مقابله با تروریسم و افراطی‎‌گری وظیفه مشترک پیروان همۀ ادیان الهی است

Sazmanfar

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: برخورد فیزیکی با تروریسم و انحراف، ریشه آن را نمی‌خشکاند، راه حل در گفت‌وگوی مذاهب و خردورزی است.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی هابیلیان (خانوادۀ شهدای ترور) و به‌نقل از ایرنا، ابوذر ابراهیمی ترکمان در ششمین دور نشست دینی مرکز بین المللی گفت‌وگوی ادیان با مسیحیت ارتدکس یونان اظهار کرد: مقابله با تروریسم و افراطی‎‌گری وظیفه مشترک همه پیروان ادیان الهی است.

وی در این نشست که در سالن کنفرانس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برگزار شد تاکید کرد: ایران و یونان دو کانون درخشان تمدن بشری هستند. در زمانه‌ای که همه هستی معنوی بشر در معرض نابودی قرار گرفته، انتظار این است که این دو کانون پرفروغ همچون چراغ روشنی فرا راه ساحت‌های معنوی حیات بشری قرار گیرند و بکوشند که بشر را از این گرفتاری هولناک رهایی ببخشند.

ابراهیمی افزود: در این مسیر دو کشور علاوه بر برخورداری از عقبه‌های فرهنگی و تمدنی ، در حوزه اسلام و مسیحیت به عنوان ادیان الهی نیز می‌توانند با تبیین روشن اندیشانه و رهایی‌بخش از آموزه‌های دینی از این آشفتگی بکاهند و آلام بشری را تقلیل دهند.

وی ادامه داد: امروز درحالی گرد هم آمده‌ایم که متاسفانه جهان درگیر خشونت و افراط‌گرایی بنام دین است و برخی مدعیان دین با تفسیر و برداشت غلط و انحرافی از دین دست به اعمال غیرانسانی و غیر الهی می‌زنند و تصویری از دین به نمایش گذاشته‌اند که برخلاف چهره رحمانی دین، چهره شیطان را در اندیشه و اعمال آنها می‌بینیم و برخی گردنکشان عرصه سیاست و ثروت نیز برای دستیابی به اهداف شوم و شیطانی خویش بر آتش این فتنه دینی می‌دمند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: در تاریخ بشر شواهد زیادی در سوء استفاده از نام دین و متعاقب آن جنایت علیه بشریت وجود دارد فلذا فتنه دینی شاید کم نظیر نباشد ولی در تمامی این تفرقه‌ها و فتنه‌های به اسم دین که پیوند آشکار و نهانی نیز با سیاستهای زر و زور دارد، امر مهم، موضع و مسئولیت رهبران ادیان نسبت به این فتنه‌ها است.

ابراهیمی افزود: خدای متعال از رهبران ادیان پیمان گرفته است که مدافع دین و صلح و عدالت باشند و از انحرافات دینی جلوگیری نمایند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: نکته مهم در پدیده افراط‌گرایی از جمله افراط‌گرایی دینی، خردستیزی آن است زیرا با عقل امر کننده به اعتدال، کژی و انحراف بوجود نمی‌آید، فلذا منحرفان تاریخی، با دسیسه و نیرنگ، عقل و آگاهی را از مردم سلب کرده و با قلب واقعیتها و تحریف دین و سپس با مقدس‌سازی این انحرافات و تکفیر دیگر دینداران ، سعی کرده‌اند، باطل را لباس حق بپوشانند.

وی عنوان کرد: حربه‌ای که حداقل در دهه‌های اخیر بخوبی شاهد مصادیق آن هستیم و نمونه‌های بارز آن را در جذب افراد خاصه جوانان به داعش می‌بینیم که چگونه افراد با تحصیلات آکادمیک و برخوردار از رفاه، فریب می خورند و به نیت رسیدن به خدا، جاهلانه باعث کشتار کودکان و زنان بیگناه می شوند.

ابراهیمی ترکمان تبیین کرد: جمهوری اسلامی ایران که خود قربانی تروریسم است و بیش از 17 هزار شهید در این راه داده است، از روز اول نسبت به خطر این جریانهای افراطی هشدار داده است و در سازمان ملل هم بانی مصوبه جهان عاری از خشونت و افراط‌گرایی شد.

وی افزود: ایران بر این باور است که نزدیکی هرچه بیشتر رهبران و اندیشمندان از ادیان مختلف به یکدیگر و تقویت گفتگوهای سازنده بین خود، از جمله مهمترین راهکارها است برای روشنگری و مقابله با فتنه بزرگ افراط‌گرایی دینی و خنثی کردن توطئه قدرتهایی که با تشکیل و حمایت از این گروههای خشونت‌طلب، درصدد اعمال سیاستهای نامشروع خود علیه ملتها و نیز ادیان مختلف هستند.

ابراهیمی یادآورشد: همه علما و اندیشمندان به خوبی اذعان دارند که مهمترین راه درمان و از بین بردن جهالت و اندیشه انحرافی، روشنگری و ارائه اندیشه صحیح است و برخورد صرفا فیزیکی با اندیشه انحرافی شاید در کوتاه مدت موثر باشد ولی ریشه آن را نمی‌خشکاند و زمینه پیدایش و رشد آن را در محل دیگر فراهم می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت بین‌المللی و دینی ایجاب می‌کند که در کنار سایر راهکارها ، سیاست همفکری و گفتگوی بین رهبران و اندیشمندان ادیان نیز برای همکاری مشترک جزو سیاستهای راهبردی مراکز دینی و دانشگاهی جهان درآید زیرا مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم مسئله مشترک همه پیروان ادیان الهی است.

ابراهیمی تصریح کرد: برگزاری ششمین دور گفتگوی دینی بین ما و دوستان از دانشگاه و کلیسای ارتدوکس یونان دقیقا با همین هدف دنبال شده تا دستاوردهای ملموس و مطلوبی برای صیانت از ارزشهای واقعی الهی و مقابله با خشونت و افراط‌گرایی داشته باشد.

ششمین دور نشست دینی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای ارتدوکس یونان با موضوع «عقلانیت دینی؛ راهکار مقابله با خشونت و افراط‌گرایی»، در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

 


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

مطالب پربازدید بخش خبر

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان