پولشویی غرب برای پنهان نگه داشتن حمایت از تروریسم

N8291601872340632

 موضوع پولشویی نه فقط در ایران، بلکه در سطح جهان به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده که بسیاری از دولتها تلاش دارند با شناسایی منابع مشکوک ثروت، از فساد ناشی از این آسیب اقتصادی – سیاسی بکاهند.

 در همه کشورها بحث پولشویی نه فقط به عنوان یک فساد اقتصادی جدی گرفته می شود، بلکه به عنوان یک آسیب سیاسی مورد بحث قرار می گیرد، چراکه افرادی که در فرآیندهای پولشویی دخیل هستند، معمولا از این قدرت برخوردارند تا با دور زدن قانون، منابع اصلی تولید ثروت خود را پنهان کرده و مانع از آن شوند که قانون به حساب های افراد ذینفوذ تسلط داشته باشد.

 یکی از مهمترین دلایلی که کشورها در سطح فرد و یا نهادهای سیاسی، مبادرت به پولشویی می کنند، حمایت از موضوع تروریسم است.

روشن است که بسیاری از دولتها و یا سیاستمداران در کشورهای مختلف، به دلیل منافع سیاسی خود، از یک یا چند گروه تروریستی حمایت کرده و برای اینکه این حمایت را از دید افکارعمومی پنهان نگه دارند، سعی می کنند منابع مالی ناشی از این حمایت ها را با استفاده از روش های خاص اقتصادی، مخفی کنند.

آمریکا و اروپا به عنوان مجموعه کشورهایی که حامی برخی گروه های تروریستی شناخته شده محسوب می شوند، تجربه روشنی در دور زدن قوانین برای حمایت از تروریسم دارند، به گونه ای که حتی هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین ایالات متحده و یا دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در جریان مبارزه های انتخاباتی خود به روشنی تاکید کردند که داعش با همین حمایت ها و توسط واشنگتن شکل گرفته است.

در اروپا هم این حمایت ها از دید ناظران بیطرف سیاسی پنهان نمانده است. مثلا دولت دانمارک که مدعی برخورد با تروریسم است و تهران را به دلیل اتهاماتی واهی در این زمینه متهم می کند، قرار است در روزهای آتی میزبان یک نشست تروریستی باشد که با حضور گروه هایی تشکیل می شود که پیش از این مسئولیت حمله تروریستی اهواز را برعهده گرفته بودند.

منابع مالی این دست میتینگ ها را آل سعود تامین می کند. دولتی که معمولا در زمینه حمایت از گروهک های تروریستی تجزیه طلب خساست به خرج نداده و برای تضعیف ایران، اسپانسر همیشگی این دست گروهک ها به شمار می رود.

آمریکا و این دست دولت های اروپایی که می کوشند با وجود ادعای مبارزه با تروریسم، از گروهک های تروریستی حمایت کنند، برای اینکه پشت پرده اقتصاد ترور را پنهان نگه دارند و به افکارعمومی خود نگویند که برای فرار از مشکلات مالی مجبور هستند که از منابع مالی تروریستی و چرخه اقتصادی حمایت از تروریسم بین المللی استفاده کنند، با استفاده از پولشویی، این پشت پرده ها را پنهان نگاه می دارند.

جالب است که همین کشورها با سابقه ای تاریک در حمایت از تروریسم و پولشویی در حمایت از مافیای ترور، داعیه تصویب قوانین بین المللی در مبارزه با پولشویی را نیز دارند و مدعی هستند که سایر کشورها باید پشت سر آنها حرکت کنند!

به نظر می رسد تا زمانی که این دست دولتها نتوانند به شفافیت مالی در زمینه حمایت از تروریسم برسند، هرگز قادر نخواهند بود مدعی مبارزه با پدیده شوم ترور شوند.

 


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31