پرونده بازجویی و محاکمه سرکرده گروهک فرقان منتشر شد

 24797 913

کتاب «جهل مقدس» اولین سندنگاری امنیتی در جمهوری اسلامی است که ۱۳۰ برگ سند درباره اکبر گودرزی و گروهک فرقان را منتشر کرده است. این کتاب را می‌توان اولین سندنگاری امنیتی در دوره جمهوری اسلامی دانست که انتشار 130 برگ سند درباره اکبر گودرزی و گروهک فرقان، بر غنای آن افزوده است. همچنین برای اولین بار کل پرونده بازجویی و محاکمه سرکرده گروهک فرقان در این کتاب منتشر شده است که از این جهت نیز حائز اهمیت بسیار است.

 

به گزارش هابیلیان، کتاب «جهل مقدس (اکبر گودرزی به روایت اسناد)» از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد. چنان که از زیرعنوان کتاب پیداست، این تحقیق به بررسی زندگی اکبر گودرزی سرکرده گروهک تروریستی فرقان می‌‏پردازد.

 

این کتاب را می‌توان اولین سندنگاری امنیتی در دوره جمهوری اسلامی دانست که انتشار 130 برگ سند درباره اکبر گودرزی و گروهک فرقان، بر غنای آن افزوده است. همچنین برای اولین بار کل پرونده بازجویی و محاکمه سرکرده گروهک فرقان در این کتاب منتشر شده است که از این جهت نیز حائز اهمیت بسیار است.

 

«جهل مقدس» مشتمل بر 2 بخش است؛ بخش نخست چهار فصل و یک نتیجه‌گیری دارد و بخش دوم اسناد، ضمائم و تصاویر را در برمی‌گیرد.

 

فصل اول با عنوان «تحصیل و تشکیل» به بررسی زندگی، تحصیلات، مطالعات و فعالیت‌های اکبر گودرزی می‌پردازد. چگونگی تأسیس فرقان و تبیین مواضع این گروهک پیرامون مسائل روز از جمله انقلاب اسلامی، کنفرانس گوآدلوپ، تسخیر سفارت آمریکا، جنگ تحمیلی و نیز تحلیل ارتباطات داخلی و خارجی فرقان از مباحث‌های مهم این فصل است.

 

فصل دوم با عنوان «امکانات و اقدامات» نحوه‏‌ عضویابی، ساختار تشکیلاتی، شیوه تبلیغ و امکانات این گروه را بررسی می‌کند و سپس ترورهای موفق و ناموفق فرقان و شیوه‏‌های ترور مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ خواننده با مطالعه این بخش به اطلاعات تازه‌ای درباره جزئیات و نحوه ترور شهیدان قرنی، مطهری، عراقی، قاضی طباطبایی و نیز سوءقصد به جان آیت الله خامنه ای، آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله هاشمی رفسنجانی دست می‌یابد. در بخشی از صفحات این فصل می‌خوانیم: «یکی از تفاوت‌های آشکار این گروه با سایر گروه‌های التقاطی، پذیرش جنبه‌های عبادی دین اسلام بود. در این وضعیت، فریفتن جوانان به نام دین، تدین و نمادهای دینی بسیار راحت‌تر انجام می‌گرفت. از طرفی آنان با شناختی که از ضعف‌های روشی سازمان مجاهدین خلق(منافقین) داشتند جذب افراد را از مساجد، جلسات دینی و جلسات تفاسیر قرآن آغاز کردند. در واقع آراء و اندیشه‌‌های انحرافی و التقاطی فرقانی‌ها با روش تقدس و الزامات عملی به احکام و آموزه‌های عبادی، رمز موفقیت آنها در جذب جوانان بود.»

 

فصل سوم با عنوان «شناسایی و محاکمه» روند شناسایی اکبر گودرزی و اعضای فرقان، دستگیری و مراحل بازجویی از آنها را مورد واکاوی قرار داده است. وضعیت کیفری اعضای فرقان، جلسات محاکمه و در نهایت اعدام آنان از مباحث مهم این فصل است.

 

فصل چهارم به بررسی «اندیشه و شخصیت» اکبر گودرزی می‌پردازد. در این فصل ابتدا نحوه‏ تفکر و دیدگاه اکبر گودرزی از زوایای مختلف تحلیل می‏‌شود، سپس آثار و نوشته‌‏های او مورد واکاوی قرار می‌گیرد و در پایان ویژگی‏‌های شخصیتی گودرزی براساس خاطرات و روایات افرادی که مستقیماً با او در تعامل بوده‏‌اند، بررسی و عوامل شکل‏‌گیری شخصیت وی تبیین می‌‏شود. در انتهای این بخش، متن کامل محاکمه علنی گودرزی، جلسه پرسش و پاسخ وی با تعدادی از اعضای خانواده‏‌های ترور‌شده و همچنین جلسه پرسش و پاسخی که در زندان اوین بین اعضای فرقان برگزار و ضبط شده، درج شده است.

 

بخش دوم کتاب تحت عنوان اسناد و ضمائم از 2 فصل تشکیل شده است. فصل اول اسناد مرتبط با اکبر گودرزی را در بر می‌گیرد. این اسناد شامل متن بازجویی وی، پرسش‌‏ها و پاسخ‏‌های گودرزی و بازجو، کیفرخواست، حکم دادگاه و برخی دیگر از اسناد مهم همچون حکم قضات و... است. فصل دوم از این بخش نیز به «ضمائم» اختصاص دارد. در این فصل بیانیه‏‌ها، دیدگاه‌‏ها و اطلاعیه‌‏های مهم گروه فرقان به همراه بریده اخبار روزنامه‏‌های آن زمان در رابطه با اکبر گودرزی و فرقان آمده است. متن کامل اعلامیه‏‌های تروری که فرقان پس از سوء‌قصد به افراد منتشر می‌کرد نیز در فصل درج شده است.

 

کتاب «جهل مقدس» تألیف عباس علی‌بخشی در 980 صفحه در قطع وزیری و با جلد گالینگور، توسط مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است. شما می‌توانید این کتاب را با قیمت 245 هزار تومان از فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، نبش مجتمع ناشران تهیه کنید و یا از صفحه منشورات سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www.irdc.ir سفارش دهید.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29