مخاطبین حملۀ موشکی سپاه چه کسانی هستند؟

Morabaeian

حملۀ موشکی سپاه پاسداران به مواضع تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه در نگاه اول حمله‌ای تلافی‌جویانه در برابر حوادث تروریستی تهران است. اما این اقدام را می‌توان اقدامی چندوجهی و حامل پیام‌های متعدد به مخاطبین متعدد دانست.

گروهک تروریستی داعش در طی سال‌های گذشته حملات زیادی را در کشورهای مختلف در قاره‌های جهان داشته است. دامنۀ این حملات از شرق آسیا تا اروپا و شمال آفریقا گسترانیده شده است. به گونه‌ای که در چند ماه گذشته شاهد حملات پی‌درپی این گروهک در قلب اروپا بوده‌ایم. با این حال تاکنون اقدامی در خور از سوی کشورهای قربانی در برابر این حملات شاهد نبوده‌ایم. علی‌الخصوص از سوی کشورهای قدرتمند اروپایی که داعیۀ در اختیار داشتن پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی و بهترین سیستم‌های اطلاعاتی امنیتی را دارند. اما جمهوری اسلامی ایران طی کم‌تر از 15 روز از حملۀ داعش به کشورش، این اقدام را با حملۀ موشکی به مواضع فرماندهی این گروهک پاسخ داد. این اقدام نشان‌دهندۀ واکنش فعال و به‌موقع نیروهای اطلاعاتی‌نظامی کشور است و هشداری جدی به این گروهک که مواجهۀ مستقیم با ایران هزینۀ سنگینی را به دنبال داشته و اقدامات این کشور همانند دیگر کشورها منفعلانه نیست.

وضعیت جبهۀ مقاومت در دو کشور سوریه و عراق نشان می‌دهد که مواضع ایشان در مرز این دو کشور می‌بایست بیش از پیش مستحکم شود. حملۀ موشکی سپاه پاسداران و خسارت سنگین به مواضع دشمن تکفیری شرایط را برای استقرار در مواضع به دست آمده، بیش‌ازپیش مهیا می‌کند.

حدود یک ماه پیش رژیم سعودی تلاش کرد تا با ائتلافی از کشورهای عربی و اسلامی به همراه آمریکا، جبهه‌ای واحد را علیه جمهوری اسلامی در منطقه ایجاد کند. گرچه این ائتلاف با بحران در منطقۀ خلیج فارس میان سعودی و هم‌پیمانانش با قطر اعتبار خود را از دست داد، اما سعودی تلاش کرد با تقویت تکفیری‌ها و یک حملۀ تروریستی در قلب تهران بر این بی‌اعتباری سرپوش گذارد. اقدام ایران در حمله به مواضع تروریست‌ها در سوریه بیش از آنکه انتقام از تکفیری‌ها باشد، هشداری جدی به سعودی و ماجراجویی‌هایش در منطقه است.

ایالات متحده نیز همواره تلاش داشته است به منظور حفظ امنیت رژیم صهیونیستی از افزایش توان نظامی کشورهای منطقه جلوگیری کند. بحران 12سالۀ پرونده هسته‌ای ایران و اقدام اخیر سنای آمریکا در تصویب رژیم جدیدی از تحریم‌های جامع علیه جمهوری اسلامی ایران که با تکیه بر کاهش توان موشکی کشور است را باید از همین منظر نگریست. حملۀ موشکی به مواضع تروریست‌ها در دیرالزور حاوی این پیام برای آمریکاست که جمهوری اسلامی نه‌تنها توان موشکی خود را کاهش نخواهد داد بلکه با مقداری تغییر گرا در پرتاب، می‌تواند امنیت رژیم صهیونیستی را به شدت مختل کند.    


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29