«فرقانیسم» نمی‌میرد، هوشیار باشیم

Motahari

‌در آخرین ساعات ۱۱اردیبهشت۱۳۵۸، استاد مرتضی مطهری به‌دست عناصر گروهک فرقان به شهادت رسید و ایران، متفکری کم‌نظیر را از دست داد. فقیهی آگاه به زمان و جامع‌نگر که نسبت به انحرافات فکری گروه‌های سیاسی به‌شدت حساس بود و اگر بود، امروز گره‌گشای بسیاری از آسیب‌های فکری و اجتماعی بود.

شاید در آن روزهای پر تلاطم، کمتر کسی به این نکته توجه داشت که چنین افراط و تندروی‌هایی به‌نام دین، تا چه اندازه سهمگین و خطرناک است و این که اگر اندیشه، درست پرورش نیابد و از سرچشمه‌ای زلال سیراب نشود، اگر مسائل سیاسی اصل و اخلاق، تابعی از سیاست شود؛ اگر نگاه در مسائل صنفی حبس شود و منافع ملی در افق دید ما جای نگیرد، کیش شخصیت بر جان‌ها چنگ خواهد زد؛ تا آنجا که سرکردگان گروه فرقان اعلام کنند براساس آیه «فقاتلوا ائمه الکفر» استاد مطهری را به شهادت رسانده‌اند!

فرقانیسم در حقیقت یک جریان فکری سیاسی در تعارض با اسلام اصیل بوده و به همان نسبت که دارای پیشینه تاریخی است، در آینده نیز ادامه خواهد داشت. باور کنیم فرقانیسم نمی‌میرد و بزرگ‌ترین خطر برای هر عصر است.

همچنان که پس از رحلت پیامبر اسلام و در عصر مولای متقیان، خوارج با شعار «لاحکم الا لله» چهره‌ای خشن و سازمان‌یافته از انحرافات فکری در مقابل جریان اسلام ناب به نمایش گذاشتند؛ امروز هم این تفکر جاری است و نمونه‌هایی از آن را در بسیاری از نقاط جهان می‌بینیم که نماد بارز آن جریان تکفیری داعش است.

خوارج، فرقان و داعش، علی‌رغم فاصله زمانی و مکانی در ظهور و بروز، چهره‌ای واحد دارند؛ آن‌ها هیچ فرد و گروهی جز خود را تحمل نمی‌کنند؛ به‌دلیل ضعف در اندیشه و استدلال، به حذف فیزیکی رقیبان می‌اندیشند و با پنهان‌شدن زیر پوسته‌ای تهی از تدین و نمادهای دینی، به خشونت و افراط می‌پردازند.

از یاد نبریم که برخی از پایه گذاران فرقان نیز در کسوت روحانیت بودند؛ در مساجد، جلسات تفسیر قرآن داشتند، کتابی در باب توحید، شرحی بر صحیفه سجادیه و کتاب‌هایی در شرح دعای عرفه و خطبه امر به معروف امام‌حسین(ع) نگاشته بودند و برای قرآن کریم، حدود ۲۰ جلد تفسیر به رشته تحریر درآورده بودند.

پس نپنداریم که ما شیعیان مولا علی(ع) از چنین خطاهایی در امان هستیم. باید بسیار هشیار باشیم؛ مباد که با یک‌سویه نگری، انحصارطلبی، افراط و توجیه وسیله برای رسیدن به هدف، خدای ناکرده به بیراهه رویم!

و پرسشی برای اندیشیدن؛ به‌راستی اگر شهید مطهری امروز زنده بود، با او چگونه رفتار می‌کردیم و افکار و عقایدش را چگونه مورد سنجش قرار می‌دادیم؟


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29