منافقین و داعش در اهداف سیاسی اشتراک نظر دارند

Hashemi Sadeghمدیر مرکز مطالعات عراق ضمن اشاره به اشتراک نظر سیاسی گروهک منافقین و تکفیری‌های داعش گفت: منافقین به طور کامل با لابی‌های اسرائیلی مؤثر و فعال در اروپا و فرانسه در ارتباط است به گونه ای که شاهد پیوند این گروه با سازمان‌ها و مراکزی هستیم که دیدگاه‌های آنان با موضع رسمی فرانسه مغایر است.

پایگاه اطلاع رسانی هابیلیان با توجه به حوادث اخیر منطقه و عراق، گفتگویی را با محمد صادق الهاشمی تحلیل‌گر عراقی و مدیر مرکز مطالعات عراق انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

هابیلیان: گروهک تروریستی منافقین تا پیش از حوادث اخیر عراق و همراستا با مواضع برخی کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی، گروه داعش را ساخته و پرداخته دولت‌های ایران و سوریه معرفی می‌کرد اما پس از اشغال موصل توسط تروریست‌های داعشی، این گروهک به یکباره آنان را انقلابی و صاحب حق قلمداد می‌کند. این چرخش مواضع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

الهاشمی: تفاوت زیادی در ایدئولوژی دو گروه داعش و منافقین وجود دارد. منافقین گروهی سکولار هستند که به هیچ عنوان با آموزه‌های اسلامی ارتباطی ندارند و به تعالیم آن اهمیتی نمی‌دهند، مزدور هستند و مخالف جمهوری اسلامی و برقراری نظام اسلامی می‌باشند. آنها به‌دنبال تأسیس یک نظام غربی، آمریکایی و صهیونیستی هستند در حالیکه داعش مدعی بازگشت به دوران سلف و احیای اسلام سلفی است. این به معنای وجود تناقضات ساختاری بزرگ میان دو گروه است. اما از سویی می‌بینیم که آنها در مسائل سیاسی اشتراک نظر دارند. این مسئله نشان دهنده دو چیز است نخست یک طرح برنامه ریزی شده برای تقسیم منطقه و تجزیه آن با استفاده از همه گروه‌های مرتبط و همانگونه که اشاره کردم تقسیم منطقه و ضربه زدن به جریان‌های شیعی و مقاومت هدف اساسی آن است. بنابراین این گروهک‌ها نیز برای اجرایی کردن طرح به روش و شیوه خاص خود عمل می‌کنند تا هدف بزرگ صهیونیست‌ها را اجرا کنند. دوم اینکه برای منافقین خلق نیز اکنون روشن شده است که نظام سیاسی حاکم بر عراق که توسط شیعیان کشور اداره می‌شود قانونا به آنها اجازه نمی‌دهد در خاک عراق حضور داشته باشند و بقای آنان در کشور مغایر با قوانین بین‌المللی و داخلی است. جامعه عراق به ویژه شیعیان نیز هرگز جنایات وحشتناک این گروه در زمان صدام و کشتار بیگناهان را فراموش نمی‌کنند. منافقین با علم به همین موضوع که دولت، مردم و مرجعیت در عراق مخالف حضور این گروهک در کشور هستند، اقدام به همکاری با هر گروه ضد شیعی، حتی اگر با ایدئولوژی آنان نیز مغایر باشد می‌کنند.

هابیلیان: آیا گمان نمی‌کنید حمایت منافقین از تروریست‌های داعش به رشد افراط گرایی در اروپا به ویژه فرانسه یعنی کشوری که منافقین در آن حضور رسمی دارند کمک کند؟

الهاشمی: هفته گذشته یک هیئت اطلاعاتی و امنیتی آمریکا راهی انگلیس شد تا به طور مشترک افق‌ها و نتایج افراط گرایی حاصل از داعش که در حال رسیدن به اروپاست را بررسی کنند. در این بررسی‌ها مراکز حضور افراط گرایان در انگلیس، آمریکا و برخی مناطق اروپا از جمله فرانسه مشخص شد. بنابراین آنان به خوبی واقف هستند که داعش با حمایت منافقین بذر این جریان را همزمان در اروپا و منطقه عربی – اسلامی خواهند کاشت، به ویژه آنکه داعش اعلام کرده است که از یک گروه به یک دولت تغییر وضعیت داده است و به دنبال توسعه خلافت اسلامی در جهان عرب و اروپا است.

