فرجام تروریست‌های اروپایی داعش

Teroristuorop

بحران و ناامنی در غرب آسیا علاوه بر دلایل بومی و مشکلات تاریخی ناشی از سیاست‌های اشتباه و توهمات امنیتی سرویس‌های اطلاعاتی غربی نیز هست. بسیاری از تحلیل گران معتقدند که داعش بیش از آن که محصول واقعیات منطقه باشد، ریشه‌های بیرونی دارد. موج اسلام گرایی در غرب از یک سو و پیشرفت‌های حاصل شده در غرب آسیا از سوی دیگر غربی ها را بر آن داشت تا آغاز گر فتنه ای جدید در منطقه باشند. این فتنه نه تنها می توانست باعث تداوم عقب ماندگی در غرب آسیا شود بلکه محلی می شد برای اعزام نیروهای افراطی اروپا و راحت شدن از دست آنها. بی جهت نیست بخش گسترده ای از نیروهای داعش را تروریست‌های اروپایی تشکیل می دهند. تروریست هایی که حالا و به دنبال موفقیت‌های میدانی جریان مقاومت حتی راه بازگشت به خانه را هم ندارند.  واقعیت این است که پس از اقدام دولت‌های اروپایی به سلب تابعیت از آن دسته از اتباع خود که به داعش پیوسته اند و نیز ممنوعیت بازگشت آنان به کشورهایشان، سرنوشت نامعلومی در انتظار حدود پنج هزار اروپایی است که از سال 2014 به داعش ملحق شده اند.

انسداد راه بازگشت

همزمان با پیشروی نیروهای عراقی در موصل از آغاز فوریه گذشته (نیمه بهمن ماه) ماکس هیل رئیس جدید سرویس مبارزه با تروریسم انگلیس تاکید کرد که داعش انگلیس را با بالاترین سطح تهدیدات تروریستی این کشور از زمان انفجارهای ارتش ایرلند در لندن در دهه هفتاد قرن گذشته، روبه رو کرده است. وی با هشدار نسبت به خطر بازگشت انگلیسی هایی که به منظور پیوستن به داعش راهی عراق و سوریه شده بودند، اظهار داشت: نگرانی‌های زیادی در مورد بازگشت صدها شهروند انگلیسی که برای پیوستن به داعش کشور را ترک کردند، وجود دارد. در این میان آلمان، استرالیا، بلژیک، کانادا، هلند، فرانسه و سویس در سال 2015 قوانینی را تصویب کردند که به موجب آن امکان سلب تابعیت از آن دسته از اتباع کشورهایشان که به داعش ملحق شده اند، وجود دارد. از زمان تشکیل گروه تروریستی داعش در سال 2014 تا بسته شدن مرزهای ترکیه و اتخاذ مجموعه اقداماتی از سوی این کشور برای جلوگیری از عبور اتباع خارجی از مرز آن با سوریه ، تعداد اعضای اروپایی داعش دو برابر شد.

افزایش 71 درصدی اعضای خارجی داعش

کمیته شواری امنیت سازمان ملل در آوریل 2015 (فروردین 94) گزارشی را تهیه کرد که نشان می داد در فاصله نیمه سال 2014 تا مارس 2015 تعداد نیروهای خارجی داعش افزایش 71 درصدی داشت. بر اساس این گزارش حدود 20 هزار نیروی خارجی از کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی به سوریه و عراق رفتند و بیشتر آنان به داعش ملحق شده و برخی نیز به جبهه النصره پیوستند. در این میان با طرح موضوع سلب تابعیت از اعضای اروپایی داعش به منظور جلوگیری از بازگشت آنان به کشورهایشان، فقط یک سرنوشت در انتظار آنان باقی می ماند و آن ادامه مبارزه در موصل و رقه تا پای مرگ است و در صورت نجات این افراد نیز زندان‌های طولانی مدت در کشورشان یا در گوانتانامو در انتظارشان خواهد بود آن هم در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا بر بازماندن این زندان تاکید دارد.

Rezakhahalireza

 


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29