وقتی حاکمان بحرین و منافقین از حقوق بشر دم می زنند

111

وضعیت هولناک حقوق بشر در بحرین و تروریسم دولتی رژیم حاکم علیه شهروندان این جزیره کوچک، این کشور را به یکی از مناطق بحران زده در دنیا تبدیل کرده است به ویژه آنکه در سه سال اخیر به دلیل آغاز گسترده اعتراضات مسالمت آمیز مردمی علیه دیکتاتوری خاندان حاکم و نقض گسترده آزادی های اولیه آنها، اعتراض بسیاری از نهاد های فعال بین المللی و بیانیه های متعدد آن ها را به دنبال داشته است.

حال در این وضعیت تعدادی از نمایندگان مجلس بحرین با فراموشی کامل آنچه در بحرین می گذرد و اعتراضات بین المللی به حکومت، با انتشار بیانیه ای تحت عنوان حمایت از حقوق بشر و دموکراسی در ایران، اقدام به دفاع از گروهک تروریستی منافقین کرده اند!

هرچند ادبیات و کلید واژه های به کار رفته در این بیانیه نشان می دهد گروهک منافقین در تنظیم آن نقش داشته است اما ادعای نمایندگان مجلس این جزیره در حمایت از حقوق بشر و دموکراسی در ایران از چند جهت قابل بررسی است.

رژیم حاکم بر بحرین که از ده ها سال قبل تاکنون مقدرات اکثریت مردم این کشور را در اختیار دارد در 3 سال گذشته و پس از آغاز موج گسترده اعتراضات مسالمت آمیز مردمی که خواهان احقاق حقوق اولیه و مسلم خود بودند با استفاده از انواع روش ها اقدام به سرکوب، شکنجه، قتل، زندانی کردن مخالفان و فعالان و سلب تابعیت آنان و تخریب اماکن مذهبی کردند. این اقدامات سرکوبگرانه هرچند در رسانه های خبری دنیا که غالبا وابسته به قدرت ها و نظام سلطه هستند منعکس نشد اما بسیاری از فعالان بین المللی و سازمان های فعال حقوق بشری جهانی با صدور گزارش هایی اقدام به محکومیت شدید جنایات رژیم آل خلیفه کردند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می شود.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیست و چهارمین نشست این شورا مراتب نگرانی شدید خود را از حمله به مدافعان حقوق بشری در بحرین اعلام و بر حق انجام اعتراضات مسالمت آمیز توسط شهروندان این کشور تأکید کرد.

در سپتامبر سال گذشته میلادی نیز پارلمان اروپا با صدور قطعنامه ای خواستار احترام حکومت بحرین به حقوق بشر شد. این اتحادیه علاوه بر اظهار تأسف عمیق از اقداماتی که باعث سلب آزادی از شهروندان بحرین گردید از رژیم آل خلیفه خواست تا به حق آزادی بیان در این کشور احترام بگذارد. پارلمان اروپا همچنین با انتقاد از اجرانشدن توصیه های کمیته حقیقت یاب خواستار اجرای اصلاحات دمکراتیک در بحرین شد.

سال جاری میلادی نیز علی رغم اینکه هنوز به میانه خود نرسیده است اما شاهد صدور اخطارهای مجدد این مجامع به رژیم منامه بوده است. در فوریه همین سال پارلمان اروپا مجددا با صدور بیانیه ای که اجماع همه کشورهای عضو را به دنبال داشت حکومت این کشور را به دلیل نقض حقوق بشر به شدت محکوم کرد و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی و روزنامه نگاران و تظاهرات کنندگان شد. این بیانیه شدید اللحن با انتقاد به تشکیل دادگاه های خاص و نظامی برای مردم معترض خواستار اتخاذ تصمیمات لازم برای محاکمه عادلانه اینگونه افراد گردید. اروپایی ها همچنین با ابراز نگرانی از اوضاع حقوق بشر در بحرین بر آزادی عمل فعالان حقوق بشری و جلوگیری از ربودن آنها توسط حکومت تأکید داشتند.

علاوه بر آن تعدادی از نمایندگان احزاب مختلف انگلیس به ویژه حزب کارگر نیز خواستار قراردادن نام بحرین در لیست کشورهای دارای اوضاع نگران کننده شدند. عقب گرد مستمر در وضعیت حقوق بشر و شکنجه کردن مردم از دلایل اصلی نگرانی و انتقاد این نمایندگان بوده است.

دیده بان حقوق بشر نیز در گزارش امسال خود انتقادهای شدیدی را علیه حکومت بحرین متوجه نمود و از بغرنج شدن اوضاع حقوق بشری این کشور انتقاد نمود.

اکنون با این سیاهه از جنایت ها و اعتراضات و گزارش های بین المللی متراکم و مستمر علیه حکومت آل خلیفه در بحرین مشخص نیست چگونه تعدادی از نمایندگان مجلس این کشور در رفتاری سخیف اقدام به اعلام حمایت از دموکراسی و حقوق بشر در ایران کرده اند. البته شاید حمایت نمایندگان مجلس کشوری که هنوز به شکل پادشاهی اداره می شود و نخست وزیر آن از زمان استقلال تاکنون، یعنی طی 43 سال گذشته تنها یک نفر بوده است از گروهکی معلوم الحال، اقدام عجیبی نباشد چرا که بنا بر مقوله السنخیة علة الانضمام، حمایت این دو از یکدیگر نشان دهنده شباهت و اشتراکات آنها به ویژه در سرکوب، نقض حقوق بشر و دیکتاتوری است. بنابراین طبیعی می نماید که نمایندگانی که در یک رژیم ضدحقوق بشری برسرکار می آیند با چشم پوشی از جنایات رهبران خود و در یک فرافکنی آشکار خواستار حمایت از دموکراسی در کشوری باشند که با برگزاری ده ها انتخابات سالم و شفاف و وجود احزاب و جریان های سیاسی متعدد و مطبوعات منتقد و غیرهمسو، الگویی برای مردم سالاری و حقوق بشر در منطقه است.

گروهک تروریستی منافقین نیز البته با سوء استفاده از مناسبات فعلی تهران – منامه که نشأت گرفته از اتهام زنی حکام جزیره به ایران و تلاش آنان برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی های خود در احقاق حقوق اکثریت بحرینی هاست تلاش دارد علاوه بر تیره تر کردن روابط میان دو کشور، با سوار شدن بر نمایندگان مجلس این کشور نشان دهد از حمایت های بین المللی برخوردار است. غافل از اینکه رژیم آل خلیفه در سطح بین المللی با فشارهای مجامع فعال حقوق بشری روبروست و سرمایه گذاری بر روی چنین حکومت های خودکامه و گروهک های معلوم الحالی از جمله تروریست های سوری نتیجه ای مطلوب برای آنان نخواهد داشت.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29