چند می گیری از لیست تروریستی خارج کنی؟

M Hemaeet So«یک خبر فوق‌العاده! دولت جدید سودان که در حال حرکت در مسیر پیشرفت‌های بزرگ است با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار به قربانیان و خانواده‌های تروریسم موافقت کرد»

 

توئیت تازه ترامپ در مورد ابراز رضایت آمریکا از سودان و رای احتمالی این کشور برای خروج سودان از فهرست تروریستی نشانگر دو دلیل عمده دولتمردان آمریکایی برای ورود و خروج به لیست تروریستی است؛ پرداخت پول به کسانی که آمریکایی ها صلاح می دانند و دریافت کنندگان این پول ها نیز معمولا «قربانیان تروریسم» نامیده می شوند تا پرداخت ها نیز توجیه شود.

 

دومین دلیل که البته به نظر می رسد سهم بیشتری در نیت آمریکایی ها دارد، نزدیکی و ابراز تمایل مقامات سودانی برای آغاز ارتباط با رژیم اسرائیل باشد. هر چند مقامات سودانی پیشتر اعلام کرده بودند تمایل به عادی سازی روابط با این رژیم را ندارند اما اولتیماتوم پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به سران سودان و تاکید بر اینکه امتیازات آمریکا به سودان، منوط به برقراری ارتباط با اسرائیل است شرایط را به گونه ای دیگر پیش برد و مسئولان سودانی رفته رفته به این پذیرش تن دادند.

 

جمعه شبی که گذشت، شورای حاکمیتی سودان خبر داد که رئیس جمهور آمریکا رسما حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم را امضا کرده است. پیش تر نیز خبرگزاری فارس خبر داد که یک مقام بلندپایه سودانی خبر داد که «هیأتی آمریکایی-اسرائیلی» متشکل از اعضای بلندپایه دو طرف، با مقامات سودانی در خارطوم جلسه داشتند که در نتیجه، دو طرف به توافق اولیه عادی‌سازی روابط  و توافق کامل بر سر متوقف کردن اقدامات خصمانه علیه یکدیگر دست پیدا کرده‌اند.

 

رادیوی رژیم صهیونیستی نیز روز چهارشنبه، از سفر هیأتی رسمی به سودان خبر داده بود و در عین حال، گفته بود که این سفر به منظور زمینه‌سازی برای اعلام عادی سازی روابط میان دو طرف انجام شده است.

 

خروج از لیست؛ شرط عادی سازی

 

یکی از شروط سودان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حذف نام این کشور از فهرست تروریستی آمریکاست؛ اما مقامات سودانی تأکید کرده‌اند که حذف نام سودان ارتباطی با عادی‌سازی روابط با تل‌آویو ندارد، این در حالی است که اوایل شهریور سال جاری محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن انتقاد به رویه آمریکا برای خروج گروه ها و کشورها از لیست تروریستی،  روابط با اسرائیل را یکی از معیارهای اصلی آمریکا برای خارج کردن نام کشورها و گروه ها از فهرست سیاسی برشمرده بود.

 

مسئله منافقین و فهرست تروریستی

 

تبیین مسئله سودان ابعاد پیچیده و فنی بالایی نداشت و همانگونه که پیشتر عنوان شد، مقامات سودانی با پرداخت پول و پذیرش روابط با رژیم صهیونیستی مجوز خروج از فهرست کشورهای حامی تروریسم را دریافت کردند.

بی تردید، با توجه به سرفصل مشترک آمریکا برای ورود و خروج کشورها و گروه ها به فهرست سیاسی، تردیدی وجود ندارد که در مورد خروج منافقین از فهرست تروریستی آمریکا، توافقاتی میان منافقین و آمریکا صورت گرفته است. پیش از آنکه بخواهیم به ابعاد این توافق اشاره کنیم، بهتر است با نظر یک تحلیلگر مناقشات جهانی آمریکا در این مورد آشنا شویم.

 

«تورو ردکرو» با اشاره به پیچیدگی‌های تعریف تروریسم معتقد است که دولت‌های مختلف براساس مسائل سیاسی یک زمان خاص، گروه هایی را در فهرست گروه های تروریستی قرار می دهند و گروه‌های دیگر را از آن فهرست حذف می کنند؛ آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا در زمره این کشورها هستند. آن‌ها وقتی احساس می کنند از یک گروه برای منافع نیابتی خود می توانند استفاده کنند، آن را از فهرست گروه های تروریستی حذف می کنند. برای مثال آمریکا مجاهدین خلق را از فهرست گروه های تروریستی حذف کرد در حالی که هیچ توضیح مشخصی در مورد تروریست نبودن آن ها نداد...

