منطقِ «کنش خبری»؛ پشت پردۀ رفتارهای حمایتی از تروریست‌ها

Kahlakigholamreza

خدابنده، عضو سابق جداشدۀ تروریست‌های منافقِ به‌اصطلاح مجاهدین خلق، از حمايت‌هاي مالي رو به گسترش اسرائيل از منافقين خبر می‌دهد؛ تروریست‌های منافق، دربه‌در در ایران به دنبال جذب جاسوس هستند. آمریکا، تروریست‌های منافق، قاتلین جمعیت کثیری از 17000 شهید ترور کشور را زیر بال‌وپر خود می‌گیرد و همکاران واشنگتنی منافقین که قرارگاه اشرف را در اختیار داشتند، این تروریست‌ها را ایمن، از عراق به آلبانی انتقال می‌دهند. آسوشیتدپرس خبر داد که تیم انتقال قدرت ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که «ایلین چاو»، وزیر پیشین کار و همسر «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنا به‌عنوان نامزد تصدی وزارت حمل‌ونقل در دولت جدید او انتخاب‌شده است. نکتۀ قابل‌توجه این انتخاب، حمایت علنی چاو از تروریست‌های منافق است. پیش‌ازاین، نام «رودی جولیانی»، «نیوت گینگریچ»، «جان بولتون» و «فرانسس تاونسند» از حامیان منافقین در آمریکا هم به‌عنوان گزینه‌های حضور در کابینۀ آتی آمریکا مطرح‌شده بود. اما در سوریه، سلطان اردوغانِ ترک‌ها، عزم «الباب» می‌کند تا تروریست‌های موردحمایت خود را یاری کند و داعش که در حلب کارش یکسره شده، با این حمایت نظامی ارتش ترکیه از تروریست‌ها، «پالمیرا» را اشغال می‌کند. اتحادیۀ اروپا نگران از موفقیت‌های «جبهه مقاومت» در سوریه، از تحریم‌های گستردۀ دولت و ملت سوریه خبر می‌دهد. آمریکا دربه‌در به دنبال آتش‌بس در حلب است تا به تروریست‌ها فرصت نفس‌کش بدهد و بسیاری ازاین‌دست...

این‌ها همه خبرهایی از تحولات عرصۀ بین‌المللی، در ارتباط با پدیدۀ «تروریسم» است. آنچه قابل‌تأمل است، منطقِ «کنش خبری» پشت این رفتارها است. کنش خبری، «به‌گزینش‌های رفتاری» است که بازیگران در عرصۀ بین‌المللی، در هنگام مواجهه با اخبار، از خود بروز می‌دهند. ازاین‌رو، می‌توان در مواجهه با رفتارهای بازیگران در عرصۀ بین‌المللی، لایه‌های پنهان رفتارهای آن‌ها را تحلیل کرد. خبر، حمایت مالی رژیم صهیونیستی از تروریست‌های منافق است؛ اما چرا؟ علتی که «تروریست‌پرورهای صهیونیستی» را دست‌به‌جیب کرده، نقش روزافزون جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت در منطقه در سال‌های اخیر است. تل‌آویو، گروه مزدوری در برابر ایران می‌خواهد که جواب خود را قبلاً پس داده باشد. تروریست‌هایی که به‌ظاهر «فرهیخته» باشند و حرف‌های پرطمطراق بزنند و در وقت لزوم، بر روی هم‌وطنان خود اسلحه بکشند. منافقین چرا در ایران به دنبال جاسوس هستند؟ چون این زمزمه را می‌شنوند که این گروه تروریستی «ورشکسته» است و شاید به‌زودی «مهر باطل شد» بر پیشانی‌شان زده شود؛ ازاین‌رو اکنون آنان به دنبال این هستند تا با فروش اطلاعات، به اربابان خود ثابت کنند که هنوز رمقی دارند و چیزهایی برای عرضه کردن؛ کالایی که جمع‌آوری‌اش، جاسوس می‌خواهد. چرا آمریکا تروریست‌های 17000 نشانِ منافق را از عراق، ایمن به آلبانی می‌فرستند؟ چون کمپ اشرف را در اختیار دارد و از وضعیت رفقایش مطلع است؛ تروریست‌های منافق را از عراق به آلبانی می‌فرستد، چون آلبانی با تل‌آویو و واشنگتن ارتباط نزدیکی دارد و محدودیت‌های عراق آنجا خبری نیست. همچنین، با تجزیه‌کردن منافقین و تکثیر این گروه تروریستی در نقاط مختلف جهان نظیر اروپا و آلبانی، درحالی‌که همسایگان ایران نپذیرفتند تا این غدۀ سرطانی را در کنار مرزهای ایران و برای فشار بر جمهوری اسلامی بپذیرند، مانع از فروپاشی آن شوند. کابینه ترامپ، رنگ منافقین گرفت، اما چرا؟ ترامپ شنیده که «شعار اسد باید برود»، امروز با عنایت به نقش میدانی جمهوری اسلامی ایران و کمک‌های هوایی روسیه، کم‌کم در حال تغییر یافتن است، به‌نوعی که امروز خود ترامپ هم تردید دارد و رفته‌رفته دارد «اسد، بهترین جایگزین به‌جای اسد» می‌شود. ترامپ، با این کار خود می‌خواهد به پوتین پیام دهد که بر سر سوریه با تو معامله خواهم کرد، اما ایران بازیگری مورد غضب توسط کابینه منافق نشانم است؛ «ایران را رها کن تا باهم در منطقه شریک شویم».  

اما چرا در سوریه، از ترکیه گرفته تا آمریکا، اتحادیه اروپا و شیخک های عربی، همه و همه به جنب‌وجوش افتاده‌اند؟ پاسخ واضح است؛ یک خبر از سوریه همگی را دستپاچه کرده است؛ «ای مشتری‌های تروریسم، ماشین ترورتان به پت‌پت کردن افتاده است». این وسط اردوغان نیز بوی خاک شنیده و می‌خواهد تا با دست‌وپا کردن خبرهای آکنده با غرور ملی حاصل از لشکرکشی‌هایش، در داخل، به تقویت حس ملی‌گرایی پرداخته و شاید هم کمکی به تصویب قانون اساسی سلطنتی خود در پارلمان کند.

سخن کوتاه اینکه، همه رفتارها در عرصه بین‌المللی، گزینشی هستند در مقابل محرک‌های خبری پیرامونی؛ ازاین‌رو، اگر خبری از رفتاری به گوشمان رسید، بدانیم که منطقی پشت آن نهفته است و در تحلیل باید به دنبال کشف آن باشیم. 

      


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31