بحران تروریسم و امنیت منطقۀ غرب آسیا

Tayebi

منطقه غرب آسیا به لحاظ ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی از اهمیت بسیاری برخوردار است و بخاطر وجود منابع طبیعی و موقعیت‌های ویژه ای که دارد، همواره محل رفت و آمد قدرت‌های سیاسی و اقتصادی بوده است. در این راستا این قدرت‌ها برای دستیابی به منابع غنی  این منطقه سناریو‌های متعددی را طراحی و به اجرا گذاشته اند. این سناریو ها گاهی از راه زور و جنگ طلبی و گاهی از طریق مسالمت آمیز و گاه از طریق ایجاد رعب و وحشت و استفاده ابزاری از موقعیت‌های موجود بوده است. از جملۀ این سناریوها تشویق به ایجاد و تقویت گروه‌های مخالف در کشورهای منطقه و سوء استفاده از ضعف فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی بوده تا بتوانند اهداف خود را در منطقه محقق سازند.

در این راستا تشکیل گروه‌های تروریستی و حرکت‌های مخرب در دستور کار قرار داشته است. در این میان در پس جنگ‌های منطقه ای در غرب آسیا، تحرکات تروریستی نیز تقویت گردیده است و در ادامه بروز جنگ ها و رشد نزاع و درگیری و در پس آن رشد تروریسم عواقب وخامت باری در بر داشته است. از این رو بروز مخاطرت انسانی و طبیعی در نیز جریان سازی و جهت گیری جستارهای سیاسی - امنیتی را در پی داشته است که نمونۀ بارز  وجود و آثار آن را در غرب آسیا شاهد هستیم. در این میان رشد و توسعه تروریسم مدت‌های زیادی در دامن کشورهای غرب آسیا غوطه ور بوده و این منطقه همواره محل طمع ورزی سیاست گذاران جهانی و طراحان ترور بوده است. در این میان با وجود رشد تروریسم، مقابله جدی با تروریسم نیز در این منطقه وجود داشته و همواره تروریسم سرکوب گردیده است. اما نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است بحث امنیت زیستی و حفظ مطلوب محیط زیست انسانی است که در جریان مخاطرات تروریستی همواره مورد هجمه و تهدید بوده است. در این راستا به نظر می رسد کشورهای منطقه غرب آسیا بایستی برای حفظ امنیت تدابیر ویژه ای بیندیشند و از این رو نکاتی ذیل به نظر می رسد:

  • یکی از روش‌های تامین امنیت زیستی، لزوم توسعه همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با بحران‌های پیش رو است. با این توصیف وضعیت نابسامان اجتماعی، تغییرات محیطی و مخاطرات ضد انسانی، زیست بوم را در منطقه مورد مطالعه غرب آسیا مورد تهدید قرار داده است.
  • نقش تعاملات و همکاری‌های بین المللی در روند اجلاس‌های منطقه ای در پرتو دیپلماسی پیش رونده، ضرورتی انکارناپذیر است که به واسطۀ همبستگی کشورهای منطقۀ غرب آسیا این مهم بایستی تحقق یابد.
  • در این راستا بایستی قلمرو سیاسی و جغرافیایی منطقۀ غرب آسیا بایستی از جهش خودسرانه مخالفان تخریب گر مصون باشد و این مهم راهی جز تعاملات مثبت و همکاری‌های همه جانبه منطقه ای ندارد و هر نوع اهمال و کوتاهی موجب خسارت‌های انسانی و مصائب بشری نیز می گردد.
  • منطقۀ غرب آسیا، منطقه ای منحصر به فرد و از اهمیت زیادی برخوردار است و نظام تمامیت خواه ارضی در این منطقه بایستی تحقق یابد و ضمانت بخشندۀ این مساله بسیار مهم پایبندی به معاهدات منطقه ای و بین المللی و همسویی در حرکت‌های مثبت منطقه ای است.
  • حفظ امنیت در منطقۀ غرب آسیا، اقتداری بی چون و چرا می طلبد و کشورهای منطقه بایستی با اقتدار کامل و اتحاد بین الدول، سازکارهای منطقه ای را در چارچوب کاربست‌های سیاسی و سیاستی خود اعمال کنند و بر دیپلماسی دفاعی اهتمامی جدی بورزند.

به هر ترتیب امنیت منطقۀ غرب آسیا به هر لحاظ حائز اهمیت است و تروریسم در این منطقه هرچند جولان بسیاری داده، اما نهایت محکوم به شکست و نابودی است. در این راستا کشورهای منطقه ای ضرورت دارد که حافظ و نگهبان مرزهای منطقه ای چه به لحاظ جغرافیایی، چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ حقوقی باشند.

 

 


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31