 

طبعا منافقین نیز با معیارهای خاص آمریکا و نه معیارهای استاندارد و جهانی از فهرست گروه های تروریستی خارج شده است. در معیار حمایت از رژیم صهیونیستی، این فرقه همواره جزو سرآمدان بوده و سبقه بلندی در تعامل و ارتباط با این رژیم دارد.

 

یکی از معیارهای همراهی منافقین با این رژیم را می توان در همکاری و جاسوسی های هسته ای ذکر کرد؛ همکاری هایی که آغشته به اطلاعات ضد و نقیض منافقین  در مورد تاسیسات هسته ای ایران به اسرائیل بوده است؛ اطلاعاتی که منابع بی طرف بین المللی به بخش اعظم آن تشکیک وارد کرده اند و استناد صد درصدی به این موارد، تنها از سوی خود اسرائیلی ها بوده است. چنانکه روزنامه هاآرتص که در سرزمین های اشغالی منتشر می شود، از قول «رفی یاتوم» رئیس اسبق موساد نقل کرده که اسرائیل می‌تواند برخی برنامه‌های ضدایرانی خود را از طریق سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به اجرا بگذارد. اسرائیل باید تمام احتمالات از جمله درگیری نظامی با ایران را در نظر بگیرد. اسرائیل این گروه را آموزش می‌دهد و تأمین می‌کند. «مئیر داگان» رئیس سابق موساد نیز در گفتگو با تلویزیون سی. بی. اس فاش کرده که اسرائیل به گروهک موسوم به مجاهدین خلق و گروه های مسلح تروریست که دستورکارشان براندازی حکومت جمهوری اسلامی ایران باشد کمک می کند.

 

تا اینجای کار که مشخص است با توجه به اظهارات تورو ردکرو، آمریکایی ها به دلایلی که در موردش توضیح داده نشده، از فهرست خارج شده اند. قطعا یکی از دلایل مهم، همین همراهی با اسرائیل است.

 

اما علیرغم اینکه منافقین توسط رژیم سعودی به شدت تامین مالی می شوند، منافقین از این حمایت مالی، برای جلب حمایت سیاسی فراوان سیاسیون آمریکایی، بهره فراوانی برده است؛ رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ، جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، «اندرو کارد» رئیس سابق ستاد کارکنان کاخ سفید، ژنرال «جیمز جونز» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، «فرن تاونسند» مشاور سابق امور مبارزه با تروریسم کاخ سفید، «مایکل موکیسی» دادستان کل سابق آمریکا، «تام ریج» وزیر سابق امنیت ملی، «لوئیس فری» مدیر سابق پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی)، «پورتر گاس» مدیر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، «جان سانو» معاون سابق رئیس سیا، «ریچارد میرز» رئیس سابق ستاد مشترک آمریکا، «وسلی کلارک» ژنرال سابق آمریکایی، «آنتونی زینی» ژنرال سابق، «هوارد دین»فرماندار سابق ورمونت، «اد رندل» فرماندار سابق پنسیوانیا، «رابرت توریسلی» و «ایوان بای» سناتورهای سابق و «جان لوئیس» و «پاتریک کِنی» نمایندگان پارلمان تنها گوشه کوچکی از فهرست بلند و بالای مقامات آمریکایی هستند که مجله نیوزویک با اشاره به نام آنها، از دریافت پول توسط این افراد از منافقین اشاره کرده است.

 

طبعا وقتی چنین عقبه ای از حامیان آمریکایی در میان طبقات سیاسی آمریکا تشکیل می شود، نمی توان تئوری فشار و چانه زنی سیاسی در مورد خروج منافقین از فهرست تروریستی و در ادامه اعطای امتیازات دیگر همانند انتقال به کمپ لیبرتی و کمپ آلبانی را انکار کرد.

 

در جمع بندی کلی باید گفت منافقین تنها با معیارهای آمریکایی از فهرست گروه های تروریستی خارج شده اند و از نظر حقوق بین الملل و افکار عمومی جهانی، منافقین همچنان در فهرست تروریستی قرار دارند. دامنه تشکیک های فراوانی که سیاسیون، روزنامه نگاران و افکار عمومی جهانی به این خروج از لیست وارد کرده اند، مهم ترین دلیل این مدعاس.

 


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29