هابیلیان: گروهک تروریستی منافقین چندی پیش همایش سالانه خود را در پاریس برگزار کرد. علیرغم آنکه سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در اظهاراتی علیه این گروه و پیشینیه آن موضع گرفت، به نظر شما نتایج آزادی عمل این گروه توسط دولت فرانسه و تهدیدات آن چیست؟

الهاشمی: به اعتقاد من تناقض و دوگانگی بزرگی در شیوه تعامل دولت‌های غربی و مراکز رسمی تصمیم ساز با منافقین خلق وجود دارد. به عنوان مثال ایالات متحده آمریکا همزمان با حضور این گروه در لیست تروریستی خود، در عراق از آنان حمایت و پشتیبانی می‌کرد و بسیاری از مسائل مرتبط را با آنان هماهنگ می‌کرد و از اطلاعات آنان استفاده می‌کرد و برای جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران آنها را به کار می‌گرفت. در فرانسه نیز دو موضع متفاوت و متناقض وجود دارد که نشان می‌دهد منافقین به طور کامل با لابی‌های مؤثر و فعال اسرائیلی در اروپا و فرانسه مرتبط هستند به همین جهت می‌بینیم که این گروه توانسته است سازمان‌ها و مراکزی که احیانا مواضع مغایری با موضع رسمی‌ دارند را در اختیار داشته باشد.

هابیلیان: پس از سرنگونی رژیم صدام، همه دولت‌ها از شورای حکومت انتقالی تا دولت آقای مالکی خواستار اخراج منافقین از عراق شده اند اما تاکنون اتفاق جدی رخ نداده است و این گروهک در این مدت مشکلات فراوانی را برای دولت ایجاد کرده و همچنان در امور داخلی عراق دخالت می‌کند. به نظر شما اگر بغداد از همان ابتدا بدون مشارکت سازمان ملل این پرونده را در اختیار می‌گرفت آیا وضعیت این پرونده بهتر نبود؟

الهاشمی: بهتر است کمی واقع‌گرا باشیم. آمریکایی‌ها حضور گسترده و فعالی در عراق دارند که دولت عراق نمی‌تواند در برابر آن تأثیرگذار باشد. به طور مثال آمریکا بزرگ ترین سفارت جهان را در عراق دارد در حالیکه دولت اطلاعی از آنچه که در آنجا روی می‌دهد ندارد. حدود 40 درصد از فرودگاه بین‌المللی بغداد در حال حاضر در اختیار آمریکاست و پروازهای نظامی و غیرنظامی آمریکایی‌ها در این فرودگاه تحت سیطره و کنترل بغداد نیست. در سایه این فضا و خدشه دار بودن بخشی از استقلال عراق که البته به دلیل شرایط ناچار به قبول آن است آمریکا به راحتی این گروه را حمایت می‌کند و آنها را در پایگاه خود اسکان می‌دهد.

هابیلیان: نقش سازمان ملل در این ماجرا چیست؟

الهاشمی: سازمان ملل هیچ نقشی در پرونده منافقین ندارد. تصمیم اول و آخر در عراق توسط ایالات متحده آمریکا اتخاذ می‌شود. اگر آمریکا تصمیم بگیرد سازمان ملل آن را اعلام می‌کند. اما به طور طبیعی دولت آمریکا برای حفظ ظاهر متمدنانه خود از پوشش قوانین بین‌المللی و مشروعیت جهانی و سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل استفاده می‌کند.


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

مطالب پربازدید بخش گفتگو

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی

ماهیت فرقه منافقین با اسلام در تضاد است

علی بابایی کارنامه نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی

منافقین باید تاوان جنایات خود را به اندازه شأن ملت ایران پرداخت کنند

مصاحبه رادیویی دبیرکل بنیاد هابیلیان در سالگرد حادثه تروریستی شاهچراغ (ع)

ریشه واقعه شاهچراغ به قدرت های استکباری برمی گردد

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان