پیام‌های سیلی «موشکی» سپاه به داعش

Photo 2017 06 19 15 03 26

حملۀ بی‌سابقۀ موشکی سپاه به دیرالزور سوریه در پاسخ به دو حملۀ تروریستی داعش در تهران، به‌غیر از انتقام از عاملان آن حملات، حامل پیام‌های راهبردی سیاسی و نظامی در منطقه و جهان است که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
1. دیرالزورکه تا پایگاه موشکی کرمانشاه، 650 کیلومتر فاصله دارد، چند سالی است که میان ارتش سوریه و داعش دست‌به‌دست می‌شود. استان دیرالزور در شرق سوریه به‌دلیل نزدیکی به پایگاه بزرگ القاعده در مرز عراق همواره گرایش بالایی به افراطی‌گری مذهبی داشته و به مرکزی برای پرورش گروه‌های تروریستی تبدیل شده است. شواهد مختلف از جمله اطلاعات پنتاگون نیز حاکی از این است که طی دو ماه اخیر داعش برای تغییر پایتخت خودخوانده از الرقه به دیرالزور خیز برداشت است. طبق این گزارش‌ها داعش برای اجرای طرح خود در ابتدا اکثر فرماندهان ارشد خود را از الرقه و موصل به دیرالزور برده است. این اتفاق پس از آن افتاد که داعش مراکز حیاتی خود در شهر الباب و بخش گسترده‌ای از حومۀ شمالی الرقه و شرق این شهر را از دست داد و بخش عمدۀ موصل نیز از دست آن خارج شد. مجازات جنایتکارهای داعش در سوریه به‌وسیله چندین موشک میان برد زمین به زمین از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کرمانشاه و کردستان، تبیین‌کنندۀ دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران در توسل به تسلیحات خود تنها در عرصۀ دفاع و ثابت‌قدم‌بودن در دفاع از مرزهای کشور و کیان امنیت مردم است.

  1. حمله موشکی به مقر فرماندهی داعش در سوریه که از اولین نمونه‌های شلیک موشک‌های بالستیک ایران در دهه‌های گذشته است، البته پیش از آن که مجازات سخت فرماندهی داعش باشد، ضرب شست به آمریکا و آل‌سعود و اسرائیل است. این موشک‌های ویرانگر، جزو معمولیترین موشک‌های ایران بوده و اگر بنا بر تأدیب بزرگ‌ترهای داعش و حامیان و پشتیبانان داعش باشد، کوبنده‌تر خواهد بود. براي هدف قراردادن ديرالزور موشك قيام یا ذوالفقار با ٨٠٠ كيلومتر برد كافي است (فاصله كرمانشاه تا ديرالزور همانطور که اشاره شد فقط ٦٥٠كيلومتر است)؛ فاصلۀ كرمانشاه تا رياض ١٦٠٠ كيلومتر و فاصلۀ كرمانشاه تا تل‌آويو ١٤٠٠ كيلومتر است و برد شهاب ٢٠٠٠ كيلومتر است. پيام روشن است؛ عربستان-مادر داعش- پایش را از گليمش درازتر نكند. رژيم اشغالگر قدس هم پيام قدرت را دريافت كرد.
  2. در دورانی که آزمایش‌های موشکی ایران از سوی آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن هم‌چون عربستان مورد انتقاد قرار می‌گیرد و همزمان با اقدامات جدید سنای آمریکا علیه سپاه، موشک‌های سپاه، یکی از مراکز اصلی تهدید ثبات منطقه را هدف قرار داد. حمله به مواضع داعش بهانه خوبی بود برای نشان دادن توان سپاه به آمریکایی‌هایی که مصوبه تحریمی موشکی را پیش می‌برند
  3. حملۀ موشکی سپاه، البته انتقامی کافی از داعش نیست. نیروهای مقاومت چند هفته‌ای است که شکست‌های زیادی به داعش تحمیل کرده‌اند و از دو محور در حال پیشروی به سمت دیرالزور هستند. انتقام واقعی روزی گرفته خواهد شد که نیروهای مقاومت تمام شهرها و روستاها و صحراهای عراق و سوریه را از چنگ داعش در بیاورند. درچند روز اخیر، دستاوردهای ارتش عراق و سوریه نشان داده که استراتژی جبهه مقاومت، گرفتن دست بالا و اقدام کنشی است. باید گفت که برنامۀ جبهه مقاومت برای کنترل مرزها و تثبیت کریدور زمینی این جبهه، طرحی نیست که بخواهد تحت تاثیر تهدیدهای آمریکا قرار گیرد. واقعیتی که رسیدن نیروهای مقاومت به یکدیگر از دو سوی مرز عراق و سوریه بر آن صحه گذاشته است.

 

 

 


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31