون آمده و در سرشماری سالانه تولیدات سینمایی کشور، نمونه‌هایی را به خود ببینند.

 

جدیدترین تلاش در این حوزه، به فیلم هناس بازمی‌گردد. فیلمی که اثری بیوگرافی از شهید داریوش رضایی‌نژاد، از شهدای هسته‌ای کشورمان است.

 

به همین بهانه نگاهی انداخته‌ایم به معروف‌ترین فیلم‌های امنیتی تاریخ سینمای ایران.

 169435137

 به رنگ ارغوان

 

هنوز هم خیلی از منتقدان، به رنگ ارغوان را بهترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا می‌دانند. فیلمی که پس از ۵ سال توقیف، در جشنواره بیست­ وهشتم فجر نمایش داده شد و توانست سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم را از آن خود کند.

 

به رنگ ارغوان فارغ از انگاره‌های عاشقانه و تم دراماتیک خود، یکی از استانداردترین ساخته‌های امنیتی کشور است که طی آن، گوشه‌هایی از توان امنیتی و زیرنظر گرفتن‌های حرفه‌ای با ظریف‌کاری خاصی، به تصویر کشیده می‌شود.

 169435162

قلاده‌های طلا

 

ساخته پرحاشیه ابوالقاسم طلایی اگرچه یک ملودرام امنیتی محسوب می‌شود اما در مسیر تولید این فیلم، محدودیت‌های بسیاری وجود داشت که اجازه ورود بیشتر به حوزه‌های امنیتی را نمی‌داد. گرچه داستان فیلم نیز بیشتر معطوف خرابکاری‌های نیروهای بیگانه بود و به همین دلیل، اقدامات امنیتی، حکم رمزگشایی‌هایی را داشت که علاوه بر محدودیت در به تصویر کشیدن آنها، به لحاظ اصول دراماتیک نیز نمایش آنها تا سکانس های پایانی، چندان مقدور نبود.

 

با این حال، قلاده‌های طلا حسابی به چشم آمد و به یکی از سرآمدترین آثار امنیتی سینمای ایران تبدیل شد.

  169435166

روباه

 

تریلر روباه را بهروز افخمی در سال ۹۳ جلوی دوربین برد تا نخستین ساخته سینمایی کشور در حوزه ترور دانشمندان هسته‌ای، با این فیلم کلید بخورد.

روباه آشکارا از دو نیمه متفاوت برخوردار است. یک نیمه که شاهد اصول حرفه‌ای اقدامات امنیتی بود و نیمه دیگر، برخی سطحی‌نگری‌هایی بود که در تقابل با اقدامات امنیتی و در قالب زندگی روتین روزانه به چشم می‌خورد.

 

این‌طور احساس می‌شد که روزمرگی‌های ساده طعمه موتورسوار ایرانی، به شکلی عامدانه در فیلم گنجانده شده تا آن اقدامات حرفه‌ای امنیتی که منشاء خارجی داشت، بیشتر به چشم آمده و دیده شوند.

 169435168

سیانور

 

اگرچه تاکنون آثار نسبتا زیادی با محوریت منافقین ساخته شده است اما ساخته بهروز شعیبی با توجه به متفاوت بود جنس روایت، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

 

در سیانور، موقعیتی پیش می‌آید تا یک زوج عاشق، رودرروی یک‌دیگر قرار گرفته و دوئلی جذاب را برگزار کنند. فارغ از این خط سیر اصلی داستان، فیلم به‎واسطه برخی تصویرگری‌های جدید از فعالیت‌های گروهک منافقین و ملاحظه‌کاری آنها، حسابی به چشم آمد و مورد استقبال قرار گرفت.

 169435171

بادیگارد

 

دومین فیلم امنیتی ابراهیم حاتمی‌کیا، از زاویه دیگری به این مقوله ورود کرده است. برخلاف آثار مشابه که دوربین، اقدامات امنیتی را برجسته‎سازی می‌کند، در «بادیگارد»، دوربین، همراه یک محافظ حرفه‌ای است تا اقدامات خرابکارانه امنیتی را برای حفظ جان یک دانشمند هسته‌ای خنثی کند.

 

هر چند که تفاوت‌های این فیلم با دیگر آثار مشابه، تنها در این یک مورد خلاصه نشد و در تعریف سوررئالستی موضوع نیز ادامه پیدا کرد. در «بادیگارد»، آن‌چه خیلی احساس شد، دخالت درام در موضوع امنیتی و پرداخت سینمایی به این موضوع بوده است که اثر را از شکل اسنادی خود دور می‌کند.

 169435173

ماجرای نیمروز

 

محمدحسین مهدویان در دو فصل از ماجرای نیمروز، گوشه‌هایی از فعالیت‌های امنیتی را در دوران دهه ۵۰ و ۶۰ به تصویر کشیده است.

در این فیلم، برخی ظرایف در شکل ارتباط، طراحی‌ عملیات‌ها، نوع واکنش و دقتی که در تک و پاتک مورد توجه قرار می‌گرفت، حسابی به مذاق مخاطب خوش آمد تا این دو ساخته مهدویان، به بهترین ساخته‌های حوزه امنیتی سینمای ایران تبدیل شوند.

 169435175

شبی که ماه کامل شد

 

در ساخته نرگس آبیار هم به مانند بادیگارد، دوربین، چندان به میان نیروهای خودی نمی‌رود. مخاطب در این فیلم، بیشتر متوجه اقدامات عبدالمالک ریگی و برادرانش است و در مقابل، تنها شمه‌هایی از نحوه مقابله با این اقدامات به تصویر کشیده می‌شود.

درواقع قصد فیلم، تصویرگری دراماتیک از زندگی یک زوج در آستانه فروپاشی است که اقدامات امنیتی، به عنوان بهانه‌ای برای فروپاشی و قرار گرفتن زن در موقعیت خطرناک مطرح می‌شود.

 

 169435177

روز صفر

 

ساخته سعید ملکان یکی از استانداردترین فیلم‌های امنیتی تاریخ سینمای ایران است که هنوز به نمایش درنیامده است. فیلم با بهره‌مندی از اسلوب‌های جدید روایی و بصری در حوزه درام‌های امنیتی جهان ساخته شده واز ریتم بسیارتندی برخوردار است.

 

هر چند که در این فیلم نیز شگردهای امنیتی، چندان مورد پرداخت قرار نگرفته و تمرکز اصلی بر روی زیرکی‌های دراماتیک قهرمان داستان که یک مامور است، سوار شده و مخاطب را به وجد می‌آورد. فرمول بسیاری از آثار امنیتی سینمای جهان که نخستین نمونه‌هایش در «روز صفر» به تصویر کشیده شده است.

 169435181

هناس

 

دومین ساخته حسین دارابی، جدیدترین ساخته امنیتی سینمای ایران است. فیلمی راجع ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای که به شیوه متفاوت‌تری نسبت به آثار مشابه، به مباحث امنیتی، ورود پیدا کرده است.

 

در هناس نه از عملیات‌های خرابکارانه خبری است و نه از محافظه‌کاری‌های رایج آثار این حوزه. مخاطب در این فیلم، تماما با این تعلیق مواجه است که خطر ترور، چگونه، چه زمانی و توسط چه افرادی اتفاق خواهد افتاد. این اتفاق اما در سرخوشانه‌ترین لحظات داستان که تصور می‌شد فیلم به پایان رسیده، رقم خورد تا تاثیرگذاری این اثر امنیتی، مخاطب خود را غافلگیر و البته ناراحت کند.

 


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31