منادی وحدت حوزه و دانشگاه

Mofateh11شهید آیت الله دکتر محمد مفتح سال 1307 در خانواده روحانی در همدان به دنیا آمد. استعداد فراوان و عشق زیادش به تحصیل باعث شد که بزودی مراحل مختلف تحصیل را بگذراند، به نحوی که دیگر حوزه همدان گنجایش وسعت روح و نظر وی را نداشت. لذا در سال 1322 در حالی که تنها 15 سال داشت برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد. در کنار تحصیل در حوزه به تحصیل علوم جدید پرداخت و مدارج مختلف تحصیلات جدید را نیز گذراند. وی پس از مدت نسبتا کوتاهی موفق به اخذ دکتری P.H.D در رشته فلسفه گردید.

فعالیت های ایشان در مسائل اجتماعی و سیاسی و آشنایی که از نزدیک با حوزه و دانشگاه و کلیه مسائل پیدا کرده بود سبب شد که استاد شهید از سالهای بسیار قبل به اهمیت وحدت فیضیه و دانشگاه پی ببرد. مقاله ایشان تحت عنوان «وحدت مسجد و دانشگاه» که در سالهای حدود 1340 در نشریه مکتب اسلام قم چاپ شد خود به خوبی نشانگر نوع تفکر و تلاش عملی استاد مفتح در زمینه ایجاد این وحدت از آن سال هاست.

ایشان معتقد بود كه علاوه بر مبارزه با رژيم طاغوت بايستي پايه‌هاي استحكام رژيم را متزلزل ساخت. لذا با ورود هر فكر و انديشه استعماري و طاغوتي مبارزه مي‌كرد و مردم را از نتايج منفي آن انديشه‌ها آگاه مي‌ساخت. شهيد مفتح طلبه‌هاي جوان را گرد هم آورده و كانوني به نام «كانون اسلام‌ شناسي» را تشكيل داده بودند و حاصل مطالعات و پژوهش‌هاي خود را به صورت مقاله و كتاب منتشر مي‌كرد. زيرا كشور ما در آن زمان با یک موج تبليغات ماركسيستي مواجه بود و وجود گروهي كه بتواند به شبهات پاسخ گويد كاملا محسوس بود. شهيد مفتح اين خلا را درك كرده و كانون اسلام‌شناسي را در راستاي پاسخ به شبهات تاسيس كرده‌ بود.

شهید دکتر مفتح در ادامه سالیان دراز کوشش و تلاش برای وحدت فیضیه و دانشگاه که اسلام بر جامعه حاکم و کشور تحت رهبری های حضرت امام (ره) اقدام به تشکیل سمینار وحدت حوزه و دانشگاه در دانشکده الهیات نمود که این اولین سمیناری بود که تحت این عنوان برگزار میشد. علت دشمنی گروهک فرقان با این شهید که منجر به ترور ایشان شد، همراهی فکری و عملی ایشان با شهید مطهری و تصفیه برخی عوامل منحرف از مسجد قبا و دانشکده الهیات بود.

شهید مفتح در ساعت 9 صبح روز سه شنبه 27 آذر 1358 در حیاط خلوت دانشکده الهیات دانشگاه تهران با شلیک گلوله از سوی یکی از اعضای گروهک تروریستی فرقان به نام «سیدکمال یاسینی» به شدت زخمی شد و معالجات در بیمارستان اثری نبخشید و حدود 2بعد از ظهر همان روز به شهادت رسید .


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29